Grundläggande frågor om fläktar

Permalänk
Medlem

Grundläggande frågor om fläktar

Hej!

Jag har ny dator och testade nyligen Crysis (1) på max inställningar. Allt flyter på bra men enligt MSI Afterburner kom mina GPU upp i en maxtemp på 87 grader, vilket gör mig lite orolig.

Eftersom jag är väldigt oerfaren med high-end datorer undrar jag nu hur man höjer fläktarnas ouput för att få ner temperaturerna en aning. Ljudnivå oroar mig inte då jag alltid spelar med slutna hörlurar.

Jag har två fläktar i "taket" av datorn, samt två framme i fronten. Vad jag vet finns det ingen fläkt i sidan, är detta väldigt illa?

Kan man även justera fläktarna som sitter på grafikkorten för bättre kylning?

Väldigt tacksam för hjälp!

Mvh
Utopolitan

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi? chassifläktar? 87c är väll inget ovanligt om det sitter en referenskylare på kortet framförallt om du överklockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Vad har du för chassi? chassifläktar? 87c är väll inget ovanligt om det sitter en referenskylare på kortet framförallt om du överklockat.

Chassit är ett Fractal Design Define R3.

Jag känner bara till de fyra fläktar jag nämnde tidigare, helt enkelt för att det är de jag kan se!. Referenskylare har jag ingen aning om vad är för något.
Överklockat har jag inte sysslat med, sånt är jag för feg för (men korten lär vara aningen överklockade från fabriken men jag vet inte om det gör någon skillnad). Det handlar alltså om 2 st kort i SLI.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Alltså summan av summarum är att jag gärna skulle vilja ligga på den allra säkraste av sidor, helt enkelt för att jag är en fegis som möjligtvis är en aning ohälsosamt rädd om sin svindyra nya dator, och att jag egentligen inte har en aning om vad jag sysslar med vad gäller såna här grejer.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ju tala om vilka delar du har och kanske även visa ett foto på hur det ser ut inuti lådan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju tala om vilka delar du har och kanske även visa ett foto på hur det ser ut inuti lådan.

Jag har två MSI GTX 560Ti. Två av fläktarna är av modell Nexus 120 mm, tror att det är de som sitter i "taket". Chassit är som sagt ett Fractal Deisgn Define R3. Moderkortet är ett Asus Sabertooth P67 REV B3. Har även en i5 2500K med Corsair H80 vattenkylning (inte för att CPU:n borde ha någon inverkan).

Fotografi kan jag tyvärr inte ta just nu då jag inte har verktyg tillgängliga.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Hade satt Nexus fläktarna i fronten och Fractalfläktarna bak/tak, köpa 1-2 fläktar till så du kan sätta ett insug i botten och ev en i sidan lär göra en del åt graderna.

Dom MSI 560 korten jag kan hitta har inte referenskylaren som skickar ut luften och dessa virvlar bara runt den i lådan, då kan någon fläkt till vara bra.

Permalänk
Medlem

GTX 560ti har en maxtemp på 99 grader C, så du behöver inte oroa dig alltför mycket.
Källa: http://www.geforce.com/Hardware/GPUs/geforce-gtx-560ti/specif...

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Grafikkort har en tendens att gå upp i så höga temperaturer, speciellt överklockade. Dock tål de flesta grafikkort bra mycket högre temperaturer, över 100°C. Hade själv ett 5870 med referenskylare innan jag bytte som gick upp i 90 grader i load. Hade det så i ett år innan jag bytte kylare för att överklocka. Kort och gott tror jag inte att du har något att oroa dig för. Vill du ändå göra något åt det kan du ju alltid öppna ett fönster ^^.

Visa signatur

System: i7 6700k @ 4GHz | ASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC | 16GB DDR4 | Asus ROG Maximus VIII Impact

Permalänk
Medlem

87c vid sli är inget ovanligt. Men ett tips kan vara att sätta en fläkt bak och en i sidan om du vill få ner tempen lite.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Skönt att höra att korten tål så pass mycket värme. Men det känns som att en extra fläkt skulle sitta ganska bra, bara för säkerhets skull.

Vilken typ av fläkt ska jag köpa om jag vill sätta en i sidan? Hur stor, vilken modell, etc? Och hur går man till väga med en sådan installation?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns ett färdigt hål, så om du inte vill såga upp nått eget så stoppa i det största som passar, 140mm alltså, och ju mera den blåser ju mer kyler den, men samtidigt ökar ljudnivån, så det får du försöka avväga efter eget behov, eller så tar du den värsta fläkt du hittar men kopplar den till en kontroll så du kan kyla vid spel o stänga av vid surfning ....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det någon som kan svara på hur man ställer in fläktarna manuellt?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Ladda ner SpeedFan, det borde fungera.

Länk: http://www.almico.com/speedfan.php