Permalänk
Medlem

Antec 1200 vs Haf x 942

är på jakt efter nytt chassie och strävar efter bästa kylningen oavsett ljudnivå.
jag kommer inte använda SLI och inte vattenkylning.
budget 3000

rent generellt kan man säga att stora och luftiga chassin är svalare än små miditowers?

har nu den absolut första modellen utav antec 900 och är ganska nöjd men hade gärna velat ha ett större och svalare då jag ej kan använda sidofläkten pga min Noctua dh-d14.

min takfläkt är dessutom trasig + att jag ej använder platsen där man kan ha en extra 120mm framför grafikkortet.

så tror ni man kan få ner tempen några grader med något utav dessa 2 bjässar?
och kan man använda respektive dörrfläkt tillsammans med noctua dh-d14?

det lutar mot antec 1200 v3 mest just pga den öppna konstruktionen , luftigt och bra vilket jag gillar men Haf tornet har bamsefläktar vilket borde innebära mkt tystare.

andra alternatv uppskattas också, vill ha så lite LED belysning som möjligt och utseende kvittar använder ingen DVD/blueray och har 1 SSD och 1 vanlig HDD så demonterbara HDD racks är ett krav (sjukt onödigt med massa plåt och bråten som hindrar luftgenomströmningen från fronten)
behov av att dra kablar snyggt är ovesentligt för mig bara det är svalt!
har ett icke modulärt Corshair TX 850

ni som äger antec 1200 v3 är det exakt likadana fläktar som i mitt 900?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med HAFX men 1200 är den tystaste lådan SPCR testat med highend-komponenter. Det finns inget som hindrar luften och proppar du den full med fläktar är det sannolikt den som är bäst när det gäller kylning också, två 120 mm i bakdelen gör skillnad.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Avstängd

Kör på HAF serien riktigt bra!

Permalänk
Medlem

någon med antec 1200 som vet om man kan använda sidodörr fläkten om man har en Noctua NH-D14 kylare?

är väldigt sugen att knycka en frontfläkts consol från mitt 900 och sätta högst upp i ett 1200 då jag ändå inte har någon läsare där för 5.25" tror ni dom har samma mått och att det går ?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag funderar också på ett Antec 1200 för att den har 2 st 120mm fläktar baktill, för jag tänkte installera en H100 där. Fördelen är då att man kan ha kvar den stora 200mm fläkten uptill. För det ska väl inte vara något problem att ha en H100 monterad lodrätt eller?

Visa signatur

[ Intel Core i7 4790K @ 4.6GHz ] [ Asus Z97-A ] [ 2 x MSI GTX680 SLI ] [ Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast ] [ 1 x Samsung 840 EVO 250GB / 1 x Samsung 830 256 GB ] [ Seagate 2TB / Seagate 3TB / 5 x WD RED 3TB ] [ Corsair H100 ] [ Cooler Master HAF X ] [ Corsair AX 850W ] [ 1 x Asus VG278H + 2 x Asus VE278Q ]

Permalänk
Medlem

det ska funka har sett många som har sin monterad lodrätt

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av undrande:

någon med antec 1200 som vet om man kan använda sidodörr fläkten om man har en Noctua NH-D14 kylare?

är väldigt sugen att knycka en frontfläkts consol från mitt 900 och sätta högst upp i ett 1200 då jag ändå inte har någon läsare där för 5.25" tror ni dom har samma mått och att det går ?

Jag får inte på en sidofläkt med en Noctua U12 kylare.

För övrigt hatar jag detta chassit, högljutt, värdelösa lösningar, sämst hd-burar som medför vibrationer, skräpchassi.
Men tja ska snart slänga ut skiten ändå så ;> Kan stå på balkongen och plågas i vinter.

Permalänk
Medlem

ok lät inge vidare , jag har bara 1 HDD + 1 SSD men jag hör aldrig vibrationsljud från mitt antec 900 (dessutom allra första moddellen dvs sämsta) med andra ord så har 1200 andra racks då.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Avstängd

Har 4 st burar som förs in i ett rack.

Har 5 hdd 1 7200 resten 5400 rpm och det fortplantas rätt rejält.
Något det inte gör i ex fractal XL/r3.

Jag vet många älskar antec 1200 och ärligt talat förstår jag inte varför.
Jag kan hålla med om att det är enormt svalt chassi, men det är inte så konstigt med fläktar överallt och öppningar överallt förutom ena sidan.
Nackdelen är ju såklart att ljud kommer ut precis överallt också.

Jag köpte chassit när det kom (första versionen utan usb3) för jag tyckte det var jätte coolt med alla blåa fläktar och så var det ju stort som ett åbäke.

Sen dess har jag tagit bort alla led fläktar och ersatt med 2 andra (om jag skulle ha alla fläktar i skulle jag inte orka sitta brevid datorn)
takfläkten är avstängd då den gick sönder för 1 år sen, började låta något jävulskt.

Om jag skulle köpt ett stort jädra chassi idag hade det ju utan tvekan varit ett Corsair 800D.
Haf skulle jag aldrig röra, ser ju ännu värre ut än antec 1200

Permalänk
Medlem

är det natt och dagskillnad på 900 och 1200 i ljud tror ni?

tycker mitt 900 är tyst som en mus det enda jag hör är Noctua NH-D14 fläktarna
chassiefläktarna hörs knappt på low kör man på high då brummar det på rejält hehe.

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem

Mitt 1200 är ganska tyst, men dom flesta fläktarna (alla utom den stora på toppen) är bytta
Men har skaffat nytt chassi, är lite trött på svart plast, in kommer borstad aluminium istället, och går inte enkelt att få in seriös vattenkylning i en 1200, men den har bra kylning och luftflöde

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte mitt antec 1200 är tyst fast jag kör 5v på redan tysta fläktar, ingen takfläkt
Men sen är jag rätt känslig för ljud också, det är svårt att säga något då alla upplever "tyst" olika.

Jag kör 2 front, 1 bak, 1 på kylare bara, så inte direkt fullproppat med fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Jag tycker inte mitt antec 1200 är tyst fast jag kör 5v på redan tysta fläktar, ingen takfläkt
Men sen är jag rätt känslig för ljud också, det är svårt att säga något då alla upplever "tyst" olika.

Jag kör 2 front, 1 bak, 1 på kylare bara, så inte direkt fullproppat med fläktar

ni som har 1200 måste ni förlänga era kablar från nätagget eller räcker alla?

det är väl främst 8 pin kontakten jag tänker på

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av undrande:

ni som har 1200 måste ni förlänga era kablar från nätagget eller räcker alla?

det är väl främst 8 pin kontakten jag tänker på

Min räcker ej att dra på baksidan (8 pin kontakten då dvs)
Varken med antec neohe eller silverpower 750w som jag har nu.

Permalänk
Medlem

Ja man behöver förlänga 8 pinnskontakten, men det tycker jag man får göra på alla lite större chassin, den är alltid för kort verkar det som på alla nätagg

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

även om man drar 8 pin den kortaste vägen (fult) bara tvärs över ?

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

även om man drar 8 pin den kortaste vägen (fult) bara tvärs över ?

Då funkar det, men sånt är hädelse, gör korstecken

Visa signatur

Acer Predator Helios 300