Hjälp med att överklocka mina 5850 CF Sapphire !

Permalänk
Medlem

Hjälp med att överklocka mina 5850 CF Sapphire !

Tjena! tänkte för första gången försöka Överklocka mina Sapphire 5850 som har varit i stock clock och Crossfire sedan 2009, skulle behöva lite extra krut inför Battlefield 3 samt så spelar jag Crysis 2 online och det spelet är inte lätt att maxa efter patcherna

Jag lyckades överklocka i7 920 cpu med hjälp här för ett tag sen till 4.4 ghz så detta borde väl gå också med lite hjälp även om jag är noob förhoppningsvis

Det jag undrar först är vilket program ska jag använda mig av är det MSI afterburner som gäller eller det jag har hört mest om ? för catalyst control center har ju spärr

Samt finns det något bra program som Coretemp fast för grafikkort som håller reda på temperaturen för mina 5850 CF ?
och vad är rekommenderad max temp i Load enligt er ?

Vet ni någon bra guide här på sweclockers för att överklocka 5850, jag sökte här och på google men hittade inget eller någon annan guide på någon annan pålitlig sida som är lätt o följa.

PS. I forumet fanns det bara Överklocka för CPU så visste inte riktigt vart jag skulle posta detta men detta borde väl höra hemma på Radeon forum sidan eller ?

Hursomhelst är jag väldigt tacksam för alla svar då jag inte är så het på överklocka GPU precis

/Mvh Jögge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jögge75:

Tjena! tänkte för första gången försöka Överklocka mina Sapphire 5850 som har varit i stock clock och Crossfire sedan 2009, skulle behöva lite extra krut inför Battlefield 3 samt så spelar jag Crysis 2 online och det spelet är inte lätt att maxa efter patcherna

Jag lyckades överklocka i7 920 cpu med hjälp här för ett tag sen till 4.4 ghz så detta borde väl gå också med lite hjälp även om jag är noob förhoppningsvis

Det jag undrar först är vilket program ska jag använda mig av är det MSI afterburner som gäller eller det jag har hört mest om ? för catalyst control center har ju spärr

Samt finns det något bra program som Coretemp fast för grafikkort som håller reda på temperaturen för mina 5850 CF ?
och vad är rekommenderad max temp i Load enligt er ?

Vet ni någon bra guide här på sweclockers för att överklocka 5850, jag sökte här och på google men hittade inget eller någon annan guide på någon annan pålitlig sida som är lätt o följa.

PS. I forumet fanns det bara Överklocka för CPU så visste inte riktigt vart jag skulle posta detta men detta borde väl höra hemma på Radeon forum sidan eller ?

Hursomhelst är jag väldigt tacksam för alla svar då jag inte är så het på överklocka GPU precis

/Mvh Jögge

Börja med att ta hem Msi afterburner och lås upp det med en text i CFG fil text dokumentet och börja med 10 Mhz på gpu och minnet och stress testa med furmark. Är det stabilt så öka 10 Mhz på båda igen och se efter vad korten klarar av

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Börja med att ta hem Msi afterburner och lås upp det med en text i CFG fil text dokumentet och börja med 10 Mhz på gpu och minnet och stress testa med furmark. Är det stabilt så öka 10 Mhz på båda igen och se efter vad korten klarar av

Du kan öka lite mer än 10mhz i början. Jag har fått upp båda mina kort i 825 mhz i core och typ 1150 i memory men sen fick jag problem med blåskärmar för att de fick för lite ström från moderkortet när de hade klockats.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Du kan öka lite mer än 10mhz i början. Jag har fått upp båda mina kort i 825 mhz i core och typ 1150 i memory men sen fick jag problem med blåskärmar för att de fick för lite ström från moderkortet när de hade klockats.

Jag testade att dra upp mitt Powercolor HD 5850 till fabriksöverklocknings frekvenserna. Dvs 765 core, kommer inte ihåg memory och fick massa flimmer och skit direkt. Bara jag som fått ett skit kasst exemplar eller måste man dra upp strömmen för så små ökningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Jag testade att dra upp mitt Powercolor HD 5850 till fabriksöverklocknings frekvenserna. Dvs 765 core, kommer inte ihåg memory och fick massa flimmer och skit direkt. Bara jag som fått ett skit kasst exemplar eller måste man dra upp strömmen för så små ökningar?

Jag körde mitt XFX 5850 BE i 920/1250 stabilt utan att höja volten (ville inte flasha kortet). Det är dock möjligt att Black edition har högre stockvolt..

Permalänk
Medlem

Black editions stock klockfrekvenser är 765 på gpu och 1125 på minnet, bör inte vara några problem alls. Du kan ju alltid börja där. Kör mina 5850 på dom klockfrekvenserna nu. Det ena kortet är ett Sapphire xtreme det andra är just ett xfx BE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

Black editions stock klockfrekvenser är 765 på gpu och 1125 på minnet, bör inte vara några problem alls. Du kan ju alltid börja där. Kör mina 5850 på dom klockfrekvenserna nu. Det ena kortet är ett Sapphire xtreme det andra är just ett xfx BE.

Just det jag tänkte att börja på, men fick en chock när inte ens det funkade. Tänker fan aldrig mer köpa powercolor.

Permalänk
Medlem

Ok tack för alla svaren kom precis hem får börja fiffla lite och se om jag kommer nån vart nudå, mer tips får gärna trilla in dock vadsomhelst kan tilläggas som rör 5850 OC såklart

Permalänk
Medlem

Tjena igen det jag undrar nu hur högt kan jag gå på båda korten utan jag måste ändra Vcore ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jögge75:

Tjena igen det jag undrar nu hur högt kan jag gå på båda korten utan jag måste ändra Vcore ?

Prova och se, får du blåskärm utan att tempsen är allt för höga så är det Vcore som ska höjas.

Har inte direkt klockat min CF setup jag har nu (går inte att klocka det ena kortet) men fick upp ett till 920/1300 utan att röra Vcore.
Kortet var ett XFX Radeon HD 5850 1GB(HD-585X-ZNBA) från Kompletts 13:37 erbjudande.

Permalänk
Medlem

Det var första gången nånsin jag körde Furmark nu, Furmark 1.9.1 och jag valde :

Benchmark - Preset: 1080 ( ska man välja denna eller ?

Jag har dragit upp båda 5850 korten till 775//1125 med MSI afterburner. och i detta furmark testet blir GPU 1 : 80 grader och GPU 2 : 69-70 grader.

Bör jag verkligen fortsätta att höja om jag redan har 80 grader på GPU 1 vilka grader är orolig egentligen ? samt borde jag kanske kolla om nått är fel med fläkt eller damm ?

/tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ingen som kan svara på detta eller ?