Intel släpper Atom "Cedarview" i 32 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper Atom "Cedarview" i 32 nanometer

Trots allt tal om strömsnåla Ivy Bridge är minstingen Atom inte bortglömd. Intel lanserar Cedarview i 32 nm med högre klockfrekvens, uppiffad grafikprocessor och stöd för snabbare minnen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta var ju absolut ingen teknisk revolution. Min D510 hänger med bra i jämförelse. Hade jag köpt nya serverdelar idag hade det blivit Llano, utan tvekan.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Detta var ju absolut ingen teknisk revolution. Min D510 hänger med bra i jämförelse. Hade jag köpt nya serverdelar idag hade det blivit Llano, utan tvekan.

Llano är väl inte riktigt att jämföra med denna, har inte Llano minstingen 65W TDP? Och denna 10.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem

10w, imponerande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av seskima:

Llano är väl inte riktigt att jämföra med denna, har inte Llano minstingen 65W TDP? Och denna 10.

Jo, jag blev själv tveksam och såg denna miss. Jag hade fått för mig att det fanns snålare Llano-CPU:er på runt 15W.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

hoppas på ett trevligt komplett (exl minne, hdd) htpc-kort lagom till jul då?

Permalänk

Är det på tok för mycket begärt att D2700 ska klara av 1080p50? Klarar den dessutom spela upp äkta 24fps så är köpet givet!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk

Atom var väldigt intressant när det kom och därför köpte jag en då men i och med aritekella förbättringar samt krympning av tillverkningsteknik så är den inte längre intressant. Okej den är väll bra för den med takt budget och denna kanske kan konkurrera mot Fusion som har på tok för lite processorkraft i förhållande till grafikdelen och ligger ju i nivå med gamla Atom på cpu sidan. Men för mig är i3 2100t (och kommande Ivy Bridge ersättare) betydligt mer intressant då den lyckas prestera som en Q6600 och samtidigt dra mindre ström än Fusion i tester, därför är det min favoritcpu för htpc och hemma-server idag. Men Ivy kommer bli intressant, hoppas på 13" MBP och datorer i samma storleksklass med Quad Core och batteritid på 10h vid vanligt surfande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av Schnitz:

Jo, jag blev själv tveksam och såg denna miss. Jag hade fått för mig att det fanns snålare Llano-CPU:er på runt 15W.

Det är ju fusion.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk

Kommer vi få se ett test mellan D2700 och E-450 SweC? Vore mycket intressant då jag tror många HTPC användare vill veta vilken passivt kylda plattform man ska satsa på.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta är att D2500 kostar $42 jämfört med $63 för den äldre D525.
33% lägre pris samtidigt som man (förmodligen) får bättre prestanda.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Jo, jag blev själv tveksam och såg denna miss. Jag hade fått för mig att det fanns snålare Llano-CPU:er på runt 15W.

Både Llano och Brazos som nog var den du tänkte på är ju Fusion och Brazos finns som 15W...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tipiskt, precis när man köpt en D525. Får trösta mig med att det förmodligen inte kommer att finnas några moderkort med mina krav (2x Ethernet-portar) än på ett tag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabin:

Tipiskt, precis när man köpt en D525. Får trösta mig med att det förmodligen inte kommer att finnas några moderkort med mina krav (2x Ethernet-portar) än på ett tag iaf.

Supermicro brukar leverera.

Permalänk
Medlem

35 bit??

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Hur står sig dessa mot Hudson, tro?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Är det bara jag som ställer mig skeptisk till att den här ska fixa 1080p?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Är det bara jag som ställer mig skeptisk till att den här ska fixa 1080p?

Tydligen är GPUn en PowerVR SGX545 (Intel kallar den GMA3600). SGX545 innehåller dedikerad decoder för video, lite info finns här.

Prestandamässigt borde SGX545 ligga klart närmare en iPad2 än iPad1, för de som känt på dessa produkter och vet ungefär vad de är kapabla till. iPad1 använder sig av SGX535 och SGX545 är mer än dubbelt så snabb som SGX535. iPad2 använder sig av en "dual" SGX543 kallad SGX543MP2, SGX545 är snabbare än varje enskild "SGX543" kärna men inte dubbelt så snabb (har dock dålig koll på hur effektivt det blir att bara dubbla antal GPU-chip).

Lite nörd-porr kring PowerVR finns här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tycker atom är utmärkt till mindre hemmaservrar, men varför kan de inte fixa så den klarar åtminstone 8gb minne? 4gb är för dåligt enl mig.

Visa signatur
Permalänk

Jag ser ingen mening med denna, AMD's dito med fusion är mycket kraftfullare dock till en extra energi förbrukning på 5 watt(!!!)

Så jag avstår nog på denna

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

10000 kronors frågan...

Klarar den 23.976 hz på rätt sätt?

Om inte är den helt ointressant åtminstone för mig personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Jag ser ingen mening med denna, AMD's dito med fusion är mycket kraftfullare dock till en extra energi förbrukning på 5 watt(!!!)

Så jag avstår nog på denna

Jo, men fusion kostar ju dubbelt så mycket eller mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag tycker atom är utmärkt till mindre hemmaservrar, men varför kan de inte fixa så den klarar åtminstone 8gb minne? 4gb är för dåligt enl mig.

Vad är det för typ av server som behöver 8gb ram och samtidigt kör på en atom cpu? Jag kan inte komma på nåt användningsområde där man behöver mycket minne och klarar sig på en slö CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Jo, men fusion kostar ju dubbelt så mycket eller mer..

Först och främst så vill jag bara påpeka till alla som tror så att Fusion är Brazos, det är inte så. Fusion är inte heller Llano. Fusion är AMD:s koncept med att integrera GPUn och CPUn i samma krets. Både Brazos och Llano är Fusion.

Och sen vet jag inte riktigt om du menar Brazos eller Llano. Men jag antar att du menar Brazos som är tänkt att slåss mot Atom. Ett moderkort med integrerad Brazos-CPU kan man få för lite drygt 900 kr. Jag tror inte att den kostar minst dubbelt så mycket som Atom.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Först och främst så vill jag bara påpeka till alla som tror så att Fusion är Brazos, det är inte så. Fusion är inte heller Llano. Fusion är AMD:s koncept med att integrera GPUn och CPUn i samma krets. Både Brazos och Llano är Fusion.

Och sen vet jag inte riktigt om du menar Brazos eller Llano. Men jag antar att du menar Brazos som är tänkt att slåss mot Atom. Ett moderkort med integrerad Brazos-CPU kan man få för lite drygt 900 kr. Jag tror inte att den kostar minst dubbelt så mycket som Atom.

http://www.dustinhome.se/intel-d410pt-atom-d410-mini-itx-boxe...
Duger till hemmaserver, men inte mycket mer

Permalänk
Medlem

Billigare, strömsnålare och snabbare.
Bra kombination tycker jag.

Sen om det är tillräckligt bra eller inte beror på vad man ska ha den till. Som hemma server kan det nog räcka.

Instruction set: 64bit
Jag trodde Atom bara var 32bit, men det kanske bara var de ursprungliga modellerna?

Om man skulle jämföra en Atom D2700 på 2.13GHz mot en Pentium 4 på 2.0GHz, hur skulle Atomen stå sig då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Billigare, strömsnålare och snabbare.
Bra kombination tycker jag.

Sen om det är tillräckligt bra eller inte beror på vad man ska ha den till. Som hemma server kan det nog räcka.

Instruction set: 64bit
Jag trodde Atom bara var 32bit, men det kanske bara var de ursprungliga modellerna?

Om man skulle jämföra en Atom D2700 på 2.13GHz mot en Pentium 4 på 2.0GHz, hur skulle Atomen stå sig då?

D510 vs Celeron 2GHz:
http://www.anandtech.com/bench/Product/110?vs=72

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Vad är det för typ av server som behöver 8gb ram och samtidigt kör på en atom cpu? Jag kan inte komma på nåt användningsområde där man behöver mycket minne och klarar sig på en slö CPU.

FreeBSD med ZFS kan med fördel använda mycket minne. Lägger man OS på USB-minne vill man gärna ha mycket minne så den kan arbeta från minnet istället för "disken".

Det är en definitionsfråga av ordet behöver, men jag skulle vilja ha mer. Har en D510 nu så det går ingen nöd på mig. Men när jag uppgraderar blir det nog AMD om inte intel fixat nåt bättre. Alternativt en billig core i 3.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Ska bli intressant att se Atom med Tri-Gate sen. Man kan ju teoretiskt sett halvera strömförbrukningen. Vore ju inte helt fel med en tvåkärnig processor som drar 5 W. Då kan de nog börja konkurrera med ARM. Speciellt om de slänger in grafikdelen från Ivy Bridge. Vore ju även trevligt om de dammade av arkitekturen lite också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

Jag ser ingen mening med denna, AMD's dito med fusion är mycket kraftfullare dock till en extra energi förbrukning på 5 watt(!!!)

Så jag avstår nog på denna

Mycket kraftfullare? Ser man på bara specen så är ju intels D2700 snabbare klock både på grafik och cpu.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e