Skottkänslan samma i BF3 som i BC2 :/

Permalänk
Medlem

Skottkänslan samma i BF3 som i BC2 :/

Edit 2011-10-03
Mer specifikt:
http://www.youtube.com/watch?v=YGaP5wTYLtQ&hd=1&t=6m10s

Client side nätkod = FAIL

Att få upp hit marks men att motståndaren inte blir skadad är problemet. Och att DICE failar på det är att faila med ALLT i ett FPS multiplayer spel.
Som att sälja bil utan fungerande ratt. ULTRA FAIL DICE.

Edit 2011-10-04

BC2 FAIL nätkod: http://www.youtube.com/watch?v=jf3xUskJLgs&hd=1

Skottet gjorde 0% skada. Suck.

---------------------------
ursprunglig post:

Jag tycker skotten träffar lika illa som i BC2.

Inte för att hetsa någon med kommande jämförelse. Men i COD spelen träffar jag det jag siktar på.
I både BC2 och BF3 blir det direkt frustration på att skott som borde träffat, men inte träffar.

Ville gilla BF3 (och BC2 för den delen) men kan inte pga denna orsak.

Det är inget fel på min internet lina eller ping/latency till servern. Är inget fel på min FPS. Har ca 70-100+FPS i BF3.

Jag vill inte nedgradera mig när det gäller skottkänslan.

Men till er som gillar BC2 och BF3, så grattis.

Permalänk
Medlem

hört talas om bullet drop `kanske?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Är det inte så nu att i cod så träffar skotten samtidigt som när du skjuter ? Och i battlefield så har skotten en mer realistisk "fysik" som gör att det känns som att du inte träffar exakt där du siktar osv

Permalänk
Medlem

Ligger ett "Lagg" på alla Metro servar, det tar nån millisekund för skotten att registreras.
Dock så är det ochså en spread på kulorna, det är det inte i CoD, där går alla kulor spikrakt.

Hoppas inte du spray&pay:ar och klagar för då blir jag nästan lite arg på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hört talas om bullet drop `kanske?

Japp. Jag vet hur det funkar. Vet du? Bullet drop är aktuellt på långa avstånd. På korta avstånd gäller ju inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ligger ett "Lagg" på alla Metro servar, det tar nån millisekund för skotten att registreras.
Dock så är det ochså en spread på kulorna, det är det inte i CoD, där går alla kulor spikrakt.

Hoppas inte du spray&pay:ar och klagar för då blir jag nästan lite arg på dig

När jag siktat in, dvs "ironsight", så ja, då förväntar jag mig att flertalet av kulorna skall gå RAKT.

Så är inte fallet. Och därför är jag besviken.

Spelet är inte till för pro aimers, efersom spelet är baserat på TUR om kulorna träffar.

Skill-taket för aim i detta spel, är alltså lågt.

Enligt mig är ett bra FPS spel, där desto mer du spelat, desto bättre blir du, tex på aim, och att spelet kan ta vara på / nyttja din skill.

I BC2 och BF3 så tas just aim-skillen/kunskapen inte alls hänsyn till.
Din uppövade aim blir osynlig då vapnen är så dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

När jag siktat in, dvs "ironsight", så ja, då förväntar jag mig att flertalet av kulorna skall gå RAKT.

Så är inte fallet. Och därför är jag besviken.

Spelet är inte till för pro aimers, efersom spelet är baserat på TUR om kulorna träffar, inte SKILL.

Testa att skjuta ett skott i taget, då går dom rakt!
Sen kan du prova att ligga ner tex och bipod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Testa att skjuta ett skott i taget, då går dom rakt!
Sen kan du prova att ligga ner tex och bipod.

Precis det jag gjort! Och de går banne mig inte rakt i MIN bok / vad jag kallar rakt.

Jag har provat att prona och ändå träffar skotten inte så mycket som jag vill.
De fienden som står på dåliga ställen och är easy-kills kommer undan levande, dock skadade, i BC2 och BF3 för att för få skott träffar.
Jag blir tokig på det. Jag tänker "jäkla skit vapen".

Permalänk
Medlem

Håller med. Det känns nästan som hitboxen ligger en liten stund bakom gubben vilket är väldigt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Tycker att "hitboxen" är mil bättre än den i bc2. En stor förbättring. Sen bullet drop är ju en annan sak. Det jag gillar är att det inte behövs lika många skott för att döda. En stor förbättring

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Dom kanske har försökt göra spelet med verkligt?

Provat skjuta med automat vapen eller annat vapen för den delen i verkligheten? Så stämmer nog det hela mer överens om hur det är i spelet

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

När jag siktat in, dvs "ironsight", så ja, då förväntar jag mig att flertalet av kulorna skall gå RAKT.

Så är inte fallet. Och därför är jag besviken.

Spelet är inte till för pro aimers, efersom spelet är baserat på TUR om kulorna träffar.

Spelet är ju baserat på lol-aimers, dvs så inte pro aimers kan joina och skjuta ner 5st.

Skill taket för aim i detta spel, är alltså lågt.

Om du har övat aim i FPS i över 10 år, så är BC2 och BF3 exempel på spel där din kunskap om aim och reflexer är värdelösa.

Tänk dig själv, är det svårare att få död på sin fiende om skotten går rakt eller mer spread? Då är det klart det krävs mer skill att kunna manövrera ett vapen att kunna få död på sin fiende innan han dödar dig. Och då handlar det såklart inte bara om att ha snabba reflexer och få upp aimet i pannan som det är i CoD. Det handlar om att ha kunskap om hur man ska använda sitt vapen, hur bullet-spread mönstret ser ut så du vet hur du ska röra runt siktet så skotten träffar rakare, och olika avstånd osv. Och det är mycket, mycket mer än så.

Du har säkert hört talas om CS 1.6 som anses vara det mest skill krävande fps spelet i världen. Ett exempel är när man ska spreja, så siktar man långt under fienden, för att bullet-spreaden flygger upp över siktet. Så jag skulle nog säga att det krävs mer övning att lära sig allt det där än att hålla siktet rakt på en fiende och hålla in skjut knappen.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

Dom kanske har försökt göra spelet med verkligt?

Provat skjuta med automat vapen eller annat vapen för den delen i verkligheten? Så stämmer nog det hela mer överens om hur det är i spelet

Håller med. Ser ständigt liknande uttalanden från folk som aldrig skjutit på riktigt. Enda sättet att träffa helt rakt är att skruva fast vapnet i en ställning, skjuta ett skott åt gången och låta pipan svalna i 30-60 sekunder mellan varje skott då den annars expanderar å inte träffar exakt på samma ställe nästa gång. Så nej, även om du ligger ner och siktar med siktet finns det ingen chans att skotten träffar helt rakt, så ja, det handlar kanske delvis om tur. I verkligheten handlar det om hur stabil/stadig man är när man siktar vilket varierar från person till person och erfarenhet, detta kan ju tyvärr inte replikeras individuellt i spel. Så denna "stadighet" eller va man nu ska kalla den är istället konstant för alla, vilket ju är ganska rättvist.

EDIT: i blackops kan man ju springa å sikta i huvet på en fiende å göra headshot. Kulan träffar exakt där siktet ligger, det är ju SÅÅ mkt bullshit om man frågar mig. Minnst hur det var när ja skjöt Ak4 och sakta gick framåt, det blir rejäl spridning på skottavlan kan ja säga.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det är jättesvårt att gissa rätt på ett tal mellan 0-10.000. Om jag gissar rätt så är det skill bara för det var svårt? Jag kan inte öva upp denna förmåga eftersom det inte är skill.

Nej. Hög spridning på skotten är tur om de träffar. Inte skill.

Btw, har redan avinstallerat BF3.

BF3 blev tyvärr inget för mig. Enda som träffa rätt var sniper, om det inte laggade, vilket det gjorde ofta.

Bye!

Permalänk
Medlem

en mindre cod spelare med andra ord.

Permalänk
Skrivet av Celcius:

en mindre cod spelare med andra ord.

Amen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Jag tycker skotten träffar lika illa som i BC2.

Inte för att hetsa någon med kommande jämförelse. Men i COD spelen träffar jag det jag siktar på.
I både BC2 och BF3 blir det direkt frustration på att skott som borde träffat, men inte träffar.

Ville gilla BF3 (och BC2 för den delen) men kan inte pga denna orsak.

Det är inget fel på min internet lina eller ping/latency till servern. Är inget fel på min FPS. Har ca 70-100+FPS i BF3.

Jag vill inte nedgradera mig när det gäller skottkänslan.

Men till er som gillar BC2 och BF3, så grattis.

Lär dig sikta bra så funkar det nog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

När jag siktat in, dvs "ironsight", så ja, då förväntar jag mig att flertalet av kulorna skall gå RAKT.

Så är inte fallet. Och därför är jag besviken.

Spelet är inte till för pro aimers, efersom spelet är baserat på TUR om kulorna träffar.

Skill-taket för aim i detta spel, är alltså lågt.

Enligt mig är ett bra FPS spel, där desto mer du spelat, desto bättre blir du, tex på aim, och att spelet kan ta vara på / nyttja din skill.

I BC2 och BF3 så tas just aim-skillen/kunskapen inte alls hänsyn till.
Din uppövade aim blir osynlig då vapnen är så dåliga.

Om du skjuter på rörliga mål så får du ju sikta lite framför då det är traveltime på kulorna,. jag träffar det jag siktar på och klart som fan det kräver skills, annars hade man ju inte sett folk som har tex 40/10 i stats. Klart det skiljer sig från CoD men när du blivit van vid hur det funkar i BF/BC så kommer du garanterat bli bättre där med.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Lär dig sikta bra så funkar det nog!

Haha. Asså jag fick kanske 30/10 i KD, men borde fått 60/10 om skotten från M16 hade träffat. Inget fel på mitt aim.

Skrivet av knaz:

Om du skjuter på rörliga mål så får du ju sikta lite framför då det är traveltime på kulorna,. jag träffar det jag siktar på och klart som fan det kräver skills, annars hade man ju inte sett folk som har tex 40/10 i stats. Klart det skiljer sig från CoD men när du blivit van vid hur det funkar i BF/BC så kommer du garanterat bli bättre där med.

Uppskattar att du försöker hjälpa, men tror det är mer än bara traveltime involverat som anledning till att vapnen i BF3/BC2 inte träffar bra.
Jag siktar lite framför när folk springer. Men när nån knappt rör sig, eller står helt still och typ 2 av 10 skott (skjuter i bursts) träffar så blir jag riktigt lack.
Jag uppskattar att vid burst så borde jag ha ca minst 40-100% accuracy. Inte 20%.
Finns många spel som har kass nätkod. BC2/BF3 har väl inte kass direkt, men inte tillräckligt bra för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Haha. Asså jag fick kanske 30/10 i KD, men borde fått 60/10 om skotten från M16 hade träffat. Inget fel på mitt aim.

Borde? Du använder mycket borde i din post. Varför? Det finns många gånger då jag borde dödat nån som inte dött. Fan man borde döda tanks med maskingevär!!! Bara för att det inte är nåt fel med ditt aim så garanterar det inte en viss K/D ratio. Randomisering är bra - det blir mer action, det tillåter mer taktik över konstant sniping, det är mer realistiskt sett till nerskalningen och ett sätt att simulera hur en riktig soldat blir stressad/rör sig i strid.

Vill du inte ha denna budget-enkel variant av action realism, rekommenderar jag Arma. Trean är under utveckling och ser ännu mera awesome ut än Battlefield 3 om man gillar att vapnena träffar när dom "borde" och vill ha 100% träffratio med en 3 rundors M16 burst på 200m avstånd.

Permalänk
Medlem

Bf spelen har alltid haft lite speciell kännsla i vapen. Inte som andra spel att jämföra med cod är som att jämföra dag och natt imo.
Cod är som ett modernare quake med "militär skin" där man träffar direkt där man siktar medans man som i bf måste få in kännslan hur kulorna far.
Vissa föredrar det ena och andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaMarcus:

Är det inte så nu att i cod så träffar skotten samtidigt som när du skjuter ? Och i battlefield så har skotten en mer realistisk "fysik" som gör att det känns som att du inte träffar exakt där du siktar osv

Japp. Det är samma fysik i CoD som om BF skulle kört med lasrar (snabba kulor hära .. ! ).

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Dem lite mera ''realistiska'' vet att man inte skjuter med laser och tänker då inte vafan är det inte lika snabbt som laser för ??, Alltså, dem realistiska kör BF3 dem nja, nu var jag nära på att säga omogna men lite mera utav dem som inte fattar varför skottet inte träffar för att man siktar på dem, kör CoD ^^

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Medlem

nu drar vi en klassisk bf term: cod nuub

En av sakerna jag gillar med bc2 är att i princip alla vapen var olika och att man kunde bli bra på ett vapen för att man lärde sig hur bursten såg ut och hur vapnet hanterade i allmänhet.(jag körde t ex med XM8 p med shotgun underbarrel och MP443 vilket gjorde att jag kunde snipa folk från 1000 meter med MP443)

Det är samma sak i BF3 fast ännu svårare att lära sig vapnena.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Har ännu inte spelat BF3 själv men min åsikt är att vapnen blivit gradvis mer och mer pricksäkra.

BF2 = Ett och annat skott hamnar där du siktar men "konen" är uppenbar
BF2142 = Träffar mer exakt där man siktar, speciellt under kontrollerat skjutande. (Krylov... Saknar den)
BFBC2 = stundtals fakking laser imho

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MX510.:

Haha. Asså jag fick kanske 30/10 i KD, men borde fått 60/10 om skotten från M16 hade träffat. Inget fel på mitt aim.

Uppskattar att du försöker hjälpa, men tror det är mer än bara traveltime involverat som anledning till att vapnen i BF3/BC2 inte träffar bra.
Jag siktar lite framför när folk springer. Men när nån knappt rör sig, eller står helt still och typ 2 av 10 skott (skjuter i bursts) träffar så blir jag riktigt lack.
Jag uppskattar att vid burst så borde jag ha ca minst 40-100% accuracy. Inte 20%.
Finns många spel som har kass nätkod. BC2/BF3 har väl inte kass direkt, men inte tillräckligt bra för min smak.

Bara så du vet är nästan inga Automat-vapen helt träffsäkra, du behöver lära dig ett o annat, dessutom suger du antagligen på att sikta, med single shot mode, träffar nästan vartenda skott exakt där du siktar, typ 90% accuracy.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Tycker hitboxen är mycket bättre än i BC2, dock så kan du inte spraya lika mycket som i CoD utan vapnena har mycket mer rekyl vilket gör det mer verklighetstroget

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Jag tycker skotten träffar lika illa som i BC2.

Inte för att hetsa någon med kommande jämförelse. Men i COD spelen träffar jag det jag siktar på.
I både BC2 och BF3 blir det direkt frustration på att skott som borde träffat, men inte träffar.

Ville gilla BF3 (och BC2 för den delen) men kan inte pga denna orsak.

Det är inget fel på min internet lina eller ping/latency till servern. Är inget fel på min FPS. Har ca 70-100+FPS i BF3.

Jag vill inte nedgradera mig när det gäller skottkänslan.

Men till er som gillar BC2 och BF3, så grattis.

Det kallas DICE Hitbox.

Det är något de inte klarar av att utveckla.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Inaktiv

Själv älskar jag skottkänslan i BC2 och hoppades att den skulle vara likadan eller bättre i BF3. Har inte kunnat spela det än dock då jag ville spara det till helgen för att belöna mig efter att ha pluggat inför min första tenta hela veckan...det går inte bra då jag istället sitter och dreglar åt videos, forumtrådar och streams istället. Aja, önska mig lycka till imorgon, så ses vi på slagfältet efteråt

Permalänk
Skrivet av MX510.:

Det är jättesvårt att gissa rätt på ett tal mellan 0-10.000. Om jag gissar rätt så är det skill bara för det var svårt? Jag kan inte öva upp denna förmåga eftersom det inte är skill.

Nej. Hög spridning på skotten är tur om de träffar. Inte skill.

Btw, har redan avinstallerat BF3.

BF3 blev tyvärr inget för mig. Enda som träffa rätt var sniper, om det inte laggade, vilket det gjorde ofta.

Bye!

Så varför skapar du äns tråden?
Gnäll unge.