Permalänk
Medlem

Vilket 580 för vattenkylning

Tänkte investera i ett 580, och nu undrar jag helt enkelt vilket jag ska köra på. Kommer slänga på ett vattenblock innan det går in i chassit så kylaren spelar ingen som helst roll. Ska jag välja endast efter pris? 3GB är ingenting jag har nytta av. Billigast på inet är ASUS DCII, men det kostar ju 4.2k och jag har sett folk i forumet få 580'n för så lite som 3300 tidigare, någon som har tips på vart jag kan fynda ett?

Jag är inte så kunnig vad gäller just olika modeller och tillverkare, är kylare det enda som skiljer dom åt utöver factory overclock? Lite ska jag ju pressa det eftersom jag kommer ha rum med vattenkylning, men stock speeds är väl samma för dom flesta modeller?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Tänkte investera i ett 580, och nu undrar jag helt enkelt vilket jag ska köra på. Kommer slänga på ett vattenblock innan det går in i chassit så kylaren spelar ingen som helst roll. Ska jag välja endast efter pris? 3GB är ingenting jag har nytta av. Billigast på inet är ASUS DCII, men det kostar ju 4.2k och jag har sett folk i forumet få 580'n för så lite som 3300 tidigare, någon som har tips på vart jag kan fynda ett?

Jag är inte så kunnig vad gäller just olika modeller och tillverkare, är kylare det enda som skiljer dom åt utöver factory overclock? Lite ska jag ju pressa det eftersom jag kommer ha rum med vattenkylning, men stock speeds är väl samma för dom flesta modeller?

Tack på förhand!

Kolla cdon:s tråd. ett DCII för 3400:- om du anvämnder rabattkoden SWECSEP i kassan.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Tjenare! varför kör du inte bara på antingen PNY's nya slutna system eller EVGA's kort med förinstallerad vattenkylning.
har bara hört positivt om EVGA + att de endast riktar sig in på nvidia gfx

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617148
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3671692#utm_source=...

tänkte bara som tips då det är förinstallerat som sagt tidigare annars är HugSeal's förslag grymt bra sen bara banka på
ny vattenkylning från annan tillverkare fast då ryker väll iof garantin?

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk

Problemet är väl bara att DCII inte har något fullcover block. Så det är väl inte så värst intressant, bästa är nog att jaga rätt på ett referenskort. Eller att satsa på ett slutet system, men finns det lite mer att önska från radiatorstorlek och kvalitet. Jag skulle leta efter ett referenskort, kanske försöka kolla efter ett begagnat. Eftersom garantin kan vara ett problem i varje fall när man monterar vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Fast ifall man vill ha kvar garanti'n lär det vara EVGA kortet som gäller

högre pris men går att byta om något går snett, utan garanti och man är pretty much screwed va ja vet iaf

beror helt på vart man själv sätter gränsen på pris

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Problemet är väl bara att DCII inte har något fullcover block. Så det är väl inte så värst intressant, bästa är nog att jaga rätt på ett referenskort. Eller att satsa på ett slutet system, men finns det lite mer att önska från radiatorstorlek och kvalitet. Jag skulle leta efter ett referenskort, kanske försöka kolla efter ett begagnat. Eftersom garantin kan vara ett problem i varje fall när man monterar vattenkylning.

Redan ställt in mig på att bryta garantin, annars kommer man ju ingen vart visste inte om det du skrev om DCII och block, tack för dom visa orden innan jag gick vidare till kassan. Ska se mig om efter ett referenskort medan jag söker andra lösningar. Skulle vara ballt om block/kort listade vilka kort/block dom är kompatibla med, men så lätt ska vi tydligen inte ha det. Tack hursomhelst!

Skrivet av mejjan:

Tjenare! varför kör du inte bara på antingen PNY's nya slutna system eller EVGA's kort med förinstallerad vattenkylning.
har bara hört positivt om EVGA + att de endast riktar sig in på nvidia gfx

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617148
http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3671692#utm_source=...

tänkte bara som tips då det är förinstallerat som sagt tidigare annars är HugSeal's förslag grymt bra sen bara banka på
ny vattenkylning från annan tillverkare fast då ryker väll iof garantin?

Tack för tipsen, men kör redan slutet system på cpun och evgakorten är så förhatligt dyra, garanti och säkerhet är ju skönt men inte till priset 6000 riksdaler måste jag säga. Då jag redan riktat in mig på att skruva och pilla lite med dom (det är ju halva sporten ) skulle jag helst vilja köpa kort och block separat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Problemet är väl bara att DCII inte har något fullcover block. Så det är väl inte så värst intressant, bästa är nog att jaga rätt på ett referenskort. Eller att satsa på ett slutet system, men finns det lite mer att önska från radiatorstorlek och kvalitet. Jag skulle leta efter ett referenskort, kanske försöka kolla efter ett begagnat. Eftersom garantin kan vara ett problem i varje fall när man monterar vattenkylning.

Där har du faktiskt fel, finns fullcover block från EK till Asus DCII: http://www.ekwaterblocks.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforc...

Personligen hade jag dock köpt ett vanligt referenskort och satt på ett vanligt block som nog är lättare att hitta till en bra prislapp. Är personligen lite sugen på detta, men tänker vänta till nästa generation nvidia kort

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Där har du faktiskt fel, finns fullcover block från EK till Asus DCII: http://www.ekwaterblocks.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforc...

Personligen hade jag dock köpt ett vanligt referenskort och satt på ett vanligt block som nog är lättare att hitta till en bra prislapp. Är personligen lite sugen på detta, men tänker vänta till nästa generation nvidia kort

Det visste jag faktiskt inte :P, något de släppt nyligen? Eller har jag alltid haft det om bakfoten? Oavsett så skulle jag helt klart köpa begagnat för vattenkylning. Finns minst en tusenlapp att spara där, som kan gå till vattenblocket och eftersom garantin ändå förbrukas tycker jag att nackdelen med begagnat är rätt liten.

Permalänk
Medlem

Blir lite taggad på DCII och ek blocket nu, trots råden om att köpa begagnat... Jag är inte jättemycket för begagnat, har dessvärre inte så stor tillit till mina medmänniskor, och med 3400 för kortet och 900 för blocket blir det ungefär lika mycket som ett luft580 till nypris.

Permalänk

Ja med erbjudandet på cdon, så skulle jag nog köpa nytt jag med. Är man iaf säker att få ett fungerande kort, och har möjligheten att skicka tillbaka om de inte funkar (innan man monterat blocket) Sen vet jag inte va asus har för policy för garanti, men XFX brukar iaf ha garanti som också täcker bortmontering av kylare. Bör kanske kollas upp om du nu ska köpa nytt?!

Ang om 580 DCII blocket är nytt vet jag inte, men en vanlig missuppfattning många har är att de BARA är referenskort som tillverkare för vattenkomponenter bryr sig om att ta fram vattenblock till. Visst är de så när ett kort är nytt, men i takt med att de kommer ut eftermarknadskort brukar tillverkarna vara snabba att ta fram block också, är alltid värt att kolla upp!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Ja med erbjudandet på cdon, så skulle jag nog köpa nytt jag med. Är man iaf säker att få ett fungerande kort, och har möjligheten att skicka tillbaka om de inte funkar (innan man monterat blocket) Sen vet jag inte va asus har för policy för garanti, men XFX brukar iaf ha garanti som också täcker bortmontering av kylare. Bör kanske kollas upp om du nu ska köpa nytt?!

Ang om 580 DCII blocket är nytt vet jag inte, men en vanlig missuppfattning många har är att de BARA är referenskort som tillverkare för vattenkomponenter bryr sig om att ta fram vattenblock till. Visst är de så när ett kort är nytt, men i takt med att de kommer ut eftermarknadskort brukar tillverkarna vara snabba att ta fram block också, är alltid värt att kolla upp!

DCII-blocket verka vara ganska nytt, hittade en tråd från juli där det "ryktades" om ett block för det kortet, och själva kortet har ju också bara ett par månader på nacken så verkar vara rätt recent. Blir nog ett sånt, synd bara att det inte var så snyggt ^^

Tack för all hjälp folks

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ojdå, alla 580orna slut nu, tur jag hade som beställde igår natt då..hade hoppats på att hinna beställa ett till via ett annat konto senare i veckan

/edit

Bara en heads-up åt folk att kolla så de verkligen har fått det kampanj priset, på något sätt så fick jag det inte efter genomförd beställning (även då jag skrivit in SWECSEP och det verkat som att allting var grönt, men efter snack med supporten så får jag de 15%en retroaktivt ( insatta på mitt konto inom ett par dagar ).