Permalänk
Medlem

NZXT Hale90 vs XFX XXX 750

Hejsan!

Jag ska beställa ny dator med i5 och GTX 570 och hade tänkt köpa:
https://www.inet.se/artikel/6900281/xfx-xxx-edition-750w-80-s...
Men de verkar aldrig komma i lager så nu har jag börjat titta på:
https://www.inet.se/artikel/6909601/nzxt-hale90-650w-80-gold
istället. NZXT:en är ju "svagare" men har högre effektivitet, de är också dyrare, men tystare. Så vilken skulle egentligen passa bäst i mitt system?

Tack på förhand!

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Medlem

Hale90 fick bäst i test av sweclockers och rekommenderas i deras sommardator så gillar dem, men XFX core edition slängs också runt mycket i forumet, antar att det är preferens och budget som styr.

EDIT1: hade fått fel för mig hale90 va inte bäst i test corsair AX var Föråt.. >.<

EDIT2:Hade dock kört Hale90 any day of the week

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Hedersmedlem

Mellan de du nämner, Hale90 utan tvekan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ja det skiljer bara 150 kronor så det är nog inga problem. Den är ju dessutom snyggare, men hur är det att sleeva Hale90:s sladdar? De är ju hmm...annorlunda, hoplimmade på nåt sätt.

Men hur stor blir skillnaden i riktiga watt? Hale90 är effektivare så det är väl fler av dens 650W som används än XFX:s 750W, så att säga, eller är jag helt ute och cyklar? Nätagg är inte min grej...

Tack för snabbt svar iaf

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Hedersmedlem

Effektiviteten har ingenting med uteffekten att göra, enbart hur mycket mer agget tar från 230V och hur mycket större värmeförluster det blir. Räkna med att aggen ger minst vad som står på eftersom det är kvalitetsmärken av hög kvalitet båda två.

Ska du bara ha ett 570 räcker 500W utan vidare, så ta 550W isf.

https://www.inet.se/artikel/6909600/nzxt-hale90-550w-80-gold

Edit: Blah! 550Wattaren är inte modulär...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jahaaa, okej då är jag med

Men så kort sagt: XFX är starkare men NZXT är tystare, drar lite mindre samt är tystare (och finare)?

Tack för allt, får kanske bli en Hale90 isf

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ellehbg:

Jahaaa, okej då är jag med

Men så kort sagt: XFX är starkare men NZXT är tystare, drar lite mindre samt är tystare (och finare)?

Tack för allt, får kanske bli en Hale90 isf

Hale90 är en modernare konstruktion och bl a därför effektivare. Livslängden är nog likvärdig, möjligen fördel Hale90 igen eftersom det går lite svalare. Fläkten är nog också av bättre kvalitet på Hale90 tror jag, men inte säker.

Kan ju tillägga att jag själv använder samma plattform som i XFX XXX (M12D från Seasonic) i form av Silver Power 750W. Den konstruktionen släpptes redan 2008, men Hale90 baseras på en nyare plattform från det relativt okända företaget Super Flower och är en riktigt, riktigt bra konstruktion.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ahh, men varför borde jag egentligen välja Hale90 då? Jag menar den kostar ju mer men ger mindre så att säga

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ellehbg:

Ahh, men varför borde jag egentligen välja Hale90 då? Jag menar den kostar ju mer men ger mindre så att säga

?

Skrev jag verkligen så otydligt? Från senaste inlägget:

Skrivet av MultiMan:

Hale90 är en modernare konstruktion och bl a därför effektivare. Livslängden är nog likvärdig, möjligen fördel Hale90 igen eftersom det går lite svalare. Fläkten är nog också av bättre kvalitet på Hale90 tror jag, men inte säker.

Kan ju tillägga att jag själv använder samma plattform som i XFX XXX (M12D från Seasonic) i form av Silver Power 750W. Den konstruktionen släpptes redan 2008, men Hale90 baseras på en nyare plattform från det relativt okända företaget Super Flower och är en riktigt, riktigt bra konstruktion.

Berätta vad du tycker är otydligt så kanske jag kan förklara bättre.

Jag använder enbart M12D därför att jag köpte en laddning från Kompletts tidigare rea för under 500kr. Och bra nätagg behöver man inte byta så ofta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Men...dom tre undre raderna stod inte där när jag skrev mitt inlägg. Samma gällde ett tidigare inlägg där jag trodde att du hade redigerat men det stod inte att det var redigerat...Märkligt

Aja, nä men då är det inga problem. Tacktack!

Visa signatur

Teori är när man vet allt men inget funkar.Praktik är när allt funkar men ingen vet varför. Här blandas båda, inget funkar och ingen vet varför.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ellehbg:

Men...dom tre undre raderna stod inte där när jag skrev mitt inlägg. Samma gällde ett tidigare inlägg där jag trodde att du hade redigerat men det stod inte att det var redigerat...Märkligt

Aja, nä men då är det inga problem. Tacktack!

Aha, ibland snabbediterar jag, då har vi förklaringen. Tänker inte alltid på det, ledsen för det.

Hoppas du är lite klokare när det gäller nätaggregat nu.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hale90 är en modernare konstruktion och bl a därför effektivare. Livslängden är nog likvärdig, möjligen fördel Hale90 igen eftersom det går lite svalare. Fläkten är nog också av bättre kvalitet på Hale90 tror jag, men inte säker.

Kan ju tillägga att jag själv använder samma plattform som i XFX XXX (M12D från Seasonic) i form av Silver Power 750W. Den konstruktionen släpptes redan 2008, men Hale90 baseras på en nyare plattform från det relativt okända företaget Super Flower och är en riktigt, riktigt bra konstruktion.

Är väll inge fel på Adda fläktarna som Seasonic brukar köra med? Sen är frågan om Hale nätdelarna blir svalare då rpmkurvan är låg och jämn genom hela registret för att få ett tyst nätagg. Men det är väll +-0 då det är några % effektivare än XFX agget.