Höga idle/full load temps på 2500k och Hyper 212+? Hur mycket vågar jag klocka?

Permalänk

Höga idle/full load temps på 2500k och Hyper 212+? Hur mycket vågar jag klocka?

Har dragit igång Prime95 och får då mellan 54-56*C efter 5 minuter, sen ligger den stabilt där.
Har också ca 38*C i idle.

Är dessa höga värden?
Hur mycket tror ni jag vågar klocka? Vågar jag ens klocka?

Permalänk
Medlem

Öka klocksen sakta och testa dig fram, vet inte riktig hur varmt man bör låta den gå men max 70grader kanske?

Visa signatur

Nej.

Permalänk
Medlem

Det där är ovanligt höga temperaturer för den kylare och processorn på stock. Testa att montera om den, självklart med ny applicering av kylpasta då.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det där är ovanligt höga temperaturer för den kylare och processorn på stock. Testa att montera om den, självklart med ny applicering av kylpasta då.

OK. hur ska jag dra på kylpastan på bästa sätt? dvs vilken teknik??
vad bör jag förvänta mig för temps?

Permalänk
Medlem

Du måste fylla på alla groparna mellan alu blocket och heat pipes på hyper 212+ först. Så har du 2 alternativ, tunn lag med pasta over hela basen, eller riskorn på 2 platser.

http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Tillbaks til temperaturer. Jag har 29c i idle och ca 60 i load vid 4.5ghz. Men så har jag också en HAF 922 med 3x 200mm fläkt.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Det där är ovanligt höga temperaturer för den kylare och processorn på stock. Testa att montera om den, självklart med ny applicering av kylpasta då.

temperaturen beror också i allra högsta grad på luftcirkulationen i chassit, så att säga att någon temp är hög utan att veta omständigheterna är rätt dumdristigt.

jag skulle säga att dina temps inte är farligt höga, men visst, har du bra luftcirkulation borde de vara lägre och det är förmodligen pastan/monteringen som är orsaken

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

temperaturen beror också i allra högsta grad på luftcirkulationen i chassit, så att säga att någon temp är hög utan att veta omständigheterna är rätt dumdristigt.

jag skulle säga att dina temps inte är farligt höga, men visst, har du bra luftcirkulation borde de vara lägre och det är förmodligen pastan/monteringen som är orsaken

Det är ett Fractal Design r3 chassi, kanske inte världens bästa kabeldragning men inga kablar är i vägen för att få in bra mängd luft till processorn (tror jag).
Står i ett hörn under ett skrivbord, så inte världens bästa luft där och 23*C i rummet.

Men om jag bara vill klocka till säg 3.9 ghz så borde det väl vara lugnt?

Permalänk
Medlem

Ja det är lungt, du bör inte märka någon nämnvärd ökning i temperaturen om du överklockar manuellt

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Hedersmedlem

Klocka tills du får 75-80 grader i stressprogram. Grejerna tål mycket mer än du tror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattleboe:

Det är ett Fractal Design r3 chassi, kanske inte världens bästa kabeldragning men inga kablar är i vägen för att få in bra mängd luft till processorn (tror jag).
Står i ett hörn under ett skrivbord, så inte världens bästa luft där och 23*C i rummet.

Men om jag bara vill klocka till säg 3.9 ghz så borde det väl vara lugnt?

3,9ghz ska inte var några som helst problem, du borde komma över 4 utan att höja tempsen nämnvärt, säger iofs jag som inte har en 2500k...

har du satt i några fler fläktar i chassit än original? annars är det väl hyfsat men inte jättebra luftcirkulation i det (fractals fläktar är inte jättebra nånstans enligt mig, flyttare typ ingen luft och inte de tystaste), dock inte katastrofal så det borde inte vara någon fara på taket. prova som sagt att montera om kylaren, tvätta av gammal kylpasta och sätt dit ny, blir det inte svalare är det chassit och fläktarnas fel

Skrivet av widL:

Klocka tills du får 75-80 grader i stressprogram. Grejerna tål mycket mer än du tror!

jag skulle inte gå över 70, men upp dit i ett stresstest som prime95 är lugnt är iofs skillnad från processor till processor och jag har som sagt inte 2500k

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Klocka tills du får 75-80 grader i stressprogram. Grejerna tål mycket mer än du tror!

Även om saker rullar på i höga grader och är felfritt, så är det väl ändå så att risken för att förkorta livslängden är övervägande?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nightcrawl:

Även om saker rullar på i höga grader och är felfritt, så är det väl ändå så att risken för att förkorta livslängden är övervägande?

Det har jag väldigt svårt att tänka mig. Intel-processorer börjar ju inte ens throttla förrän vid 95 grader har jag för mig. Jag har kört min Core 2 Duo E6600 i ~80 grader dygnet runt i över tre år utan minsta lilla problem. Notera dessutom att jag sade "stressprogram". Vanliga program och spel belastar inte ens i närheten lika hårt som program skapade för att stressa till max!

Låt oss säga att det skulle förkorta livslängden - vad är livslängden på en processor? Väldigt lång. Jag tycker att det är lika bra att pressa grejerna rejält när de ännu är något sånär moderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det har jag väldigt svårt att tänka mig. Intel-processorer börjar ju inte ens throttla förrän vid 95 grader har jag för mig. Jag har kört min Core 2 Duo E6600 i ~80 grader dygnet runt i över tre år utan minsta lilla problem. Notera dessutom att jag sade "stressprogram". Vanliga program och spel belastar inte ens i närheten lika hårt som program skapade för att stressa till max!

Låt oss säga att det skulle förkorta livslängden - vad är livslängden på en processor? Väldigt lång. Jag tycker att det är lika bra att pressa grejerna rejält när de ännu är något sånär moderna.

Helt rätt där med stressprogrammen. Det viktiga i temperatur är ju den vanliga arbetstempen, t.ex. när man spelar.

Att livslängden sänks är inget jag heller märkt av, vad jag vet. Däremot verkar det vara det som sägs i många överklockarsammanhang, bl.a. här på swec och andra sidor. Jag har även själv funderat på eventuella förluster med att det ska gå så varmt, i överklockarsammanhang så är det ju sällan någon sitter på en 2-3 år gammal burk och frågan är ju då om man verkligen kan förlora något på överklockningen.

Kanske är det så att för privatpersoner är den förlusten i livslängd försumbar, medan att i industrier och företag, är det viktigt att få ut längsta möjliga drifttid från sina elkomponenter. Kanske är de studier inom ämnet inriktade på mycket hög nivå, och resultaten där har tolkats fritt av entusiaster och sedan blivit det som är återkommande på forum, och därmed får hobbyklockare som mig själv att ta det för fakta.

Det vore intressant att ta två identiska burkar, klocka den ena så att den går varmare och sedan låta de stå och nöta för att se vilken som slutar fungera först :). I egen erfarenhet så är det större chans att någon annan komponent ändå börjar bråka innan processorn, vilket kommer leda till uppgraderingar, och då ibland även processorn även om det är fullt funktionsduglig, men att det för stunden är hyffsat billigt att även uppgradera processorn tillsammans med övriga komponenter.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Nu ligger idle på 36-37*C.
Vet inte varför den har sjunkit men den låg på 40-41*C för några dagar sedan.

Finns det ngn bra guide för klockning med 2500k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattleboe:

Nu ligger idle på 36-37*C.
Vet inte varför den har sjunkit men den låg på 40-41*C för några dagar sedan.

Finns det ngn bra guide för klockning med 2500k?

Pastan kan ha bränt in mer och du kan ha svalare i rummet än du hade vid förra mätningen.
När det gäller idle så är det inte särskilt intressant hur varm din CPU är, det intressanta är hur mycket varmare din CPU är mot din rumstemp då det är enda sättet att avgöra om din idle är för hög.
I övrigt är det endast load temp som är väsentlig.
Och det finns hur många guider som helst i den här forumsdelen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det är väll helt normala temps.. Jag har samma och har typ 35 idle och 65-70 i load. Ingen överklock än ;O

Permalänk
Medlem

vid 90 grader får du bluescreen

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.