AMD Bulldozer- och Llano-efterträdare i tredje kvartalet 2012

Permalänk
Melding Plague

AMD Bulldozer- och Llano-efterträdare i tredje kvartalet 2012

Trots att AMD FX-serien fortfarande inte hittat ut på marknaden börjar det talas om en efterträdare. Nästa år släpps processorer med Piledriver-kärnor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Släpp bulldozer först vettja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Or0s:

Släpp bulldozer först vettja.

Håller med fullständigt, vill uppgradera min dator nu och väntar på resultat mellan bulldozer och sandy bridge.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

Om de nu kommer köra på AM3+ ett tag, kanske man skulle byta till ett sådant moderkort då...
Bygga server av det gamla kortet och en Athlon-processor.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Proffsmoddare

Eller dumpa Bulldozer helt och börja på något nytt.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Tycker dem är väldigt sega med den Bulldozern, tycker inte riktigt att dem har råd att halka efter nu AMD.
Det är nästan som en film, det är två huvudkaraktärer och ingen av dem kan dö..

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Det blir säkert alla tiders med uppgraderingsvänlighet genom bakåtkompatibilitet.
Kan vi få FX-serien nu? Min dator blir varken nyare eller bättre av rykten och snack.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Så AM3+ borde hålla betydligt längre än vad som man trodde i våras, kanske dags att införskaffa ett sånt kort...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Tänk på var informationen kommer ifrån innan ni börjar dra massa slutsatser

Permalänk
Medlem

Bara jag som är nyfiken på Bulldozer 8170 XF ? ?, ni pratar alltid om 8150, men har ju på flera sidor sett att 8170 står med på med listan?, är inte den då snäppet bättre än 8150 ? x)

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Tänk på var informationen kommer ifrån innan ni börjar dra massa slutsatser

Jepp!

Men om det stämmer ingen super överaskning. Låter som en "fermi" av AMD. Man behöver tydligen tid för finslipa och testa bulldozer kretsen. Tänk Nvidia 465/470/480 vs 560TI/570TI/580TI ! Det låter som om man väljer en 8120 kommer man kunna uppgradera till en betydligt snabbare cpu om ett år utan att behöva byta MoBo. Ett bra alternativ mellan alternativ. Pris ca 2500:- Vilket bara 2600K kostar.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Förhelvete gör klart bulldozer först! (ovårdat språk ja vet..)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mesigt små uppdateringar känns meningslöst faktiskt...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kardizz:

Bara jag som är nyfiken på Bulldozer 8170 XF ? ?, ni pratar alltid om 8150, men har ju på flera sidor sett att 8170 står med på med listan?, är inte den då snäppet bättre än 8150 ? x)

8150 är ju den som lanseras nu i oktober, 8170 skulle väll dröja till Q1 2012
Fast med tanke på överklockningspotensialen som zambazei verkar besitta så borde det inte vara några problem att öka frekvensen 3-500mhz på en 8150 för samma prestanda som 8170 kommer att få då den väl släpps.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Kul att spekulera i detta när Bulldozer och And är sega som fan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zebra3:

Kul att spekulera i detta när Bulldozer och And är sega som fan.

Kommer att updatera moderkort och processor i december så för min egen del så gör inte förseningarna spec. mycket
Mest intressant blir vilken platform som ska väljas, AMD (FX8150) eller intel (I5 2500K)
Allt beror på hur bulldozer presterar då jag tar det mesta i läckta tester osv. med en skopa salt tills det finns en recension ute.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem

Kul att de har framtidsplaner och gött att det kommer vara AM3+ så att man vet att man kan köpa grejerna nu och sedan är det lugnt ett tag. Har haft min AM2 rig sedan 2006 och bara bytt processor och minne, men den börjar bli lite trött nu, så det ska bli skönt att byta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Att AMD håller kvar vid AM3+ är ju bara bra, då man inte behöver köpa nya moderkort hela tiden.
Om bara uppdateringen från AM3 till AM3+ inte är tillfällig, så kan man ju använda nya processorer på moderkort även ur 8xx serien med en bios uppdatering, och då blir det ju intressant för de som har Phenom x4 idag, när man inte behöver köpa ny bräda för BD.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Håller med er! ....Börja inte snacka om "B" när ni inte ens har visat oss "A"

Genom att visa sig duktiga på att skapa processorer så kan ni börja släppa eran 100 års försenade processor.... yes, jag snackar om Bulldozer!

Släpp kaffekoppen och ut med era bulldozers! ..... Sen kan ni njuta av kaffet!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700K 3.7 GHz | Mobo: Asus ROG Strix Z370E Gaming ATX | Minne: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB C14 | GPU: Asus GeForce GTX 1080ti Strix Gaming 11GB | SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | HDD: 3TB Seagate Barracuda | Nätagg: Corsair HX750i 750W 80 Plus Platinum | CPU-kylare: NZXT Kraken X62 v2 | Chassi: Fractal Design Define C Temp G | Chassi-fläktar: 2st 120mm fläktar

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Bulldozer troligen är crap enligt tidiga tester så lär inte efterföljaren vara mycket bättre om den baseras på samma arkitektur.
Once crap, always crap, unless you think outside the box.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Med tanke på att Bulldozer troligen är crap enligt tidiga tester så lär inte efterföljaren vara mycket bättre om den baseras på samma arkitektur.
Once crap, always crap, unless you think outside the box.

"Think outside the box" är ju precis vad de gjort med sin nya uppdelning av processorns inre delar, hur det kommer fungerar sen när program börjar optimeras för det lär vara rätt svårt att veta innan den släpps. Just nu har vi bara läckta resultat av okänt ursprung och ingen aning om programmen är optimerade för de nya ändringarna. FPUn är ju intressant framförallt eftersom den kan kombinera runt en massa och göra små eller stora beräkningar i fler varianter än Intel eller gamla AMD gör.

Sen är jag nöjd om de åtminstone kommer ikapp i5 hyfsat, för det betyder att det inte är så långt steg att ta igen inför IVy/Piledriver nästa gång.

Som jag sagt i många trådar nu, min Atlhon x4 klarar det mesta, så allt snabbare är overkill för medel-Svensson och inte något de tjänar mycket pengar på att sälja, så jag förstår att de prioriterar Fusion, Llano och server-Bulldozer allihop innan desktopversionen kommer ut till oss spel-entusiaster.

Jag lär nog skaffa en iaf, sitter och jämför AM3+ moderkort för fullt. Till de som tycker att de borde byta sockel, vad tror ni de skulle kunna förbättra genom annorlunda sockel? Fler pins eller? Om det inte ger en massiv förbättring av något slag spelar det ju ingen roll.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Hjälpsam

Föd inte trollet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |