Radeon 6990 - hjälp mig hitta rätt märke!

Permalänk
Medlem

Radeon 6990 - hjälp mig hitta rätt märke!

Hejsan panelen, nu är det så att jag tänkte slänga ihop en ny dator och jag har fastnat och grubblat lite över vilket märke på 6990 jag skall välja. Har hört lite från olika håll att t.ex XFX har varit dåliga på att leverera kvalité på senaste. Vad har man att förvänta sig av de andra modellerna? Är väl mest inne på ASUS eller Sapphire men kanske HiS är att överväga? Det jag tänker på mest är byggkvalité, kylning o.s.v. Finns det någon vänlig skäl som sitter och kan förklara lite mera vad man kan förvänta sig av de olika grafikkorten?

Tackar på förhand!

Visa signatur

//TrippeR

Permalänk
Medlem

Finns väl inget 6990 som inte är referens? Är de referens så spelar de inte någon som helst roll vilket märke osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrippeR:

Hejsan panelen, nu är det så att jag tänkte slänga ihop en ny dator och jag har fastnat och grubblat lite över vilket märke på 6990 jag skall välja. Har hört lite från olika håll att t.ex XFX har varit dåliga på att leverera kvalité på senaste. Vad har man att förvänta sig av de andra modellerna? Är väl mest inne på ASUS eller Sapphire men kanske HiS är att överväga? Det jag tänker på mest är byggkvalité, kylning o.s.v. Finns det någon vänlig skäl som sitter och kan förklara lite mera vad man kan förvänta sig av de olika grafikkorten?

Tackar på förhand!

Asus ligger oftast rätt bra till i pris och har 3 års fabrikgaranti. Det är i princip enda som kan skilja emellan olika producenter. Som eparaggare skrev finns HD6990 endast som referens och därför spelar det ingen roll vilket du väljer.
Du vet väl om att det låter så in i helvete?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Asus ligger oftast rätt bra till i pris och har 3 års fabrikgaranti. Det är i princip enda som kan skilja emellan olika producenter. Som eparaggare skrev finns HD6990 endast som referens och därför spelar det ingen roll vilket du väljer.
Du vet väl om att det låter så in i helvete?

Jaha, det hade jag ingen aning om. Vilken dum trådstart av mig! Så kort sagt är alla 6990 identiska bara att dom har olika utseende?

Visa signatur

//TrippeR

Permalänk
Medlem

Yes dom är identiska, köp den billigaste du hittar.
Nakdelen är att dom blir varma o låter som fan om fläkten

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulltazar:

Nakdelen är att dom blir varma o låter som fan om fläkten

Håller med! Här jämför man mot ett GTX590 som dock är ett relativt tyst prestandakort: http://www.youtube.com/watch?v=WjUGrJfpGuE&feature=player_det...
Det är ganska stor skillnad (10db är en rejäl ökning). Jag skulle inte kunna leva med ett 6990.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Asus ligger oftast rätt bra till i pris och har 3 års fabrikgaranti. Det är i princip enda som kan skilja emellan olika producenter. Som eparaggare skrev finns HD6990 endast som referens och därför spelar det ingen roll vilket du väljer.
Du vet väl om att det låter så in i helvete?

Alla tillvärkare i sverige har 3 års garanti köpmannalagen som går in där

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Demonlord:

Alla tillvärkare i sverige har 3 års garanti köpmannalagen som går in där

Nej, du blandar ihop det med reklamationsrätt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Yes dom är identiska, köp den billigaste du hittar.
Nakdelen är att dom blir varma o låter som fan om fläkten

Aha okej, toppen! Jo men ska utrusta chassit med bra luftflöde, hoppas det hjälper! Tror du att NZXT H2 chassit tystar ner det mycket?

Skrivet av screamin-daemon:

Håller med! Här jämför man mot ett GTX590 som dock är ett relativt tyst prestandakort: http://www.youtube.com/watch?v=WjUGrJfpGuE&feature=player_det...
Det är ganska stor skillnad och jag skulle inte kunna leva med ett 6990.

Skall som sagt köpa ett ljuddämpat chassi, hoppas det hjälper!

Såg f.ö en video där dom jämförde 6990 mot 590 och då va det 6990 som höll lägre temp, kan det stämma? Ser hellre att kortet håller sig mer kylt än tyst.

Visa signatur

//TrippeR

Permalänk
Hedersmedlem

Aha okej, toppen! Jo men ska utrusta chassit med bra luftflöde, hoppas det hjälper! Tror du att NZXT H2 chassit tystar ner det mycket?

Nej

Såg f.ö en video där dom jämförde 6990 mot 590 och då va det 6990 som höll lägre temp, kan det stämma? Ser hellre att kortet håller sig mer kylt än tyst.

Jo, HD6990 är kallare.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Aha okej, toppen! Jo men ska utrusta chassit med bra luftflöde, hoppas det hjälper! Tror du att NZXT H2 chassit tystar ner det mycket?

Nej

Men skillnaden måste vara stort mot ett chassi som inte är ljudabsorberande? Bryr mig inte så mycket ifall det brummar när jag spelar, kan ju alltid sänka dom när man ska glo på film och sova.

Visa signatur

//TrippeR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrippeR:

Men skillnaden måste vara stort mot ett chassi som inte är ljudabsorberande? Bryr mig inte så mycket ifall det brummar när jag spelar, kan ju alltid sänka dom när man ska glo på film och sova.

Nej, skillnaden är inte så stor, det går inte riktigt att tysta ner luften i ett vanligt chassi. Dessutom har du utblåset på baksidan av kortet och där hjälper det inte med ett tyst chassi.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej, skillnaden är inte så stor, det går inte riktigt att tysta ner luften i ett vanligt chassi. Dessutom har du utblåset på baksidan av kortet och där hjälper det inte med ett tyst chassi.

Okej, det var mindre kul. Kollade upp det du länkade innan när dom jämförde hur högt korten lät, är lite inne på ett GTX590 istället. Kollade upp lite recensioner och det verkar inte skilja allt för mycket.

Visa signatur

//TrippeR