Permalänk

Sli GTX 560 Ti räcker 650W?

Har tänkt köra sli med två st nvidia gtx 560Ti kort. Frågan är om det räcker med ett 650W eller om jag behöver ha ett kraftigare?

Permalänk
Hedersmedlem

Det räcker, sålänge du inte överklockar.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

okej, hur blir det då med fabriksöverklockade kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanoidAlien:

okej, hur blir det då med fabriksöverklockade kort?

Finns utrymme för fabriksklockade kort också, ingen fara. Kör på!

Permalänk
Skrivet av HumanoidAlien:

okej, hur blir det då med fabriksöverklockade kort?

De är för det mesta så pass blygsamt överklockade att effekten inte är farligt mycket högre än ett referenskorts.
Se skillnaden mellan Direct Cu och referensklock:
http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...
Skillnaden är 17W x 2 = 34W för två kort, vilket ger att systemet drar 523 + 34 = 557W från vägg, vilket ger att komponenterna drar 0,9 x 557W = 501W från nätaggregtet. Vantage motsvarar ungefär belastningen av ett tungdrivet spel.

Om vi tar grafen för Furmark, som maxbelastar korten (långt över vad spel gör), så ser det ut så här:
http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...
581W för vanliga GTX560Ti och lägger vi till skillnaden mellan referens och Direct CU, dvs 2x27W=54W hamnar vi på 635W.
Eftersom man mäter vid vägg, så drar komponenterna 0,9 x 635 = 572W (Sweclockers aggregat har en verkningsgrad på ca 90%).

Sedan beror det ju en hel del på vad du har för övriga komponenter i ditt system, Sweclockers använder sig av en effekthungrig i7 950@3,8GHz i sitt system, så har du en Phenom II x4/x6 eller ännu hellre en i5 2500K så drar ditt system sannolikt en hel del mindre effekt (om du nu inte har fem hårddiskar, lysrör och en massa annat som drar effekt).

Här är en liten jämförelse mellan olika processorers effektförbrukning (eller rättare sagt mellan olika plattformar i ett system, det är samma system i grunden men man byter ut moderkort och processor):
http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Sedan spelar ju nätaggregatskvalitet in också. Har du ett Corsair TX650 eller XFX Core Edition 650W t.ex. så kan du behålla det och köra på. Men har du ett äldre aggregat, eller ett av lägre kvalitet, så skulle jag bytt upp mig. Skall du köpa allt nytt, så skulle jag lagt mig på 750W med en gång.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Det räcker, men jag tycker att du ska köra på 750 ändå så behöver du inte belasta det fullt. Då får det längre livslängd och är tystare Men egentligen säger inte 650w så mycket. Vilket agg är det du tänker på? Är det tex ett ax650 så är det bara att köra på

Permalänk

Ska köpa allt nytt och då bör jag alltså köpa ett 750W, och XFX 750W (xxx eller core edition) är ett som rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanoidAlien:

Ska köpa allt nytt och då bör jag alltså köpa ett 750W, och XFX 750W (xxx eller core edition) är ett som rekommenderas?

Yep, bra billiga aggregat.

Permalänk
Skrivet av HumanoidAlien:

Ska köpa allt nytt och då bör jag alltså köpa ett 750W, och XFX 750W (xxx eller core edition) är ett som rekommenderas?

Jepp, bra kvalitet på komponenterna, stabila spänningar, rätt lågt rippel och aggregatet är Seasonictillverkat.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Okej, tack för all hjälp. Har bestämt mig för att köra på xfx agget

stavfel