Dubbelt eller enkelt grafikkort?

Permalänk
Medlem

Dubbelt eller enkelt grafikkort?

Hejsan!

Jag undrar bara vad ni rekommenderar att man ska välja.

Tycker ni att man ska köpa två st grafikkort t.ex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=644665
eller om man ska köpa ett som är dubbelt så dyrt? Om man nu tänker att man vill lägga max 2056 kr.

Vilket ger bäst resultat? Skulle vara tacksam för en så utförlig förklaring som möjligt.

Tack på förhand

MVH Aleij

Permalänk
Medlem

I den prisklassen hade jag valt ett 6950 då prestandan inte skiljer speciellt mycket och crossfire stödjs inte i alla spel. Dessutom så jobbar man antagligen mer på att optimera de lite högre serierna av grafikkort för crossfire så prestandavinsten i procent blir större för 2 bättre kort än för 2 av dessa kort som är mid/low end.
Såhär resonerar jag iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid säga att SLI/CF är det mest prisvärda. Men med en budget på endast 2000kr så är jag osäker.

http://www.tweaktown.com/reviews/4099/sapphire_radeon_hd_6770...
Om man t.ex kollar på det här testet så är GTX 560 ti mer än dubbelt så bra än 6770. Så även om du hade två i CF och dom skulle skala perfect 100% så är fortfarande ett singel 560 ti bättre.

Så jag skulle gå på antingen http://www.inet.se/artikel/5409299/msi-geforce-gtx-560-ti-102...
eller på http://www.inet.se/artikel/5409290/asus-radeon-6950-1024mb-di...

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Vänta tills Southern Islands och Kepler.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Vänta tills Southern Islands och Kepler.

Vad är det för något då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleij:

Vad är det för något då?

Håller du dig inte uppdaterad?

Det är AMD respektive nVidias nya GPU linjer i 28nm.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Håller du dig inte uppdaterad?

Det är AMD respektive nVidias nya GPU linjer i 28nm.

Du behöver inte spela tuff och se ner på andra för att de inte prioriterar att hålla koll på samma saker som du. Människor som du behövs inte här på forumet.

Men det är som surgubben här säger, det är kodnamnen för AMD och Nvidias kommande grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Håller du dig inte uppdaterad?

Det är AMD respektive nVidias nya GPU linjer i 28nm.

Räkna med att de finns i butiker till jul/vår. Inget TS behöver tänka på ifall det är till spelen i höst som uppgraderingen är till för.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Håller du dig inte uppdaterad?

Det är AMD respektive nVidias nya GPU linjer i 28nm.

Måste man veta allt?
Han kanske inte brinner lika mycket för hårdvara som andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Du behöver inte spela tuff och se ner på andra för att de inte prioriterar att hålla koll på samma saker som du. Människor som du behövs inte här på forumet.

Men det är som surgubben här säger, det är kodnamnen för AMD och Nvidias kommande grafikkort.

Min poäng var att det vore svårt att missa det då de flesta (om inte alla) hårdvaruhemsidor har använt sig av dessa namn i ett flertal artiklar. Alltså, om man är på t ex Sweclockers så borde man veta om detta.

Till Antzo;

De ''lägre'' versionerna av 7000-serien kommer antagligen att komma under senare höst/tidig vinter och även de kommer att vara betydlig bättre än vad vi har idag. Jul är för övrigt inte allt för långt borta, heller.

Men visst, ta inte min rekommendation och spendera era pengar på mycket snart föråldrad hårdvara om det får er att må bättre.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Min poäng var att det vore svårt att missa det då de flesta (om inte alla) hårdvaruhemsidor har använt sig av dessa namn i ett flertal artiklar. Alltså, om man är på t ex Sweclockers så borde man veta om detta.
.

Jag sitter på Swec varje dag, men Grafikkort är något som inte intresserar mig för 5öre eftersom jag håller på med Överklockning av CPU/RAM och en massa Videoredigering. Jag spelar inte och har därför inget intresse i Grafikkort.

Nu råkade jag veta vad deras kodnamnen var, men finns vissa som kanske inte alls bryr sig om hårdvarufronten utan bara använder datorn.

Många kommer även hit för att lära sig mer, så jag tycker att det inte finns någon anledning att se ner på andra för att de inte har samma intresseomfång.

Du förstår vad jag menar och det är ju inget man vill bli utsatt för som nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Min poäng var att det vore svårt att missa det då de flesta (om inte alla) hårdvaruhemsidor har använt sig av dessa namn i ett flertal artiklar. Alltså, om man är på t ex Sweclockers så borde man veta om detta.

Till Antzo;

De ''lägre'' versionerna av 7000-serien kommer antagligen att komma under senare höst/tidig vinter och även de kommer att vara betydlig bättre än vad vi har idag. Jul är för övrigt inte allt för långt borta, heller.

Men visst, ta inte min rekommendation och spendera era pengar på mycket snart föråldrad hårdvara om det får er att må bättre.

Källa? Källa? Källa? Oj förlåt du har inte lärt dig att du alltid ska länka till en källa när man kommer med sådana uttalanden, ops reggad 2011 kan inte vara gammal, kanske förklarar dom idiotiska inläggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag sitter på Swec varje dag, men Grafikkort är något som inte intresserar mig för 5öre eftersom jag håller på med Överklockning av CPU/RAM och en massa Videoredigering. Jag spelar inte och har därför inget intresse i Grafikkort.

Nu råkade jag veta vad deras kodnamnen var, men finns vissa som kanske inte alls bryr sig om hårdvarufronten utan bara använder datorn.

Många kommer även hit för att lära sig mer, så jag tycker att det inte finns någon anledning att se ner på andra för att de inte har samma intresseomfång.

Du förstår vad jag menar och det är ju inget man vill bli utsatt för som nybörjare

Ja, förlåt om jag framstod som hotfull. Det var egentligen bara en fråga.

Men det jag menade med de där artiklarna var att de faktiskt fanns på Sweclockers ''frontpage'' - kanske där du fick reda på namnen?

Xarl,

Här har du en källa. http://www.tomshardware.com/news/amd-HD-7900-XDR2-Rambus-Memo...
Tyvärr har jag dock inte sparat källan till det där om datumen, men jag lovar dig att detta är något jag inte hittat på. Varför skulle jag gå runt och spy ut en massa smörja?

Förresten, det sista du sa visar inte den mognad man skulle tänka sig från en som registrerat sig 2006 (värsting!). Visst, jag registrerade mig nu i maj, men jag har varit här betydligt längre än så.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Ja, förlåt om jag framstod som hotfull. Det var egentligen bara en fråga.

Men det jag menade med de där artiklarna var att de faktiskt fanns på Sweclockers ''frontpage'' - kanske där du fick reda på namnen?

Xarl,

Här har du en källa. http://www.tomshardware.com/news/amd-HD-7900-XDR2-Rambus-Memo...
Tyvärr har jag dock inte sparat källan till det där om datumen, men jag lovar dig att detta är något jag inte hittat på. Varför skulle jag gå runt och spy ut en massa smörja?

Förresten, det sista du sa visar inte den mognad man skulle tänka sig från en som registrerat sig 2006 (värsting!). Visst, jag registrerade mig nu i maj, men jag har varit här betydligt längre än så.

Tryck på "citera flera", annars kommer inte Xarl märka att du svarat direkt till honom.

Ålder eller registrerat datum säger absolut ingenting om vad en individ har för livserfarenhet eller mognad då det inte finns någon spärr för hur mycket av detta man kan ta in per tidsenhet.

Det jag reagerade på vid ditt första inlägg i tråden är hur du nonchalant säger att det är dumt att köpa något nu då nytt kommer. Så är det alltid i datorvärlden, däremot kan man köpa mer "tidspraktiskt" än annars. En bättre jämförelse när det är praktiskt att köpa saker är kanske grafikprestanda/kr jämfört med när lanseringar av önskade spel sker. Då köper man den mest prisvärda hårdvaran (förutsatt att priset sjunker med tiden) så nära lanseringen av det önskade spelet som möjligt. Sedan får man fundera på om man kan vänta lite med att spela tex BF3 för att man väntar på nästa serie grafikkort.

Som konstruktiv kritik så skulle jag istället tipsa om att nästa serie grafikkort kommer snart och att det är en aspekt värd att ha i åtanke inför ett köp.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Fast å andra sidan så om man ska lägga 2000 på grafik så spelar det nog ingen större roll om man köper ett 560 vs "660" ( om nästa geforce nu kommer heta så men vi kan låtsas det.), ingen större märkbar skillnad när man spelar (typ 460 vs 560). Några fps och poäng i 3dmark hit och dit är ändå inget man märker i spelet, vilket i slutändan spelar störst roll för det är därför man i större delen av fallen köper ett grafikkort.. Alltså att spela inte sitta å glo på 3Dmark..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP