VIA stämmer Apple för patentintrång

Permalänk
Entusiast
Skrivet av frozrr:

You said it! Fast tyvärr är majoriteten här "Apple-haters"... Lite tråkigt med alla såna dystra kommentarer om Apple när det är ett fantasikt företag med fantastiska produkter (folk förstår inte att det inte är spelmaskiner...)! Företag stämmer varandra hit och ditt, ingen är större "skurk" än andra.

Fantastiska och fantastiska. De har en del bra saker och en del mindre bra saker. Deras senaste skärmar har inte varit några höjdare direkt. Det verkar som om de satsade allt på att göra en skärm som såg snygg ut tillsammans med en ny Macbook och glömde av lite viktiga ergonomiska grejer som ställbarhet. Sen var det där blanka skärmen också som inte var helt genomtänkt.

Apple TV är också ett kul exempel. Att ett företag som påstår sig ligga i framkant när det kommer till teknisk utveckling skapar en mediaspelare som inte har stöd för 1080p är lite konstigt. Den är dock rätt populär ändå bland folk som slänger ut mjukvaran som ingår och slänger på lite egna grejer.

Jag var sugen på en Macbook Pro men de låg i en lite för hög prisklass för mig. Kunde inte riktigt motivera att lägga så mycket pengar på en laptop, oavsätt tillverkare. Tittade även på en Thinkpad men även de kostar för mycket för en stackars student.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Apple TV är också ett kul exempel. Att ett företag som påstår sig ligga i framkant när det kommer till teknisk utveckling skapar en mediaspelare som inte har stöd för 1080p är lite konstigt. Den är dock rätt populär ändå bland folk som slänger ut mjukvaran som ingår och slänger på lite egna grejer.

Heh, ja man kan ju undra vart Flash, Blu-ray och HDMI har tagit vägen. Jobs lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain Donut:

Heh, ja man kan ju undra vart Flash, Blu-ray och HDMI har tagit vägen. Jobs lol

Blu-ray kanske, Apple är dock mer inne på strömmande media än skivor vilket också är den väg som de flesta andra företag inriktar sig på..... HDMI har har Mac Mini och Apple TV, resterande produkter kan få HDMI via adapter om de nu behöver det. Apple strategi för iOS plattformen är att använda sig av HTML5 och inte Flash. Förövrigt så fungerar Flash utmärkt på i OSX.

Permalänk
Skrivet av frozrr:

You said it! Fast tyvärr är majoriteten här "Apple-haters"... Lite tråkigt med alla såna dystra kommentarer om Apple när det är ett fantasikt företag med fantastiska produkter (folk förstår inte att det inte är spelmaskiner...)! Företag stämmer varandra hit och ditt, ingen är större "skurk" än andra.

När är en stationär Imac "fantastisk" dårå? När är den bättre än en pc i samma prisklass?

Standardprogrammen i TV/filmproduktion är 3dmax/After effects/Avid. Alla dessa fungerar på båda plattformar, dock betydligt bätttre per krona på en PC.

Visst jag vet flertal människor i filmindustrin som sitter på mac's men det är för att de är totalt tekniskt inkompetenta och tycker installationen av drivrutiner är enormt komplicerat.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

lmindustrin som sitter på mac's men det är för att de är totalt tekniskt inkompetenta och tycker installationen av drivrutiner är enormt komplicerat.

Tror du verkligen på allvar att man skulle få för sig att köpa in svindyra iMac och Mac Pro datorer för att de som ska jobba med dem är inkompetenta? Du får ursäkta mig om jag säger att det var bland det mest idiotiska uttalandet jag någonsin har läst på SweC under de 7 år jag har varit medlem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTelefon:

Var tror du dom får pengarna till ökad personalkostnad? Inte blir de tlägre pris på slutprodukten så jag vill nog se att det slutar snart.

Kommer inte bli billigare heller om de slutar med dessa stämmningar. Varför ta mindre betalt än vad de gör nu?
Folk hade fortfarande köpt produkterna till samma pris...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Tror du verkligen på allvar att man skulle få för sig att köpa in svindyra iMac och Mac Pro datorer för att de som ska jobba med dem är inkompetenta? Du får ursäkta mig om jag säger att det var bland det mest idiotiska uttalandet jag någonsin har läst på SweC under de 7 år jag har varit medlem här.

Jag vill påstå att det handlar mer om design och gammal vana än om teknisk inkompetens. Grafiker, fotografer, video, musik och även en del journalister har kört Apple sedan urminnes tider och fortsätter med det eftersom de alltid kört på Apple. Känns ju dumt att byta bort ett system som alla redan kan. Sen är just grafiker, fotografer och andra som håller på med kreativa och estetiska yrken ofta måna om design och där har Apple legat före de flesta andra sedan den första iMacen kom.

Sen har ju just iMac aldrig haft en konkurrent men nu när Intel hårdsatsar på sina ULV-processorer med en färdig plattform för lätta strömsnåla laptopar och integrerade system lär marknaden explodera av alternativ. Jag ser en ljus framtid för den typen av datorer då de är perfekta för till exempel kontorsmiljö. Tänk vad mycket plats och trassel man kunde spara om man slapp ha en stor datorlåda på alla skrivbord. I skolan har vi en del datorsalar med KVM-extenders vilket fungerar sådär. Men den lösningen har ju iof andra fördelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag vill påstå att det handlar mer om design och gammal vana än om teknisk inkompetens. Grafiker, fotografer, video, musik och även en del journalister har kört Apple sedan urminnes tider och fortsätter med det eftersom de alltid kört på Apple. Känns ju dumt att byta bort ett system som alla redan kan. Sen är just grafiker, fotografer och andra som håller på med kreativa och estetiska yrken ofta måna om design och där har Apple legat före de flesta andra sedan den första iMacen kom.

Var ungefär det jag hade tänkt att skriva som kommentar vid eventuellt svar (Men har du sabbat min punsch line..ggrrrr ) . Industristandard (plattform och mjukvara) och gammal vana är precis som du skriver två betydligt mer trovärdiga förklaringar.

Skrivet av Zotamedu:

Sen har ju just iMac aldrig haft en konkurrent men nu när Intel hårdsatsar på sina ULV-processorer med en färdig plattform för lätta strömsnåla laptopar och integrerade system lär marknaden explodera av alternativ. Jag ser en ljus framtid för den typen av datorer då de är perfekta för till exempel kontorsmiljö. Tänk vad mycket plats och trassel man kunde spara om man slapp ha en stor datorlåda på alla skrivbord. I skolan har vi en del datorsalar med KVM-extenders vilket fungerar sådär. Men den lösningen har ju iof andra fördelar.

LG:s LV300, tror det var rätt modellnummer, är nog den första riktiga konkurrenten till iMac rent specifikationsmässigt. Får bara hoppas de har lärt sig från andra tillverkares misstag och har någon mer kraftfull gpu än det som brukar vara standard för all-in-on lösningarna.

Intels Ultrabook koncept är precis som du säger riktigt intressant. Ser verkligen emot recensionerna, vilket borde dyka upp inom kort.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av m0rk:

Var ungefär det jag hade tänkt att skriva som kommentar vid eventuellt svar (Men har du sabbat min punsch line..ggrrrr ) . Industristandard (plattform och mjukvara) och gammal vana är precis som du skriver två betydligt mer trovärdiga förklaringar.

LG:s LV300, tror det var rätt modellnummer, är nog den första riktiga konkurrenten till iMac rent specifikationsmässigt. Får bara hoppas de har lärt sig från andra tillverkares misstag och har någon mer kraftfull gpu än det som brukar vara standard för all-in-on lösningarna.

Intels Ultrabook koncept är precis som du säger riktigt intressant. Ser verkligen emot recensionerna, vilket borde dyka upp inom kort.

Fast tror inte att det kommer behövas så kraftiga grafikklösningar ändå. Lite kraftigare mobila GPUer fungerar ju hyfsat för enklare spel och snart kommer integrerade grafikkort ta över. Det är ju inte direkt speldatorer det handlar om och för en arbetsdator behövs ju inget mer än en integrerad krets ändå.

JAg har en Asus UL30A som kom för något år sedan. De var ju bland de första av sitt slag. Lite konstigt att inte fler än Asus och Acer satsade på konceptet då en lite enklare 13" med 10-12 timmar battieritid är en dröm för många användare. De är tillexempel rätt vanliga i skolan då de passar studenter perfekt. Har bara haft med mig laddaren till skolan då jag glömt ladda datorn över natten. Annars klarar den alltid en full dags arbete utan problem. Det är väldigt trevligt att det satsas så mycket på den typen nu för det betyder att det kommer finnas ett stort utbud när jag väl behöver pensionera min nuvarande laptop. Kollade för övrigt på en Macbook Air men den hade för dålig batteritid för att passa mig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Tror du verkligen på allvar att man skulle få för sig att köpa in svindyra iMac och Mac Pro datorer för att de som ska jobba med dem är inkompetenta? Du får ursäkta mig om jag säger att det var bland det mest idiotiska uttalandet jag någonsin har läst på SweC under de 7 år jag har varit medlem här.

Nu läste du fel, du får nog läsa om igen.

Bara för att en person är teknisktkompetent så betyder det inte att personen är framgångsrik. Likså betyder det inte att en person som är framgångsrik är teknisktkompetent.

Antingen läste du fel, eller så har du någon sinnesjuk uppfattning där att en person som är duktig på en sak är duktig på allt. I så fall kanske vi borde ha Zlatan som finansminister i Sverige?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

När är en stationär Imac "fantastisk" dårå? När är den bättre än en pc i samma prisklass?

Standardprogrammen i TV/filmproduktion är 3dmax/After effects/Avid. Alla dessa fungerar på båda plattformar, dock betydligt bätttre per krona på en PC.

Visst jag vet flertal människor i filmindustrin som sitter på mac's men det är för att de är totalt tekniskt inkompetenta och tycker installationen av drivrutiner är enormt komplicerat.

Nja, iMac är ett undantag... Men tex, en Mac Pro. Håller på väldigt mycket med musik-production och då är det stor skillnad genom att använda en motsvarande pc mot en motsvarande mac (20k prisklass). Macen är mycket smidigare och gör allting perkfekt. Jämfört med PCn för strul med drivrutiner för midi-kontrollerna, krånglar med ljudfilerna osv... Detta är logiskt varför det är så här i dessa användings områderna, jo för att programvarorna är gjorda för mac. Anledningarna dom är gjorda för mac vet jag ej, fast jag vet dom är mycket smidigare. Men när det gäller i allmänhet, så använder jag PC. För den är lite bredare i vad den klarar väldigt bra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av jens:

o de har alltså stämt nått företag för detta, har du nån länk där man kan läsa om detta? att de stämmer samsung för intrång på designen, måste man ju nästan vara blind för att missa varför. l

http://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/description...

http://ieforum.nl/backoffice/uploads/file/IE-Forum%20Rechtban...

De stämmer Samsung på flera punkter bl.a. hur scrollningen av bilder sker i galleriet, som en Nerderlänsk domstol slog fast att Samsung inte får använda.
Alla stämningar är öppna och fria dokument, samma gäller alla patent och mönsterskydd -dokument.

Citat från Jurassic Park som nästan kan beskriva flera av Apple's bedriter:
Dr. Ian Malcolm: "You read what others had done, and you took the next step. You didn't earn the knowledge for yourselves, so you don't take any responsibility for it. You stood on the shoulders of geniuses to accomplish something as fast as you could, and before you even knew what you had, you, you've patented it, and packaged it, you've slapped it on a plastic lunchbox, and now you're selling it"

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Skrivet av Captain Donut:

Du får nog klicka på länken igen om du inte förstod. Jag gillar bara inte Apples sätt att behandla kunder på. Apple är mer ikon än ordentlig produkt imo och du kan ju döma själv om hur instängd och begränsad den vanlige användaren blir när man skaffar sig en Apple om man inte är tekniskt lagd vilket de flesta här på SweC är, därför uppstår detta Apple-hat. Vet inte varför ordet plastig fastnar men det är mer en fråga om gedigenhet, du får inte vad du betalar för när du köper det mesta från Apple helt enkelt enligt min åsikt. En iphone 4 kostar ungefär 1200kr att tillverka där den dyraste komponenten är skärmen för ca 30$. Detta är fakta och kan enkelt hittas.

Det är ingen skillnad mellan en iPhone 4 med 16GB och en iPhone 4 32GB förutom diskkapaciteten korrekt? All hårdvara är densamma ändå sätter de prislappen ca 1000kr extra på 32gb eftersom du uppenbarligen inte kan byta minneskort. Ett vanligt 32GB SD-kort kostar ca 300kr mer än ett 16GB i nuläget.

Roligt exempel där hörru men jag vet lite vad jag talar om. Ni får gärna rätta om jag har fått fel på faktan (mina åsikter har jag hand om ). Alla de där produkterna är plastiga om man tänker på gedigenhet och pris enligt min åsikt. Apple säljer så bra för att mindre teknikintresserade användare köper deras produkter för att det är en statusikon, en trend och inte bryr sig om de tekniska specifikationerna det är därför de vinner ekonomiskt sett.

Inte spanat in Acer eller Dells bärbara så har inget att komma med på den punkten.

Nu har ju en del andra svarat dig, så jag tänkter inte lägga ned tid på det.
Framförallt inte då det lyser om okunskap och förutfattade meningar om det du skriver.

Du bör ta reda på lite mer om hur verkligheten ser ut gällande Apples grejor och inte dra slutsatser enbart baserade på artiklar du läst på internet (eller var du nu baserar dina slitsatser på.

Vill tillägga att det finns mycket ”tekniskt” man kan göra med en dator utan att tvunget ha djupare kunskap om själva datorn. Varför måste man tvunget ha kunskap om datorn i sig? Man kanske hellre lägger ned sin tid på att använda datorn som det verktyg man skaffat den för att vara?

Sen kan man ifrågasätta hur bra koll du och folk som hänger här egentligen har. Bara för att man har byggt ihop sin dator själv och är bra på att hitta drivrutiner och pilla i registret och så har man ju knappast djupare kunskap om hur exempelvis en processor fungerar eller hur man designar ett moderkort.

Hur djup koll behöver man ha för att det ska duga enligt dig?

Citat:

Citat från Jurassic Park som nästan kan beskriva flera av Apple's bedriter:
Dr. Ian Malcolm: "You read what others had done, and you took the next step. You didn't earn the knowledge for yourselves, so you don't take any responsibility for it. You stood on the shoulders of geniuses to accomplish something as fast as you could, and before you even knew what you had, you, you've patented it, and packaged it, you've slapped it on a plastic lunchbox, and now you're selling it"

Så det är bara Apple som inte har egen utveckling, alla andra har kommit på saker själva?
Tycker det överdrivs och dras förenklade slutsatser över saker som är mycket mer komplexa än ni vill få det till.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

apple är ju lätt nya hat objektet microsoft var det förr men nu tkr jag apple har blivit precis lika jävliga som microsoft var förr och undertrycker små företag.

Kanske? Min mening är att amerikanska företag ofta är mer aggresiva så apple kanske också är det. Åtminstone så är alla företag inte alls exact likadana imm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

När är en stationär Imac "fantastisk" dårå? När är den bättre än en pc i samma prisklass?

Standardprogrammen i TV/filmproduktion är 3dmax/After effects/Avid. Alla dessa fungerar på båda plattformar, dock betydligt bätttre per krona på en PC.

Visst jag vet flertal människor i filmindustrin som sitter på mac's men det är för att de är totalt tekniskt inkompetenta och tycker installationen av drivrutiner är enormt komplicerat.

Snälla hitta en dator i samma prisklass och egenskaper, jag har ännu inte hittat nån dator som är like underbar som min iMac..

Och jag är inte tekniskt inkompetent.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rawet:

Snälla hitta en dator i samma prisklass och egenskaper, jag har ännu inte hittat nån dator som är like underbar som min iMac..

Och jag är inte tekniskt inkompetent.

Fast det där argumentet är sådär bra eftersom det går att använda lika bra mot båda håll beroende på hur man specificerar sina krav. När jag köpte stationär dator senast kostade en motsvarande dator från Apple tre gånger så mycket. När jag kollade på laptop hade Apple inget alls som passade mina krav.
Passar ens krav bäst in på en Mac, köper man en Mac. Passar ens krav in på något annat köper man något annat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Snälla hitta en dator i samma prisklass och egenskaper, jag har ännu inte hittat nån dator som är like underbar som min iMac..

Och jag är inte tekniskt inkompetent.

Okej, vill du ha Windows 7 eller Mac os x?
Nu skriver du inte vad du använder datorn till, men jag antar video-redigering? eftersom det var det du svarade på.
Den billigaste iMacen är spontant helt värdelös för videoredigering, helst ska man gå upp i Imac Pro för att ha någon rimlig prestanda.

Men okej vi kör på.. En Imac med 6970M(tydligen fick man inte välja), i7 2600k och 16gb ram och en 7200rpm 1tb HD går på 25 200kronor
6970M är då en nerklockad variant av vanliga 6850.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/918927/2011-09-26 Voila, nästan halva priset, notera att det absolut i särklass bästa med en iMac är dess skärm.

Sen har du valet mellan windows 7 och OS X.. om du har svårt att lära dig nya operativsystem så kan du alltid installera OS X och skicka iväg några tusenlappar till Apple där du förklarar situationen.

Edit: Totalt meningslös diskussion btw, topic handlar om VIA vs Apple.. Vi kan fortsätta diskussionen i någon annan tråd och lämna den här ren.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lösbonde:

Okej, vill du ha Windows 7 eller Mac os x?
Nu skriver du inte vad du använder datorn till, men jag antar video-redigering? eftersom det var det du svarade på.
Den billigaste iMacen är spontant helt värdelös för videoredigering, helst ska man gå upp i Imac Pro för att ha någon rimlig prestanda.

Men okej vi kör på.. En Imac med 6970M(tydligen fick man inte välja), i7 2600k och 16gb ram och en 7200rpm 1tb HD går på 25 200kronor
6970M är då en nerklockad variant av vanliga 6850.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/918927/2011-09-26 Voila, nästan halva priset, notera att det absolut i särklass bästa med en iMac är dess skärm.

Sen har du valet mellan windows 7 och OS X.. om du har svårt att lära dig nya operativsystem så kan du alltid installera OS X och skicka iväg några tusenlappar till Apple där du förklarar situationen.

Om man bara ska titta på hårdvara är det bästa med iMac det kompakta formatet. Apple har tappat bollen med sina skärmar på senaste tiden. Cinemadisplay var bra förr men de senaste generationerna är inte alltför bra. Blank skärm, dåliga möjligheter att ställa in skärmen och inte alltför bra färger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Rawet:

Snälla hitta en dator i samma prisklass och egenskaper, jag har ännu inte hittat nån dator som är like underbar som min iMac..

Och jag är inte tekniskt inkompetent.

Hackintosh såklart! Alltid mest prisvärt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/918927/2011-09-26 Voila, nästan halva priset, notera att det absolut i särklass bästa med en iMac är dess skärm.

Men skulle du inte ta fram något för att matcha en iMac? Resultatet av det du tagit fram är en bulkig, ful, svart, blinkande låda, massor med sladdar. Ljudnivå i paritet med en dammsugare.

Har svårt att se att någon som överväger en iMac skulle kunna tänka sig det alternativet istället, oavsett pris.

Permalänk

Karta över hur stämningar i mobilvärlden. Vet iofs. inte hur aktuell den är, men den visar att ungefär alla stora aktörer stämmer varandra lite hit och dit...

http://etn.se/images/stories/2010/10/stamningsbild.png

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Okej, vill du ha Windows 7 eller Mac os x?
Nu skriver du inte vad du använder datorn till, men jag antar video-redigering? eftersom det var det du svarade på.
Den billigaste iMacen är spontant helt värdelös för videoredigering, helst ska man gå upp i Imac Pro för att ha någon rimlig prestanda.

Men okej vi kör på.. En Imac med 6970M(tydligen fick man inte välja), i7 2600k och 16gb ram och en 7200rpm 1tb HD går på 25 200kronor
6970M är då en nerklockad variant av vanliga 6850.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/918927/2011-09-26 Voila, nästan halva priset, notera att det absolut i särklass bästa med en iMac är dess skärm.

Sen har du valet mellan windows 7 och OS X.. om du har svårt att lära dig nya operativsystem så kan du alltid installera OS X och skicka iväg några tusenlappar till Apple där du förklarar situationen.

Edit: Totalt meningslös diskussion btw, topic handlar om VIA vs Apple.. Vi kan fortsätta diskussionen i någon annan tråd och lämna den här ren.

Jag jobbar som webbutvecklare, men på fridtiden leker jag med *NIX system, jag småspelar även lite på min dator.

1. Datorn är knappast lika tyst som min iMac
2. Datorn är knappast lika stor som min iMac
3. Jag använder Wifi och BT dagligen, samt deras tangentbord och Magic Mouse (Använder en Intellimouse 3.0 FYI, men inte i sängen ), så Wifi och BT är ett måste, dessutom fick man inge mus och tangentbord i det priset du angav.
4. RAM installerar man efteråt, knappast nått man gör på deras store, dom som gör det är typ som min tjejkompis som ville ha 8GB RAM i sin studiodator
5. OS X

En bättre jämnförelse vore:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/872427/imac
OCH
http://www.liwa-online.se/sv/artiklar/tejp-tackmaterial/tejp/...

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag jobbar som webbutvecklare, men på fridtiden leker jag med *NIX system, jag småspelar även lite på min dator.

1. Datorn är knappast lika tyst som min iMac
2. Datorn är knappast lika stor som min iMac
3. Jag använder Wifi och BT dagligen, samt deras tangentbord och Magic Mouse (Använder en Intellimouse 3.0 FYI, men inte i sängen ), så Wifi och BT är ett måste, dessutom fick man inge mus och tangentbord i det priset du angav.
4. RAM installerar man efteråt, knappast nått man gör på deras store, dom som gör det är typ som min tjejkompis som ville ha 8GB RAM i sin studiodator
5. OS X

En bättre jämnförelse vore:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/872427/imac
OCH
http://www.liwa-online.se/sv/artiklar/tejp-tackmaterial/tejp/...

Edit: du får lägga till ett Apple Keyboard och Magic Mouse i priset, så min iMac är billigare och bättre rent prestandamässigt

Edit: Hjänsläpp, varför tröck jag citera? ^^ aja!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Jag jobbar som webbutvecklare, men på fridtiden leker jag med *NIX system, jag småspelar även lite på min dator.

1. Datorn är knappast lika tyst som min iMac
2. Datorn är knappast lika stor som min iMac
3. Jag använder Wifi och BT dagligen, samt deras tangentbord och Magic Mouse (Använder en Intellimouse 3.0 FYI, men inte i sängen ), så Wifi och BT är ett måste, dessutom fick man inge mus och tangentbord i det priset du angav.
4. RAM installerar man efteråt, knappast nått man gör på deras store, dom som gör det är typ som min tjejkompis som ville ha 8GB RAM i sin studiodator
5. OS X

En bättre jämnförelse vore:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/872427/imac
OCH
http://www.liwa-online.se/sv/artiklar/tejp-tackmaterial/tejp/...

Inte att förglömma, man fick heller inget OS med i det priset han angav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

]
Varför bara kopiera designen på iPhone och iPad när man även kan kopiera andra saker som t.ex. USB-strömadaptern som tydligen följer med till Samsung Galaxy S 2:
http://9to5mac.com/2011/09/24/oh-samsung-you-are-making-this-...

*inlägget är nedkortat*

Vill mest tillägga att i det här fallet så skulle Apple ha uppfunnit konceptet med en lite låda som laddare. Samsungs har annan färg, lite annan form och ser ut som något lägre tolerans (iom glipan mellan kåpan och baksidan på Apples kan vara design). Sen avslutar de med att de ger samma utspänning och kan leverera lika mycket ström. DET ÄR JU FÖR FAN EN USB KONTAKT klart de är samma. Om man öppnar dem och de ser likadana ut så kan jag tro det men ett hemma fotat album på en Apple/Mac hemsida är ju inte direkt mycket att gå efter.

Personligen ser jag hela konceptet med immatrielt (stavning?) ägande som ett något svår motiverat koncept.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahasj:

Men du är väl larvig om du påstår allt Samsung gör är kopior. Vilket precis är vad du säger. Generella design-regler får man efterapa, vilket de inte gör i någon helhet och du är ju blind om du inte ser att det är en annan produkt. Det man inte får göra är plagiat som kan förväxlas, det är enda poängen med skydden som finns. Det finns gott om produkter som är betydligt mer lika Apples än Samsungs. HP TouchPad som använder samma skärm och form är väl ett bra exempel. Men det är faktiskt fullt tillåtet.

Och vad fan påstår du ens jag ska ge källor till när du inte ger en enda fakta till dina egna argument i svaret till mitt inlägg? Det var Samsung som drabbades av insider trading riktat mot Samsung och skadade Samsung. Så var det med den saken dessutom.

LG är dessutom fortfarande en av tre som skeppar paneler till iPad2. LG är fortfarande huvudleverantören och har fått ordning på tillverkningsproblemen. Chi mei och Samsung fanns inte med från start, de kom in vid mitten av året.

Att Samsung inte skulle få konkurrera är bara löjligt. Men det är precis vad du säger. De kan inte göra produkterna mer annorlunda än säg Galaxy Tab 7.7 som de just inte fick visa i Tyskland. För hur skulle de se ut vara en triangel-formad enhet med CP/M-prompt? Andra hade liknande produkter på marknaden innan iPad -- på ARM-processor, Linux-drivet operativsystem och touch utan stylus. Och just med 7" skärm då. Vad butikerna gör är helt och hållet på reklambolagen butikerna använt som snott saker. Ni kan inte säga att de snor saker Apple aldrig ägt som produktsegmentet, formen av en tablet och annat som fanns innan Apple började använda det. Utseendet är ingen konflikt som sagt längre, i Australien (Galaxy Tab) handlar det bara om tre multitouchpatent, ett användarpatent och två rörande tillverkning. Trotts det så blir det ingen förlikning för Apple vägrar. Honeycomb har gått fritt i Nederländerna, Tyskland och se där hindrar inget i Australien. Men lik förbannat finns importförbud och Apple skadar sin leverantör. Inte tvärt om. Eftersom utseendet inte är en konflikt så finns det faktiskt ingen anledning att dra upp det. Enda de vann mot Galaxytelefonerna i Nederländerna var att de inte får använda Google bildgalleri-program. Ni kan ju hur som helst för fan inte säga att spelare som gav ut telefoner, PDAs och tablets innan Apple inte ska få tillverka dom längre.