Permalänk
Medlem

Köp av grafikkort. 6970

Hejsan! Detta är min första tråd och första visit på Sweclockers, så säg gärna till om jag lägger tråden på fel ställe.

Nu är jag ute för att uppgradera min dator till BF3 kommer ut. Jag kör just nu med ett xfx 5770 och jag har konstaterat att det inte kommer att flyta på så bra, och behöver därför en uppgradering.

Jag har kollat runt lite och jag har nästan bestämt mig för ett hd 6970 men jag vill vara säker och tänkte därför att ni datorexperter kanske kunde hjälpa till

Är det viktigt vilket märke man väljer, alltså xfx, powercolor, osv?
Är 6970 värt att skaffa, kommer det maxa bf3 med en bra processor till?
Finns det ett bättre kort för samma pengar?

Det jag har kollat på är http://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-2... då det är bättre enligt specifikationerna

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

De som brukar rekommenderas är Asus 6970 DirectCU II http://www.inet.se/artikel/5409288/asus-radeon-6970-2048mb-di...
Och MSI med Twin Frozr kylare. Asuskortet är det billigaste, men det tar 3 kortplatser så det kan bli trångt om man vill köpa ett till kort.
6970 är jämförbart med Nvidia 570. Om det kommer maxa BF3 vet jag inte, dom sa att man behöver 2 GTX580 för att maxa det, mer vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Köpte ett Hd 6970 från XFX med referens kylaren. Jag bytte från GTX 275 SLI och jag är hur nöjd som helst. Får lite högre fps samt galet mycket stabilare FPS. 5770 är alla fall inget att hänga i julgranen till bf3. Testade Alphan med ett sådan och liknande specc som jag har i sign och det var inte jätte bra fps om man säger så. Nu säger dem ju att 6950 och 560 skall klara spelet på medium/high så tror absolut att du kommer kunna spela bf3 på höga inställningar. Känner man att det tar emot kan man ju alltid köpa ett till förutsatt att du har stöd för CF.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Himoy:

Hejsan! Detta är min första tråd och första visit på Sweclockers, så säg gärna till om jag lägger tråden på fel ställe.

Nu är jag ute för att uppgradera min dator till BF3 kommer ut. Jag kör just nu med ett xfx 5770 och jag har konstaterat att det inte kommer att flyta på så bra, och behöver därför en uppgradering.

Jag har kollat runt lite och jag har nästan bestämt mig för ett hd 6970 men jag vill vara säker och tänkte därför att ni datorexperter kanske kunde hjälpa till

Är det viktigt vilket märke man väljer, alltså xfx, powercolor, osv?
Är 6970 värt att skaffa, kommer det maxa bf3 med en bra processor till?
Finns det ett bättre kort för samma pengar?

Det jag har kollat på är http://www.inet.se/artikel/5409115/powercolor-radeon-hd6970-2... då det är bättre enligt specifikationerna

Tack på förhand.

Valet beror ju lite på vad du har för övriga komponenter samt om du möjligtvis kommer i framtiden att uppgradera till en CrossfireX lösning.
Ska du endast köra med ett kort och att du har bra med utrymme bland pci-e slotsen så skulle jag köpa ett kort med en fet eftermarknadskylare för att få ett tystare, svalare och lite kraftfullare kort.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på ett 6970 och förväntar mig kanske inte att kunna maxxa det med 60fps men iaf kunna köra på high med OK fps.

Har just nu ett 650w nätagg som måste bytas ut om jag ska köra crossfire vilket är lite segt.

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Valet beror ju lite på vad du har för övriga komponenter samt om du möjligtvis kommer i framtiden att uppgradera till en CrossfireX lösning.
Ska du endast köra med ett kort och att du har bra med utrymme bland pci-e slotsen så skulle jag köpa ett kort med en fet eftermarknadskylare för att få ett tystare, svalare och lite kraftfullare kort.

Tack för alla svar, det uppskattas verkligen!

Just nu kör jag med en core 2 duo men jag kommer uppgradera till en i7 om någon månad.
Jag kommer att förbereda mig med ett moderkort och chassi som passar sig för CF för då blir det ett till 6970 om jag är nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Himoy:

Tack för alla svar, det uppskattas verkligen!

Just nu kör jag med en core 2 duo men jag kommer uppgradera till en i7 om någon månad.
Jag kommer att förbereda mig med ett moderkort och chassi som passar sig för CF för då blir det ett till 6970 om jag är nöjd

Ok

Kul att höra att du ska uppgradera för din nuvarande processor kommer att vara en flaskhals för ditt grafikkort. Ska du köra CF senare så tänk på att först skaffa ett ordentligt nätaggregat och att inte köra 2st grafikkort med massiva eftermarknadskylare som t.ex Asus DCII.

Blir det två kort som är inte av referens modell så se till att du har riktigt bra luftflöde i chassit, helst ett chassi med en sidofläkt.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Ok

Kul att höra att du ska uppgradera för din nuvarande processor kommer att vara en flaskhals för ditt grafikkort. Ska du köra CF senare så tänk på att först skaffa ett ordentligt nätaggregat och att inte köra 2st grafikkort med massiva eftermarknadskylare som t.ex Asus DCII.

Blir det två kort som är inte av referens modell så se till att du har riktigt bra luftflöde i chassit, helst ett chassi med en sidofläkt.

Haha jo, processorn är väl inte den bästa precis, men kortet kommer väl fungera tills det att jag skaffar en ny processor? Alltså så att det inte blir några komplikationer bara för att processorn är gammal som gatan?

Nu när jag köper kortet så beställer jag även ett bättre chassi och en 1000w modulärt psu
Har du någon bra låda att rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Himoy:

Haha jo, processorn är väl inte den bästa precis, men kortet kommer väl fungera tills det att jag skaffar en ny processor? Alltså så att det inte blir några komplikationer bara för att processorn är gammal som gatan?

Nu när jag köper kortet så beställer jag även ett bättre chassi och en 1000w modulärt psu
Har du någon bra låda att rekommendera?

Du kan absolut köra nytt kort på gammal CPU dock kommer du inte få ut 100% prestanda. 1kw är kanske lite overkill 850w räcker nog gott och väl annars.

Chassin att rekommendera är fractal design R3, NZXT H2, Corsair graphite 600t. Om du nu skall köpa CF.

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyran26:

Du kan absolut köra nytt kort på gammal CPU dock kommer du inte få ut 100% prestanda. 1kw är kanske lite overkill 850w räcker nog gott och väl annars.

Chassin att rekommendera är fractal design R3, NZXT H2, Corsair graphite 600t. Om du nu skall köpa CF.

Det blir detta paket http://www.inet.se/kundvagn/visa/906267/2011-09-24 Jag hoppas att PowerColor är ett bra märke för annars har jag slängt pengarna i sjön. Anledningen till att jag väljer PowerColor är för att Xfx är slut på lagret...

Jag håller med om att 1000 w kanske är lite onödigt i dagsläget men jag förbereder mig för framtiden, haha.