Hitachi gör mobiltelefonskärm i 720p

Permalänk
Skrivet av cAWPer:

När 720p gott och väl räcker påp 47" vad är då poängen på en 4"?

Man sitter mycket närmare en telefon oftast, helt klart användbart i synnerhet för att läsa text. Personligen använder jag telefonen allt mer till att läsa nyheter/forum, då är det inte alls fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cAWPer:

När 720p gott och väl räcker påp 47" vad är då poängen på en 4"?

Att man kan ligga i sängen och glo på film?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

HTC håller ju redan på och stoppar en 720p skärm i en 4.3"are, så det känns väl som många steg längre fram än en skärmlansering?

Ro hit med de där 300ppi på min nästa 42" TV och 27" datorskärm. NU!

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Blir riktigt bra små skärmar ^^

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

500MP på en så liten yta som ögats näthinna ger ganska fin DPI...båda ögonen blir väl ~2inch^2 så blir det 250000000DPI...ganska ballt om man kunde fokusera skit nära

Jag tror du är ute och cyklar. Vi pratar ändå vad som ögat kan uppfatta och inte. Tänk att en vanlig skrivare har ca 600 ppi, du kan INTE urskilja en pixel i texten som skrivs ut.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Jag tror du är ute och cyklar. Vi pratar ändå vad som ögat kan uppfatta och inte. Tänk att en vanlig skrivare har ca 600 ppi, du kan INTE urskilja en pixel i texten som skrivs ut.

Du kan utan problem se en enda lös pixel på ett papper som skrivs ut. Alltså en lös pixel utan något bredvid.
600 DPI är inte direkt hög upplösning.
Man bör gå upp till minst 1200 DPI för att det ska bli någerlunda bra resultat.

Visst, svart text är en sak. Men börjar vi prata om nyanser etc så är 600 DPI väldigt lågt.

Det du tänker på är att man inte kan se några lösa pixlar i en bokstav. Och det är helt rätt.
För en skrivare skriver inte ut några pixlar överhuvudtaget på samma sätt som en digital LCD-skärm gör.
En skrivare är egentligen helt analog. Det är en laser som tänds och släcks. Sedan ritar den rad för rad.
Så när den ska rita ett streck så tänder den lasern och har den tänd hela vägen tills linjen är klar, då släcks lasern.
På detta sätt finns det inte några pixlar överhuvudtaget i denna linje. Hela linjen är en enda stor pixel.

För varje rad som ritas upp så snurrar trumman. Den har ett sådant mellanrum att linjerna överlappar varandra exakt så mycket att det även där inte får några möjligheter att se något vitt papper mellan linjerna.

Observera att varje negativ laddning (dom runda cirklarna med -) inte är som lösa pixlar, det är sonika en hel och jämn laddning över hela trumman. Upplösningen är alltså på elektronnivå på laddningen.

På detta sätt är jämförelsen med en skrivare väldigt dålig.
Observera att jag nu pratar om svartvit och enbart en enda svart färg. Börjar vi prata om gråskalor och/eller färg så börjar skrivaren plötsligt ruta ut "pixlar" på pappret.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Att man kan ligga i sängen och glo på film?

Förstår inte vad du menar när du säger att man kan ligga i sängen och glo på film, är du ironisk?

Skrivet av thereal_twisted:

Man sitter mycket närmare en telefon oftast, helt klart användbart i synnerhet för att läsa text. Personligen använder jag telefonen allt mer till att läsa nyheter/forum, då är det inte alls fel.

Funderar också om du är ironisk, den dagen då du kommer behöva 720p på din telefon för att få ett bra resultat kommer aldrig hända, hälften av den upplösningen är helt klart tillräckligt för att texten ska bli kristallklar. Det är försäljnings skit som dom lurar på alla stackare. Tittar du på vilken telefon som hellst idag så är det kristallklar bild på de flesta. Menar inte att skicka en illa ton mot dig, förklarar bara hur jag tycker att det ligger till

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Funderar också om du är ironisk, den dagen då du kommer behöva 720p på din telefon för att få ett bra resultat kommer aldrig hända, hälften av den upplösningen är helt klart tillräckligt för att texten ska bli kristallklar. Det är försäljnings skit som dom lurar på alla stackare. Tittar du på vilken telefon som hellst idag så är det kristallklar bild på de flesta. Menar inte att skicka en illa ton mot dig, förklarar bara hur jag tycker att det ligger till

Hur suddiga är dina kristaller egentligen nu tycker jag du överdriver lite. Visst blir en och annan person lurad av detta då de inte använder mobilen på det sättet att den extra upplösningen gör någon nytta. Men för en person med normal syn som sitter och läser nyheterna på mobilen är det extremt stor skillnad om du tittar på tex en Iphone 3g (480-by-320-pixel resolution at 163 ppi) och en Iphone 4 (960 x 640 bildpunkters upplösning med 326 ppi). Sedan är väl bara frågan om du villig att betala lite extra för att ge dina ögon ett trevligare liv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hamzta:

"Högupplöst" Och folk kallar 1280x1024 lågupplöst.

Tja.. Allt under 17 tum och 1280x1024 får i dagsläget ses som högupplöst. Men på en datorskärm är det inte så jävla trevligt..
Nä, när de tryckt in 1280x720 på lurar med så små skärmar som 4 tum så tror jag att tillverkarna bör satsa mer av sina resurser på att få fram bättre paneler, alltså bättre betrackningsvinklar, mer realistiska färger samt högre ljusstyrka. Att få de att dra mindre energi skulle väl inte vara helt fel det heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cAWPer:

När 720p gott och väl räcker påp 47" vad är då poängen på en 4"?

Antingen är du blind, eller så har du aldrig sett en iPhone 4. Bildkvalitén är enorm tack vare den fina IPS-panelen + den höga upplösningen på den lilla skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Antingen är du blind, eller så har du aldrig sett en iPhone 4. Bildkvalitén är enorm tack vare den fina IPS-panelen + den höga upplösningen på den lilla skärmen.

Nej jag är inte blind, vad fick du det ifrån? men om vi säger att du slår upp transformers i 720p på din 32" tv asså är bilden helt otroligt bra eller hur? Om vi förutsäger att du har en bra tv såklart. Sen om du blåser upp den på din projektor som har en bildyta på 60" så är bilden fortfarande helt underbar. En 720p:s film räcker till att köras på otroligt stora bildytor och endå ser bilden helt klockren ut.

Samma sak om vi tar en film som är 480p och spelar den på din telefon, bilden är helt okey på din telefon, men knappast på en 60" projektor bildyta eller hur?
Om 720p är tillräckligt för att köras i 60" vad är då grejjen att köra det i 4"? Det finns en gräns, nu äger ju inte jag en iphone så jag har ju inget att gämföra med, men det vore skojj att höra vad som är grejjen med 720p på en telefon, låter helt idiotiskt om du frågar mig, jag tror inte att upplösningen är orsaken till att de gamla Iphon:sen har dålig bild!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cAWPer:

Nej jag är inte blind, vad fick du det ifrån? men om vi säger att du slår upp transformers i 720p på din 32" tv asså är bilden helt otroligt bra eller hur? Om vi förutsäger att du har en bra tv såklart. Sen om du blåser upp den på din projektor som har en bildyta på 60" så är bilden fortfarande helt underbar. En 720p:s film räcker till att köras på otroligt stora bildytor och endå ser bilden helt klockren ut.

Samma sak om vi tar en film som är 480p och spelar den på din telefon, bilden är helt okey på din telefon, men knappast på en 60" projektor bildyta eller hur?
Om 720p är tillräckligt för att köras i 60" vad är då grejjen att köra det i 4"? Det finns en gräns, nu äger ju inte jag en iphone så jag har ju inget att gämföra med, men det vore skojj att höra vad som är grejjen med 720p på en telefon, låter helt idiotiskt om du frågar mig, jag tror inte att upplösningen är orsaken till att de gamla Iphon:sen har dålig bild!

Varför man ska köra 720p på en 4" mobil? Varför inte? Tror inte det finns ett bättre svar med tanke på att folk alltid kommer vilja ha det senaste och det bästa. Det är väl inte helt fel om man kan få ha en skärm som man inte kan urskilja några pixlar på oavsett hur nära man tittar.
Jag förstår dina resonemang med att 720p film ser helt oki ut på en 32" men du måste också tänka på att 1080p ser lite bättre ut så varför inte titta på det istället om du har möjligheten?? Njuter man maximalt av att köra sin ps3 via scart istället för hdmi så visst men somliga har vant sig vid den bästa bilden och då är inget annat aktuellt. Jag antar att du tycker det är lika onödigt att man i framtiden kommer ha 40" tv som klarar 4320p?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cAWPer:

Nej jag är inte blind, vad fick du det ifrån? men om vi säger att du slår upp transformers i 720p på din 32" tv asså är bilden helt otroligt bra eller hur? Om vi förutsäger att du har en bra tv såklart. Sen om du blåser upp den på din projektor som har en bildyta på 60" så är bilden fortfarande helt underbar. En 720p:s film räcker till att köras på otroligt stora bildytor och endå ser bilden helt klockren ut.

Samma sak om vi tar en film som är 480p och spelar den på din telefon, bilden är helt okey på din telefon, men knappast på en 60" projektor bildyta eller hur?
Om 720p är tillräckligt för att köras i 60" vad är då grejjen att köra det i 4"? Det finns en gräns, nu äger ju inte jag en iphone så jag har ju inget att gämföra med, men det vore skojj att höra vad som är grejjen med 720p på en telefon, låter helt idiotiskt om du frågar mig, jag tror inte att upplösningen är orsaken till att de gamla Iphon:sen har dålig bild!

Du verkar fortfarande inte fatta? Det är bara du som tror att man inte behöver öka upplösningen mer, på CES-mässan visade tex upp en TV med en bredd på över 8000 pixlar och där var bilden helt sjuk. För övrigt är en normal människas ögon så pass bra att den ser skillnad på 800x480 på en mobil och 1280x720 på en mobil, och verkligen på en TV där PPIn är oerhört låg. Så jo, antingen är du blind eller så har du inte sett en skärm med fruktansvärt hög CPI, vi snackar över 300 med hög PPI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cAWPer:

Förstår inte vad du menar när du säger att man kan ligga i sängen och glo på film, är du ironisk?

Funderar också om du är ironisk, den dagen då du kommer behöva 720p på din telefon för att få ett bra resultat kommer aldrig hända, hälften av den upplösningen är helt klart tillräckligt för att texten ska bli kristallklar. Det är försäljnings skit som dom lurar på alla stackare. Tittar du på vilken telefon som hellst idag så är det kristallklar bild på de flesta. Menar inte att skicka en illa ton mot dig, förklarar bara hur jag tycker att det ligger till

Öööh...jag brukar surfa lite i sängen före jag går och sova, så varför inte titta på film?? vad kan vara bekvämare än att ligga?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cAWPer:

Förstår inte vad du menar när du säger att man kan ligga i sängen och glo på film, är du ironisk?

Funderar också om du är ironisk, den dagen då du kommer behöva 720p på din telefon för att få ett bra resultat kommer aldrig hända, hälften av den upplösningen är helt klart tillräckligt för att texten ska bli kristallklar. Det är försäljnings skit som dom lurar på alla stackare. Tittar du på vilken telefon som hellst idag så är det kristallklar bild på de flesta. Menar inte att skicka en illa ton mot dig, förklarar bara hur jag tycker att det ligger till

Jag funderar på om du är ironisk. Menar du på fullaste allvar att man inte har nytta av 720p eller större på en 4.5 tum stor skärm? Det räcker väl med att jämföra iPhone-skärmen med vilken annan telefon som helst på 3.5 tum och lägre upplösning så ser man direkt verenda pixel, detta för att man ofta håller telefonen ganska nära ögonen jämfört med en dator skärm och då blir fet upplösning extra viktigt.

Permalänk
Medlem

Ren och skär idioti !

Rent idiotiskt om man frågar mig, ögat kan ändå inte uppfatta denna upplösningen på en så liten skärm.
Men gillar dom och köparna att kasta bort tid och pengar så låt dom göra det.

Men visst skickar dom med ett par glasögon som har inbyggt mikroskåp så jag kan få nytta av upplösningen...så visst.

Glömde en sak
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Rent idiotiskt om man frågar mig, ögat kan ändå inte uppfatta denna upplösningen på en så liten skärm.
Men gillar dom och köparna att kasta bort tid och pengar så låt dom göra det.

Men visst skickar dom med ett par glasögon som har inbyggt mikroskåp så jag kan få nytta av upplösningen...så visst.

Tack, du verkar vara den enda som fattar hur saker och ting funkar här. Alla andra vägrar inse det då dom är ägare av senaste iphone och måste försvara sin dumhet till sitt senaste köp pga en display med högre upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Jag funderar på om du är ironisk. Menar du på fullaste allvar att man inte har nytta av 720p eller större på en 4.5 tum stor skärm? Det räcker väl med att jämföra iPhone-skärmen med vilken annan telefon som helst på 3.5 tum och lägre upplösning så ser man direkt verenda pixel, detta för att man ofta håller telefonen ganska nära ögonen jämfört med en dator skärm och då blir fet upplösning extra viktigt.

Alltså, jag beskrev precis en så detaljerad karta över hur det funkar som möjligt bara för att jag skulle slippa dina argument. Tror du att du ser skillnad på en hd-upplöst film och en dvd-upplöst på en 4" liten display? Vill du att jag ska köpa telefonen och komma hem till dig och demonstrera så att du med enga ögon inser att det är totalt jävla overkill? Jag lovar dig jag skulle inte sitta och hitta på detta och även argumentera för det om det inte vore som jag sa. Men jag bryr mig inte, det finns andra som fattar vad jag menar och vet att jag har rätt. Du kan ju få vara en i mängden av dom som går och köper den och njuter av samma bildkvalité som på vilken telefon som hellst, den enda skillnaden är att den faktiskt har 720 i upplösning men du ser ingen skillnad endå. Inte på 4"!

Permalänk
Skrivet av cAWPer:

Tack, du verkar vara den enda som fattar hur saker och ting funkar här. Alla andra vägrar inse det då dom är ägare av senaste iphone och måste försvara sin dumhet till sitt senaste köp pga en display med högre upplösning.

Fast nej du kan fråga mig och säkert många andra iPhone 4 ägare. Upplösningen på iPhone 4 är väldigt bra, extremt bra inte tveka att säga men den är fortfarande inte perfekt. Om du har perfekt/bra syn så lär även du kunna urskilja enskilda pixlar på en iphone, det är extra uppenbart när du har runda former med hög kontrast. Sen om du har en perfekt upplösning så ska du kunna se runda bågar och liknande som perfekt runda även utan antialiasing, annars kan du ju uppenbarligen urskilja enskilda pixlar. Om du snackar med folk som håller på med tryck så inser du snart att 300dpi knappast är någon magisk topp som är onödigt att gå över. Inom t.ex. typografi så är 1200dpi i stort sätt standard. Sen får du tänka på att denna skärmen också är betydligt större än en iPhones skärm vilket leder till att DPIn faktiskt inte är så jävla mycket högre än i iPhone.

Sen tvivlar jag på att jag hade sätt någon skillnad i film, det är framförallt i förhållande med hög kontrast och små detaljer som t.ex. serif text (som är så pass mycket snyggare och mer lättläst än sans men används knappt i brödtext p.g.a. pixelbegränsningarna). En annan fördel med 720p i mobilen är ju för oss som älskar tv-serier, dessa släpps ofta i 720p genom iTunes och liknande (betydligt mer än det mer sällsynta formatet 1080p) har man då en skärm med 720p så behöver telefonen inte skala om bilden (vilket i sin tur leder till detaljförluset och förvrängningar då inga skalnings algoritmer är perfekta). Klart 990x560 hade varit en mycket bättre upplösning ur skalningssynpunkt för den som vill ha in film då det är en kvarts full HD (1080p), personligen är jag dock inte den person som skulle se film på telefonen (har haft smartphones så länge att jag inte minns vilken som var först förutom att den var Symbian S60 baserad) men däremot skulle jag kunna tänka mig att se tv-serier på telefonen, framförallt förra året då jag följde väldigt många serier och jag pendlade 3h varje dag (1,5h enkel resa), en del av den tiden hade man kunnat fördröja med tv-serier men jag orkar aldrig hålla på med transcoding, lägga över filerna på telefonen, osv utan jag skulle vilja bara kunna slänga filerna direkt på telefonen gärna via något automatiserat system som sköter det hela trådlöst via t.ex. Samba eller liknande teknik.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cAWPer:

Alltså, jag beskrev precis en så detaljerad karta över hur det funkar som möjligt bara för att jag skulle slippa dina argument. Tror du att du ser skillnad på en hd-upplöst film och en dvd-upplöst på en 4" liten display? Vill du att jag ska köpa telefonen och komma hem till dig och demonstrera så att du med enga ögon inser att det är totalt jävla overkill? Jag lovar dig jag skulle inte sitta och hitta på detta och även argumentera för det om det inte vore som jag sa. Men jag bryr mig inte, det finns andra som fattar vad jag menar och vet att jag har rätt. Du kan ju få vara en i mängden av dom som går och köper den och njuter av samma bildkvalité som på vilken telefon som hellst, den enda skillnaden är att den faktiskt har 720 i upplösning men du ser ingen skillnad endå. Inte på 4"!

Du behöver inte köpa en, jag kan köpa en själv. Och sedan är det ju jävligt självklart att man inte ser skillnad på tex en fullhd och en hd på en 4 tums skärm om skärmen är en 800x480 skärm. För övrigt har du inte ens sett en sådan skärm så kan du inte bara hålla käften och sluta upp med ditt skitsnack, snälla. Ett bevis som jag skrev på att upplösning visst spelar roll på nära håll är iPhone 4 vs andra mobiler med samma antal tum. Så ja, man märker skillnad så länge inte skärmen på enheten flaskar. Ungefär som att se på en 2560x1440 bild på min 1920x1080 skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jersey:

Rent idiotiskt om man frågar mig, ögat kan ändå inte uppfatta denna upplösningen på en så liten skärm.
Men gillar dom och köparna att kasta bort tid och pengar så låt dom göra det.

Men visst skickar dom med ett par glasögon som har inbyggt mikroskåp så jag kan få nytta av upplösningen...så visst.

Glasögon med ett litet inbyggt skåp, vad ska man med sådana till?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av cAWPer:

Funderar också om du är ironisk, den dagen då du kommer behöva 720p på din telefon för att få ett bra resultat kommer aldrig hända, hälften av den upplösningen är helt klart tillräckligt för att texten ska bli kristallklar. Det är försäljnings skit som dom lurar på alla stackare. Tittar du på vilken telefon som hellst idag så är det kristallklar bild på de flesta. Menar inte att skicka en illa ton mot dig, förklarar bara hur jag tycker att det ligger till

Jag har en 4" med 800x480 och en 4,3" med 800x480. Det är absolut kristallklar blid i synnerhet på SAMOLED+, zoomar man ut en text/webbsida så blir texten så pixlig så den inte är läslig. Samma textstorlek på en högre upplöst panel (tex. qHD) fixar iaf jag att läsa då den inte blir riktigt lika pixlig. Har normal syn(inget synfel på nåt av ögonen), så alla utan synfel bör utan problem fixa det också.

För att kolla film etc. spelar det ingen roll om du frågar mig, det är som sagt när man läser liten text som det märks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jag har en 4" med 800x480 och en 4,3" med 800x480. Det är absolut kristallklar blid i synnerhet på SAMOLED+, zoomar man ut en text/webbsida så blir texten så pixlig så den inte är läslig. Samma textstorlek på en högre upplöst panel (tex. qHD) fixar iaf jag att läsa då den inte blir riktigt lika pixlig. Har normal syn(inget synfel på nåt av ögonen), så alla utan synfel bör utan problem fixa det också.

För att kolla film etc. spelar det ingen roll om du frågar mig, det är som sagt när man läser liten text som det märks.

Håller fullständigt med det du skriver!

cAWPer, tror du har missuppfattat poängen. Jag personligen har inte behov av någon "extrem" upplösning när jag ser på film. Dock att kunna gå in på en hemsida, i utzoomat läge och fortfarande kunna läsa texten är jäkligt skönt. Att det är mer synen som sätter gränsen om du kan läsa än att det är för texten är så pixlig.

Jag fullkomligt älskar skärmen i iPhone 4 och hoppas verkligen fler hänger på med hög ppi på sina skärmar i mobiler och surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Förr i tiden tyckte man att det var coolt med "720p"/"HD Ready" på en 32-tums TV...

Varför det? Troligtvis hade du en 19"skärm på den tiden som upplösningen 1280x1024, vilket är mer högupplöst än 720p och ändå en mindre skärmyta än 32"aren.

Permalänk
Medlem

Haha ja det måste ju sattsa på något annat när det inte längre kan kränga Deathstar diskar tilll folk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooD:

Varför det? Troligtvis hade du en 19"skärm på den tiden som upplösningen 1280x1024, vilket är mer högupplöst än 720p och ändå en mindre skärmyta än 32"aren.

Med "man" menade jag ungefär "gemene man".

Permalänk
Medlem

Helt otroligt vad alla klagar på att retina displayen är onödig. Sätt en 3g/s bredvid så ser ni skillnaden, jag lovar! I annat fall är det nog dags för det där besöket hos optikern som ni skjutit upp så länge.
Nödvändigt? Kanske inte, skillnad? JA!

Faktum är att de flesta "high-end" telefoner idag har ganska hög upplösning.

Flikar inte med lite länkar på hur stor skillnaden faktiskt är;
http://img541.imageshack.us/img541/6232/mobil5.jpg
http://dessanss.blogg.se/images/2010/iconcompare_95615851.jpg

Skrivet av thereal_twisted:

Jag har en 4" med 800x480 och en 4,3" med 800x480. Det är absolut kristallklar blid i synnerhet på SAMOLED+, zoomar man ut en text/webbsida så blir texten så pixlig så den inte är läslig. Samma textstorlek på en högre upplöst panel (tex. qHD) fixar iaf jag att läsa då den inte blir riktigt lika pixlig. Har normal syn(inget synfel på nåt av ögonen), så alla utan synfel bör utan problem fixa det också.

Pixligheten beror nog mer på din webbläsare, texten blir inte ett dugg pixligare på min gamla iPhone 3G, bara större.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Henkezd:

Pixligheten beror nog mer på din webbläsare, texten blir inte ett dugg pixligare på min gamla iPhone 3G, bara större.

Ja det va det som va poängen, zoomar du ut så blir det bara pixligt, man måste zooma inför att kunna läsa. Men högre upplösning blir liten text inte pixlig.

Ip3g är ju riktigt lågupplöst, alla är nog överrens om att det inte duger på långa vägar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ja det va det som va poängen, zoomar du ut så blir det bara pixligt, man måste zooma inför att kunna läsa. Men högre upplösning blir liten text inte pixlig.

Ip3g är ju riktigt lågupplöst, alla är nog överrens om att det inte duger på långa vägar

Ah, jag var nog lite väl snabb när jag läste ditt inlägg
3g:n är inte högupplöst, men det är ändå 320x480, värre är det med exempelvis htc wildfire som är på otroligt låga 320x240.
Jämfört med dagens mobiler är det dock inget att hänga i granen, ska pensionera den så fort 5an/4s kommer

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av Henkezd:

Ah, jag var nog lite väl snabb när jag läste ditt inlägg
3g:n är inte högupplöst, men det är ändå 320x480, värre är det med exempelvis htc wildfire som är på otroligt låga 320x240.
Jämfört med dagens mobiler är det dock inget att hänga i granen, ska pensionera den så fort 5an/4s kommer

Har en 3,5" med 480x320 liggandes också och nej det är inget vidare 4:e Okt var det väl apple ska ha presskonf, då kanske nästa iphone presenteras.

Har en SGS1 å en SGS2 också, skulle inte skada alls med lite högre upplösning än 800x480 på sgs2'an.