Permalänk
Medlem

Köpa vattenkylning idag (23/9)

Tänkte köpa vattenkylning till mitt lilla projekt nu idag då jag fick lönen nyss.

Så tänkte då ta lite expert hjälp nu innan jag beställer.

Det som ska kylas är:
CPU (AMD Bulldozer)
2x GPU (ena har EK fullcover block installerat och det andra har refkylaren)
Båda är för övrigt 6950 och har funderat på att vänta med att sätta på ett kylblock på det andra kortet för pengarna kommer inte räcka till allt denna månad, haha.

Har ett Corsair 800D som chassi där allt ska sitta i och tänkte ha en 360rad i toppen samt en (i framtiden) 140rad i bak.
Varför 140rad senare är för att jag väntar med det andra grafikkortet.

Problemet jag nu då har är att det är första gången vattenkylning för mig och fittings och allt sådant förstår jag mig inte riktigt på helt och hållet än.
Vilket jag då behöver hjälp med.
Eller ja, ta fram ett helt paket som jag kan beställa, haha.

Men de krav jag har på vattenkylningen är:
Så mycket som möjligt från EK
360rad
CPU block
Svarta slangar
Svarta (om det finns svart/guldiga) fittings
Reservoaren ska vara en sån där tub som jag ska ha mellan moderkortet och 5.25 bayerna
Pump som ska klara av att pumpa för 2gpu, 1 cpu och in i 2raddar

Skulle någon möjligen hjälpa mig med detta?

Permalänk
Medlem

Tänker om detta skulle vara något att börja med eller är det något som blir fel nu?

EDIT: Varför fungerar inte bilden? :S Vad gör jag för fel nu? haha
Höger klicka på bilden och tryck "visa bild i ny flik" så får ni upp bilden

Permalänk
Medlem

Istället för att dubbelposta så kunde du ha redigerat ditt första inlägg.
Sen när du nu "svarade" på inlägget med bild inlägget hur gjorde du då?
Om du enbart skrev allt i "Snabbsvar" sist på sidan och bara klistrade in länken så antar jag att det var därför det inte funkade.

Klicka på "gå till avancerad" knappen vilket finns till höger om "posta snabbsvar" knappen (och även när du redigerar inlägg kan du välja avancerad).
Sen klickar du bild ikonen (den mellan kuvert ikonen och youtube ikonen) klistrar in länken och trycker ok.

Neehee det funka inte för mig heller.
Men nu gör det det.
Gå till bilden på imageshack och sen klicka på "Embed this image" till höger i mitten och sen kopierar du länken från "Forum" och klistrar in här (inte klicka på bild ikonen då får du bara med en massa skräp men bilden funkar då med)

Uploaded with ImageShack.us

Och om du bara vill ha en thumbnail så kopiera thumbnail forum länken.

Uploaded with ImageShack.us

Tyvärr är jag inte så inne på vattenkylning så du har nog mer hum om det än vad jag har just nu.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

pump kan jag rekomendera direkt
Phobya DC12-400

(snabbkopplingarna utbytta mot vanliga skruv)

riktigt stark på högsta varvet
jag har kört GTX 470 SLI(överklockade till GTX 480 stock) med fullcover block och en i7 950 CPU på 4.4Ghz med den pumpen och en 360 radiator och tempen på korten kom aldrig upp i över 60 grader.

flödet på vattnet var grymt trots motståndet.
jag hade en Eheim 1048 förut men den går inte att jämföra med.

den låter lite på fullt varv men kör du fläktstyrning på moderkortet så kan du låta den gå på tomgång vid idle och då är den knäpptyst.
grym pump!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

jag skulle nog rekomendera tjockare slang, jag har själv 10/13 slang i mitt system och har problem med att slangen viker sig och blir platt.

Permalänk
Medlem

För att undvika att slangar viker sig så använd silikon slang.
Visst dom är betydligt dyrare än vanliga skit slangar men viker sig ju däremot inte lika lätt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Vart inte att jag köpte för pengarna tog slut pga annat köp.
Fått nya pengar idag och nu så är jag igång igen.

Detta är det jag nu då hade tänkt köpa i så fall och tänkte kolla ifall det går ihop eller om något är fel?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!
Men jag skulle inte lita på mig själv då jag inte läst nått om vattenkylning på år

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ser bra ut!
Men jag skulle inte lita på mig själv då jag inte läst nått om vattenkylning på år

Haha låter ju bra

Köpte det jag visade sist och så får jag köra på det. Saknas det något eller så, så får man ju helt enkelt köpa det eller om något inte passar, köpa nytt och sälja de gamla bara

Permalänk
Medlem

Jag skulle spara ihop några hundringar och kört på XSPC 360-rad. Betydligt bättre än EK, speciellt om du är ute efter en tyst dator. EKs radiator presterar i det närmaste bedrövligt vid typ 500rpm

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag skulle spara ihop några hundringar och kört på XSPC 360-rad. Betydligt bättre än EK, speciellt om du är ute efter en tyst dator. EKs radiator presterar i det närmaste bedrövligt vid typ 500rpm

Tack för tipset, dock så har jag nu i efterhand inte tänkt köra på tyst då det kommer blir till att klocka bulldozer när de kommer och samma med mina 6950

Är väl i så fall bara på natten då man ska sova som man drar ner på fläktarna men då kommer ju inte datorn heller behöva arbeta så mycket.
Så lär väl inte direkt bli så mycket varmare då.
Nu körs mitt 6950 jag använder i ca 60c idle och processorn runt 30c