Hur spela film via USB på TV:n med undertext och rätt ljud?

Permalänk

Hur spela film via USB på TV:n med undertext och rätt ljud?

Hej!

Har en Samsung där jag kan spela filmer via usb. Funkar fint!
MEN, det finns ju självklart iget sätt att välja rätt undertext samt ljudkanal. Inte heller kan jag starta flera filer om filmen ligger i en massa VOB.
Jag behöver ha hela filmen som en fil och där rätt text och ljud redan ligger förutbestämt. Hur gör man detta?

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Du kan göra om dem lite smidigt till ISO-fil eller Image fil, mounta denna på datorn, sen ha ner Make MKV o gör om den till MKV, funkar bra för mig. Eller så tror jag man kan göra mkv-fil direkt från vob.

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

Hittade http://makemkv.com/ är det vad du pratar om?
Tips på litet smidigt program att göra imagefiler med? ImgBurn kanske? Gjort backup på hela filmarkivet men de ligger som VOB

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk

Provade, men lyckades inte helt.
Visst nu har jag hela filmen i en fil .mkv, men formatet blir fel och jag ser inte texten på TV:n. Däremot har jag rätt format i VLC på datorn och med rätt text. What?
Körde en .mp4 på tv:n och den har rätt format. VOB blir fel format och med felformat menar jag att bilden trycks ihop i mitten.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Då är de ju bara kanske att trycka subtitle på tv dosan ( eller vilken dosa man använder) o ändra till svenska, går kanske också att ändra bildformatet 16:9, 4:3, zoom ,helbild på själva tv:n eller? ( kan även bocka av andra undertexter än svenska när man här på väg o göra om det till mkv)

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

Visst, bockade av andra och så. Kan inte ändra format via TV-dosan. Ej tillgängligt står det. Hmm... får fundera lite.
Gjorde om .mkv till .mp4 men fick inte med texten...

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Vad heter filmen du har i vob format, tänkte testa själv ( länge sen jag gjorde om vob till mkv) Men om du gör det till ISO o sen mountar den o sen då gör mkv av den då? Jag Använder Power ISO när jag gör till ISO filer.

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

Jag testade med Avatar, gjorde en image av den med ImgBurn. Sedan gjorde jag en mkv med MakeMKV och valde enbart engelskt ljud och svensk text. Resultatet funkade skitbra på datorn med VLC-player. Däremot på TV:n så blir det fel format på filmen samt texten är bort. TV:n saknar förmodligen ngt stöd... Samsung UE46D5005.
TV:n verkar klara mp4 med rätt format men ingen text...

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

TV:en klarar MKV, du kan ju förstås prova med AVS video converter men det är gratis en stund( tror det är 15 dagar o får inte tillgång till allt), ( själv har jag så du kan få den gratis) Bara fråga, (lägger in den då på ett online lagring där du får lösenordet så kan du ta ner det).

Visa signatur

If I Only Could See

Permalänk

Har uppdaterat firmware på TV:n och ska kika vidare i veckan, hinner tyvärr inte mer idag.
Tack för hjälpen så länge!

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_hitman:

Jag testade med Avatar, gjorde en image av den med ImgBurn. Sedan gjorde jag en mkv med MakeMKV och valde enbart engelskt ljud och svensk text. Resultatet funkade skitbra på datorn med VLC-player. Däremot på TV:n så blir det fel format på filmen samt texten är bort. TV:n saknar förmodligen ngt stöd... Samsung UE46D5005.
TV:n verkar klara mp4 med rätt format men ingen text...

Jag har en samsung tv och jag kör mkv utan problem, det du måste göra med undertexten är att du måste skaffa ett program som heter mkvtoolnix. Filen jag kör heter iaf mkvextractgui, det är så att samsung stödjer inte text i mkv fil men med detta program kan du då "zippa upp" undertexten från mkv filen,
du döper då enkelt om sub/srt filen till samma namn som filmen. Du kan hitta mer info och även en download här http://www.videohelp.com/tools/MKVtoolnix

Vad det gäller ljud kan jag tyvärr inte hjälpa dig då detta aldrig har varit ett problem för mig. Hoppas det löser sig för dig!

Permalänk

Hej ts85!
Testade lite igårkväll och lyckades köra DivX med rätt format, ljud samt med undertext. Dock var det en nerladdad undertext och den synkade inte alls med filmen. Hade texten externt som en .srt. Men om man som du säger kan "ta ur" texten från mkv filen så får man ju originaltexten. Vore nice!
Mkv har jag dock inte lyckats med. Bildformatet blir ihoptryckt och jag får en bred svart remsa på sidorna....

EDIT: Testade att köra en slask mkv som jag laddade från nätet. Fick upp den med rätt format på TV:n. Alltså måste programmat MakeMKV förstört förhållandet på bilden när jag omvandlade mina vob till mkv. Hmm... då klarar tv:n MKV iaf. Endast problemet med bildtexterna kvar. Men det gick ju med DivX så det borde gå med mkv.

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk

Ger upp snart!
TV:n spelar fint upp mkv men får inga undertexter. Testat med srt och sub och de ligger i samma mapp med samma namn som videofilen.
What to do?

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_hitman:

Ger upp snart!
TV:n spelar fint upp mkv men får inga undertexter. Testat med srt och sub och de ligger i samma mapp med samma namn som videofilen.
What to do?

Du har alltså testat att zippa srt filen upp din mkv fil med mkvtoolnix programet? Funkar alltid fin fint för mig.