Komponent lossnade när kylaren demonterades 6970

Permalänk
Medlem

Komponent lossnade när kylaren demonterades 6970

Jag skulle ta av kylaren från mitt referens 6970. Jag gjorde det hela försiktigt, alla skruvarna var alla borttagna när jag från sida till sida lossade kylaren. När jag tillslut separerade kylaren från PCBn så satt en del kylningskuddar fast så bra på kylaren att de drogs med en bit för att tillslut lossna. Dock var det så att även något annat lossnade, jag tror det är en MOSFET komponent. Det lossnade även ovandelen av ett minneschip (svarta plasten) från en komponent belägen alldeles nedanför MOSFET komponenten.

Aningen bittert att det tog slut vid detta steget. Tanken var att jag skulle montera på en H50 kylare, hade känts mindre i hjärtat om det var pga modifikationen som förstörde kortet och inte vad jag misstänker är en dålig lödning (se bild).

Jag är väl medveten om att det inte är någon garanti att snacka om, vill bara visa och diskutera kring detta. Kanske jag gjorde något fel eller att lödningen på PCBn faktiskt är felaktig?

Jag undrar även varför mitt grafikkort inte har en BIOS switch trots att det är referens?

Såhär ska det se ut

______________________________________________________________________________

Nu är mitt såhär

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Hehe, något har visst lossnat, Vet inte så mycket om grafikkort delar eller så, men du sa att du skulle installera ett H50 på ditt grafikkort..? Så långt jag vet så är H50 en processor kylare.., Sant eller?

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaihai123:

Hehe, något har visst lossnat, Vet inte så mycket om grafikkort delar eller så, men du sa att du skulle installera ett H50 på ditt grafikkort..? Så långt jag vet så är H50 en processor kylare.., Sant eller?

Ghettomoddning kallas det

Grymt synd... Och känns inte som att lödningen från början har varit så bra.Som du säger så lär ju garantin vara körd. Skulle dock va roligt om du mejlade tillverkaren och frågade om lödningarna inte är starkare än sådär
Du är inte så pro att du kan löda tillbaka det heller?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Det är bara att löda tillbaks den

Permalänk

var inte biosswitchen på 6850/6870? och den togs bort på senare revision av grafik pcb't för att hindra folk från att låsa upp sina 6850 till 6870 kort.

angående komponenten om du har en lödstation och en ganska fin spets till den så kan du nog löda tillbaks kretsen.

garantin är ju ändå körd då du tog bort kylaren och kortet trasigt så inget att förlora.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl en ferritspole, och den har aldrig varit fastlödd med benen genom kortet. Då hade lödningarna sett helt annorlunda ut och man kan inte dra ut benen utan att använda lödverktyg. Har du komponenten kvar? För mig ser det ut som det aldrig suttit något där.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag har tagit bort ett inlägg som utgjorde uppmaning till bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är väl en ferritspole, och den har aldrig varit fastlödd med benen genom kortet. Då hade lödningarna sett helt annorlunda ut och man kan inte dra ut benen utan att använda lödverktyg. Har du komponenten kvar? För mig ser det ut som det aldrig suttit något där.

Håller med om att det ser ut som om platsen inte använts. Hade den varit lödd hade du haft ett genomgënde hål i lödningen eller så hade en del av benen suttit kvar tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tror inte heller att det är något problem att löda tillbaks ferritspolen, det dumma är att den är MIA. Letade i en timme, det dumma är att det i källaren är ett plastgolv med håligheter i sig. Spolen har antagligen fallit ner i ett av hålen och befinner sig på toppen av det under skrivbordet. Blir att någon dag tömma bordet och dra upp golvet temporärt för att hitta spolen.

Dock undrar jag om chippet lokaliserat framför den förlorade ferritspolen, man ser att det har suttit ett chip där. Man ser vad som ser ut som lödpunkter, kanske 6st. Vet ej hur det ser ut under ett chip av den typen. Är den svarta plastdelen vital på något sätt för driften/för att ge kylaren kontakt med de varma "lödpunkterna"? Är det kört pga att denna del lossnat (om det är något i krets-väg på plastdelen som ryckts med)?

Om det behövs en bättre bild på ytan där chippet lossnat så kan jag fixa det.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Hedersmedlem

Av din berättelse att döma har det aldrig suttit några delar där. De bestämde sig för en fas mindre bara, inget direkt ovanligt. Kanske en ny binn av chips som var strömsnålare gjorde att den blev onödig. Leta inte efter något som inte finns.

Chippet du undrar över är säkerligen mosfeten, alltså halvledardelen och den som blir riktigt varm. En fas är helt enkelt inte ditsatt, precis som att GTX570 har färre faser normalt än GTX580. Som du säkert ser fattas även en mängd andra ytmonterade komponenter i närheten.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Av din berättelse att döma har det aldrig suttit några delar där. De bestämde sig för en fas mindre bara, inget direkt ovanligt. Kanske en ny binn av chips som var strömsnålare gjorde att den blev onödig. Leta inte efter något som inte finns.

Chippet du undrar över är säkerligen mosfeten, alltså halvledardelen och den som blir riktigt varm. En fas är helt enkelt inte ditsatt, precis som att GTX570 har färre faser normalt än GTX580. Som du säkert ser fattas även en mängd andra ytmonterade komponenter i närheten.

Jag är dock säker på att något lossnade och studsade på mitt ben. Men det var inte en skur med föremål, utan antagligen ferritspolen. Vilka komponenter mer menar du saknas?

Då det är ett 6970 så kan jag inte förstå varför de skulle ta bort komponenter, möjligtvis om det vore ett 6950 men så är inte fallet.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Rekordmedlem

Har du nån bild på det som lossnade, eller dammsög du direkt utan att leta reda på vad det var ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Antzo:

Jag är dock säker på att något lossnade och studsade på mitt ben. Men det var inte en skur med föremål, utan antagligen ferritspolen. Vilka komponenter mer menar du saknas?

Då det är ett 6970 så kan jag inte förstå varför de skulle ta bort komponenter, möjligtvis om det vore ett 6950 men så är inte fallet.

Jag har redan förklarat anledning till att den fattas, nyare revision av chip med lägre strömförbrukning. Kretskort görs ofta i stora mängder och finns ingen anledning att slänga bort. Att då spara pengar genom färre komponenter, som ändå inte behövs, är bara smarta affärer. Alla kraftkomponenter är dyra så där sparar de ofta in om det går.

Det som fattas är ytmonterade motstånd och kondensatorer, syns snett ner till vänster relativt mosfeten. Hela den fasen är borttagen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har redan förklarat anledning till att den fattas, nyare revision av chip med lägre strömförbrukning. Kretskort görs ofta i stora mängder och finns ingen anledning att slänga bort. Att då spara pengar genom färre komponenter, som ändå inte behövs, är bara smarta affärer. Alla kraftkomponenter är dyra så där sparar de ofta in om det går.

Det som fattas är ytmonterade motstånd och kondensatorer, syns snett ner till vänster relativt mosfeten. Hela den fasen är borttagen.

Hittade detta nu http://www.hardwarecanucks.com/forum/video-cards/43337-v2-des...

Som du säger så verkar det som att det inte ska vara någon ferritspole där. Att jag inte kommit till tanken att leta upp bilder på andras HIS 6970 PCBs är just för att det var något lossnade och då föll på mitt ben för att sedan hamna under skrivbordet.

Ska ta en ordentlig titt på min PCB vs den på bilderna i länken jag hittade nu, är det ingenting som fattas där så kanske det var någon plastdetalj på kåpan.

Tack så mycket allihop för hjälpen, utan er hade jag antagligen letat efter något som inte fanns och ett 6970 hade legat antagligen fullt kapabelt och samlat damm.

Har funderat kring H50 modden som startade det hela. Det som kan göra det hela svårare är om kylar-plattan för komponenterna utöver GPUn hindrar H50 blocket från att få fullgod kontakt. Nu när kylaren är av och det är en idé att fortsätta på det så ska jag kolla huruvida det är möjligt eller inte. Postar här om det blir av, om så blir fallet så siktar jag på att göra en bygglogg för de nyfikna :).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb