Uppgradering, fundersam över nätagg (550w)

Permalänk
Medlem

Uppgradering, fundersam över nätagg (550w)

Jag funderar på att trycka in ett HD6970 och en SSD i min burk, klarar mitt Corsair VX550 detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital8:

Jag funderar på att trycka in ett HD6970 och en SSD i min burk, klarar mitt Corsair VX550 detta?

Det borde inte vara några problem som jag ser det! http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem

Tackar, jag räknade lite med följande webbformulär och den sa att det blir totalt ca 509w totalt när jag gjort uppgraderingen (var 452w innan), kanske inte är totala watt som är viktigast att se över dock.

http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Permalänk

Ditt VX550W ska klara det utan problem, mitt Nexus 630Watt pumpar på med min B55 X4 @3,6GHz och GTX260SLI utan några större problem.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital8:

Tackar, jag räknade lite med följande webbformulär och den sa att det blir totalt ca 509w totalt när jag gjort uppgraderingen (var 452w innan), kanske inte är totala watt som är viktigast att se över dock.

http://extreme.outervision.com/PSUEngine

Sådana generatorer beräknar sällan ens i närheten av den faktiska förbrukningen, så det ska du inte lita på!
Sweclockerstestet ger en ganska bra överblick på var man faktiskt hamnar på en hel konfiguration, att det sen skiljer lite mellan olika setups kan ju vara bra att veta. Du borde dock ha ganska bra marginal, så jag kan inte se att det skulle vara några problem med din PSU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Sådana generatorer beräknar sällan ens i närheten av den faktiska förbrukningen, så det ska du inte lita på!
Sweclockerstestet ger en ganska bra överblick på var man faktiskt hamnar på en hel konfiguration, att det sen skiljer lite mellan olika setups kan ju vara bra att veta. Du borde dock ha ganska bra marginal, så jag kan inte se att det skulle vara några problem med din PSU!

Sweclockers test visar vad strömförbrukningen är i väggen, alltså har inget med vad nätaggregatet kan leverera till systemet.
En kalkylator visar var nätagget ska kunna leverera för att allt ska fungera.
Fast finns det marginal med kalkylatorn så bör det gå bra att köra. Ett nätagg tappar effekt över tiden och det kan bli aktuellt att lägga till nya enheter, byta men det går att byta nätagg senare när det faktiska behovet har uppstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Sweclockers test visar vad strömförbrukningen är i väggen, alltså har inget med vad nätaggregatet kan leverera till systemet.

Det visar vad riggen drar mätt i väggen, och sweclockers använder ett nätagg med ungefär 90% verkningsgrad. Om vi nu tittar i testet på vad riggen drog i furmark "vilket belastar mer än något spel TS kommer att belasta riggen med" så drar testsystemet 374W x 0.9=337W. Komponenterna i testsystemet drar alltså 337W!

I testet framgår mycket riktigt inte vad "TS PSU" kan belastas med, men vi vet att han har ett VX550 och det är tillräckligt bra kvallitet på den PSU´n för att det ska kunna leverera sina deklarerade 550W. http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Skrivet av abki:

En kalkylator visar var nätagget ska kunna leverera för att allt ska fungera.
Fast finns det marginal med kalkylatorn så bör det gå bra att köra. Ett nätagg tappar effekt över tiden och det kan bli aktuellt att lägga till nya enheter, byta men det går att byta nätagg senare när det faktiska behovet har uppstått.

Jag har aldrig egentligen tittat närmare på varför kalkylatorerna inte ger information som verkar ligga i närheten av den egentliga effektförbrukningen. Jag har bara konstaterat att de lägger på en massa effekt mer än vad som brukar behövas. Testar man olika kalkylatorer så är det inte heller ovanligt att de visar helt olika. Jag lita inte ett skit på dem i vilket fall!

Permalänk
Medlem

Alright, tack för infon! blir till att inhandla lite prylar :]