Processorn överhetter(stockkylare) Phenom x4 II

Permalänk
Medlem

Processorn överhetter(stockkylare) Phenom x4 II

Nu är det så att jag sitter på en Phenom II x4 955 Black Edition och glatt spelar BF3-betan och datorn bara dör. Drar upp AMD overdrive för att se om det kan vara överhettning. Och tamejfan när jag drar igång spelet igen så stiger tempen hejdlöst 73+ och fortsätter ticka uppåt.

Eftersom jag fortfarande har stockkylaren så antar jag att den är problemet.

Idle 47 grader.
Load 73+.

Så till min frågeställning,
Finns det något jag kan göra förrutom att köpa ny kylare?
Om jag köper ny kylare, vilken ska jag köpa?

Funderat på Noctua NH-U12P
Och vilken kylpasta är bäst?

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske är den full av damm? En stockkylare ska klara av att kyla en oöverklockad 955:a, dock med hög ljudnivå.

Annars är NH-u12P:an ett bra alternativ, som kyler relativt tyst och bra till bra pris. Kylpasta följer med, så det behöver du inte köpa till.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Kanske är den full av damm? En stockkylare ska klara av att kyla en oöverklockad 955:a, dock med hög ljudnivå.

Annars är NH-u12P:an ett bra alternativ, som kyler relativt tyst och bra till bra pris. Kylpasta följer med, så det behöver du inte köpa till.

Ok tack, ska starta om och pröva få ut dammet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawl:

Ok tack, ska starta om och pröva få ut dammet

Har en sådan kylare som du tänker köpa. Kan rekommendera den

Permalänk
Medlem

säkerställ att du har bra ventilation i chassit först då du har luftkylt och sedan dammfritt !
har förmig att det ska sitta kylpasta på NH-U12P som är tillräckligt bra

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Hur vet man om processorn fungerar som den ska, för jag har haft ett par böjda piggar(som jag böjt tillbaka). Fråga mig inte hur dom blev så, men dom blev det när jag skulle sätta i den förrut.

Pillade bort kylaggregatet blåste ur dammet(MYCKET) och satte tillbaka den. IDLE ~40 så där har vi en förbättring, när jag drar runt musen så sticker den upp till 44 direkt och stannar där. Återkommer hur Full LOAD blir.

EDIT: Btw tror ni det hjälper att dra ner grafikinställningarna för att sänka tempen? Har bara prövat att dra ner dom på medel och där skedde ingen förändring, utan den kraschade efter ~30 mins spelande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kawl:

Hur vet man om processorn fungerar som den ska, för jag har haft ett par böjda piggar(som jag böjt tillbaka). Fråga mig inte hur dom blev så, men dom blev det när jag skulle sätta i den förrut.

Pillade bort kylaggregatet blåste ur dammet(MYCKET) och satte tillbaka den. IDLE ~40 så där har vi en förbättring, när jag drar runt musen så sticker den upp till 44 direkt och stannar där. Återkommer hur Full LOAD blir.

EDIT: Btw tror ni det hjälper att dra ner grafikinställningarna för att sänka tempen? Har bara prövat att dra ner dom på medel och där skedde ingen förändring, utan den kraschade efter ~30 mins spelande.

Att dra ner grafikinställningarna ska inte direkt påverka, och 44 i laod är inte så farligt faktiskt. Drar du ner upplösningen kommer det påverka dock. Det kommer dra MER processorkraft vid lägre upplösning, så undvik det.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Att dra ner grafikinställningarna ska inte direkt påverka, och 44 i laod är inte så farligt faktiskt. Drar du ner upplösningen kommer det påverka dock. Det kommer dra MER processorkraft vid lägre upplösning, så undvik det.

Oj då, det visste jag inte. Men vet du om det är några inställningar som tar hårt på processorn?
Ska pröva full LOAD nu, återkommer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kawl:

Oj då, det visste jag inte. Men vet du om det är några inställningar som tar hårt på processorn?
Ska pröva full LOAD nu, återkommer.

Ingen aning i BF3-betan, förutom att jag vet att låga upplösningar käkar processor. I alfan belastades inte min 955:a mer än 80% dock, men kan ju ha ändrats nu till betan.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

Ingen aning i BF3-betan, förutom att jag vet att låga upplösningar käkar processor. I alfan belastades inte min 955:a mer än 80% dock, men kan ju ha ändrats nu till betan.

Hm ok, mina ligger inte heller så högt nu ser jag. Konstigt. hoppar mellan 60 - 90 %.
Men processorn ligger på ~78 när jag kört bf3 ett tag nu, och den stiger inte. Är lite högre än jag vågade gå förrut, men den verkar stanna där.

Kan det finnas någon annan anledning till att datorn totalkraschar?

När den dör så får jag inte bluescreen eller något liknande, det är som att jag drar ur strömkabeln. Sen går den inte att starta på 3-4 minuter.

EDIT: Det har endast hänt när jag kört Battlefield: Bad Company 2 och Battlefield 3. Kör starcraft 2 och team fortress 2 också, och det har aldrig hänt när jag kört dom. Eller något annat spel för den delen när jag tänker efter, körde aldrig crysis 2 särskilt länge. Kanske 20 minuterspass.

Permalänk
Skrivet av kawl:

Hm ok, mina ligger inte heller så högt nu ser jag. Konstigt. hoppar mellan 60 - 90 %.
Men processorn ligger på ~78 när jag kört bf3 ett tag nu, och den stiger inte. Är lite högre än jag vågade gå förrut, men den verkar stanna där.

Kan det finnas någon annan anledning till att datorn totalkraschar?

När den dör så får jag inte bluescreen eller något liknande, det är som att jag drar ur strömkabeln. Sen går den inte att starta på 3-4 minuter.

Jag kan ju direkt säga att din processor mår inte bra av så höga temperaturer. Om jag inte är helt ute och cyklar får inte Phenom-processorer gå över 62-63 grader celcius. Applicerade du ny kylpasta när du monterade tillbaka kylaren? Om inte så kan det ha bildats luftbubblor mellan kylaren och processorn vilket leder till försämrad kylförmåga.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Jag kan ju direkt säga att din processor mår inte bra av så höga temperaturer. Om jag inte är helt ute och cyklar får inte Phenom-processorer gå över 62-63 grader celcius. Applicerade du ny kylpasta när du monterade tillbaka kylaren? Om inte så kan det ha bildats luftbubblor mellan kylaren och processorn vilket leder till försämrad kylförmåga.

Har inte applicerat något kylpasta, då jag inte har någon för tillfället. MEN Kylningen har förbättrats, (iallafall)lägre lägstatempuratur samt en stabil max. (lite hög kanske, men stabil.). Den kraschade ju inte denna gång iallafall.

Hursomhelst så beställer jag en ny kylare imorgon, och det blir nog den där noctua kylaren.

EDIT: Ja det stämmer, det står Max.temp. ~62 grader c
EDIT2: Läste att det kan vara svårt att montera Den där Noctua-kylaren jag linkade förrut, om man har kylflänsar på minnena. Nu har jag inga kylflänsar, men minnena sitter i små aluminiumskal. Du tror inte dom kommer att stöta i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Har en sådan kylare som du tänker köpa. Kan rekommendera den

Kanon, du hade inga problem med monteringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kawl:

Kanon, du hade inga problem med monteringen?

Nix, men tänk på att den är stor som ett hus!;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Nix, men tänk på att den är stor som ett hus!;)

Skickades från m.sweclockers.com

Mjoo, den ser rätt otymplig ut. Fick in en 6950 med lite marginal så det ska nog gå

Permalänk
Skrivet av kawl:

Har inte applicerat något kylpasta, då jag inte har någon för tillfället. MEN Kylningen har förbättrats, (iallafall)lägre lägstatempuratur samt en stabil max. (lite hög kanske, men stabil.). Den kraschade ju inte denna gång iallafall.

Hursomhelst så beställer jag en ny kylare imorgon, och det blir nog den där noctua kylaren.

EDIT: Ja det stämmer, det står Max.temp. ~62 grader c
EDIT2: Läste att det kan vara svårt att montera Den där Noctua-kylaren jag linkade förrut, om man har kylflänsar på minnena. Nu har jag inga kylflänsar, men minnena sitter i små aluminiumskal. Du tror inte dom kommer att stöta i?

Det bör inte vara någon fara. Noctua-kylarna brukar bara vara otrevliga mot minnen med höga kylflänsar.

Visa signatur

Main-PC: Bitfenix Phenom Mini | Asus Z170I Pro | Intel I5 6600K | Kingston HyperX 16GB 2133Mhz DDR4 | EVGA GeForce GTX 1070 | Corsair SF450 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Det bör inte vara någon fara. Noctua-kylarna brukar bara vara otrevliga mot minnen med höga kylflänsar.

Ok, bra.

Men nu har jag ett till problem, skärmen tappar grafikkortet. Står "No signal" sen stänger den av.
Grafikkortet överhettar inte iallafall, inte gått över 50. Så det är något annat knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jwlz:

Det bör inte vara någon fara. Noctua-kylarna brukar bara vara otrevliga mot minnen med höga kylflänsar.

Har installerat fläkten nu, och den verkar fungera fint. Ligger på strax under 30 grader c.

Ska pröva full load nu

EDIT: Den går inte över 40 grader, helt otroligt!