köpte h80 vattenkylare men den håller 36grader

Permalänk
Medlem

köpte h80 vattenkylare men den håller 36grader

köpte en h80 och har precis installerat den, men när jag kollar på temperaturen i datorn så ligger den runt 36grader med enbart skype o internet igång, är något fel på den? eller ska temperaturen ligga så här högt? har den på 2an i inställningen som man kan köra inne i chassit.

tack på förhand Linus

Permalänk
Medlem

Det är väl jättebra!

Testa under belastning och se vad som händer

Visa signatur

| CPU: Intel i5 2500k @ 4.0 Ghz | Mobo: Asus Sabertooth P67 | Ram: 8Gb Corsair Vengence 1600Mhz Cl8 | GFX: Geforce GTX 470 + Zalman vf3000 | SSD: Intel 124GB | HDD: WD Caviar Black 1TB | Chassi: Corsair Carbide 400R | PSU: Seasonic 700W | CPU Cooler: Corsair H80 |

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hur varmt du har i rummet samt vilken processor du sitter med, men personligen så tycker jag inte att det verkar så speciellt högt. Sedan är idle helt irrelevant, det är load som räknas. Testa OCCT i en kvart t ex.

Permalänk
Medlem

Nvm! de löste sig, Kör atm på 4.4ghz med i7-2600k och ligger på 23grader idle, Med internet och skype:)) mycket mycket nöjd Får väll säga att h80 är bästa köpet på mycket länge, 5/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Nvm! de löste sig, Kör atm på 4.4ghz med i7-2600k och ligger på 23grader idle, Med internet och skype:)) mycket mycket nöjd Får väll säga att h80 är bästa köpet på mycket länge, 5/5

Hur löste det sig?
Har en H80 på ingång så om jag får samma "fel" så kan jag bara kika i tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk

Med vilket program läste du av temperaturerna? Jag kan få ca 10 graders differens beroende på var jag kollar.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Nvm! de löste sig, Kör atm på 4.4ghz med i7-2600k och ligger på 23grader idle, Med internet och skype:)) mycket mycket nöjd Får väll säga att h80 är bästa köpet på mycket länge, 5/5

Hur varmt har du där datorn står då? 13 grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Hur varmt har du där datorn står då? 13 grader?

Mm låte lite väl kallt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

36c är ok för idle. Det är load temp som gör skillnad.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Nvm! de löste sig, Kör atm på 4.4ghz med i7-2600k och ligger på 23grader idle, Med internet och skype:)) mycket mycket nöjd Får väll säga att h80 är bästa köpet på mycket länge, 5/5

Ligger den på 23c idle så har du mätt fel!, det finns ingen, absolut ingen som helst chans att den tempen är riktig,
mät med core temp eller realtemt, så bör du få korekt temp avläsning, skulle tro att du har mellan 35-40c i idle som bäst.

23c är kanske möjligt men då får du ta till flytande kväve eller liknade

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ligger den på 23c idle så har du mätt fel!, det finns ingen, absolut ingen som helst chans att den tempen är riktig,
mät med core temp eller realtemt, så bör du få korekt temp avläsning, skulle tro att du har mellan 35-40c i idle som bäst.

23c är kanske möjligt men då får du ta till flytande kväve eller liknade

Varför så negativ? Är ju inte alls omöjligt, tänk om han har 20c på rummet, då är 23c helt möjligt.

Jag själv brukar ligga på 3-5c över rumstemperatur, och detta under både vinter och sommar.

Och jag, jag har mätt med de "rätta" sensorerna i mitt rig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Varför så negativ? Är ju inte alls omöjligt, tänk om han har 20c på rummet, då är 23c helt möjligt.

Jag själv brukar ligga på 3-5c över rumstemperatur, och detta under både vinter och sommar.

Och jag, jag har mätt med de "rätta" sensorerna i mitt rig.

Är inte negativ, bara påpekar en omöjlighet, speciellt med en skapligt klockad CPU. nej 23c är inte möjligt med 20 i rummet, totalt omöjligt med luftkylning!, eller enklare vattenkylning typ H80, H100 osv

Men ändå Sandy bridge är kända för att ge ej tillförlitliga idle temp, och är ju vad man får med belastad CPU som är intressant, inte vad den visar i idle

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Är inte negativ, bara påpekar en omöjlighet, speciellt med en skapligt klockad CPU. nej 23c är inte möjligt med 20 i rummet, totalt omöjligt med luftkylning!, eller enklare vattenkylning typ H80, H100 osv

Men ändå Sandy bridge är kända för att ge ej tillförlitliga idle temp, och är ju vad man får med belastad CPU som är intressant, inte vad den visar i idle

Det är en omöjligthet att en CPU ska vara kallare än själva rumstemperaturen ja, men det är inte omöjligt att ha den några grader högre med luftkylning.

Min NH-D14 gör detta åt mig, och då har jag räknat på 2-3 olika sätt för att beräkna min CPU-temperatur och har hamnat på ungefär samma värde varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Varför så negativ? Är ju inte alls omöjligt, tänk om han har 20c på rummet, då är 23c helt möjligt.

Jag själv brukar ligga på 3-5c över rumstemperatur, och detta under både vinter och sommar.

Och jag, jag har mätt med de "rätta" sensorerna i mitt rig.

Skrivet av ggustavsson:

Är inte negativ, bara påpekar en omöjlighet, speciellt med en skapligt klockad CPU. nej 23c är inte möjligt med 20 i rummet, totalt omöjligt med luftkylning!, eller enklare vattenkylning typ H80, H100 osv

Men ändå Sandy bridge är kända för att ge ej tillförlitliga idle temp, och är ju vad man får med belastad CPU som är intressant, inte vad den visar i idle

Temperaturgivare brukar kunna fela uppemot 10C på de flesta chipset vill jag minnas, och vad jag förstått så är de gjorda för att vara mer exakta på loadtemp än idle (vilket är det intressanta värdet som "ggustavsson" säger). Nu är jag inte tvärsäker på vad som gäller på olika chipset. Men just AMD har jag faktiskt en källa på. http://forums.amd.com/forum/messageview.cfm?catid=12&threadid...

Edit: Kan ju även tillägga att vad jag sett på andra inläggså ligger idletemp ofta rätt högt på 2600K till skillnad mot AMD så det är ju inte heller jämförbart.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Det är en omöjligthet att en CPU ska vara kallare än själva rumstemperaturen ja, men det är inte omöjligt att ha den några grader högre med luftkylning.

Min NH-D14 gör detta åt mig, och då har jag räknat på 2-3 olika sätt för att beräkna min CPU-temperatur och har hamnat på ungefär samma värde varje gång.

Mycket möjligt att den ligger på 3-4 grader över rumstemp under de första sekunderna i windows, men annars e de bullshit, sluta trolla ner ett så fint forum!

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

Mycket möjligt att den ligger på 3-4 grader över rumstemp under de första sekunderna i windows, men annars e de bullshit, sluta trolla ner ett så fint forum!

Är ju snarare du som förstör det genom att leka farbror polis.

Kollade min idle temp nu för någon dag sen, efter att ha haft igång datorn ett bra tag så låg den på 30c. I mitt rum var det ca 25c då.

Detta är fysiskt totalt omöjligt, eller hur konstapeln?

Permalänk
Medlem

30c idle med den kylaren är möjligt, beror lite på klockning och vilken CPU man har, 25c är det nog ändå minst i chassiet även om omgivningen håller 20. mitt chassi håller ca 28c med rengjorda dammfilter, 22c i rummet

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Mina e5620 kylda med NH-D14 på ett "open air" sr-2 ligger på 29 grader vid surfande med 26 grader i rummet. Både moderkortets display, bios och de temperaturmätnings program jag använt visar liknande siffor. Moderkortets display visar bara temperaturen för en kärna på CPU0 (eller sockel tempen?) men speedfan visar 29/28/29/29/28/28/29/29 grader.

Om sensorerna mäter fel så mäter alla ungefär lika fel.
Det är i vilket fall så att strömsparfunktionerna har blivit bättre om man jämför med hur det var för 5 år sedan.
Samtidigt har kylarna blitt bra mycket bättre.

Effektförbrukningen per processor är inte hög när kärnorna går på tomgång eller är i olika nivåer av sleep.
Överklockningen behöver inte häller spela så stor roll så länge alla strömsparfunktioner är aktiverade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Är ju snarare du som förstör det genom att leka farbror polis.

Kollade min idle temp nu för någon dag sen, efter att ha haft igång datorn ett bra tag så låg den på 30c. I mitt rum var det ca 25c då.

Detta är fysiskt totalt omöjligt, eller hur konstapeln?

Vad brukar du ligga på i idle?
Vad får du vid belastning?

(Blandar mig inte in i diskussionen om x temp är möjlig vid x rumstemp, bara intresserad då jag har samma kylare.)

Skrivet av jonaz_81a:

Mina e5620 kylda med NH-D14 på ett "open air" sr-2 ligger på 29 grader vid surfande med 26 grader i rummet. Både moderkortets display, bios och de temperaturmätnings program jag använt visar liknande siffor. Moderkortets display visar bara temperaturen för en kärna på CPU0 (eller sockel tempen?) men speedfan visar 29/28/29/29/28/28/29/29 grader.

Och vid belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vad brukar du ligga på i idle?
Vad får du vid belastning?

(Blandar mig inte in i diskussionen om x temp är möjlig vid x rumstemp, bara intresserad då jag har samma kylare.)

Vid Idle får jag som jag har sagt, några få grader ovanför rumstemperatur.

Vid full load med Intel Burn Test så får jag precis under 50c, ungefär 48-49c.

Detta med en överklockning på 1GHz (ligger på 3.8GHz), men tack vare att jag har lyckats få så låg volt som jag har så generar den så pass lite värme.

Har 1.325v när vissa behöver över 1.4-1.45c för min klock, vilket jag är väldigt nöjd med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Vid Idle får jag som jag har sagt, några få grader ovanför rumstemperatur.

Vid full load med Intel Burn Test så får jag precis under 50c, ungefär 48-49c.

Detta med en överklockning på 1GHz (ligger på 3.8GHz), men tack vare att jag har lyckats få så låg volt som jag har så generar den så pass lite värme.

Har 1.325v när vissa behöver över 1.4-1.45c för min klock, vilket jag är väldigt nöjd med.

Är PII x6 1055t en bra bit svalare än i5 2500k, eller har jag failat med typ kylpasta/luftgenomströmningen?
Oklockad, maxar 67C med prime95.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Är PII x6 1055t en bra bit svalare än i5 2500k, eller har jag failat med typ kylpasta/luftgenomströmningen?
Oklockad, maxar 67C med prime95.

Överlag så håller sig Phenoms sig svalare än Intel ja, men din temperatur verkar vara skyhög.
Om du kör oklockad och NH-D14 och får 67c så är något antagligen fel, ja

Hur är luftflöded i chassit? Hur har du monterat din NH-D14? Hur gjorde du med kylpastan?

Permalänk
Medlem

Rumstemp just nu: 21-22

Idle temp
Core Temp - Kärnor: 22-23

CPUID Hardware Monitor
Kärnor: 23-24
CPU: 37-38
Moderkort: 35-36
Hårddisk: 35

---

Slutsats, kollar ni verkligen CPU-tempen eller går ni på cores? för de temp-sensorerna i kärnorna visar nog lite lite i IDLE som någon sa tidigare.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Känns som dejavu! Va likadant med Core2Duo knasiga temps. Utttlandet om detta från Intels sida känns ju faktiskt ganska klockrent "we dont make thermometers..."

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Rumstemp just nu: 21-22

Idle temp
Core Temp - Kärnor: 22-23

CPUID Hardware Monitor
Kärnor: 23-24
CPU: 37-38
Moderkort: 35-36

---

Slutsats, kollar ni verkligen CPU-tempen eller går ni på cores? för de temp-sensorerna i kärnorna visar nog lite lite i IDLE som någon sa tidigare.

Kollar självklart på CPUtemp Coretemp visar ca 7-10c lägre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Överlag så håller sig Phenoms sig svalare än Intel ja, men din temperatur verkar vara skyhög.
Om du kör oklockad och NH-D14 och får 67c så är något antagligen fel, ja

Hur är luftflöded i chassit? Hur har du monterat din NH-D14? Hur gjorde du med kylpastan?

Den kör ju iofs turbo på 4.3 Ghz, men iaf.
Två fläktar för insug i fronten (känner dock inget spec drag där fram), och en fläkt för utsug där bak.

Det går ju inte att misslyckas med monteringen direkt, men kylpastan var jag aldrig riktigt nöjd med (tryckte alldeles för löst), så det kanske är bäst att börja med att göra om det?
Kopplade förresten båda fläktarna till ett "grenuttag", och satte den i CPU_FAN, fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Den kör ju iofs turbo på 4.3 Ghz, men iaf.
Två fläktar för insug i fronten (känner dock inget spec drag där fram), och en fläkt för utsug där bak.

Det går ju inte att misslyckas med monteringen direkt, men kylpastan var jag aldrig riktigt nöjd med (tryckte alldeles för löst), så det kanske är bäst att börja med att göra om det?
Kopplade förresten båda fläktarna till ett "grenuttag", och satte den i CPU_FAN, fel?

Ta och ladda ner HWMonitor om du inte redan har, där kan du se hur snabbt dina CPU-fläktar snurrar.

Menar du "grenuttaget" som man får till kylaren? Om du gjorde så så har du gjort rätt, för så har jag gjort och kopplat dem i CPU_FAN.

Kanske är kylpastan du tabbade dig på? Man ska lägga som ett okokt riskorn i mitten på processorn och sedan klämma på kylaren, SMETA INTE UT DET MANUELLT! Kylarens tryck när du skruvar på den kommer sköta det.

Har du skruvat i kylaren ordentligt? Kan vara läskigt att skruva den ända in, men det ska du göra för den måste få så jämn kontaktyta med processorn som möjligt.

Så börja med att kolla i HWMonitor hur det ser ut med temperaturer och hur snabbt din CPUfläkt snurrar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

Ta och ladda ner HWMonitor om du inte redan har, där kan du se hur snabbt dina CPU-fläktar snurrar.

Menar du "grenuttaget" som man får till kylaren? Om du gjorde så så har du gjort rätt, för så har jag gjort och kopplat dem i CPU_FAN.

Kanske är kylpastan du tabbade dig på? Man ska lägga som ett okokt riskorn i mitten på processorn och sedan klämma på kylaren, SMETA INTE UT DET MANUELLT! Kylarens tryck när du skruvar på den kommer sköta det.

Har du skruvat i kylaren ordentligt? Kan vara läskigt att skruva den ända in, men det ska du göra för den måste få så jämn kontaktyta med processorn som möjligt.

Så börja med att kolla i HWMonitor hur det ser ut med temperaturer och hur snabbt din CPUfläkt snurrar.

CPU-fans snittar 1250 RPM, ingen skillnad när jag startar Prime95.
Precis, den som följde med.
Jo, precis. Tröck inte riktigt hårt, så kan säkert blivit någon bubbla där, men skruvade, det gjorde jag
Blir att köpa T-sprit imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

CPU-fans snittar 1250 RPM, ingen skillnad när jag startar Prime95.
Precis, den som följde med.
Jo, precis. Tröck inte riktigt hårt, så kan säkert blivit någon bubbla där, men skruvade, det gjorde jag
Blir att köpa T-sprit imorgon!

1250 RPM? o_O

Mina går på 700RPM när jag Idlar och i Full Load går de på runt 900-950 har jag för mig.

Märkligt att du har så hög temp med fläktar som snurrar så snabbt, och ditt chassi har tillochmed fler fläktar än mitt.

Vad blir din temp om du stresstestar din CPU?

Jag föreslår en om-montering av kylaren och så hoppas på det bästa då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Det är en omöjligthet att en CPU ska vara kallare än själva rumstemperaturen ja, men det är inte omöjligt att ha den några grader högre med luftkylning.

Min NH-D14 gör detta åt mig, och då har jag räknat på 2-3 olika sätt för att beräkna min CPU-temperatur och har hamnat på ungefär samma värde varje gång.

Så dina coretemps ligger på ca 13-16 grader vid en rumstemp på 20c det är vad jag kallar spännande

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong