Permalänk
Medlem

Någon med info om Noctua PWM fläktar?

Det har ryktats att Noctua har nåt på gång. Men jag vet intet mer? Någon som har senaste status?
http://www.techpowerup.com/146786/Noctua-Innovates-New-Fan-Design.html

Skaffade Noctua rakt igenom för allt jag läste var positivt men Noctua D14 kan ju inte styras via ASUS P8Z68 V pro utan går på maxvarv! Urk!
Släpper man ekvivalenta lösa pwm fläktar så handlar jag direkt!
Min dator skall vara tyst när den ej belastas och det skall gå automatiskt.

/Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxti:

Det har ryktats att Noctua har nåt på gång. Men jag vet intet mer? Någon som har senaste status?
http://www.techpowerup.com/146786/Noctua-Innovates-New-Fan-Design.html

Skaffade Noctua rakt igenom för allt jag läste var positivt men Noctua D14 kan ju inte styras via ASUS P8Z68 V pro utan går på maxvarv! Urk!
Släpper man ekvivalenta lösa pwm fläktar så handlar jag direkt!
Min dator skall vara tyst när den ej belastas och det skall gå automatiskt.

Prova styr fläkten via det andra 4pins fläktuttaget på moderkortet om det finns ett. (PWRfan1 eller SYSfan1 eller vad det nu hette på mitt P67 pro)
Vet inget om Noctua PWM tyvärr!
(och du fick väl med de där ULNA adaptrarna? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag kör med prylen på länken, omvandlar PWM till spänningsmodulation, funkar OK.
PWR Fan skickar 12V hela tiden, chassis fan kan styra via spänning. Jag kör stora fläkten i D14 över prylen på länken och den andra till chassis fan.
http://www.inet.se/artikel/6308715/nanoxia-flaktkontroller-pw...

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Nu blir det en negativt inlägg från min sida bara för att jag tycker de befintliga alternativen är för dåliga! Ber om ursäkt för detta!

Jag vill att kylningen skall vara tempberoende och att man aldrig skall behöva vara orolig. Kör man dämpare eller potstyrning så finns en risk att man inte är med och att det blir för varmt för systemet. Gillar inte det! Speciellt nu när man lagt ner mycket energi på att skaffa en dator av riktigt modernt snitt och läst om allt utom just detta.....

På Asus P8Z68 v pro finns det ju 2 anslutningar som kan styras men de styrs inte individuellt utran med "ett reglage".
Blir lite irriterad på dels Asus vaför har man inte gjort PWM anslutningen dc kontrollerad via ändring i bios? Vore ju jättesmidigt, det är väl Gigabyte eller någon annan tillverkare som har så.
Annan irritation det finns ju inte så mycket PWM kontrollerat att få tag på... tex Noctua 0st! Orginal cpufläkten är dock PWM kontrollerad men saknar ju kapacitet som bekant. Noctua skickar med dämpare men med dem ökar ju inte smidigheten och varierbara fläktar tempkontrollerat! Urk!

Kör fratcal designs R3 med följande fläktar:
2st 120mm fram insug
1st 140 botten insug
1st 120mm bak utblås
Noctua D14 för processorkylning

Hänger jag på allt på de två snörena och kör max så finns ju viss risk för överbelastning.
Hade man bara fått PWM konverterad till dc nivå max 12V så skulle problemet vara löst. Har haft en lös fundering om man skulle bygga en egen converter PWM till dc 12V men det har jag varken ork eller tid till idag.

Sen finns det T balancer osv men då blir operationen klart större och aningen dyrare, hittar bara den största i lager i sverige.

/Gnällig Mattias från Närke

Permalänk
Medlem

Håller med dig om allt det där.
Konstigt att det inte finns fler PWM styrda fläktar på marknaden och konstigt att ASUS inte erbjuder samma möjlighet som Gigabyte med spänningsreglerad fläktstyrning.
Att bygga en egen konverteringsmojäng känns dock overkill när prylen i mitt förra inlägg kostar 49 spänn.
Helst vill jag ha äkta PWM styrda fläktar.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxti:

Nu blir det en negativt inlägg från min sida bara för att jag tycker de befintliga alternativen är för dåliga! Ber om ursäkt för detta!

Jag vill att kylningen skall vara tempberoende och att man aldrig skall behöva vara orolig. Kör man dämpare eller potstyrning så finns en risk att man inte är med och att det blir för varmt för systemet. Gillar inte det! Speciellt nu när man lagt ner mycket energi på att skaffa en dator av riktigt modernt snitt och läst om allt utom just detta.....

På Asus P8Z68 v pro finns det ju 2 anslutningar som kan styras men de styrs inte individuellt utran med "ett reglage".
Blir lite irriterad på dels Asus vaför har man inte gjort PWM anslutningen dc kontrollerad via ändring i bios? Vore ju jättesmidigt, det är väl Gigabyte eller någon annan tillverkare som har så.
Annan irritation det finns ju inte så mycket PWM kontrollerat att få tag på... tex Noctua 0st! Orginal cpufläkten är dock PWM kontrollerad men saknar ju kapacitet som bekant. Noctua skickar med dämpare men med dem ökar ju inte smidigheten och varierbara fläktar tempkontrollerat! Urk!

/Gnällig Mattias från Närke

Jo, men anävnd inte skitfläktar som inte har PWM - bra fläktar har PWM ingång, de som saknar det är reliker! Dock om man ändå vill ha DC-styrning så kan man koppla in en liten krets som gör om PWM till DC-nivå, lite onödigt eftersom det finns PWM fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorkin:

Att bygga en egen konverteringsmojäng känns dock overkill när prylen i mitt förra inlägg kostar 49 spänn.

Ah, jag har missförstått denna pryl - Nanoxia PWMX fläktkontroller. Jag trodde det bara var en pot som drar ner 12v spänningen. Men den konverterar alltså PWM till DC, stämmer det? Då kan man ju styra iaf en av D14 fläktarna såsom du gjort.
Ställer poten isåfall enbart max dc spänning?

Mvh Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jo, men anävnd inte skitfläktar som inte har PWM - bra fläktar har PWM ingång, de som saknar det är reliker! Dock om man ändå vill ha DC-styrning så kan man koppla in en liten krets som gör om PWM till DC-nivå, lite onödigt eftersom det finns PWM fläktar.

Fel. Alla skitfläktar har PWM. PWM kan göra så att fläktar ger ifrån sig ljud stötvist. Det är därför tex Noctua inte har haft PWM än.
Om jag vill styra fläktar gör jag det via spänningen. Antingen med mobots inbyggda kontroll eller via en fläktkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxti:

Ah, jag har missförstått denna pryl - Nanoxia PWMX fläktkontroller. Jag trodde det bara var en pot som drar ner 12v spänningen. Men den konverterar alltså PWM till DC, stämmer det? Då kan man ju styra iaf en av D14 fläktarna såsom du gjort.
Ställer poten isåfall enbart max dc spänning?

Mvh Mattias

Ja, precis så, man kan skruva ner det maximala fläktvarvet om man vill men hela tiden styr den utspänningen från PWM signalen. Den tål dock bara en fläkt, stekte en när jag kopplade in båda med en grenkabel.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Tack för detta sorkin, en sådan skall beställas! Det blir iaf lite avlastning...
Inet borde uppdatera lite mer info om prylen ifråga.

Permalänk
Medlem

Vände mig även direkt til Noctua för besked om PWM fläktar. De bekräftar att PWM fläktar är på gång men avslöjar inte mer än så.

/Mattias
_____________________________________
Citerar Noctuas support svar:
"Dear Mr. Mattias,

thank you for contacting Noctua.

We're currently working on new PWM fans and I'm sure that we will be able to show new and exciting products in the future, but unfortunately there is no release date yet available yet.

Kind regards,
Alexander Dyszewski
Noctua support team

***************
Noctua - geräuschoptimierte Premium Komponenten
Noctua - sound-optimised premium components
E: support@noctua.at
W: http://www.noctua.at
***************"
_____________________________________
Mitt mail till noctua, jag citerar:
"08.09.2011 14:40 - Mattias Heino schrieb:
Hi!

Im glad about the Noctua products, really awesome cooling stuf!
But when are there going to be PWM controled fans from Noctua?

I would like o use the modern PWM controller on motherbord to my Noctua D14 to have varationcooling on motherboard. Really missing this function.
I know about the adapters but thats not really the same thing as temeprature controlled cooling, hey its 2011 now.

Best regards Mattias
Sweden"

Permalänk
Antielefant

*shrug*

Sitter Scythe PWM-fläktar på min U12P sedan jag bytte till Sandy Bridge.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

*shrug*

Sitter Scythe PWM-fläktar på min U12P sedan jag bytte till Sandy Bridge.

Kör du då med Scythe Slipstream; http://www.inet.se/artikel/5321448/scythe-120mm-slip-stream-p... ?

Tycker det är svårt att hitta info om riktigt schyssta fläktar och hur man kopplar dem på bästa sätt.

Jag ska göra ett bygge med EVGA Z68 SLI där varenda fläktheader är PWM men vet inte riktigt hur man kopplar det. Kopplar man båda fläktarna till CPU_FAN via en adapter eller brukar man köra med någon annan fläktheader? Hur vet den då att det är CPU den fläkten kyler?

Skulle uppskatta svar av någon med koll.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Rådström:

Kör du då med Scythe Slipstream; http://www.inet.se/artikel/5321448/scythe-120mm-slip-stream-p... ?

Tycker det är svårt att hitta info om riktigt schyssta fläktar och hur man kopplar dem på bästa sätt.

Jag ska göra ett bygge med EVGA Z68 SLI där varenda fläktheader är PWM men vet inte riktigt hur man kopplar det. Kopplar man båda fläktarna till CPU_FAN via en adapter eller brukar man köra med någon annan fläktheader? Hur vet den då att det är CPU den fläkten kyler?

Skulle uppskatta svar av någon med koll.

Precis de är det.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Precis som Zcenicx kör jag med 2 av dom till min H70, pp, 2500k idle ligger dom runt 300v/m, i load, ca4,5ghz, 800-1000v/m men låter inte nämnvärt ändå.

Mina är kopplade som så att båda ligger parallellt men bara en fläkt ger signal tillbaka till mobo om varvtal.
Använder cpu headern på Maximus IV GENE-Z till detta.
Sitter monterat i ett FD Define mini där jag bytta chassi fläktar till Scythe 120mm Gentle Typhoon 1150v/m.
Dom 2 främre är parallell kopplade med samma lösning som till H70.
Och slutligen den i botten på sin egen.
Bios är inställt på silent vilket ger ca 6-700v/m idle och 800-1000v/m i load

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Antielefant

Samma koppling här, idle på 36c med båda på 540-600 RPM (silent på P8P67 Pro), har aldrig sett över 1000 i load.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av amdmannen:

Precis som Zcenicx kör jag med 2 av dom till min H70, pp, 2500k idle ligger dom runt 300v/m, i load, ca4,5ghz, 800-1000v/m men låter inte nämnvärt ändå.

Mina är kopplade som så att båda ligger parallellt men bara en fläkt ger signal tillbaka till mobo om varvtal.
Använder cpu headern på Maximus IV GENE-Z till detta.
Sitter monterat i ett FD Define mini där jag bytta chassi fläktar till Scythe 120mm Gentle Typhoon 1150v/m.
Dom 2 främre är parallell kopplade med samma lösning som till H70.
Och slutligen den i botten på sin egen.
Bios är inställt på silent vilket ger ca 6-700v/m idle och 800-1000v/m i load

Skrivet av Zcenicx:

Samma koppling här, idle på 36c med båda på 540-600 RPM (silent på P8P67 Pro), har aldrig sett över 1000 i load.

Nu kanske jag är tjatig men vad kör ni då för adapter mellan moderkortets 4-pin och fläktarna? Finns det 4-pin->2x4-pin och vart hittar man isf en sån?

Permalänk
Medlem

Jag bytte min PWM på min TX3 CPU-kylare till två tystare 92mm från Arctic Cooling, 45kr/st på Dustin.

http://www.dustinhome.se/arctic-cooling-f9-pwm-92mm/product/5010464400

Fanns även 120mm:
http://www.dustinhome.se/arctic-cooling-f12-pwm-120mm/product/5010464736

De hade en 4-pin kontakt med passthrough som man kopplar på CPUns fläktkontakt på moderkortet (vilket är den enda 4-pins jag har på det ändå eftersom jag har ett litet billigt u-ATX) och en 3-pins med bara den gula kabeln i.

Man kopplar in 4-pinskontakten på CPU-stiften på moderkortet, sedan kan man koppla på ett par till fläktar på samma signal om man vill. Då får man iaf en styrning på alla fläktar som sitter på kedjan, vet dock inte hur många man vågar koppla på samma signal, i exemplet i manualen hade de CPU-fläkt + två chassi-fläktar iaf.

End kruxet för mig var att koppla in 3-pins-kontakten med varvtalsrapportering, men ena sitter ju sist i passthrough-kedjan så att den rapporteras som CPU FAN, sen hade jag en CHA FAN på moderkortet (bättre kort än mitt lilla har ju ofta fler FAN headers) så jag satte min andra fläkt på den.

Funkar kanonbra och är mycket tystare än orginalfläkten från Coolermaster som även vid låg belastning snurrade runt 2000 rpm, nu har jag två som snurrar i max 1800 och ofta runt 1000-1200 kanske

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Nu kanske jag är tjatig men vad kör ni då för adapter mellan moderkortets 4-pin och fläktarna? Finns det 4-pin->2x4-pin och vart hittar man isf en sån?

Nej då, frågar man inte får man inte veta.
Jag klippte mina kablar och lödde ihop dom, krympslang och sleeve.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...