Permalänk
Medlem

Något flaskar i SC2, vet inte vad

Hej jag kör en i3 2100 samt ett radeon 6850 (överklockat) i upplösningen 1280x1024. I Starcraft har jag alla inställningar på högsta och vsync aktiverat, och får då runt 60fps när det är lugnt, relativt lite gubbar på skärmen eller få effekter (typ protossgrejer i strid), men när det blir många gubbar eller effekter sjunker min fps ner mot 40 eller till och med 30 i extremfall. När jag kikar i aktivitetshanteraren är dock inte processorn belastad till 100%, utan ligger på runt 60% och peakar upp mot 70-80%. Varför sjunker mina fps i så fall? Grafikkortet maxar på 65% enligt afterburner och borde inte vara någon flaskhals... Har det nåt med hyper threading att göra? Detta sker alltså när jag spelar upp en repris av en match och har inget att göra med motståndare eller internetuppkoppling what so ever

edit: har 4gb ram också, vilket jag tycker borde räcka

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Hej jag kör en i3 2100 samt ett radeon 6850 (överklockat) i upplösningen 1280x1024. I Starcraft har jag alla inställningar på högsta och vsync aktiverat, och får då runt 60fps när det är lugnt, relativt lite gubbar på skärmen eller få effekter (typ protossgrejer i strid), men när det blir många gubbar eller effekter sjunker min fps ner mot 40 eller till och med 30 i extremfall. När jag kikar i aktivitetshanteraren är dock inte processorn belastad till 100%, utan ligger på runt 60% och peakar upp mot 70-80%. Varför sjunker mina fps i så fall? Grafikkortet maxar på 65% enligt afterburner och borde inte vara någon flaskhals... Har det nåt med hyper threading att göra? Detta sker alltså när jag spelar upp en repris av en match och har inget att göra med motståndare eller internetuppkoppling what so ever

edit: har 4gb ram också, vilket jag tycker borde räcka

Tror SC2 är ett CPU krävande spel så du kanske skall se till att skaffa en i5-2500k eller bättre.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Tror SC2 är ett CPU krävande spel så du kanske skall se till att skaffa en i5-2500k eller bättre.

Visst krävs det en bra CPU for SC2 men 2500k är ju lagom overkill...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Visst krävs det en bra CPU for SC2 men 2500k är ju lagom overkill...

Skulle inte säga det, visst man kan ta en sämre CPU, men i5-2500k är såpass prisvärd. Dessutom om du vill köra andra CPU krävande spel så går det bra på en i5-2500k, man kan ju dessutom överklocka den.

Med andra ord, i5-2500k är inte så dyrt och är värt det. Bra pengar/prestanda.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

Har du testat utan HT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

Tror SC2 är ett CPU krävande spel så du kanske skall se till att skaffa en i5-2500k eller bättre.

känns inte särskilt relevant i det här ämnet, sc2 kan bara utnyttja 2 kärnor effektivt (http://www.tomshardware.com/reviews/game-performance-bottlene...), och inte ens mina två går ju på 100% ?

så varför sänks mina fps?

i min länk får de förresten runt 95% grafikkortsbelastning med ett 460 som då agerar flaskhals, borde jag inte då få högre än mina 60% på 6850 trots lägre upplösning?

Skrivet av Chricke46:

Har du testat utan HT?

nej, får nog göra det

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

känns inte särskilt relevant i det här ämnet, sc2 kan bara utnyttja 2 kärnor effektivt (http://www.tomshardware.com/reviews/game-performance-bottlene...), och inte ens mina två går ju på 100% ?

så varför sänks mina fps?

i min länk får de förresten runt 95% grafikkortsbelastning med ett 460 som då agerar flaskhals, borde jag inte då få högre än mina 60% på 6850 trots lägre upplösning?

nej, får nog göra det

SC2 använder enbart 2 kärnor, ja. Om du har 4 kärnor, vad tror du händer då? Du kommer fortfarande få mer fps, eftersom de andra 2 kärnorna tar hand om bakgrunds program, till exempel webbrowser, musik med mera. Om du har 100% load på 2 kärnor som används av SC2 så får du bättre fps eftersom de två kärnorna behöver inte ta hand om nått annat, men det är ju konsigt att de inte går upp i 100% användning...

En sak du kan göra är att köra med sämre shadow quality(GPU krävande, stäng av om du vill). Du kan också köra utan Physics och reflektioner, om du nu har på det. eller så kör du helt enkelt med low settings för att få så lite lagg som möjligt.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk

Har du nyaste drivisarna till grafikkortet? Testa uppgradera det annars, för processorn borde vara tillräcklig för den upplösningen

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Inaktiv

Alltid varit problem, eller blivit det nyligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

SC2 använder enbart 2 kärnor, ja. Om du har 4 kärnor, vad tror du händer då? Du kommer fortfarande få mer fps, eftersom de andra 2 kärnorna tar hand om bakgrunds program, till exempel webbrowser, musik med mera. Om du har 100% load på 2 kärnor som används av SC2 så får du bättre fps eftersom de två kärnorna behöver inte ta hand om nått annat, men det är ju konsigt att de inte går upp i 100% användning...

En sak du kan göra är att köra med sämre shadow quality(GPU krävande, stäng av om du vill). Du kan också köra utan Physics och reflektioner, om du nu har på det. eller så kör du helt enkelt med low settings för att få så lite lagg som möjligt.

har väldigt liten budget, och mitt val stod mellan en phenom eller en i3, och i alla tester jag sett presterar en tvåkärnig sandybridge bättre i de spel jag spelar än en fyrkärning phenom. annars är så klart en i5 bättre ja självklart.

men som jag skrev ovan så är inte heller grafikkortet maxbelastat, det är dessutom överklockat, och jag kör låg upplösning, så jag kan inte tänka mig att det är där problemet ligger och att sämre skuggor eller reflektioner skulle hjälpa, men ska prova. nu har jag allt på högsta för att få så mycket ögongodis som möjligt och när man lirar online är det ju alltid nån annan som laggar så jag lider ju inte riktigt av att droppa ner till 30 fps

Skrivet av Pizzabulle:

Har du nyaste drivisarna till grafikkortet? Testa uppgradera det annars, för processorn borde vara tillräcklig för den upplösningen

senaste drivisar = ja

Skrivet av El_Raspberry:

Alltid varit problem, eller blivit det nyligen?

har varit ett "problem" sen jag byggde datorn för två-tre veckor sen men inte orkat ta tag i det än

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

hade liknade problem med phenom 965 och hd 5870, idag har jag när jag startar spelet 200fps och mellan 60-90fps efter 30min in i spelet och då är det 4vs4

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

har provat med utan ht nu också och jämfört. utan hyper threading ligger båda kärnorna ganska stabilt runt 70%. med hyperthreading ligger kärna 1 på 70%, "kärna" 2 på mellan 10-30% med peakar upp mot 50%, kärna 3 på 60% och "kärna" 4 på runt 0-20%. gemensamt är att grafikkortet aldrig går över 60% och fps:en är som jag skrev i första inlägget. ca 2,8gb ram används

jag provade att sänka grafiken till medium på allt, vilket gjorde att det såg lite meh ut, men det gjorde enbart att grafikbelastningen minskade till max 25% och att fps-dropsen gick till ca 40 istället för 30. processorbelastningen var i stort sett samma. jag provade även att slå av vsync vilket inte gjorde ett skit bortsett från att fps:en gick upp långt över 60 när det var lugnt på skärmen, precis som det ska vara alltså.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

hade liknade problem med phenom 965 och hd 5870, idag har jag när jag startar spelet 200fps och mellan 60-90fps efter 30min in i spelet och då är det 4vs4

förlåt, men jag förstår inte alls vad du vill få fram med det? har du löst det på nåt sätt tycker du? eller har du nåt förslag på vad som kan tänkas orsaka det?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

förlåt, men jag förstår inte alls vad du vill få fram med det? har du löst det på nåt sätt tycker du? eller har du nåt förslag på vad som kan tänkas orsaka det?

tycker det är ganska uppenbart vad som löste mitt problem eller?

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

Lyssna inte på 2500k ivrarna. Det kommer inte göra någon större skillnad.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

hur ligger tempsen på cpun ?? jag hade fps drop i mitt sc2, sen fixade jag till kylningen på cpun då vart de bättre. jag kan dock inte svara på hut mycket min belastatdes just då. men de kan ju vara värt att kolla även för dig kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

tycker det är ganska uppenbart vad som löste mitt problem eller?

du får gärna förtydliga det, för jag ser det som att du går från 200fps ner till 60fps med din nya rigg där processor och grafikkort kostade ca 1000 mer än hela min dator och du har inte nämnt vad du hade för fps med din gamla setup

Skrivet av DellaK:

Lyssna inte på 2500k ivrarna. Det kommer inte göra någon större skillnad.

finns inga planer som helst att byta, jag undrar bara varför jag inte får högre utnyttjandegrad av mitt system som uppenbarligen har högre potential. jag tycker inte jag ska få drops när processorn ligger på 70% och grafikkortet på 50%, istället borde belastningen öka för att behålla fps:en synkad

Skrivet av menlivet:

hur ligger tempsen på cpun ?? jag hade fps drop i mitt sc2, sen fixade jag till kylningen på cpun då vart de bättre. jag kan dock inte svara på hut mycket min belastatdes just då. men de kan ju vara värt att kolla även för dig kanske ?

ligger på ca 45 C i load har jag för mig, kör på en 212+ med nexusfläkt på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

du får gärna förtydliga det, för jag ser det som att du går från 200fps ner till 60fps med din nya rigg där processor och grafikkort kostade ca 1000 mer än hela min dator och du har inte nämnt vad du hade för fps med din gamla setup

köpe ny dator?? hade 90fps när jag började spela och sen gick ner till 30-40fps efter en stund.. köpte ny processor men med samma grafikkort fick 200fps när jag börja, köpte nytt grafikkort hände inget... slutsats mer cpu kraft = mer fps starcraft 2 och om du spelar i 1200xnånting så är det processorn som gör det mesta av jobbet.. och ta bort vsync och kolla om din processor får jobba mer. bara för att ditt system inte jobbar 100% betyder det inte att den är begränsad, mitt gamla system gjorde inte det heller och inte mitt nya nu heller.. sc2 är väldigt processor krävande även om den bara använder 2 kärnor har ju iof klockat min till 4.5ghz glömde skriva det innan det gjorde den största skillnaden

edit: ursäkta felstavningar är trött....

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirr1:

SC2 använder enbart 2 kärnor, ja. Om du har 4 kärnor, vad tror du händer då? Du kommer fortfarande få mer fps, eftersom de andra 2 kärnorna tar hand om bakgrunds program, till exempel webbrowser, musik med mera. Om du har 100% load på 2 kärnor som används av SC2 så får du bättre fps eftersom de två kärnorna behöver inte ta hand om nått annat, men det är ju konsigt att de inte går upp i 100% användning...

En sak du kan göra är att köra med sämre shadow quality(GPU krävande, stäng av om du vill). Du kan också köra utan Physics och reflektioner, om du nu har på det. eller så kör du helt enkelt med low settings för att få så lite lagg som möjligt.

han skrev ju att hans 2 kärnor aldrig jobbade max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

han skrev ju att hans 2 kärnor aldrig jobbade max.

Och jag skrev ju "men det är ju konsigt att de inte går upp i 100% användning..."

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

köpe ny dator?? hade 90fps när jag började spela och sen gick ner till 30-40fps efter en stund.. köpte ny processor men med samma grafikkort fick 200fps när jag börja, köpte nytt grafikkort hände inget... slutsats mer cpu kraft = mer fps starcraft 2 och om du spelar i 1200xnånting så är det processorn som gör det mesta av jobbet.. och ta bort vsync och kolla om din processor får jobba mer. bara för att ditt system inte jobbar 100% betyder det inte att den är begränsad, mitt gamla system gjorde inte det heller och inte mitt nya nu heller.. sc2 är väldigt processor krävande även om den bara använder 2 kärnor har ju iof klockat min till 4.5ghz glömde skriva det innan det gjorde den största skillnaden

edit: ursäkta felstavningar är trött....

jag tycker inte det känns som att du löst problemet, bara kringgått det. jag menar du får väl fortfarande fps-drops från 200 till 60 när du spelar? så uppfattade jag det som iaf... jag vill få bort dessa drops, processorn måste ju kunna jobba mer än till 70%, annars är det ju något fel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av Reflections och Physics samt sätta Effects till low. Om det ger något så bör det vara din CPU som är för slö.
Vet inte hur AnandTech räknar sina resultat men han fick 45 fps med en i3 2100 i Starcraft 2.

Permalänk
Hedersmedlem

Mjaa. Jag kan försöka mig på en gissning.

Är det inte möjligt att processorn blir tilldelat ett jobb som gör att den inte kan använda hela sin kapacitet?
Jag vet inte hur allt fungerar exakt, men kan tänka mig att om man kör en del processortester som exempelvis superPI så kan all processorkraft användas. Samma sak gäller vid rendering med mera. Det finns ingen tidsgräns. Ta den tid du behöver men räkna klart allt och gör det så fort som möjligt.

När man spelar är förutsättningarna lite annorlunda. Där skall ju en ny bild ut hela tilden. Där gäller alltså en strikt deadline (well, FPS kan ju såklart variera men grunden är annorlunda) med korta intervall. Här kanske inte processorn kan utnyttja all kapacitet inom varje intervall när det händer mycket i spelet utan det blir då mer effektivt i varje intervall att använda lite mindre del av processorn...

Aaaa, som sagt. Wildshot-gissning. Men det låter kanske inte helt otroligt?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Skulle tro att det är CPU som är lite klen helt enkelt, spelet verkar inte belasta mer än två-tre kärnor speciellt mycket, men det verkar finnas en liten vinst med att ha fler. Dock ser det inte ut som om du skulle haft större tur om du valt en Phenom II x4, då SCII verkar favorisera Intel svårt. I detta test i 1920x1080 så presterar ju i3 2100 bättre än Phenom II x4 970.
http://www.tomshardware.com/reviews/best-gaming-cpu-core-i3-2...
och anandtech bench ger att i3 2100 t.o.m. presterar bättre än Phenom II 980BE:
http://www.anandtech.com/bench/Product/362?vs=289

SCII verkar helt klart gilla en högt klockad Sandy Bridge processor och helst en med mycket cache.

Efter vad man ser i tester, så har inte de heller 100% processorbelastning, trots att CPU utgör en begränsning.
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/StarCraft-II-Perf...
http://www.legionhardware.com/articles_pages/starcraft_ii_win...
http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/pag...

X-bit labs landar på 43FPS i medel i sitt test i3 2100 och med ett HD6970 som grafikkort och hög grafikkvalitet i upplösningen 1680x1050, så din FPS verkar väl rimlig (och ett bättre grafikkort verkar inte göra något för FPS i den låga upplösningen).
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-2120-210...

Skulle tro att tråden som går i taket i testerna ovan är den som sköter spellogiken, vilket gör att prestanda begränsas av vad den kärnan klarar av. Efter vad man sett på andra Blizzardspel, så verkar de lägga spellogik på en tråd, grafikrelaterade uppgifter på en och resterande ströuppgifter läggs ut på övriga kärnor om det finns några att tillgå. (funkar så i WoW t.ex. enligt en av deras utvecklare, när han förklarade hur det funkar i en tråd jag såg för ett tag sedan i Blizzards egna forum).

Har du kollat på kärnorna separat för att se om någon kärna ligger runt 100%?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

jag tycker inte det känns som att du löst problemet, bara kringgått det. jag menar du får väl fortfarande fps-drops från 200 till 60 när du spelar? så uppfattade jag det som iaf... jag vill få bort dessa drops, processorn måste ju kunna jobba mer än till 70%, annars är det ju något fel

jag löste ju problemet.. tror inte man kan få spelet att rulla bättre utan en 7000kr processor tyvär

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av Montalva:

jag löste ju problemet.. tror inte man kan få spelet att rulla bättre utan en 7000kr processor tyvär

Skulle tippa på att du får ungefär samma FPS med en i5 2500K klockad till samma frekvens som din i7 2600K har.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Skulle tippa på att du får ungefär samma FPS med en i5 2500K klockad till samma frekvens som din i7 2600K har.

ja, men med 990x får man säker lite mer

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Skrivet av Montalva:

ja, men med 990x får man säker lite mer

Inte alls säkert, då spelet är dåligt på att utnyttja många kärnor, då är det ju IPC och klockfrekvens på de kärnor som används som dikterar prestandan. Skulle tro att i5 2500K/i7 2600K är de processorer som klarar spelet bäst i dagsläget.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Inte alls säkert, då spelet är dåligt på att utnyttja många kärnor, då är det ju IPC och klockfrekvens på de kärnor som används som dikterar prestandan. Skulle tro att i5 2500K/i7 2600K är de processorer som klarar spelet bäst i dagsläget.

joo det hade du rätt i 2600k fick mest och 2500k fick 1fps lägre än 990x

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem

nu blir det en hel del citeringar

Skrivet av Zarper:

Testa att stänga av Reflections och Physics samt sätta Effects till low. Om det ger något så bör det vara din CPU som är för slö.
Vet inte hur AnandTech räknar sina resultat men han fick 45 fps med en i3 2100 i Starcraft 2.

har provat sänka ALLA inställningar, ger fortfarande drops men sänker gpu-belastningen till max 25% istället för max 50-60%

Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Jag kan försöka mig på en gissning.

Är det inte möjligt att processorn blir tilldelat ett jobb som gör att den inte kan använda hela sin kapacitet?
Jag vet inte hur allt fungerar exakt, men kan tänka mig att om man kör en del processortester som exempelvis superPI så kan all processorkraft användas. Samma sak gäller vid rendering med mera. Det finns ingen tidsgräns. Ta den tid du behöver men räkna klart allt och gör det så fort som möjligt.

När man spelar är förutsättningarna lite annorlunda. Där skall ju en ny bild ut hela tilden. Där gäller alltså en strikt deadline (well, FPS kan ju såklart variera men grunden är annorlunda) med korta intervall. Här kanske inte processorn kan utnyttja all kapacitet inom varje intervall när det händer mycket i spelet utan det blir då mer effektivt i varje intervall att använda lite mindre del av processorn...

Aaaa, som sagt. Wildshot-gissning. Men det låter kanske inte helt otroligt?

känns nästan som att det är nåt sånt... för grafikkortet verkar det ju inte vara, inte minnet heller, och då är det väl bara processorn kvar?

Skrivet av WrongTarget:

Skulle tro att det är CPU som är lite klen helt enkelt, spelet verkar inte belasta mer än två-tre kärnor speciellt mycket, men det verkar finnas en liten vinst med att ha fler. Dock ser det inte ut som om du skulle haft större tur om du valt en Phenom II x4, då SCII verkar favorisera Intel svårt. I detta test i 1920x1080 så presterar ju i3 2100 bättre än Phenom II x4 970.
http://www.tomshardware.com/reviews/best-gaming-cpu-core-i3-2...
och anandtech bench ger att i3 2100 t.o.m. presterar bättre än Phenom II 980BE:
http://www.anandtech.com/bench/Product/362?vs=289

SCII verkar helt klart gilla en högt klockad Sandy Bridge processor och helst en med mycket cache.

Efter vad man ser i tester, så har inte de heller 100% processorbelastning, trots att CPU utgör en begränsning.
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/StarCraft-II-Perf...
http://www.legionhardware.com/articles_pages/starcraft_ii_win...
http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/pag...

X-bit labs landar på 43FPS i medel i sitt test i3 2100 och med ett HD6970 som grafikkort och hög grafikkvalitet i upplösningen 1680x1050, så din FPS verkar väl rimlig (och ett bättre grafikkort verkar inte göra något för FPS i den låga upplösningen).
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i3-2120-210...

Skulle tro att tråden som går i taket i testerna ovan är den som sköter spellogiken, vilket gör att prestanda begränsas av vad den kärnan klarar av. Efter vad man sett på andra Blizzardspel, så verkar de lägga spellogik på en tråd, grafikrelaterade uppgifter på en och resterande ströuppgifter läggs ut på övriga kärnor om det finns några att tillgå. (funkar så i WoW t.ex. enligt en av deras utvecklare, när han förklarade hur det funkar i en tråd jag såg för ett tag sedan i Blizzards egna forum).

Har du kollat på kärnorna separat för att se om någon kärna ligger runt 100%?

ingen kärna går över 70%. men jag kollade faktiskt på anandtechs och tomhardwares recensioner när jag valde processor, de visar ju uppenbart att en sandybridge x2 är bättre än en mycket högre klockat phenom x4. kollade dock inte särskilt mycket på fps då de oftast testar i 1920x1200 eller nåt sånt vilket vanligtvis inte är relevant för mig som spelar i 1280x1024, kan hända att det är såna här fps alla får

Skrivet av Montalva:

jag löste ju problemet.. tror inte man kan få spelet att rulla bättre utan en 7000kr processor tyvär

men du får fortfarande fps-drops på ca 70%, hur kan du då påstå att du löst problemet? bara att din lägstanivå har höjts avsevärt så du inte bryr dig

Skrivet av Montalva:

joo det hade du rätt i 2600k fick mest och 2500k fick 1fps lägre än 990x

http://www.anandtech.com/bench/CPU/129 faktiskt så ger 2500k mer fps än 2600k, om än så lite att det faller inom felmarginalen. nehalem-processorerna presterar dessutom rätt mycket sämre än sandybridge så kan inte tänka mig att en 990x skulle vara bättre

verkar hur som helst som att jag får leva med dessa drops, det är ju trots allt inte hela världen att "bara" få 30 fps i ett rts-spel

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII