Permalänk

Överklockning - Hjälp Uppskattas!

Hej allesammans. Jag har mer och mer blivit intresserad utav själva komponenterna i datorer, inte bara vad som händer på skärmen.
Jag har full kontroll över hur saker och ting går till, samt hur allt fungerar i samband med varandra (komponenter).

Vad jag dock inte har någon kontroll alls över är temperaturer, hastigheter, spänning och annat inom ämnet överklockning.

Jag är sprillans ny till att överklocka, det enda jag dragit upp är mitt grafikkort, och nu skulle jag vilja dra upp min processor till en aning högre hastighet.

Specs;

Chassi: Cooler Master HAF 922 Midi
Moderkort: ASUS P7P55 LX
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5870 @ 1GB
Processor: Intel i7 860 @ 2,80GHz (Stock Kylare)
RAM: 6GB DDR3 (3 x 2GB @ 1600MHz)
HDD: 500TB @ 7200RPM
OS: Windows 7 Ultimate 64-Bit

BIOS är i stock inställningar, inte vågat dra mig in där och pilla ännu, så jag ber om hjälp här först.
Mitt mål vore att uppnå runt 3,2 - 3,4 GHz på processorn.

All tänkbar hjälp uppskattas.
Mvh, Lector1674.

Permalänk

http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/36609-p55-overclo...
håll koll på temperaturen på processorn JAG TAR INGA ANSVAR.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Skrivet av mooseslayer:

http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/36609-p55-overclo...
håll koll på temperaturen på processorn JAG TAR INGA ANSVAR.

Tror du att det är möjligt att dra upp den till runt 3,0 - 3,2 utan problem?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461645

Chassit har ganska extrem kylning, vad tror du?

EDIT:

Är dessa temperaturer okej?

Tack på förhand.

Permalänk

Jag hade testat köra nåt stresstest innan jag klockade den där för att se vilka temps den kommer upp i.

Iom att du kör stock.

Inte för att jag vet vilka temps man brukar få på stockkyl men det kan ju vara bra för dig att veta om du tänker klocka den.

Permalänk
Skrivet av Einhaerjar:

Jag hade testat köra nåt stresstest innan jag klockade den där för att se vilka temps den kommer upp i.

Iom att du kör stock.

Inte för att jag vet vilka temps man brukar få på stockkyl men det kan ju vara bra för dig att veta om du tänker klocka den.

Tack för ditt svar.

Skulle du kunna rekommendera ett bra och säkert stresstest? Jag är som tidigare staterat väldigt ny till detta ämne, idiotförklara mig gärna.

Permalänk
Medlem

Om du har org kylare på processorn så kan du lika väl skita i det...

Jag har haft min uppe på 3.8 Ghz med HT på men tyckte den blev lite för varm så drog ner den till std igen. Vill minnas tempen var uppe på 77-78 grader med en H50 GT1850 pnp.

Permalänk
Skrivet av mekken:

Om du har org kylare på processorn så kan du lika väl skita i det...

Jag har haft min uppe på 3.8 Ghz med HT på men tyckte den blev lite för varm så drog ner den till std igen. Vill minnas tempen var uppe på 77-78 grader med en H50 GT1850 pnp.

3,8 GHz? Det är väl ganska mycket (tycker jag i alla fall)?
Samt, vad står HT för? Hög Temperatur, eller är jag helt ute och cyklar?
Jag söker efter att få upp min processor som tidigare staterat upp i runt 3.0 - 3.2 GHz, tror du att det skulle vara något problem?
Ifall ja, tror du att DENNA skulle klara det jobbet utan problem?

Tacksam för tidigare samt kommande svar.
Mvh, Lector1674.

Permalänk

HT = hyperthreading

Den där kylen är bra om du ska klocka ja, se bara till att ha plats i ditt chassi då den är stoooor.

Angånde program att stresstesta: OCCT, prime95.

Permalänk
Medlem

Den kylaren är bland det absolut bästa på marknaden idag så ja, kör på den om du har plats!

3.8 med Hyperthreading ja, alltså 8 trådar. Hade jag stängt av HT hade jag väl kunnat leva med det. Då hade den blivit lite svalare med (lägre vcore)

3.0-3.2 kommer inte vara några som helst problem med den kylaren.