problem i spel på höga upplösningar samsung ue55d8005

Permalänk
Medlem

problem i spel på höga upplösningar samsung ue55d8005

Jag vet inte vad problemet heter men det händer i dom höga upplösningarna runt 1920*1080P och den näst högsta upplösningen.,

Det som händer är att bilden går från helt perfekt tills när man rör musen eller en tangent så blir bilden runt om lite mörkare, det som blir mörkare är i stort sätt allting, graden av mörknad är inte mycket och det slutar så fort man inte rör musen,

har prövat att byta grafikkort, har prövat att byta kabel, har prövat att byta tv,

Hade först samsungs Samsung UE46B7050 samma där.

sen Samsung UE46B6050 samma där.

Och nu samsung ue55d8005 samma där.

Jag vet inte om det antingen är Clouding eller bleeding.

Eller så är det bara samsung tv apparater som är konstiga, Kan alderig vara datorn.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Jag glömde att skriva att i dom lägre upplösningarna så blir det inte så konstigt som jag förklarade ovan, men bilden blir inte lika fin,

något som också är konstigt är att musen i dom mindre höga upplösningarna är mycket bättre, den släpar inte alls som i dom högsta upplösningarna, den svarar direkt, kan det vara respons tiden på TVn som är kass.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Ja nu vet jag i alla fal vad det rör sig om, det handlar om input lag, TV jäveln klarar inte av dom högre upplösningarna genom HDMI, Finns VGA anslutning men då blir bilden inte lika bra, och det är inte så konstigt eftersom att vga är skit, så nu vet ni det, hur det fungerar med konsol vet jag inte då jag bara använder PC.

Bilden kan man inte ställa in så att den blir lika bra som HDMI men man kan i alla fal ställa in någonting.
Man tycker att en TV från 2011 ska klara 1920*1080P genom en HDMI från pc, men näää
Kollade på granens tv nu och den är 4 år, och nej det är inte samsung skit, och där är det inget problem med bilden, jaaa, jävligt roligt Samsung bra jobbat, jävla tattare till tillverkare.

MVH Joakim,
(så nu kan du låsa tråden om du vill)

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Har fått hem nya blue ray spelaren och kollat på tvn hur bilden blir och det är inte alls bra, tvn klarar inte snabba sener i filmer, det händer inte hela tiden bara i bland, sen är det något mera, det är precis som att det skulle finnas en aura runt visa saker som släpar efter i vissa sener, sen har jag hittat döda pixlar 2 st, alltså min tv måste vara defekt,

Har fått hem nya blu ray spelaren och kollat på tvn hur bilden blir och det är inte alls bra, tvn klarar inte snabba scener i filmer, det händer inte hela tiden bara i bland, sen är det något mera, det är precis som att det skulle finnas en aura runt visa saker som släpar efter i vissa scener, sen har jag hittat döda pixlar 2 st, alltså min tv måste vara defekt,

Har prövat att byta till mina gamla 46a Samsung UE46B6050 och där är bilen perfekt, så det är inte spelaren som det är fel på.
Ska ringa till dom som reparera såna hära saker och fråga dom om man lagar eller om man får en ny, tycker det är väldigt ruttet att betala 24,000kr för en tv som kom 2011 och så är det bara skit, och det är inte första gången jag lämnat tillbaka en tv från samsung.
Är samsung ett enda stort skit företag eller är det bara jag, jag menar titta bara på forum om vad folk säger som köper deras produkter, och M3 rekommenderar.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Lämnade in tvn i dag på service, och döm av min förvåning när jag kom in i verkstan, hahha ja hela 75% av alla tv apparater som stod där var av märket Samsung , ja nu fick dom en till tänkte jag för mig själv, jag frågade om det var mycket fel på just Samsung och han svarade "ja det är bara skit grejor" nu skojade han lite när han sa det men man funderar ju,
Visst dom säljer ju väldigt många tv apparater så att det är inte konstigt på så sätt att det är några som är trasiga, men jag skulle då skämmas om jag gjorde ett jobb till en kund som är dåligt och försöker säga att det är bra bara för att chansa att få det sålt,
Visst kan tvn ha blivit skadad i transporten vilket ingen kan göra något åt förutom att avliva chauffören,
Det är börjar ju likna någon jävla blogg nu, fy fan.
Återkommer när tvn är hemma igen få se om dom löst problemet så kan jag säga vad det var som var fel så vet framtida människor.

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

ja nu är det ett tag sedan tvn vart fixad, dom byte panel på tvn så nu är den fixad, men tvn är det bara skit med, det fungerar inte att spela tex pc spel, det går inte att titta på en vanlig blu rey film utan att det ska brusa, att det ska clouda, och framför allt så är det nå fruktansvärt mycket ghosting på tvn, så mycket att jag upplever att bilden blir otittlig, startade en ny tråd för att kolla vilken tv ni konsumenter tyckte var bäst och då vart svaret plasma, jag har nu sålt av tvn till någon stakare i Örebro, och köpt något som jag skulle ha köpt från början en Panasonic Viera TX-P50VT30Y

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk

holy shit vilken stackare du är jag kör samma tv dock en 46", haft den sen den släpptes, no problems kör på ett xfx5850

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | Asus P9X79 Deluxe | Intel i7-3820 | Corsair H100 | Vengeance 16GB | Gigabyte gtx780 | Corsair AX850W | Intel SSD 520 Series 240GB | Win7 64bit. Pro

Permalänk
Medlem

minst sakt nu är det säker fel på Panasonic den också efter som att bilden släpar efter, likt ghostingen på samsung leden

Visa signatur

Moderkort Asus Rampage IV Formula.... Processor intel core i7 3820 4,0 GHz......CPU kylare Corsair H100 Hydro Series......Ramminne 16GB Corsair XMS3 Vengeance........SSD ocz Vertex 4 256Gb *2 i raid 0.......windows 7 home premium 64-bit.......PSU från Corsair CMPSU-850AX......Blue ray brännare - Lite-On iHBS112......Corsair Graphite 600T svart ;)
Ljudkort Asus Xonar Essence STX. Grafikkort geforce Gtx 690 ;)

Permalänk
Medlem

Skitsamsung UE-46D8005

Skrivet av joche_87:

Ja nu vet jag i alla fal vad det rör sig om, det handlar om input lag, TV jäveln klarar inte av dom högre upplösningarna genom HDMI, Finns VGA anslutning men då blir bilden inte lika bra, och det är inte så konstigt eftersom att vga är skit, så nu vet ni det, hur det fungerar med konsol vet jag inte då jag bara använder PC.

Bilden kan man inte ställa in så att den blir lika bra som HDMI men man kan i alla fal ställa in någonting.
Man tycker att en TV från 2011 ska klara 1920*1080P genom en HDMI från pc, men näää
Kollade på granens tv nu och den är 4 år, och nej det är inte samsung skit, och där är det inget problem med bilden, jaaa, jävligt roligt Samsung bra jobbat, jävla tattare till tillverkare.

MVH Joakim,
(så nu kan du låsa tråden om du vill)

Tja Joakim!
Har samma problem som du har. Köpte tvn Samsung UE-46D8005 igår, installerade allt, satte kablarna rätt. När jag ska spela tex Grand Slam Tennis 2 på PS3 så laggar tvn, den ligger halv sekund efter i kontrollen, och sen testar jag fifa 12 på xboxen e d samma sak,(båda konsollerna ligger på 1080p)och det känns som tvn har tagit 3års grafik bakåt i tiden på spelarna, frusterande!!!

Håller på att försöka felfixa tvn, men hittills sliter jag bara sönder mitt hår..
Jag saknar min panasonicplasma som jag hade i 2 underbara år, för den var helt outstanding jämfört med denna "nya" skitsamsungtv.

Permalänk
Medlem

Att bilden blir "mörkare" om du exempelvis rör dig i spel är en form av ghosting. Oftast uppstår det även i filmer när ljusare objekt rör sig i mörka miljöer osv. Det kan avhjälpas lite om bilden kalibreras och man ställer gråskalan så att detaljrikedomnen i svärtan förbättras. Den här formen av ghosting uppträder tydligare när mörka partier är så mörka att de hamnar utanför det området tvn, klarar av att hantera. Ett sätt att få djup svärta är att aktivera "hdmi-svärta". Problemet där är att detaljrikedomen i svärtan försvinner helt. Dock blir färger mer levande om än mindre naturliga. De flesta samsungmodeller har detta aktiverat för alla hdmi signaler med RGB. Testa att gå in på meny->bild->bildalternativ->hdmi-svärta. Sätt den till "normal" istället för låg. Färgmättnaden kommer sjunka men detaljrikedomen i svärtan kommer bli bättre.
Ett annat sätt att minimera inputlag är att aktivera "spelläge". Meny->inställningar->allmänt->spelläge.
Vet inte om menysystemet ser likadant ut på din då jag har en lcd från 2010.
På min tv blir inte inputlagget direkt lägre i spelläget. Däremot försämras bildkvaliteten rätt mycket. Jag kör istället en kalibrerad variant av "standard". Stänger av alla extrafunktioner som "dynamisk kontrast", "svärta" osv.
Det jag använder mest nu är "film läget". Har ställt gråskalan utifrån den här guiden:
http://www.idg.se/2.1085/1.207623/bst-bild-i-platt-tvn

Följer man anvisningarna får man marginellt sämre svärta i vissa filmer. Däremot får man en lagom detaljrikedom utifrån hur filmerna är tänkt att visas. i Spel upplevs inte lika mycket ghosting heller.
Dyrare modeller har generellt fler bildförbättrande tekniker. De i sin tur ger upphov till högre inputlag, så när du spelar måste du antingen stänga av dessa, eller aktivera spel-läget och leva med att bilden blir sämre.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

55"8005

Jag har en samsung 55" 8005 som jag ägt i ett halvår, jag har inte sett något utav det ni säger, den är helt underbar och på bluerayfilm har jag aldrig sett bättre bild, hade en viera innan och det är absolut inget uppköp enligt mig, enda problemet är uppdateringsfrekvensen när jag spelar mot pc, den är alltid på 60hz, har ett gtx 680 och skärmen ä'r ju 800hz, då 200hz delat på fyra områden, men visst ska det gå att fixa? Är hdmi det bästa man kan koppla tvn till datorn med eller är det dl-dvi? mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Det där att bilden blir mörkare låter som någon dynamisk kontrasthantering som borde kunna gå att slå av.
Är det en aura runt vissa objekt (tex ljusa objekt mot svart bakgrund) så beror det troligen på local dimming, som gör att den mörkar ner de ytor där det inte finns några ljusa pixlar. Tyvärr är local dimming lite "lågupplöst" så det kan ge lite auror runt vissa objekt. Kanske finns inställningar på samsung micro dimming som minskar på problemet.
Överlag, så om ni ska spela på den här TV:n är det nog värt att prova stänga av det mesta godiset, och välja gaming läget. Borde ge mindre konstigheter i bilden och lägre inputlag. Ska man ha TV:n i princip som en monitor är det ofta lite bortkastat att lägga pengar på värstingmodellerna med massa bildförbättrare och 200hz lägen osv, då de mest är i vägen för monitoranvändning. (som Chris_Kadaver vart inne på redan)

Skrivet av Antewiik:

Jag har en samsung 55" 8005 som jag ägt i ett halvår, jag har inte sett något utav det ni säger, den är helt underbar och på bluerayfilm har jag aldrig sett bättre bild, hade en viera innan och det är absolut inget uppköp enligt mig, enda problemet är uppdateringsfrekvensen när jag spelar mot pc, den är alltid på 60hz, har ett gtx 680 och skärmen ä'r ju 800hz, då 200hz delat på fyra områden, men visst ska det gå att fixa? Är hdmi det bästa man kan koppla tvn till datorn med eller är det dl-dvi? mvh Andreas

Du kan inte mata en TV (åtminstone inte de apparater jag känner till) med mer än 60hz från datorn tyvärr. Det där 800hz läget är TV:n själv som "gissar fram" (interpolerar) mellanbilder för att ge bättre flyt till tex rent film-material i 24hz. Kan se mjukt ut till film, men ger extra inputlag till spelande.
TV:n har ju bara hdmi in, så du kan inte mata den med DL-DVI.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tja, själv har jag ue60d8000, har aldrig haft några problem med den utom när det gäller vissa svarta scener kan bli lite ghosting då men inte mycket. Detta är mitt bästa köp inom tv apparater. Var och kollade på en del butiker men när mitt öga fick se den här blev jag kär:) Tyckte bilden var otrolig bra mot många Plasma tv som fanns där. jag jämförde mellan denna här och den senaste Panasonic 65 tum plasma tv men inget jag var intresserad utöver. När det gäller Input lag så finns en sak som kallas Motion blue eller ray minns inte riktigt men många har tästat stängt av den och att det har hjälpt till.