Förklaring kring Latency och hastigheter på RAM-minnen

Permalänk
Medlem

Förklaring kring Latency och hastigheter på RAM-minnen

Hej!
Jag är i groparna att köpa ny burk och har försökt att läsa på om grejerna jag skall ha i men det finns ett par frågor som jag inte lyckats hitta svar på, som jag hoppades att personerna på forumet skulle kunna förklara för mig.

Jag undrar var jag får ut fördelarna att köra ramminnen med lägre latence (ex. cl 8 istället för cl 9) samt var grundhastigheterna (ex. 1600Mhz mot 1866Mhz).
Jag har läst någonstans att de märkbara skillnaderna får man med latency när om man håller på med Winrar och video-grejer(?) Stämmer detta?
I vilka moment kommer jag märka av skillnaden av att ha 1866Mhz mot 1600Mhz, och gör det någon märkbar skillnad egentligen?

Sista frågan är kring överklockning, Jag planerar att överklocka mitt system (i5 2500k) något, kommer det av den anledningen att vara klokare av mig att köpa ett par långsammare minnen (då jag hört att överklockning även ökar rambussen (vill inte överpåfresta ramminnena i onödan)).

MVH /en som försöker lära sig

Permalänk
Antielefant

Jag undrar var jag får ut fördelarna att köra ramminnen med lägre latence (ex. cl 8 istället för cl 9) samt var grundhastigheterna (ex. 1600Mhz mot 1866Mhz).
Jag har läst någonstans att de märkbara skillnaderna får man med latency när om man håller på med Winrar och video-grejer(?) Stämmer detta?

Du kommer inte att märka skillnaden alls, annat än i typ SiSoft Sandra Memory Test. Allt över ~1 GHz CL9 är mer än vad dagens hård- och mjukvara kan utnyttja. Latensen är dessutom räknad i antal klockcykler, så 1600 CL9 är faktiskt snabbare än 1333 CL8.

I vilka moment kommer jag märka av skillnaden av att ha 1866Mhz mot 1600Mhz, och gör det någon märkbar skillnad egentligen?

Ingen, annat än siffrorna i syntetiska benchmarks gör det absolut noll skillnad.

Sista frågan är kring överklockning, Jag planerar att överklocka mitt system (i5 2500k) något, kommer det av den anledningen att vara klokare av mig att köpa ett par långsammare minnen (då jag hört att överklockning även ökar rambussen (vill inte överpåfresta ramminnena i onödan)).

Nej, speciellt inte då man klockar Sandy på multipeln, inte på base clock.

Bara som exempel (inte verkliga siffror)
Base clock (buss-klockning) = Öka från 30x100=3000 MHz till 30x133=4000 MHz - Minnena följer med upp från 16x100=1600 MHz till 16x133=2125 MHz
Multipelklockning = Öka från 30x100=3000 MHz till 40x100=4000 MHz - Minnena följer INTE med eftersom base clock är oförändrad.

Det tidigare är hur man klockar gamla processorer, det senare är hur man klockar Sandy Bridge k-processorer och Phenom II BE-processorer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Bra svar. Kan tilläggas att hastighetena på minnena inte är deras hastighet utan snarare hur snabbt de klarar av att köras. så kolla upp att det är rätt inställt i BIOS

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niveus:

Hej!
Jag är i groparna att köpa ny burk och har försökt att läsa på om grejerna jag skall ha i men det finns ett par frågor som jag inte lyckats hitta svar på, som jag hoppades att personerna på forumet skulle kunna förklara för mig.

Jag undrar var jag får ut fördelarna att köra ramminnen med lägre latence (ex. cl 8 istället för cl 9) samt var grundhastigheterna (ex. 1600Mhz mot 1866Mhz).
Jag har läst någonstans att de märkbara skillnaderna får man med latency när om man håller på med Winrar och video-grejer(?) Stämmer detta?
I vilka moment kommer jag märka av skillnaden av att ha 1866Mhz mot 1600Mhz, och gör det någon märkbar skillnad egentligen?

Sista frågan är kring överklockning, Jag planerar att överklocka mitt system (i5 2500k) något, kommer det av den anledningen att vara klokare av mig att köpa ett par långsammare minnen (då jag hört att överklockning även ökar rambussen (vill inte överpåfresta ramminnena i onödan)).

MVH /en som försöker lära sig

Här finns mer info:

http://www.anandtech.com/show/4503/sandy-bridge-memory-scalin...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

...och här är ett liknande test med liknande resultat:
http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

1600MHz-minne (CL9) är ju billigt och snabbare minne tillför inget egentligen, så det är min rekommendation. 1.5V-minnen har ju kommit ned i pris till samma nivåer som 1.6V-minnen, så det är lika bra att köpa 1.5V-minnen över 1,6V-minnen..

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för svaren!
Jag kommer leta efter 1600Mhz minnen @ 1,5V.
Ha en fortsatt fantastisk vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

...och här är ett liknande test med liknande resultat:
http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...

1600MHz-minne (CL9) är ju billigt och snabbare minne tillför inget egentligen, så det är min rekommendation. 1.5V-minnen har ju kommit ned i pris till samma nivåer som 1.6V-minnen, så det är lika bra att köpa 1.5V-minnen över 1,6V-minnen..

Vad säger du om 1,35V-minnen, är det ännu bättre?

http://www.inet.se/artikel/5315120/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammasNK:

Vad säger du om 1,35V-minnen, är det ännu bättre?

http://www.inet.se/artikel/5315120/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

well, det är bättre minnes kretsar eftersom dom klarar samma hastigheter på mindre volt, vilket också syns på priset. som sagts tidigare 1600C9 1.5V eller 1.65V räcker gott och väl!

http://www.inet.se/artikel/5308685/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

ok, tack för snabbt svar.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte GeForce GTX 460 1GB | Corsair 2x2GB 1600MHz | 90+120 SSD | Fractal Tesla 550W 80+ | Fractal Define R3 Titanium