Fractal define R3 vs. Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Fractal define R3 vs. Corsair 600T

Godmorgon alla kaffesugna!

Vill veta lite mer om dessa två chassin.

Fractal Design Define R3

http://www.inet.se/artikel/6901316/fractal-design-define-r3-u...

Corsair Graphite 600T White

http://www.inet.se/artikel/5315079/corsair-graphite-600t-vit

Har sett många recensioner på dessa av Jonas här på sweclockers samt på youtube. Skulle vilja veta lite vad folk tycker om dessa två i jämförelse till varandra. Själv tycker jag mer om 600T white för det är större och det går att ta bort hdd rackets. Hade nämligen tänkt sätta hdd/ssd i 5.25" istället för att få cleant luftflöde. Sen har jag en fråga om fläkten i fronten på 600T. Går den att byta ut till någon annan fläkt eller var det verkligen omöjligt? Då tänkte jag mig med skruvar då jag fattar att det går att modda lite men det är så tråkigt att behöva göra.

Är R3 mycket tystare med sin ljuddämpning och blir den varmare med den också?
Skriv lite vad ni tycker också så jag får lite feedback. Kan tänka mig att det är fler än jag som har undrat över detta faktiskt.
Om det finns en tråd redan så ber jag om ursäkt men jag har faktiskt letat.

MVH
Eavo

Permalänk
Medlem

Med original fläktarna tyckte jag att 600T var ovanligt högljudd. Ett envist burrande som höll på hela tiden.
Själv så kör jag på Bitfenix Spectre 200mm i fronte, blev bra mycket tystare och flyttar mer luft än original. Det måste dock moddas för att få den på plats. Måste sätta distanser för att den inte ska slå i fläktgallret.
Och för att sätta fast den körde jag på buntband. Sitter som berget.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ja jag har faktiskt sett den bilden i en annan tråd. Förstår inte varför corsair som brukar vara så smarta annars inte har tänkt på detta att många vill kunna byta ut fläktarna...

Går det att sätta mindre fläktar i fronten? 120/140?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Ja jag har faktiskt sett den bilden i en annan tråd. Förstår inte varför corsair som brukar vara så smarta annars inte har tänkt på detta att många vill kunna byta ut fläktarna...

Går det att sätta mindre fläktar i fronten? 120/140?

Finns inte hål till det i fronten, men går ju säkert att "ghettomodda" dit lite lätt.
Dock så får du nog bara plats med en fläkt då....

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Ja okej så det är isf att göra något liknande som du har gjort.

Någon som har något att säga chassina emellan?

Permalänk

Vänta på Corsair Carbide 500r

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Nej usch fyfan det är så jävla fult.

Permalänk

den kommer i helsvart också jöööö

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Avstängd

Ändå fulaste chassit på länge ;>

Permalänk
Medlem

Ja nog om det chassit då det aldrig kommer bli ett sånt. Less is more ibland.

Permalänk

varför inte 650d då?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Har tittat på obsidian 650d också. Vad tycker ni om det Chassit?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Gillar 650d skarpt iaf, bra kvalite, stilrent och bra lösningar imo.
Om du missat swecs video review:
http://www.sweclockers.com/recension/13809-corsair-obsidian-6...

Permalänk
Medlem

Ja ska klämma in ett h100. Så vet inte riktigt. 800d blir nog för stort även fast det är skönt med stort chassi. Fan detta är svårt. Skulle vilja ha dessa 3 chassin i en recension. Fler förslag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på r3an ??

Beställde en sån i veckan.. ser fram emot att se hur det är..

Angående värme.. Sure , r3an är inte byggd för att va optimal för temperatur.. Det är en kompromiss mellan ljudnivå och allt annat.... Men om du vill så finns det ju möjlighet att sätta in typ 7 chassifläktar totalt.. Det borde väll räcka för att hålla en bra kyla/värme.. ANnars kör vattenkylning om ddu är orolig för temperatur?

Permalänk
Medlem

Tycker att r3an är schysst men det känns just som du säger.. Känns inte som burken får andas som den ska. Ser gärna mer kommentarer om detta! Intressant och se vad folk tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick hem min 600T White och är hur nöjd som helst! Om det ska vara något negativt så är det väl som någon nämnde innan att orginalfläktarna kanske låter lite mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Tycker att r3an är schysst men det känns just som du säger.. Känns inte som burken får andas som den ska. Ser gärna mer kommentarer om detta! Intressant och se vad folk tycker.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med Define R3 med hw i sign. Klockad CPU 24/7, har även klockat upp GPU'n till 878 MHz utan att det blir allt för varmt i lådan. Kör då med 3 Schyte GT 1450 rpm i front/botten (filtrerat) och 2 Schyte GT 1150 rpm i bak/taket längst bak. Låter moderkortet styra dessa så dom ligger runt 750/910 rpm i idle.
CPU'n sitter det en Schyte GT 1450 rpm på som alltid går fullt. Har letat efter en bra PWM som kan matcha GT'n utan lycka än. Ska prova Cougar Vortex PWM när Indomo behagar skicka den.

I mitt relativt lilla kontor där burken står så ligger det runt 22 grader. I BC2 på fullt ös med GPU @ stock så ligger grafikkortet runt 60 grader. CPU ca 63-64. Och då varvar inte chassiefläktarna för fullt. Med GPU på 878 MHz och 1,075v så landar grafikkortet på ca 68 grader med custom fläktkurva via Asus GPU Tweak. Max fläkthastighet är då 40% på kortet. CPU'n klättrar också upp mot samma temp då. Då börjar chassifläktarna närma sig max.

Jag tycker denna setup är grym! Suverän prestanda men ändå relativt tyst burk. I idle är det mest bara min cpu-fläkt på 1450 rpm som hörs, därav min jakt på PWM-styrd. Detta pga att mitt moderkort bara stödjer pwm-reglering på CPU'n, ej volt. Separata fläktkontrollers går bort för mig.
Så med rätt fläktsetup är detta chassie kanon tycker jag.
Skulle jag vilja få ner tempen mer så byter jag ut 1150-utsugsfläktarna till 1450-varvare. Dock med lite högre ljudnivå som följd och mindre övertryck i burken.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z87-Pro Processor: i7-4770K @ 4,0 Ghz Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: 8 Gb Corsair Vengeance LP 1600 Mhz Cl 9 Grafik: MSI 970 Gaming 4GB @ 1300/1502/7500 Mhz Hårddiskar: Samsung 840 Pro 256Gb SSD(OS) + Samsung Spinpoint F3 500Gb + WD Caviar Blue 640Gb Nätagg: Corsair AX850 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 7 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Går det att sätta mindre fläktar i fronten? 120/140?

Går att få in 2 st 120mm i fronten dom hamnar nån halv cm på sniskan om man ska skruva i meshen, man får även skippa 2 skrruvar för undre fläkten men sitter fast bra endå.
Sen täcks även en bit av ena fläkten av ej meshad yta.

Permalänk
Medlem

du har inte tänkt på en nzxt h2? väldigt snygg och tyst. blir bara lite problem med värmen men det löste jag genom att öppna dörren när jag spelar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle gärna få en bild av någon på fronten från insidan där 200 mm fläkten sitter. Fast utan den där då.
Kom på vad jag tycker var en grym lösning i fronten på 600t. Köper en silverstone AP 180mm. Borde ju gå hur bra somhellst.