Mitt 5870 låter som en gräsklippare!

Permalänk
Medlem

Mitt 5870 låter som en gräsklippare!

Tja!

Jag har stött på ett väldigt konstigt problem med mitt grafikkort.
Ibland (bara i uppstart) så låter mitt grafikkort väldigt högt och gnisslar lite,
(notera att detta händer aldrig under gaming, idle eller liknande)
Problemet har bara uppstått under start av Windows 7.

Är säker att det inte har något med temps att göra eftersom datorn
har varit avstängd i cirka 10 timmar innan jag startar den.

Det ända sättet jag hittat för att få grafikkortet att sluta surra är efter
uppstarten skickar jag den direkt till "vänteläge" sen startar jag den igen
och då låter grafikkortet normalt igen (väldigt tyst).

Specs.

- AMD Phenom2 X4 965
- XFX Radeon HD5870 1GB
- Gigabyte GA-790XTA-UD4
- A-DATA 2x2GB
- Corsair HX 750W 80+

Permalänk
Rekordmedlem

Du har nog dåliga fläktlager, fixa det innan det blir dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tror mrqaffe har rätt. att den låter väldigt högt kan ha med att drivrutinerna tar en stund innan de läses in, då går fläkten på max (det gjorde mitt xfx radeon 5770 i början, sedan sluta den av någon anledning).

Permalänk

Hade ett liknande problem efter byte till HX 650w, den började surra och låta konstigt vid uppstart(fläkten), löstes genom att "trycka" lite på fläkten så den nästan stannade upp, försvann sen, tills nästa uppstart...

Problemet verkar vara borta nu, gjorde inget annat än att blåsa bort damm, kan ha varit att när jag hade ut grafikkortet och rensade för damm när jag bytte nätagg så blev det ett ojämnt lager kvar på fläkten, så det skapade turbulens eller något sånt? Det försvann iaf efter ännu en rengöring.

Edit: och ja, det var grafikkortet och inte nätagget som är känt för att ofta ha något irriterande tickande ljud.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har nog dåliga fläktlager, fixa det innan det blir dyrt.

Hur fixar jag det då?

Permalänk
Hedersmedlem

HD5870 tillhör Radeon-sfären.

*Tråd flyttad!*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Byter fläkt, eller tar isär och rengör/smörjer lagret, eller om du har garanti kvar så använd den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick precis samma ljud på 2 av mina 5870, det är på lagning igen nu...

Testa trycka på fläkten och se om den sitter löst, den ska vara helt stum