Behöver snabb hjälp angående fläktkonfiguration i ett chassi!

Permalänk
Medlem

Behöver snabb hjälp angående fläktkonfiguration i ett chassi!

Hej alla!

Vet ej om detta är rätt forumdel, men jag skriver här i alla fall i hopp om råd.

Det är så här att den övre 200mm chassifläkten (utblåset) i mitt Corsair Obsidian 650D har börjat ge ett förfärligt missljud. Det låter nästan som att den skrapar emot något, men jag hittar inget fel vid fysisk inspektion av denna. Jag har kontaktat Inet (återförsäljaren) och de har bett mig att reklamera fläkten. Såhär ser datorn ut i övrigt:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/868286/2011-09-14

Nu undrar jag om det är okej att köra utan denna fläkt tillsvidare, eller kommer datorn att överhetta då? Jag har fortfarande inte överklockat något än. Kan jag tillsvidare montera dit den 120mm fläkt som blev över efter installationen av processorkylaren, alltså den som normalt fungerar som utblås på den bakre platsen? Denna fläkt blev över eftersom H80:n med tillhörande fläktar sitter där.

Tacksam för all hjälp!

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Har du h80 som utblås räcker den så du behöver inte montera dit någon temporär fläkt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Har du h80 som utblås räcker den så du behöver inte montera dit någon temporär fläkt.

Jag har inte monterat dit den, men eftersom det inte blåser något på baksidan misstänker jag att den sitter som inblås. Tror att det är det som Corsair dessutom rekommenderar, så Inet har säkert följt de rekommendationerna.

EDIT:
Ser nu att den bakre fläkten är konfigurerad för inblås. Det betyder att jag inte har något utblås alls för tillfället. Är det okej att köra så, eller måste jag montera dit 120mm tillsvidare? Räcker verkligen den?

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem

Det borde gå att köra utan den, med sämre temperaturer såklart. Testa utan och kolla med tex hwmonitor så att inga temperaturer blir för höga under last.

Värme stiger så det plus att din låda har positivt tryck borde göra att tillräckligt med luft åker ut i topp ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det borde gå att köra utan den, med sämre temperaturer såklart. Testa utan och kolla med tex hwmonitor så att inga temperaturer blir för höga under last.

Värme stiger så det plus att din låda har positivt tryck borde göra att tillräckligt med luft åker ut i topp ändå.

Temperaturer i idle är just nu följande:

Varmaste CPU-kärnan: 35 grader (mätt med CoreTemp)
GPU: 37 grader (mätt med MSI Afterburner)

Är det några andra temperaturer jag måste hålla koll på, eller är dessa tillräckligt bra indikatorer för om det blir för varmt? Vilka temperaturer är för mycket för CPU respektive GPU vid belastning?

Visa signatur

Intel i7 2600K / H80 / Gigabyte GTX 580 SOC / 2x4GB Corsair Vengeance @ 1600MHz / Asus P8Z68-V Pro / Intel SSD 510 120GB / Seagate Barracuda Green 2TB / Corsair AX 850W 80+ Gold / Corsair Obsidian 650D / W7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreiger:

Temperaturer i idle är just nu följande:

Varmaste CPU-kärnan: 35 grader (mätt med CoreTemp)
GPU: 37 grader (mätt med MSI Afterburner)

Är det några andra temperaturer jag måste hålla koll på, eller är dessa tillräckligt bra indikatorer för om det blir för varmt? Vilka temperaturer är för mycket för CPU respektive GPU vid belastning?

Det är de viktiga temperaturerna. Cpu max är väl 80-90 och gpu 90.