Permalänk
Medlem

Ram frågor.

Hej, jag är ägare utav ett http://www.inet.se/artikel/5305654/a-data-4gb-2x2048mb-cl9-13... och när jag kollar på cpu-z står det att varje båda minnena ligger runt 660-700 mhz från idle till load, är dom nedclockade eller vadå? De ska ju vara 1333 mhz :P? Och jag undrar också om någon som också äger dessa har overclockat dom till 1600 mhz, skulle gjärna vilja pröva att overclocka dom, en kille på kommentarer på inet sa att dom var nedklockade från fabrik och man lätt kan dra upp dom, men mina oc försök har resulterat i "Overclocking failed, press DEL to enter bios", tack på förhand.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Keeper of the Bamse

Njae dom körs i 1333Mhz. DDR står för double data rate, alltså får du multiplicera det cpu-z säger med två. 667*2=1334.
Att de klarar 1600Mhz får stå för "killen som kommenterade på inet", A-data garanterar bara 1333mhz. Du kör dem inte ens med speciellt aggresiva timings (9-9-9-24) så 1600mhz är inget du kan räkna med.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Njae dom körs i 1333Mhz. DDR står för double data rate, alltså får du multiplicera det cpu-z säger med två. 667*2=1334.
Att de klarar 1600Mhz får stå för "killen som kommenterade på inet", A-data garanterar bara 1333mhz. Du kör dem inte ens med speciellt aggresiva timings (9-9-9-24) så 1600mhz är inget du kan räkna med.

Det där om x2 med currenta mhzen var hjälpsamt, det andra sa du bara vad jag hade, du sa inte hur jag ska göra för att få det jag vill ha, det är sån hjälp jag vill ha :), om någon kan säga hur man timar om dom och sen overclockar dom på skype skulle det vara skitnajs, adda Razorsebbe på skype(ja jag gjorde det namnet när jag var 12 år)

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Antielefant

Varför ska du överklocka minnena? Det gör inte ens mätbar skillnad att köra snabbare minnen än 1066 MHz CL9.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Varför ska du överklocka minnena? Det gör inte ens mätbar skillnad att köra snabbare minnen än 1066 MHz CL9.

Därför att de skall bli snabbare? Därför man överclockar ju.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Antielefant
Skrivet av klemze:

Därför att de skall bli snabbare? Därför man överclockar ju.

Men det blir de inte. Resten av datorn kan inte utnyttja snabbare minnen, samtliga tester visar på detta - noll skillnad mellan 1066 CL9 och 2133 CL7, so why bother?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync