Temp då GPUn börjar skadas?

Permalänk
Medlem

Temp då GPUn börjar skadas?

Hej , jag kör med ett xfx 6870 dual fan ed överklockat till 960/1150.
Jag körde Furmark i sesådär 30 min och mitt kort tog ungefär 6 minuter att stiga till 89-90 grader sedan låg det där i resterande tid.
Jag kör auto fan speed och det låg vid ungefär 50% fan speed , när kortet gick till 90 steg det till 55% och när det gick till 88 sjönk det till 45%, det verkar som att kortet vill hålla sig runt 90 grader. Men nu är den stora frågan, när börjar GPUn ta stryk? Tacksam för svar. Jo och just det, jag kör med Catalyst 10.10 preview.

//klemze

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Någonstans över 100 grader, vad jag har hört.

Du kan prova att skapa en egen fläktkurva så kortet blåser mer, om du vill få det svalare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte trivas med att mina kort blir mer än 80'85c varma. Gränsen går väl strax över där.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Att skapa en egen fläktkurva, vad går det ut på?...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Någonstans över 100 grader, vad jag har hört.

Du kan prova att skapa en egen fläktkurva så kortet blåser mer, om du vill få det svalare.

Kan du säga hur man gör? skulle vara grymmt tacksam.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Kan du säga hur man gör? skulle vara grymmt tacksam.

Ska gå att göra med t.ex MSI Afterburner.
(Settings -> Fan -> [x] Enable user defined software automatic fan control)

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Alltså standard fläktkurvan ska vara säker, är ju bara dumt av tillverkarna att inte köra en fläktkurva som är lite på den säkra sidan. Om kortet hoppade upp till 100% fläkthastighet hade jag börjat fundera över ventilationen i lådan men om den puttrar runt på ~50% så finns det ju gott om kylkapacitet kvar att ta av.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Ska gå att göra med t.ex MSI Afterburner.
(Settings -> Fan -> [x] Enable user defined software automatic fan control)

Jag har letat efter MSI afterburner, men hittar den inte

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Hej , jag kör med ett xfx 6870 dual fan ed överklockat till 960/1150.
Jag körde Furmark i sesådär 30 min och mitt kort tog ungefär 6 minuter att stiga till 89-90 grader sedan låg det där i resterande tid.
Jag kör auto fan speed och det låg vid ungefär 50% fan speed , när kortet gick till 90 steg det till 55% och när det gick till 88 sjönk det till 45%, det verkar som att kortet vill hålla sig runt 90 grader. Men nu är den stora frågan, när börjar GPUn ta stryk? Tacksam för svar. Jo och just det, jag kör med Catalyst 10.10 preview.

//klemze

så länge kortets automatik inte kör fläkten på 100% är det inte för varmt 90 grader är helt ok

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Alltså standard fläktkurvan ska vara säker, är ju bara dumt av tillverkarna att inte köra en fläktkurva som är lite på den säkra sidan. Om kortet hoppade upp till 100% fläkthastighet hade jag börjat fundera över ventilationen i lådan men om den puttrar runt på ~50% så finns det ju gott om kylkapacitet kvar att ta av.

Alla är så rädda för att folk ska uppfatta den som "högljudd"

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Alla är så rädda för att folk ska uppfatta den som "högljudd"

Exakt, ska använda CS eller SLI och pressa korten hårt bör man först se till och ha ett chassi med bra ventilation.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Alla är så rädda för att folk ska uppfatta den som "högljudd"

Mmm för det är "smartare" att sälja tysta kort som rasar på grund av temperaturen, än att se till att använda en fungerande fläktprofil som låter lite mer. För det är inte dålig "karma" att sälja felkonstruerade kort som ger reklamationer och håller dåligt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Jag har letat efter MSI afterburner, men hittar den inte

Bara för att jag inte har nåt bättre för mig.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Allt över 100-110 är ganska illa, mitt 8800GTS gick i ca 80grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Allt över 100-110 är ganska illa, mitt 8800GTS gick i ca 80grader.

Olika från kort till kort men HD5000 korten verkar trivas runt 90 mitt 5870 ligger alltid där när jag spelar och då men en fläkt på 30-50%

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

90c i furmark är väldigt normalt och ganska förväntad temp, så inget behöver ändras, i spel kommer det sällan bli mer än runt 80c

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klemze:

Jag har letat efter MSI afterburner, men hittar den inte

Vart letar du? Google är ett bra "instrument".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vart letar du? Google är ett bra "instrument".

Jag hittade det, furmark verkar gilla att grilla gpus, min 6870 ligger runt 61 grader med 65% när jag kör på ultra i bf3 överklockat till 975mhz, men i furmark kommer det upp i 80 grader med nya fläktkurvan!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Någonstans över 100 grader, vad jag har hört.

Du kan prova att skapa en egen fläktkurva så kortet blåser mer, om du vill få det svalare.

Asbra råd, ligger nu 75-78 grader efter 30 min av furmark testande på 975mhz.

När jag gejmar bf3 ultra ligger det runt 61 på 65% fanspeed, älskar fan msi afterburner, hade problem med resetande av överklockningar etc, men denna laddar när jag startar windows, applyar overclockningarna och sätter igång fläkt kurvan, sjukt hjälpsammt, tack så hemst mycket!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen vilja rekommendera att alltid kyla sitt grafikkort lite extra om möjligt.
80-100 grader dag ut och dag in efter aktivt spelande sätter allt sina spår på grafikkortet.

Jag vet inte hur det är med er men de tre senaste komponenterna som har lagt av i mina datorer har samtliga varit grafikkorten - speglat på 5-6 år då, men ändå. Skulle nästan vilja påstå att hårddiskar håller längre än grafikkorten idag. Och ja, mycket har med värmeutvecklingen att göra och komponenter som slutligen smällt, kontrat med när man bakar sitt grafikkort.

Att därför smälla på en extra kylare för 500:- på ett kort man betalat 4500+ ser jag som en billig investering för ett kort som (förhoppningsvis!) håller längre.

Jag kör själv med ett Arctic Cooling Accelero Xtreme till mitt 5970 och den idlar på ~40 grader. ~80 grader med extreme-testet i Furmark.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Tjena

Jag undrar om man har plats för en chassi fläkt i sidan vid grafekorten. Ska den blåsa mot eller ifrån korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Tjena

Jag undrar om man har plats för en chassi fläkt i sidan vid grafekorten. Ska den blåsa mot eller ifrån korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på om det är referenskylare eller inte. Vissa kylare suger luft, andra trycker bort den.

Permalänk
Skrivet av andelf:

Det beror på om det är referenskylare eller inte. Vissa kylare suger luft, andra trycker bort den.

Det är inte referenskylare på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gunner357:

Det är inte referenskylare på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker att du själv skall testa

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jag tycker att du själv skall testa

Testa vad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gunner357:

Tjena

Jag undrar om man har plats för en chassi fläkt i sidan vid grafekorten. Ska den blåsa mot eller ifrån korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Min fläkt kurva som jag använder på mitt Asus GTX 580 DirectCU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Jag skulle personligen vilja rekommendera att alltid kyla sitt grafikkort lite extra om möjligt.
80-100 grader dag ut och dag in efter aktivt spelande sätter allt sina spår på grafikkortet.

Jag vet inte hur det är med er men de tre senaste komponenterna som har lagt av i mina datorer har samtliga varit grafikkorten - speglat på 5-6 år då, men ändå. Skulle nästan vilja påstå att hårddiskar håller längre än grafikkorten idag. Och ja, mycket har med värmeutvecklingen att göra och komponenter som slutligen smällt, kontrat med när man bakar sitt grafikkort.

Att därför smälla på en extra kylare för 500:- på ett kort man betalat 4500+ ser jag som en billig investering för ett kort som (förhoppningsvis!) håller längre.

Jag kör själv med ett Arctic Cooling Accelero Xtreme till mitt 5970 och den idlar på ~40 grader. ~80 grader med extreme-testet i Furmark.

Furmark gör kortet extremt mycket varmare, efter 4 timmars spelande av BF3 avragade min gpu på 63 celsius, 99% gpu usage hela tiden, Men i furmark kan kortet bli så varmt som 77 grader, detta efter jag fixat en egen fläkt kurva, det har runt 50-60% fan usage på load, och 20% på idle med 35 grader, så jag tycker att kylaren på mitt kort steker sönder.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Mmm för det är "smartare" att sälja tysta kort som rasar på grund av temperaturen, än att se till att använda en fungerande fläktprofil som låter lite mer. För det är inte dålig "karma" att sälja felkonstruerade kort som ger reklamationer och håller dåligt.

Korten från fabrik är oftast inte heller överklockade, dvs dom är gjorda för att funka med sin egen fläktkurva i sitt orginal utförande.

Dom som är överklockade från fabrik har oftast också en aftermarket kylare som gör det möjligt för korten att köra i högre frekvens & tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Furmark gör kortet extremt mycket varmare, efter 4 timmars spelande av BF3 avragade min gpu på 63 celsius, 99% gpu usage hela tiden, Men i furmark kan kortet bli så varmt som 77 grader, detta efter jag fixat en egen fläkt kurva, det har runt 50-60% fan usage på load, och 20% på idle med 35 grader, så jag tycker att kylaren på mitt kort steker sönder.

Men använder du stock-kylaren eller har du investerat i en ny kylare?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"