Crossfire - Hur får ni plats?

Permalänk
Medlem

Crossfire - Hur får ni plats?

Tjena, jag sitter med ett hd6870 och funderar på att skaffa ett till och köra crossfire MEN... jag fattar inte hur det ska få plats? Jag har 2st PCI-e slots för gfx kort på moderkortet, men själva graffekorten är ju så stora att dom omöjligt kan sitta brevidvarandra. Har jag bara fått tag på ett retarded mobo eller?

Sitter inte hemma just nu så jag kan inte ge exakt detalj om vilket moderkort jag har (minns inte) men man kan ju tycka att om det kommer med "ready for Xfire" i beskrivningen verkar det ju jävligt märkligt att det är för tight?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jestrix:

Tjena, jag sitter med ett hd6870 och funderar på att skaffa ett till och köra crossfire MEN... jag fattar inte hur det ska få plats? Jag har 2st PCI-e slots för gfx kort på moderkortet, men själva graffekorten är ju så stora att dom omöjligt kan sitta brevidvarandra. Har jag bara fått tag på ett retarded mobo eller?

Sitter inte hemma just nu så jag kan inte ge exakt detalj om vilket moderkort jag har (minns inte) men man kan ju tycka att om det kommer med "ready for Xfire" i beskrivningen verkar det ju jävligt märkligt att det är för tight?

Du har väl köpt för stora grafikkort helt enkelt, en del tex Asus DC II kylare tar 3 slots i stället för "standard" 2 slots.

Vad har du för moderkort / grafikkort?

Permalänk
Medlem

Hur stort är 6870? I slotplatser alltså. De flesta moderkort har två mindre slots mellan sina PCI-e slot. Och grafikkort brukar som regel ta upp två platsr. Och då bör du ha en ledig mellan dem, vilket är minimum om du kör luftkylt, annars kväver du det ena kortet.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Du har väl köpt för stora grafikkort helt enkelt, en del tex Asus DC II kylare tar 3 slots i stället för "standard" 2 slots.

Vad har du för moderkort / grafikkort?

Skrivet av HugSeal:

Hur stort är 6870? I slotplatser alltså. De flesta moderkort har två mindre slots mellan sina PCI-e slot. Och grafikkort brukar som regel ta upp två platsr. Och då bör du ha en ledig mellan dem, vilket är minimum om du kör luftkylt, annars kväver du det ena kortet.

Sitter på ett av dessa http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620247

Moderkortet kommer jag inte ihåg som sagt (och är inte hemma).

Men om jag minns rätt så sitter mina två pci-e uttag precis brevid varandra inte med några andra små-slots i mellan..
Kan jag i värsta fall lösa problemet med att köpa nytt moderkort? Isf vilket rekomenderas? (varför i helvete stod det på beskrivningen att det gick att köra xfire!?)

Permalänk
Medlem

därför att det går att köra crossfire så länge du köper kort med små kylare

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk

Jag kör med 6870CF..

Ett referenskort och ett double fan som med stor marginal får plats (ca 2,5 cm mellanrum)

Visa signatur

Cpu AMD Phenom2 X4 970 3,5GHz
Gpu Crossfire XFX Radeon HD6870 1GB
Mobo MSI 870A Fuzion AM3'
Minnen Corsair 8GB (4x2048MB) 1600MHz
Skärm LG W2453V

Permalänk

Länka mobo annars är det svårt att hjälpa dig!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipsfingers:

Länka mobo annars är det svårt att hjälpa dig!

Jag får göra det så fort jag kommer hem och kan kolla.

Permalänk

ditt moderkort kanske inte stödjer crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

ditt moderkort kanske inte stödjer crossfire

Han har skrivit minst 2ggr i tråden att hans mobo har stöd för Crossfire men undrar varför det då inte fysiskt finns plats för det...

Till TS: Kan bero på ett flertal saker, gissar dock att ditt mobo bara är äldre än kort som tar upp två kortplatser är. Förr fanns det knapp kanske inga kort som tog upp två platser medans det idag är svårt att hitta kort som inte gör det Därför var ditt kort nog crossfire kompatibelt på den tiden, vilket det även är idag men enbart för kort som tar upp en plats

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Lånar tråden en snabbis.

Sitter också med funderingar att skaffa ett extra 6870, har idag ett xfx med referensdesign och undrar om det blir någon märkbar skillnad med ett p67 moderkort jämfört med ett x58 som har 2x16pcie.

Alla recensioner jag kikar på testar ju med ett x58 och det skalar ju otroligt bra med två kort, intresserad av hur det funkar på just p67.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErDraug:

Han har skrivit minst 2ggr i tråden att hans mobo har stöd för Crossfire men undrar varför det då inte fysiskt finns plats för det...

Till TS: Kan bero på ett flertal saker, gissar dock att ditt mobo bara är äldre än kort som tar upp två kortplatser är. Förr fanns det knapp kanske inga kort som tog upp två platser medans det idag är svårt att hitta kort som inte gör det Därför var ditt kort nog crossfire kompatibelt på den tiden, vilket det även är idag men enbart för kort som tar upp en plats

Kanske är det då, datorn har väl 2.5 år på nacken nu.

Några rekomendationer på nytt mobo då? (just fan då ska man ju veta vad lådan är för modell oxå antar jag så att det passar? Aargh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikssonNn:

Jag kör med 6870CF..

Ett referenskort och ett double fan som med stor marginal får plats (ca 2,5 cm mellanrum)

Tycker det är rätt bra lösning, körde så med 4000 serien vilket fungerade bra, kanske bättre än två med eftermarknadskylare

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Lånar också tråden lite snabbt;
Kommer få detta moderkort; http://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3
Detta chassi; http://www.inet.se/artikel/6900466/fractal-design-arc-svart
Samt 2 av dessa grafikkort; http://www.inet.se/artikel/5409117/powercolor-radeon-hd6950-2...

Inga problem eller med plats?

Permalänk
Medlem

Svarar på min egen fråga med väldigt postivt svar.

P67 med crossfire eller corssfirex kör faktiskt ifrån x58 med ett par % i spel, vilket är väldigt roligt att läsa för mig (:
Källa: P67, X58, And NF200: The Best Platform For CrossFire And SLI
Blir nog att beställa ett sånt här då XFX radeon hd 6870 icke referens

Referenskorten kostar ungefär 400kr mer och det känns inte värt det enligt mig.

Någon som har detta kortet och har något att säga om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyOnes:

Lånar också tråden lite snabbt;
Kommer få detta moderkort; http://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3
Detta chassi; http://www.inet.se/artikel/6900466/fractal-design-arc-svart
Samt 2 av dessa grafikkort; http://www.inet.se/artikel/5409117/powercolor-radeon-hd6950-2...

Inga problem eller med plats?

Inga problem!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)