Permalänk
Medlem

32c till 98c!!!!

min i5 2500k har några som jag tycker skumma värden, i vilo läge ligger den på 32c och under load 98c samma som mitt Tj. Max:98,0c
jag kör med original kylare och oklockad.

jag ska köpa en vatten kylare H60 från crosair men det är ändå väldigt höga värden!

vad är fel?

Permalänk
Medlem

har du använt dig korrekt av kylpastan?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87 MPOWER | CPU: Intel i7 4770k @ 4,6Ghz | Kylare:Corsair Hydro H80i | Chassi: Corsair 800D | GPU: ASUS GTX 680 DCII | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb |PSU: Corsair TX 650 80+ | SSD: Crucial m4 128gb | HDD WD 750TB 7200rpm | Skärm: BenQ 24" XL2420T 120Hz |

Permalänk
Medlem

tog det som satt på originalet o allt är nytt.

Permalänk
Inaktiv

sitter den fast ordentligt, kylaren asså ?
Köp h70 så bra kylare 17-19 grader idle ocxh 39 max med 1055t AMD Phenom II

Permalänk
Medlem

aa den sitter o vill inte rubba sig.

men om jag köper ett h60 o drar på två fläktar det borde fan räcka?:O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurtsky:

aa den sitter o vill inte rubba sig.

men om jag köper ett h60 o drar på två fläktar det borde fan räcka?:O

Original kylaren ska räcka oklockat. Har du vettig kylning i chassit för övrigt?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Vilket program använder du för att kolla tempen?

Har en 2600k och med Coretemp får jag samma problem, att den mellan åt hoppar upp på 98C, den stannar inte där såklart men det visar att max temp vart där.

Kör nu med Realtemp och den har inte visat något problem under 5dagar. Funkar bra, kör dock med CM212 kylare

Permalänk
Medlem

Jag använder coretemp och al suite.
jag har alla fläkt platser fyllda och luften går rätt håll

Permalänk
Medlem

Okej, testa med ett annat temp program. BSOD och laggar datan så är det nog fel, men märker du inga större problem så skall det inte finnas något problem. Jag har inga problem med min.

Resta med Realtemp och se om det händer där

Permalänk
Medlem

samma resultat! 98c i load

Permalänk
Medlem

Det är en bugg i core temp, testa real temp eller annat.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Precis som wasidop sa, det finns en bugg i coretemp men får du samma problem i Realtemp så är det nog annat

Permalänk
Medlem

jepp samma problem i realtemp.

Permalänk
Medlem

Alltså, hoppar den upp till 98c snabbt sen ner igen eller ligger den på runt 98c under load?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

vad kan det vara för problem om det inte har med kylaren att göra? och om inte ens processorn blir 98c varm?

Permalänk
Medlem

ligger runt 98c hela tiden och kanske över för det står (98):? i core temp

Permalänk
Medlem

Fryser datan? Hänger den sig? BSOD? etc annars är det bara en bugg, tycker du borde märkt av det annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

sitter den fast ordentligt, kylaren asså ?
Köp h70 så bra kylare 17-19 grader idle ocxh 39 max med 1055t AMD Phenom II

Sitter du med jacka och tjocka kläder på i rummet?

TS: Testa annat program (hwmonitor) och känn på kylaren när datorn är igång om den är varm, kall eller ljummen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

kör hwmonitor och real temp båda visar de , haha man kan tro det nja så kallt äre inte undrar vad jag får för temps i vinter

Permalänk
Medlem

inga problem med datan alls, det flyter o så och jag känner på baksidan av moder kortet så känns det runt 50-60 grader.

men jag måste använda core tempen när jag klockar så problemet måste fickas!

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Sitter du med jacka och tjocka kläder på i rummet?

Han sitter nog ute

Skrivet av Lurtsky:

min i5 2500k har några som jag tycker skumma värden, i vilo läge ligger den på 32c och under load 98c samma som mitt Tj. Max:98,0c
jag kör med original kylare och oklockad.

jag ska köpa en vatten kylare H60 från crosair men det är ändå väldigt höga värden!

vad är fel?

Vad har du för chassi?

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

kör hwmonitor och real temp båda visar de , haha man kan tro det nja så kallt äre inte undrar vad jag får för temps i vinter

~15 grader skulle jag nog inte kunna sitta vid datorn i så länge...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

kör hwmonitor och real temp båda visar de , haha man kan tro det nja så kallt äre inte undrar vad jag får för temps i vinter

Det är väl vissa tempsensorer i phenomprocessorer som visar helt fel värden, så att vissa processorer rapporterar att dom är kallare än vad dom är. Detta har jag hört nån gång iaf men orkar inte söka på de nu.

Permalänk
Medlem

Testa montera om kylaren med ny pasta om du har.
Har du använt dig av OC-genie eller liknande program?

Visa gärna ett urklipp på CPU-Z

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem

Hallå tillbaka till problemet;) '
jag ska klocka min dator med turboV och för er som inte vet så fungerar programmet såhär, den klockar lite i taget automatiskt och i mellan åt så kollar den olika värden inklusive temperaturen för att kolla så att allt håller, och om den visar max temp så kommer den inte klocka upp ett piss

CPU-z Validator http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2014517

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Testa montera om kylaren med ny pasta om du har.
Har du använt dig av OC-genie eller liknande program?

Visa gärna ett urklipp på CPU-Z

CPU-z Validator http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2014517

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175067:

sitter den fast ordentligt, kylaren asså ?
Köp h70 så bra kylare 17-19 grader idle ocxh 39 max med 1055t AMD Phenom II

Hoppas att du vet att dom tempsen är fel! Då många Phenom Ii x6 processorer har en defekt temp senior... Samt du kan omöjligt ha 17-19c idl så länge inte datorn står i ett rum med max 15c i

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

så synd då

Permalänk
Inaktiv

jo men seriöst jag har hört att visa temps på dom processorna ljuger men tror knappast öndå att den går över 40 grader

Permalänk
Medlem

jag kan ha hittat problemet när man startar datorn och trycker DEL så kommer man in till BIOS:en och där kan man välja lite mods eco, normal och performances. då ställde jag tillbaka till normal och nu ligger det på 70c i load om är lite mer rimligt! eller vad tror ni?