Asus ROG Mars II i SLI

Permalänk
Medlem

Apologies that I can't write in Swedish, so using Google Translate.

With regards to the Asus ROG Mars II SLI (Quad configuration) in Asus Rampage III Extreme, the Mars II SLI (Quad) setup only gives 3-way and not 4-way due to limitation of the Rampage III Extreme specification. Question is how did the Emil Björklund and Jonas Thörnqvist from Sweclockers.com manage to run them in Quad SLI?

Hope someone can enlighten me in this.

Thank you!

-----

Ursäkter som jag inte kan skriva på svenska, så med hjälp av Google Översätt.

När det gäller Asus ROG Mars II SLI (Quad-konfiguration) i Asus Rampage III Extreme, Mars II SLI (Quad) inställning ger bara 3-vägs och inte 4-vägs på grund av begränsning av Rampage III Extreme specifikation. Frågan är hur gjorde Emil Björklund och Jonas Thörnqvist från Sweclockers.com lyckas köra dem i Quad SLI?

Hoppas någon kan upplysa mig i detta.

Tack! Figurera) i Asus Rampage III Extreme ger Mars II SLI (Quad) inställningarna endast 3-vägs och inte 4-vägs på grund av begränsning av Rampage III Extreme specifikation. Frågan är hur gjorde Emil Björklund och Jonas Thörnqvist från Sweclockers.com lyckas köra dem i Quad SLI?

Hoppas någon kan upplysa mig i detta.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eAgleyes:

Apologies that I can't write in Swedish, so using Google Translate.

With regards to the Asus ROG Mars II SLI (Quad configuration) in Asus Rampage III Extreme, the Mars II SLI (Quad) setup only gives 3-way and not 4-way due to limitation of the Rampage III Extreme specification. Question is how did the Emil Björklund and Jonas Thörnqvist from Sweclockers.com manage to run them in Quad SLI?

Hope someone can enlighten me in this.

Thank you!

-----

Ursäkter som jag inte kan skriva på svenska, så med hjälp av Google Översätt.

När det gäller Asus ROG Mars II SLI (Quad-konfiguration) i Asus Rampage III Extreme, Mars II SLI (Quad) inställning ger bara 3-vägs och inte 4-vägs på grund av begränsning av Rampage III Extreme specifikation. Frågan är hur gjorde Emil Björklund och Jonas Thörnqvist från Sweclockers.com lyckas köra dem i Quad SLI?

Hoppas någon kan upplysa mig i detta.

Tack! Figurera) i Asus Rampage III Extreme ger Mars II SLI (Quad) inställningarna endast 3-vägs och inte 4-vägs på grund av begränsning av Rampage III Extreme specifikation. Frågan är hur gjorde Emil Björklund och Jonas Thörnqvist från Sweclockers.com lyckas köra dem i Quad SLI?

Hoppas någon kan upplysa mig i detta.

Tack!

Why do you think so? What is the limitation you are talking about?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Alla ni som tycker att detta är ett "skrytkort", hade ni föredragit om utvecklingen stod still och ni fortfarande hade Pentium 60 med triple speed CD?

För det första förstår jag inte vad ni menar med "skryt", väldigt få datorer har fönster i chassiet, och man måste titta väldigt nära för att se vad som gömmer sig där inne - därför känns det som ett otroligt dåligt sätt att skryta på.

Jämför med allt annat i världen t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Maltese_Falcon_%28yacht%29 bara för att ta något orelaterat. Det är ju helt grymt bra att det finns goa killar med för mycket pengar som testar vad som går att göra. Tacka dem för att ett "sunkigt" GTX570 ligger runt 3000 kr idag.

Hade ni haft mer pengar hade ni, självklart kört in 2 st Mars II i datorn, bara för att! det hade jag också.

Det är ju mer badass att ha två såna än typ femton 64-MB kort. Nu överdrev jag, bara för att förtydliga poängen.

Hellre två ferrari än 10 saab....

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blain:

Alla ni som tycker att detta är ett "skrytkort", hade ni föredragit om utvecklingen stod still och ni fortfarande hade Pentium 60 med triple speed CD?

Ett sådant här kort driver inte utvecklingen framåt. Det tar befintlig teknik och applicerar den på ett beprövat sätt. Det är ett skrytkort, en reklampelare, som på intet sätt betalar sig i form av utvecklings och tillverkningskostnader. Nu är jag iofs positivt inställd till kortet eftersom jag tycker det är ett bra sätt att marknadsföra sig, istället för att snacka skit om konkurrenterna, som exempelvis syns i moderkorts-sektionen...

Skrivet av Blain:

Hade ni haft mer pengar hade ni, självklart kört in 2 st Mars II i datorn, bara för att!

Inte en chans. Inte i närheten av kostnadseffektivt. Och kanske just eftersom jag tänker så, har jag råd med 2 sådana kort, men väljer att inte köpa dem. Faktum är att jag har råd att köpa ett i veckan året ut, och det skulle inte påverka min ekonomi nämnvärt. Fortfarande inte intresserad.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Why do you think so? What is the limitation you are talking about?

Question was, how did they manage to get Quad SLI running with the same motherboard I have? I can't even get Quad SLI, only 3-way SLI and the other GPU was assign to Physx.

Permalänk
Skrivet av eAgleyes:

Question was, how did they manage to get Quad SLI running with the same motherboard I have? I can't even get Quad SLI, only 3-way SLI and the other GPU was assign to Physx.

Since there where 2GPUs on each card, therefore they didn't need 4 PCI-E slots

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av danielmw2:

Since there where 2GPUs on each card, therefore they didn't need 4 PCI-E slots

There's 4 full size PCI-e 2 x16 slots on the motherboard so that's not the problem. The problem is that the motherboard itself does not support SLI with more than 3 cards.

"Multi-GPU Technology
SLI/CrossFireX On-Demand
Why choose when you can have both?
SLI or CrossFireX? Fret no longer because with the ROG Rampage III Extreme, you’ll be able to run both multi-GPU setups. The board features SLI/CrossFire on Demand technology, supporting up to four graphics cards in a 3-Way SLI or CrossFireX configuration. Whichever path you take, you can be assured of jaw-dropping graphics at a level previously unseen."

"Multi-GPU Support: Supports NVIDIA® 3-Way SLI™ Technology"
This is from Asus' own website about the motherboard which can be found here: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1366/Rampage_II...

I don't know how these cards works but it is possible that the internal SLI-bridge solves the problem but I have no idea. If you just look at the spechs of the motherboard, it seems like it can only handle three GPUs from Nvidia.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

I don't know how these cards works but it is possible that the internal SLI-bridge solves the problem but I have no idea. If you just look at the spechs of the motherboard, it seems like it can only handle three GPUs from Nvidia.

Well, yeah, if thats what your wondering, then i guess yes, thats the "thing". Any 590 card should behave the same way, while if you try and run 4x 580 you run in to trouble.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

2 st Mars II i SLI
och AMD Bulldozer
ett gäng HDD/SSD
övriga komponenter

OC så mkt som möjligt
så slår man nog 2kW gränsen

slipper ha element på vintern

värme och spelande på vintern FTW
dock inte de bästa om värmen ingår

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

slipper ha element på vintern

Det behöver man bara ett 3870x2, en C2D E8400 och 6 HD's för. Stängde nyss balkongdörren för att draget lägns golvet börjar bli obehagligt kallt, och morgontofflorna är i sovrummet. Men här är sällan eller aldrig under 25 grader varmt. All värmen utom den i badrummet är helt avstängd, badrummet är på lite svagt för att torka handdukar, och hålla fukten borta.

Skrivet av kinnunen4321:

dock inte de bästa om värmen ingår

I år landar jag på 9000kWh. Bor i en "liten" tvåa, och... värmen ingår i hyran. Inte nog med det. Hyresvärden (Helsingborgshem) håller på att införa något de kallar komfortvärme, som leder till att jag får betala ca 40 spänn extra varje månad för varje grad över 21 jag har i lägenheten. Först värmer jag min, och grannarnas lägenheter med el, och sen får jag betala extra för nöjet.
Härligt...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det behöver man bara ett 3870x2, en C2D E8400 och 6 HD's för. Stängde nyss balkongdörren för att draget lägns golvet börjar bli obehagligt kallt, och morgontofflorna är i sovrummet. Men här är sällan eller aldrig under 25 grader varmt. All värmen utom den i badrummet är helt avstängd, badrummet är på lite svagt för att torka handdukar, och hålla fukten borta.

I år landar jag på 9000kWh. Bor i en "liten" tvåa, och... värmen ingår i hyran. Inte nog med det. Hyresvärden (Helsingborgshem) håller på att införa något de kallar komfortvärme, som leder till att jag får betala ca 40 spänn extra varje månad för varje grad över 21 jag har i lägenheten. Först värmer jag min, och grannarnas lägenheter med el, och sen får jag betala extra för nöjet.
Härligt...
B!

min setup jag har nu är så jag har ca 26 grader i rummet där jag har datorn (det är 4*3 meter om jag inte har fel)
fönstret jag har släpper in en hel del kyla oxxå (har ingen packning llr vad man nu kallar det mellan fönster och karm)

hade fönstret varit helt tätt så hade de nog varit nästan 30-35 grader (för varmt)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

min setup jag har nu är så jag har ca 26 grader i rummet där jag har datorn (det är 4*3 meter om jag inte har fel)
fönstret jag har släpper in en hel del kyla oxxå (har ingen packning llr vad man nu kallar det mellan fönster och karm)

hade fönstret varit helt tätt så hade de nog varit nästan 30-35 grader (för varmt)

Lägenheten är iofs lite större än 12 kvadrat (64 om jag minns rätt) men det stora hela visar ju klart och tydligt att uppvärmning via nöjen inte på något sätt är svårt i hemmet...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.