Permalänk

Klocka Radeon HD5870

Tjena.

Har gett mig på att klocka mitt 5870kort. Men det går sådär.

Hur kommer man fram till rätt Memory clock och Core clock så de lirar bra med varandra?
Samt när ska man höja volten och hur mycket så det också spelar med bra?

I grunden är det 850/1200.
Körde en clock med AMD overdrive och satte 900/1300 som var max, och sedan körde deras "Custom clock Test". Enligt det var det inga problem.
När jag sen skulle spela fick jag en grårandig skärm efter 2-3 min och var tvungen att boota om.

Vet inte temperaturen exakt vid tillfället. Men har satt en User Define Fan Speed i Afterburner som ska varva upp ganska mycket vid 40c. Och det gjorde den aldrig. Så antar att Tempen aldrig steg så mycket.

Har testat lite olika configs som jag hittar på nätet som även de kör stock kylare. Bl.a. 1000/1200 1.174. 1000/1300 och 1.2.
Har märkt att så fort jag ändrar memory så hänger sig allt i furumark efter 2-3 sek. Jag får en röd/mörkröd randig skärm då och måste boota.
Men när jag bara ändrade Core till 1000 och volt till 1.174 fick jag en gammam hederlig bluescreen istället.

För tillfället kör jag med originalkylning på kortet.

Har en i5 750. 2,67ghz processor om det spelar roll.

Tacksam för hjälp
__________________

Permalänk
Medlem

Har faktist ingen anin, kanske kortet blev för varmt?

Själv så vågar jag inte klocka mitt Är för rädd att det ska smälla

Permalänk
Medlem

Jag har klockat mitt med overdrive till 890 / 1270 fungerar riktigt bra, men beställde ett till idag och ska köra CF utan OC.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700