Permalänk

Server burk?

Hallo!

Jo jag funderar på att köpa mig en server dator där jag kan ha 3st CS 1.6 servrar + ventrilo server.
En av dom kommer ligga runt 16 slots och dom andra 2 runt 13-14..

Den ska vara strömsnål, helst färdigbyggd.. Eftersom jag inte är så duktig på att bygga ihop datorer :).

Så vad kan ni rekommendera mig? Länka!

Tack o hej!

Permalänk
Medlem

Det vore bra om du sätter en budget också.

Vad har du för internetuppkoppling där servern i fråga skall stå?
Spelar storleken någon roll? Köra en liten ITX burk eller funkar mATX?

Rekommenderar hur som helst en 4-kärnig variant, kanske AMD A6 som är lite billigare än Intel. 65W är relativt strömsnålt. Vill du lägga dig ännu lägre än 65W så kan det bli lite klurigt att hitta en 4-kärnig till bra priser.

Förmodligen skulle det funka att driva detta på 2 kärnor men det krävs lite kraft att få 3 cs1.6 servrar att rulla i stabila 1000(server-side)fps.

Skulle inte köra detta på t.ex. en AMD Fusion processor. Återkommer med ett förslag på paket när du svarat på ovanstående frågor.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Riktigt kul projekt spelar själv mycket cs:) Dock har jag inte tid att fixa ett system nu men finns säkert andra här men köp ett xfx nätagg byggt för att gå 24-7 Seasconic tillverkat med japanska kondingar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Då jag vet hur cs-spelare är för 1 millisekunds extra fördröjning tänker jag inte slänga upp något paket. Har ingen aning om hur mycket tre servrar med 16 i varje belastar. Ej heller om det stödjer flera kärnor. Men läs på lite och släng upp ett paket från typ inet så kan vi kommentera och ha synpunkter

Permalänk
Medlem

Vill låna denna tråd när den endå finns.
Skulle också vilja ha lite tips angående detta, men uteslut ventrilo.
Då jag är ganska trött på racket som är för kraftig för mina behov med 2x QuadCore processorer och drar en hel del ström (totalt drar hela servern ~215W).
Kan bygga ihop datorn/servern själv.
4-8 kärnig processor och ganska tystlåten är krav (ställer inte krav på att den ska vara ljudlös, men man ska kunna sitta i rummet intill utan att höra den).
Gärna något format liknande 1U eller liten tower.
Budget: ~3500 (någon hundra lapp gör inte så mycket, men håll det gärna till budgeten så långt det går)

EDIT: Hårddisk behövs ej då jag har en 3,5"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 21Rirre:

Vill låna denna tråd när den endå finns.
Skulle också vilja ha lite tips angående detta, men uteslut ventrilo.
Då jag är ganska trött på racket som är för kraftig för mina behov med 2x QuadCore processorer och drar en hel del ström (totalt drar hela servern ~215W).
Kan bygga ihop datorn/servern själv.
4-8 kärnig processor och ganska tystlåten är krav (ställer inte krav på att den ska vara ljudlös, men man ska kunna sitta i rummet intill utan att höra den).
Gärna något format liknande 1U eller liten tower.
Budget: ~3500 (någon hundra lapp gör inte så mycket, men håll det gärna till budgeten så långt det går)

EDIT: Hårddisk behövs ej då jag har en 3,5"

Intel Core i5 2400S 2,5GHz
Intel DH61DL-B3
Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB
Chieftec Uni BT-02B 180W
Scythe Big Shuriken 2

Förmodligen kan du köra med den boxade fläkten utan problem då processorn inte utvecklar speciellt mycket värme. Alternativt köra på en icke-S-modell och under-volta/-klocka.

EDIT: Tänkte på ditt krav gällande ljudnivå, därav low-powered CPU och tyst kylare. Behövs ingen annan kylning mer än nätagget som drar ut lite luft.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Intel Core i5 2400S 2,5GHz
Intel DH61DL-B3
Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB
Chieftec Uni BT-02B 180W
Scythe Big Shuriken 2

Förmodligen kan du köra med den boxade fläkten utan problem då processorn inte utvecklar speciellt mycket värme. Alternativt köra på en icke-S-modell och under-volta/-klocka.

EDIT: Tänkte på ditt krav gällande ljudnivå, därav low-powered CPU och tyst kylare. Behövs ingen annan kylning mer än nätagget som drar ut lite luft.

Man tackar, men skulle vilja fråga angående "integrerat grafikkort" i processor.
Vad är det?
Räcker inte med att man redan har integrerat grafikkort i morderkortet?

Kommer inte bli något problem med kylning då den kommer stå i svalt rum (+5-10°C).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 21Rirre:

Man tackar, men skulle vilja fråga angående "integrerat grafikkort" i processor.
Vad är det?
Räcker inte med att man redan har integrerat grafikkort i morderkortet?

Kommer inte bli något problem med kylning då den kommer stå i svalt rum (+5-10°C).

Moderkortet har inte integrerat grafikkort, utan stöd för att använda sig av den integrerade grafikkretsen i processorn.

Okej, då kan du skippa extra kylare och lägga de pengarna på en lite värre modell som ej är lowpowered, typ i5 2500 med ett par 100Mhz extra. Men får man fråga vad det är för typ av rum så håller ~7 grader samt krav på ljudlös maskin?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Ah okej, då förstår jag

Källarrum med ventilation Var ett kök för ett par år sen innan man flytta in.
Sitter i värmen i gillestugan som är precis på andra sidan på vintrarna så vill inte höra surande fläktar när man kollar film.

Var osäker nu vad temperaturen ligger på våren/sommaren då jag själv tyckt att det är för varmt i de rummet och skruvat av ventilations locket för all kall luft ska dra sig in där.
Så low powered är säkerligen vid behov endå när dom säsongerna inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 21Rirre:

Ah okej, då förstår jag

Källarrum med ventilation Var ett kök för ett par år sen innan man flytta in.
Sitter i värmen i gillestugan som är precis på andra sidan på vintrarna så vill inte höra surande fläktar när man kollar film.

Var osäker nu vad temperaturen ligger på våren/sommaren då jag själv tyckt att det är för varmt i de rummet och skruvat av ventilations locket för all kall luft ska dra sig in där.
Så low powered är säkerligen vid behov endå när dom säsongerna inträffar.

Förstår, men måste fråga om du har fiber indraget i huset? Du kommer ej kunna köra cs1.6 server på ADSL med acceptabla resultat

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Intel Core i5 2400S 2,5GHz
Intel DH61DL-B3
Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB
Chieftec Uni BT-02B 180W
Scythe Big Shuriken 2

Förmodligen kan du köra med den boxade fläkten utan problem då processorn inte utvecklar speciellt mycket värme. Alternativt köra på en icke-S-modell och under-volta/-klocka.

EDIT: Tänkte på ditt krav gällande ljudnivå, därav low-powered CPU och tyst kylare. Behövs ingen annan kylning mer än nätagget som drar ut lite luft.

Har nu köpt dessa komponenter förutom att jag köpte i5 2500S 2,7GHz istället och meckat ihop allt.
Problemet är nu när Windows laddar/försöker boota, tar ca 2-3 sek så startar datorn om sig.
Har även provat med min SSD disk från min stationära och det blir likadant :S
Har försökt gå in på Windows fel läge, det resulterade att den starta om då också när alla filerna laddades.
Kollat S-ATA kablarna extra noga.
Fungerar endå inte.

Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 21Rirre:

Har nu köpt dessa komponenter förutom att jag köpte i5 2500S 2,7GHz istället och meckat ihop allt.
Problemet är nu när Windows laddar/försöker boota, tar ca 2-3 sek så startar datorn om sig.
Har även provat med min SSD disk från min stationära och det blir likadant :S
Har försökt gå in på Windows fel läge, det resulterade att den starta om då också när alla filerna laddades.
Kollat S-ATA kablarna extra noga.
Fungerar endå inte.

Vad kan problemet vara?

Låter som du inte installerat om Windows för den nya hårdvaran? Det ska fungera med lite meck, men jag leder dig på helt fel ställen vid felsökningen om så inte är fallet. Så gå in i bios och slå om från s-ata till emulera ide läge (eller tvärt om) på s-ataportarna och prova starta i felsäkert läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Låter som du inte installerat om Windows för den nya hårdvaran? Det ska fungera med lite meck, men jag leder dig på helt fel ställen vid felsökningen om så inte är fallet. Så gå in i bios och slå om från s-ata till emulera ide läge (eller tvärt om) på s-ataportarna och prova starta i felsäkert läge.

Provat att köra Chipset SATA Mode i IDE läge men det ändra ingenting.
Har även provat med o köra min usb-dvdrom jag fick med min HP laptop och försöka reparera och installera om windows, men windows hittar inte usb mass storage (= <none>) hårddisken. Den finns med i bios på SATA0 porten konstigt nog.

EDIT: även med o plocka ur ett minnes-stick i taget.
Ledde ingen vart heller förutom att den varna om att den inte fann att det satt ett minne där förut.