Asrock tar till storsläggan – kallar Gigabytes moderkort "fejk" i annonskampanj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Men det är snarare en tolkningsfråga än fakta att Gigabyte inte har äkta PCI-E v3 stöd. De har ju fullt stöd om du bara använder ett kort.

Nej.

Du får full fart på slotten om du har ett grafikkort på ett moderkort utan sli/crossfire stöd.
Du får likaledes full fart på slottarna om du har två grafikkort på ett modertkort med sli/crossfirestöd (vilket inte är x16 då utan x8 då cpun inte har mer att peta ut)
Det är bara när du har ett sli/crossfire moderkort och bara kör med ett grafikkort som du bara får samma hastighet som om du hade kört med två grafikkort. Deras moderkort kan alltså inte rerouta andra portens 8x till första porten när du bara har ett kort i så den får klara sig med x8 å andra sidan har ju tester visat att korten inte behöver mer än PCIe 2.0 x8 dvs PCIe 3.0 x8 är redan det mer än dubbelt så mycket som dagens grafikkort klarar av att utnyttja. Alltså gör Asrocks slägga egentligen ett stort hål i luften då den missar målet. Det blir lite som att sätta 16GB minne i en maskin med 32bitars operativ, du kan inte ens utnyttja 4...

Skrivet av FribBe:

ASRock gör hårdvara med fantastisk kvalité.

Kom igen när deras kort har några år på nacken. Fantasiskt och Asrock är inte ord jag skulle använda i samma mening. men så har jag haft två ASrock kort som rasat pga undermåliga komponenter.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Moget att skriva moget när man menar omoget!! :DD

LoL!!xD
Det här tycker jag egentligen:
Jag tycker att det är fult gjort av gigabyte men det är ändå onödigt att asrock lägger sig i när gigabyte redan har erkänt men iför sig så är det bra att msi avslöjade gigabyte.

Känns ändå lite tråkigt att man inte kan lita på gigabyte då de gör bra moderkort

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Kom igen när deras kort har några år på nacken. Fantasiskt och Asrock är inte ord jag skulle använda i samma mening. men så har jag haft två ASrock kort som rasat pga undermåliga komponenter.

Sitter själv på ett Asrock P43Twins1600 Moderkort Har hållt sen det kom ut för c:a 6 år sen Klarar sig bra ännu

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geforce9500gt:

Sitter själv på ett Asrock P43Twins1600 Moderkort Har hållt sen det kom ut för c:a 6 år sen Klarar sig bra ännu

En del har tur med sina kort. Du har ett som hållt, jag har två som rasat som gjorde det långt innan 6år.

Mina andra moderkort, abit, asus, gigabyte och tyan har alla hållt, Tyan-kortet är det som är aldst och det har passerat 14 år, men rullar fortfarande om man vill ha en nostalgitripp med Win98SE.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

omg?

varför är pcie 3.0 så hypat? AGP POWER!

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är sjukt kul, kalla mig omogen om ni vill men välkommen till internet grabbar och tjejer Själv har jag haft problem med gigabyte mobo där PCI-E portarna inte funkat tillsammans som dom ska. Brorsan har haft problem med 2 gigabyte med där datorerna plötsligt startat om sig o.s.v när dom varit splitter nya, då han testat andra kort kan han dra slutsatsen att hans gigabyte inte funkat som dom ska.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

men det står ju aldrig gigabyte någonstans.

Jo, titta bara lite närmre

Visa signatur

Citera så svarar jag!

Permalänk
Medlem

Helt sjukt vad hårt alla fanbois slås med näbbar och klor för "sitt" Gigabyte. Jag har just nu ett av vardera Gigabyte, MSI, och Asus. Nästa gång lär det bli ett ASrock. Endast på grund av denna reklam. Aldrig förstått varför folk behöver försvara sina produkter. "Det är inte vårat fel att vi ljuger i marknadsföringen! Det är självklart de andras fel för de kom på det!". Falsk marknadsföring får de dock aldrig igenom, detta då "Kompatibel" inte innebär att den skall kunna leverera full effekt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010