Permalänk
Medlem

i5 2500k i Origen AE M10?

Hej,

Jag har tänkt bygga en HTPC med duglig prestanda men med största målet att det ska vara så tyst som möjligt.

Chassiet är ett Origen AE M10 och jag har tänkt använda en Scythe Kozuti att kyla prollen med.

Jag hade tänkt använda en i5 2500T med tanke på låg värmeutveckling och därmed ett tyst system. Med tanke på att det verkar dröja innan den finns i lager har jag börjat titta på it 2500K istället som är billigare samt en bättre grafikdel i.

Är det någon som har en uppfattning om det i verkligheten skiljer så mycket i värmeutveckling och därmed risk för mer ljud från cpu-kylaren om jag väljer en K istället för T? Min frågeställning rör alltså verkligt användande och inte TDP-värden som mest ger en fingervisning.

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS

Permalänk
Medlem

En 2500K som kör max load drar säkert mer ström än en 2500T. Men en 2500K kan du ju klocka ner om du vill minska strömförbrukningen.

Om målet är att få en så tyst dator som möjligt är inte origenAE M10 värd att satsa på. Inte heller 2500K. Självklart är det en definitionsfråga med "så tyst som möjligt" men så här hänger det ihop:

Ju snabbare CPU/grafikkort desto större kylning behövs. Alternativt ersätter man stora kylflänsar med snabba fläktar (som låter). Alltså, vill du ha snabbt men tyst måste du ha ett stort chassi med enorma kylare där fläktarna kan gå på lågvarv.

Jag har rekommenderat detta förut men gör det igen. För den som verkligen vill ha det tyst finns dessa: http://www.hfx.se/
HTPC chassin som kyler CPU passivt.
Fördelar är att de är snygga och det blir helt tyst. Nackdelar är att de är jobbiga att bygga samt dyra och man får inte plats med värstingprylar.
HFX micro tar en CPU med 35-40w TDP
HFX Mini 65w TPD per chassisida, 95W typ om du använder båda sidorna till CPU.
HFX Classic tar 95W per chassisida. Här kan du lätt få plats med grafikkort.

De är lite hardcore.

Annars fixar man ett htpc chassi som tar ATX alternativt mer kubformad mini-itx så man får plats med en stor kylare. Vill man ha ett litet platt chassi får man skippa antingen prestanda eller tystnadskrav. Typ antingen satsa på Core i3 2100T eller en 2500K med turbokylare som låter sate.

Nästa grej att tänka på är hårddiskarna, de låter samt orsakar vibrationer i chassit. SSD + NAS-lagring blir det tystaste, annars är 2,5" 5400 rpm diskar eller 3,5" WD Green diskar rätt tysta. Se till att chassits hårddiskbur är rejäl.

Kolla http://www.silentpcreview.com/ för komponenttips.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@usilusken:
Tack för ditt svar. Har tittat lite på HFX, och det är som du säger antagligen det bästa sättet att få en så tyst dator som möjligt.

Om vi enbart koncentrerar oss på 2500T vs. 2500K med allting lika. Kan man då vänta sig en stor/medel/liten skillnad mellan dessa i värmeutveckling?

Jag har tänkt använda ett moderkort med H67-chipset, och är osäker på om jag kan sänka multipeln på det. Höja verkar i alla fall vara omöjligt av det jag läst mig till. Hittar inte heller något moderkort med Z68 och inbyggt trådlöst nätverkskort (ja jag vet att jag skulle kunna köpa en USB-dongle för att fixa det trådlösa).

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa om core i3 2100T och core i5 2400S jämfört med deras vanliga varianter. Jag antar att skillnaden mellan 2500T och vanliga 2500 kan ligga i nivå med skillnaden mellan dessa CPUer. http://www.silentpcreview.com/intel-2100t-2400s

H67 kan man inte göra mycket med tyvärr. Jag skulle definitivt satsa på Z68 om jag köpt en K processor. Annars kanske H67 och nån lite klenare CPU kan va nåt?

Zotac brukar göra mini-itx med inbyggd wifi:
http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/Z68-ITX_WIFI/
Vet inte om de finns i Sverige än dock.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av usilusken:

En 2500K som kör max load drar säkert mer ström än en 2500T. Men en 2500K kan du ju klocka ner om du vill minska strömförbrukningen.

Så det går inte att klocka ner en 2500T? Multipliern är ju bara låst uppåt, inte neråt.'

(Nu har jag inte testat själv, men så har det varit för alla intels processorer som inte hade upplåst multipel)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Så det går inte att klocka ner en 2500T? Multipliern är ju bara låst uppåt, inte neråt.'

(Nu har jag inte testat själv, men så har det varit för alla intels processorer som inte hade upplåst multipel)

ok
det hade jag inte en aning om, sorry!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Zotac brukar göra mini-itx med inbyggd wifi:
http://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/Z68-ITX_WIFI/
Vet inte om de finns i Sverige än dock.

Jag är inte ett dugg sugen på Zotac efter de recensioner jag läst. Det verkar som att det inte går att underklocka eller undervolta med det moderkortet, så då faller ju själva vitsen med att välja ett Z68 framför ett H67.

Visa signatur

Asus P8H67-I Deluxe | Intel i5 2500K@-0.185 VCore with Scythe Kozuti | 8GB DDR3 1333Mhz | inside OrigenAE M10
MSI K8N SLI | Athlon 64 X2 3800+@2,5GHz | TwinMOS PC3200 DDR 2GB | XFX GeForce 7600GS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bellimar:

Jag är inte ett dugg sugen på Zotac efter de recensioner jag läst. Det verkar som att det inte går att underklocka eller undervolta med det moderkortet, så då faller ju själva vitsen med att välja ett Z68 framför ett H67.

BIOS-uppdatering:

Version 2K110809 .Added XMP Memory Profile support .Added CPU Vcore control .Added Deep S3 control .Changed CPU Turbo Boost / Overclock Multiplier Ratio, related to number of active cores (Aug / 2011)

Känns ju som dom har löst det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB