Antec Kühler h2o 620 - fläkten låter för mycket

Permalänk

Antec Kühler h2o 620 - fläkten låter för mycket

Hej hej

Jag byggde nyss ihop datorn i signaturen. Är sjukt nöjd med den som helhet (ja, grafikkortet är lite gammalt, men jag väntar på nästa generation ).

Det enda jag är lite missnöjd med är att den låter alldeles för mycket. Det jag hör allra mest ur lådan är fläkten till vattenkylningen. Vad har folk för erfarenheter av detta? Är fläkten som följer med kass? Är det en bra idé att skippa den och köra med Fractal Designs chassifläkt som utsug? Isf blir det bara en fläkt för insug i fronten. Kan så klart tänka mig att köpa bättre fläktar på sikt, men just nu vill jag ligga lågt med pengaflödet.

Alla forumposter jag läst säger att Fractal Design Define R3 ska vara ett jättetyst chassi, och med Antec H2O så borde man ju verkligen få det tyst kan man tycka. Så är dock inte fallet för mig. Låter lika mycket som min förra 300kr-låda trotts att jag kör vattenkylt.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Hej hej

Jag byggde nyss ihop datorn i signaturen. Är sjukt nöjd med den som helhet (ja, grafikkortet är lite gammalt, men jag väntar på nästa generation ).

Det enda jag är lite missnöjd med är att den låter alldeles för mycket. Det jag hör allra mest ur lådan är fläkten till vattenkylningen. Vad har folk för erfarenheter av detta? Är fläkten som följer med kass? Är det en bra idé att skippa den och köra med Fractal Designs chassifläkt som utsug? Isf blir det bara en fläkt för insug i fronten. Kan så klart tänka mig att köpa bättre fläktar på sikt, men just nu vill jag ligga lågt med pengaflödet.

Alla forumposter jag läst säger att Fractal Design Define R3 ska vara ett jättetyst chassi, och med Antec H2O så borde man ju verkligen få det tyst kan man tycka. Så är dock inte fallet för mig. Låter lika mycket som min förra 300kr-låda trotts att jag kör vattenkylt.

Har läst om att Antec fläkten för mycket ljud. Köp dig en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257167 så löser det sig :).

Permalänk
Skrivet av AyEss:

Har läst om att Antec fläkten för mycket ljud. Köp dig en:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=257167 så löser det sig :).

Ok, jag får väl köpa en iaf Många snackar ju om Scythe Gentle Typhoon... för- och nackdelar jämfört med NF-P12?

Ska göra ett test med chassifläkten från Fractal Design också. Kanske funkar som en temporär lösning iaf. Återkommer om hur bra det funkar...

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Ok, jag får väl köpa en iaf Många snackar ju om Scythe Gentle Typhoon... för- och nackdelar jämfört med NF-P12?

Ska göra ett test med chassifläkten från Fractal Design också. Kanske funkar som en temporär lösning iaf. Återkommer om hur bra det funkar...

Jag hade valt GT fläkt ist för noctuan, den är både billigare och bättre, om än kanske marginellt men billigare är den iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Ok, jag får väl köpa en iaf Många snackar ju om Scythe Gentle Typhoon... för- och nackdelar jämfört med NF-P12?

Ska göra ett test med chassifläkten från Fractal Design också. Kanske funkar som en temporär lösning iaf. Återkommer om hur bra det funkar...

Gentle typhoon fläktar funkar bättre för trånga radiatorer och kylflänsar som den du har.

Permalänk
Medlem

Scythe GT funkar väl men finns inte ens representerad i X-Bits stora round-up. Happy reading!

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Gentle typhoon fläktar funkar bättre för trånga radiatorer och kylflänsar som den du har.

Slängde ut Antec-fläkten i går kväll. Kör nu med chassifläkt från Fractal Design. Nu är det nästan helt tyst faktiskt. Tempen steg dock med ca 5 grader, men det får det vara värt så länge.

Får nog bli så att jag köper 2 Scythe GT till radiatorn och kanske 1-3 Noctua NF-P12 till chassit så småningom.

Nån som har åsikter om det? Tror ni så många fläktar kommer göra att det blir för brusigt igen?
Vill hemskt gärna ha input från folk som testat båda fläktarna.

Skrivet av MP-Jan:

Scythe GT funkar väl men finns inte ens representerad i X-Bits stora round-up. Happy reading!

Verkar som att de bara rekommenderade billiga fläktar (typ under 60kr). Ingen av dem verkar vara speciellt populär i Sverige, iaf enligt prisjakt och vad jag hört på Sweclockers. Tror jag kommer gå på rekommendationerna i forumet istället. Men tack för länken iaf!

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk

En liten bump men undrar hur fläkten kan låta mycket?
Det är ju en pwm fläkt på antec kuhler så den borde väl gå på låga varv när processorn inte är så varm?

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415