Frågot ang XFX Radeon HD 6870 radeon samt crossfire

Permalänk
Medlem

Frågot ang XFX Radeon HD 6870 radeon samt crossfire

Hejsan

köpte ett XFX Radeon HD 6870 för någon vecka sedan och idag när bf3 släpptes så har jag ganska grovt lagg även när jag kör på low och har sett andra trådar där man borde kunna kör det på normal/high utan större lagg så undrar vad detta kan bero på.
sedan har jag kvar mitt gammla radeon hd 5750 och undrar om det går att crossfire det med mitt nya? (kan inte så mycket om crossfire)

// zeepan

Permalänk
Medlem

Nej det går inte att köra dom korten i crossfire då det är helt olika serier. Vad har du för övrig hårdvara?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Moderkort:gigabyte model:M52L-S3P
CPU:AMD phenom 2 x2 550
8 gig ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeepan:

Hejsan

köpte ett XFX Radeon HD 6870 för någon vecka sedan och idag när bf3 släpptes så har jag ganska grovt lagg även när jag kör på low och har sett andra trådar där man borde kunna kör det på normal/high utan större lagg så undrar vad detta kan bero på.
sedan har jag kvar mitt gammla radeon hd 5750 och undrar om det går att crossfire det med mitt nya? (kan inte så mycket om crossfire)

// zeepan

Jag vet, jag trodde också mitt grafikkort sög. Men det visade sig vara servrarna, jag snittade 28 fps med grova lag spikes när jag tryckte på quick match, men när jag började göra mera detlajerade sökningar efter servrar så hittade jag ett par låg pingade, jag snittar nu 60 fps med 50-55 fps utomhus och 80-110 inomhus. Summasummarum: Hitta en lågpingad server, jag svär på att det är det, sök med dessa inställningar och tryck: Visa lägst ping först så kommer din erfarenhet at BF3 att fyrdubblas, jag lovar. http://data.fuskbugg.se/skalman02/014c82b6_%C4nv%E4nddeh%E4ri... jag hade samma problem så det är därför jag tar mig sån tid att svara på detta, för jag mådde rätt dåligt liggandes på 25 fps med tunga lagspikes.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Tack klemze jag pröva detta när jag kommer hem. har väntat på detta spel länge och så får man brutalt lagg när man spelar det var inte så gött..
tack för ditt svar iaf :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeepan:

Moderkort:gigabyte model:M52L-S3P
CPU:AMD phenom 2 x2 550
8 gig ram

Där har du problemet. Processorn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

tips på någon ny som inte går på allt för mycket?

Permalänk
Medlem

Tetsa först vad klemze skrev, återkom om det inte blir nån förbättring.

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem

aa är inte skolan ska testa när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Word på Xamin.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeepan:

tips på någon ny som inte går på allt för mycket?

någon phenom II x4 borde göra susen. Du får en sån för strax under 1000lapen. Kolla på på din moderkorttstilverkare exakt vilka cpuer ditt moderkort stödjer!

Kollade lite åt dig. Fanns olia Rev på ditt moderkort. Se till att du vet vilken så du kan kolla cpusupport. Samt var noga när du kikar. Surt som fan att köpa en cpu som sedan inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeepan:

tips på någon ny som inte går på allt för mycket?

Om du kan spara/vänta till julafton så skulle jag skaffa 2500k:n, den går för 1790 och är så bra att det inte ens är kul, priset: åt budget hållet. Prestandan: där uppe med de dyraste

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

kan man få en link till den :)?

Permalänk
Medlem

Har testan nu med men det är lite bättre men laggar fortfarande lite så blir nog att spara till en ny processor några tips länka gärna

Permalänk
Skrivet av zeepan:

Hejsan

köpte ett XFX Radeon HD 6870 för någon vecka sedan och idag när bf3 släpptes så har jag ganska grovt lagg även när jag kör på low och har sett andra trådar där man borde kunna kör det på normal/high utan större lagg så undrar vad detta kan bero på.
sedan har jag kvar mitt gammla radeon hd 5750 och undrar om det går att crossfire det med mitt nya? (kan inte så mycket om crossfire)

// zeepan

Har samma kort från XFX funkar prima!
Har du uppdaterat till Cata 11.10? Beror antagligen på det.
http://support.amd.com/us/Pages/AMDCatalyst1110Previewdriver.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeepan:

Har testan nu med men det är lite bättre men laggar fortfarande lite så blir nog att spara till en ny processor några tips länka gärna

Denna om du orkar spara, vilket jag rekomenderar för den är grymm: http://www.inet.se/artikel/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz, fast iofs så måste du köpa nytt moderkort, är nog antagligen inte värt.

Denna om du vill spela nu: http://www.inet.se/artikel/5308645/amd-phenom-ii-x4-955-3-2gh..., alternativt http://www.inet.se/artikel/5308663/amd-athlon2-x4-645-3-1ghz

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Denna om du orkar spara, vilket jag rekomenderar för den är grymm: http://www.inet.se/artikel/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz, fast iofs så måste du köpa nytt moderkort, är nog antagligen inte värt.

Denna om du vill spela nu: http://www.inet.se/artikel/5308645/amd-phenom-ii-x4-955-3-2gh..., alternativt http://www.inet.se/artikel/5308663/amd-athlon2-x4-645-3-1ghz

Sen måste han ju såklart också kirra ett nytt MB till det.. så han bör ju räkna med en tusenlapp till! =P Värt att nämna.

För övrigt är 2500k ett jättebra val av cpu. Presterar i princip lika bra som 2600 i spel.. Saknar HT dock så om du är en photoshopper / CADare eller dylikt så bör du gå för 2600..

Själv sitter jag också på ett 6870 från XFX. Fungerar strålande.. Har en gammal Q9550 och 8 gig ram och snittar väl en 40-60 fps i en kompott om medium/high utan AA (1920x1080).

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Mitt flyter bra...men vet inte hur man ändrar inställningarna i BF3 Betan.
Men min Cpu blir varm ca 63 grader efter 20 min..har märkt av temps runt 60 vid andra tillfällen också.. kanske inte är så bra

Visa signatur

1.MSI 970A-G45 * AMD Phenom II X4 965 3,4GHz BE * XFX Radeon HD6870 BE * Scythe Katana 3 * Corsair TX 650W V2 80+ Bronze * Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE * Cooler Master Elite 430 *
2. GA-990FXA-UD3#Phenom 965 3.4 #5750 1Gb Silent#2x4 gb Ram#FD R3¤FD Newton 650# 5 Fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av rippero:

Mitt flyter bra...men vet inte hur man ändrar inställningarna i BF3 Betan.
Men min Cpu blir varm ca 63 grader efter 20 min..har märkt av temps runt 60 vid andra tillfällen också.. kanske inte är så bra

Köp en TX3 och en fläkt till, det kostar typ 250kr , 200 för tx3 och 50 för fläkt, oerhört prisvärt.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

så jag behöver köpa ett nytt moderkort samt processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeepan:

så jag behöver köpa ett nytt moderkort samt processor?

Om du vill ha grymm prestanda, men det kommer kosta 3k ungefär. Köp en 955 black edition AMD phenom x4 istället, den som kostar 1039 typ, det märks skillnad mellan 2500k och 955, men den skillnaden är inte värd 2000 kr.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

så kan man få länk på vad för moderkort samt processor jag ska ha? kommer nog fixa det till jul, som student är pengarna som det är...

och om det skulle komma något nytt innan jul som är mer värt så kan ni alltid skicka ett meddelande till mig om ni vill :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeepan:

så kan man få länk på vad för moderkort samt processor jag ska ha? kommer nog fixa det till jul, som student är pengarna som det är...

och om det skulle komma något nytt innan jul som är mer värt så kan ni alltid skicka ett meddelande till mig om ni vill :).

Om du ska ha 955an kan du ha det du har nu, se till att det du har har ett AM3 chipset, om du ska ha 2500k:an http://www.inet.se/kategori/45/moderkort helst ett P67 moderkort.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Om du kan spara/vänta till julafton så skulle jag skaffa 2500k:n, den går för 1790 och är så bra att det inte ens är kul, priset: åt budget hållet. Prestandan: där uppe med de dyraste

Då måste han ju köpa nytt MoBo också?

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa ett begagnat moderkort och testa låsa upp processorn istället? Den ska ju gå att låsa upp till 4 kärnor.

Här är ju et på sweclockers marknad.

http://www.sweclockers.com/forum/118-annonskommentarer/104233...

Han är ju dessutom på jakt efter ett grafikkort liknande ditt 5750!

De tycker jag du ska köra på!

aa
Permalänk
Medlem
Skrivet av zeepan:

Moderkort:gigabyte model:M52L-S3P
CPU:AMD phenom 2 x2 550
8 gig ram

Om du har tur så kan du låsa upp din processor till en quad core, då presterar den identiskt med phenom 955!
Googla fram hur det går till och gör ett försök, det kommer förmodligen ge en rejäl skjuts i bf3!

Permalänk
Medlem
Skrivet av s.lahti:

Om du har tur så kan du låsa upp din processor till en quad core, då presterar den identiskt med phenom 955!
Googla fram hur det går till och gör ett försök, det kommer förmodligen ge en rejäl skjuts i bf3!

har kollat runt lite på detta men inte hittat något som funkat men tack iaf kommer att köpa den 955 ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeepan:

har kollat runt lite på detta men inte hittat något som funkat men tack iaf kommer att köpa den 955 ist

Alltid villig att hjälpa med det jag kann

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

stod att den låter ganska mycket men är nog inte några större problem har bra headset som isolerar bra mot ljud

Permalänk

När tråden ändå är så pass poppis, jag har två 5850 och ska köra CF med nätagget nedan, vilka kablar behöver jag? Trodde jag hade allt som behövs men icke. Har en av dessa http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/pcie6.jpg men behöver en till eller?

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W