Permalänk

Värt att skaffa vattenkylning?

Hej, som titeln avslöjar så funderar jag på att skaffa vattenkylning, och undrar om det är värt, med tanke på att jag inte tänker överklocka och jag klarar mig bra med luftkylning än så länge. Har absolut inget emot monteringen, tycker bara det verkar som en kul hobby, plus att det ser råfett ut om man lyckas bra

Om ni tycker det är värt så får ni gärna komma med förslag på vilka pumpar, resevoirs och tips som är bra, men inte alltför dyra Undrar också om det funkar bra att ha vattenkylning i ett Fractal Design R3? Föredrar också färgade slangar, som röda eller blå.
Budgeten ligger mellan 1500-2500kr.

Tack på förhand

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk

En fråga bara varför färgade slangar i ett define r3? du kommer ju inte se det iaf :/

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk

Kan du modda chassit så funkar R3, annars har jag hört att det är tight att få in en rad mellan toppen och moderkortet.

Permalänk

Ta ett snack med Coolingstuff så hjälper han dig med allt du behöver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Hej, som titeln avslöjar så funderar jag på att skaffa vattenkylning, och undrar om det är värt, med tanke på att jag inte tänker överklocka och jag klarar mig bra med luftkylning än så länge. Har absolut inget emot monteringen, tycker bara det verkar som en kul hobby, plus att det ser råfett ut om man lyckas bra

Om ni tycker det är värt så får ni gärna komma med förslag på vilka pumpar, resevoirs och tips som är bra, men inte alltför dyra Undrar också om det funkar bra att ha vattenkylning i ett Fractal Design R3? Föredrar också färgade slangar, som röda eller blå.
Budgeten ligger mellan 1500-2500kr.

Tack på förhand

Skrivet av RobinEdquist:

En fråga bara varför färgade slangar i ett define r3? du kommer ju inte se det iaf :/

Värt och vattenkylning passar inte ihop i samma mening. Men det är kul så har du råd med det så kör!
Inte speciellt svårt att modda dit ett fönster om man vill se in i annat fall så syns det i vilket fall när man öppnar det.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk

Tack för alla svar än så länge!

Tänkte lite fel när det gäller chassit och färgade slangar, haha.
Har iaf tänkt att kyla två stycken XFX 6870 i CF (ev. CPU), vad behöver jag för detta? Känns naturligt att använda en slags splitter så att vattnet som går igenom först kortet INTE går genom det andra, då skulle det nog överhettas ganska fort...

Skrivet av DrSnaggles:

Ta ett snack med Coolingstuff så hjälper han dig med allt du behöver.

Förlåt, men vem är Coolingstuff?

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Tack för alla svar än så länge!

Tänkte lite fel när det gäller chassit och färgade slangar, haha.
Har iaf tänkt att kyla två stycken XFX 6870 i CF (ev. CPU), vad behöver jag för detta? Känns naturligt att använda en slags splitter så att vattnet som går igenom först kortet INTE går genom det andra, då skulle det nog överhettas ganska fort...

Förlåt, men vem är Coolingstuff?

http://www.coolingstuff.se/

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

jag funderade länge på vattenkylning och kom fram till att det är coolt, men onödigt om man inte redan har öerhört dyr hårdvara. Det ligger mer logik i att köpa ett radeon 6990 än att vattenkyla två 6850 t.ex. Du får helt enkelt mer prestanda för pengarna. men det är inte lika tufft...

för 2500kr är det svårt att kyla processor och två grafikkort... den bästa dealen du kan få är kitten som detta:
http://www.indomo.se/15008-EK-KIT-H3O-Supreme-HF-360-EN

och sen måste du köpa två vattenblock till grafikkorten, dom kostar typiskt 800sek styck.

Skrivet av Jaycobicious:

Har iaf tänkt att kyla två stycken XFX 6870 i CF (ev. CPU), vad behöver jag för detta? Känns naturligt att använda en slags splitter så att vattnet som går igenom först kortet INTE går genom det andra, då skulle det nog överhettas ganska fort...

Det vanligaste är att man faktiskt kopplar ett grafikkort till ett annat i serie eftersom temperatur diffen i vattnet inte är så stor. Det rör sig kanske om någon enstaka grad. Begränsningen hos vattenkylning kommer i form av värmeuppbyggnad. När vattnet har gått ett par varv i loopen så är det kanske 30 grader i den kallaste punkten och 35 i den varmaste så det spelar ingen roll om du sätter kylningen i paralell. faktum är att dom kan bli varmare eftersom vattnet rör sig långsammare genom korten och har större motstånd.

Det är allmänt rekomenderat att sätta cpu först i loopen men sen spelar det ingen större roll.

kan rekomendera den här tråden om du vill se exempel:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?233842-Liq...

Permalänk

FU*K vilka läckra byggen ..så jag börjar dregla

Permalänk
Medlem

Efter dryga 200 sidor så börjar dom se likadana ut allihopp, men det kliar fortfarande i pryltarmen varje gång man öppnar den... jag vill ha vattenkylning... men det är sååå svårt att motivera det ekonomiskt som student

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Värt och vattenkylning passar inte ihop i samma mening. Men det är kul så har du råd med det så kör!
Inte speciellt svårt att modda dit ett fönster om man vill se in i annat fall så syns det i vilket fall när man öppnar det.

Well put it! Helt korrekt, dock så får man tänka att mycket av det man köper går att återanvända genom flera byggen. Allt utom gpu och ibland cpu block.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Gaston85:

Värt och vattenkylning passar inte ihop i samma mening. Men det är kul så har du råd med det så kör!
Inte speciellt svårt att modda dit ett fönster om man vill se in i annat fall så syns det i vilket fall när man öppnar det.

Och där försvann anledningen att ha ett r3 dvs att det skulle ha ljuddämpning :S

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk

Wow, klockrena svar, uppskattas verkligen!
Så, vad vore ett bra chassi till vattenkylning (normalstort helst)? Är fortfarande tveksam på att köpa, eftersom jag inte direkt "behöver" det, tycker bara det skulle vara en kul grej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaycobicious:

Wow, klockrena svar, uppskattas verkligen!
Så, vad vore ett bra chassi till vattenkylning (normalstort helst)? Är fortfarande tveksam på att köpa, eftersom jag inte direkt "behöver" det, tycker bara det skulle vara en kul grej

Skickades från m.sweclockers.com

Jag byggde i ett Corsair 650D. Ganska bra tycker jag, även om det finns potential för förbättringar. Du kan max trycka in en 280:s rad i taket, en 120 bak och en Phobya 200 fram (klart godkänt för ett miditower), men det kräver en del kompromisser.

Annars verkar Fractal Design Arc Midi också bra, åtminstone "på pappret".

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem

Värt att komma ihåg är att om man skaffar vga block istället för speciella fullcover block så kan man antagligen ta med dem till nästa graffe och så. Sen om man inte har för avsikt att klocka så mycket så behöver man inte särskilt mycket radiatoryta. Det går helt enkelt att fixa vattenkylning till ett system för TS's budget om man är villig att kompromissa och modda lite. Indomo paketet + http://www.coolingstuff.se/p/134/ek-vga-supreme-hf-plexi skulle funka till cpu + 1 gpu åtminstone.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk

Dåså, tack för alla svar än så länge! Har bestämt mig för att skaffa vattenkylning, dock inte särskilt snart. Måste först skaffa ett bra chassi så att jag ens får plats med raddissarna, tänkte mig antingen ett Haf-X eller Corsair 650D bestämde mig också för endast Core-blocks, då dessa är billigare och verkar kyla bättre än fullcover. Som sagt så kan man ju återanvända dessa när man känner för att byta grafikkort Just nu har jag dessutom en H50 vattenkylare från Corsair som kyler min prolle, tycker ni jag ska behålla den eller skänka bort den till min bror och ersätta den med ett äkta CPU-block?

Visa signatur

Ghost S1 MkII | ASUS B450-I GAMING | Ryzen 5600x | Noctua NH-L12 | 16GB Trident Z CL14 3200 mhz | Samsung NVME 970 Pro 500GB | EVGA 3080 XC3 | Corsair SF600 Plat | ASUS VG248QE 144hz |