Asus släpper IPS-skärmar i lägre prisklass

Permalänk
Melding Plague

Asus släpper IPS-skärmar i lägre prisklass

Datorskärmar med paneltypen IPS är på modet. Asus hakar på trenden med VS239H och VS229H, båda med prislappar under 2 000 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad ska denna vara användbar till? Billig IPS, och skyhög ms?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Usch, 14 ms, inget att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad ska denna vara användbar till? Billig IPS, och skyhög ms?

Bildbehandling på budget?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Låter som det är lite för hög svarstid för att vara användbar vid spel.... Bör dock fungera bra för de av oss som sysslar med programmering, kontor- och grafiskt arbete.

Permalänk
Medlem

Ja vill man kolla på fina stillbilder så är väl det är ett ypperligt val

Permalänk
Medlem

Håller med andra - 14ms?!?
Inget för spel, som sagt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Billig och bra för dem mindre företagen iaf, inget för gamern men det är knappast där pengarna för IPS ligger heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

...ovanligt höga 14 ms responstid...

Läs artikeln

Permalänk
Medlem

Alla monitorer som släpps på marknaden är kanske inte avsedd för Gaming då...

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

14 ms inte för spelande ... precis som TN-Paneler som är för spelande inte är för bildredigering o dyl.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Nä, de går nog bort, är mer inne på displayport istället för HDMI, så man kan köra Eyefinity enklare, men som sagt, denna kanske är för seg för spel ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Varför skriver tillverkarna äns om dynamisk kontrast? Jävla marknadsföring!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Hade varit väldigt intressant för mig om det inte var för responstiden...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Responstiden säger inte allt, hur är input lag:en?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anemic:

Bildbehandling på budget?

Fast då är väll alla andra IPS skärmar lika bra, om inte bättre då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Lika bra att köpa en TN i samma prisklass. Det enda du vinner med en billig IPS är bättre betraktningsvinklar.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk

14ms, är inte det för högt även för film?

Permalänk
Medlem

Asså det såg bra ut först men man blir ju mörkrädd när man ser 14ms D: aja kanske mer riktat till foto-redigerings amatörer som inte spelar alls och såklart kontorsarbete också tror den kan sälja mycket och jag tror många kan bli lurade av det också att man köper den i tron om att man får an sjukt bra ips skärm för det priset...

Permalänk
Medlem

Hallå jag tycker inte ms är så viktig, sitter med en Samsung Syncmaster 191t med ca. 25 ms och jag märker inget särskilt.

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Lurcazzus:

14ms, är inte det för högt även för film?

Nej, jämfört med de flesta TV-apparaters VA-paneler är det faktiskt fullt normalt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

allt under 10ms ska inte vara märkbart när man spelar har jag läst nånstans. men 14...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk
Medlem
Skrivet av evulme:

allt under 10ms ska inte vara märkbart när man spelar har jag läst nånstans. men 14...?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men sen det intressanta är hur mycket INPUTLAGG skärmen har. Pratar vi om 30-50 ms så är CSS inte särskilt spelbart...

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Responstiden på skärmar tycker jag är lite luddig. Först hade jag en TN-skärm med 2ms, kunde inte märka några eftersläpningar alls, sedan en TN med 5ms där jag inte heller märkte något, nu har jag en VA med 8ms och det är verkligen jättetydliga eftersläpningar. Att jag inte kunde märka någon skilnad mellan 2 och 5, men det var dag och natt mellan 5 och 8. Och ändå är 8 bara hälften av refreshraten (60Hz = 16.67 ms).

För övrigt tror jag att denna ASUS skärm inte kommer att vara så bra, den kan eventuellt ha bra betraktningsvinklar, men likt den andra billiga IPS skärmen som nyss presenterades så lär den ha värdelös kontrast och svärta. Bara för att det är IPS blir det inte automagiskt bra.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

14 ms duger ju till allt utom just gaming för nördar och i den verkliga världen spelar långt ifrån alla eller ens vet vad responstid är.

Men jag fattar inte vad poängen är med att ha hdmi på en datorskärm, hörlursuttag... nödvändigt? Nej. Och för de som vill koppla in bluray/konsol osv finns det ju adaptrar för en billig peng. Varför inte satsa på displayport istället och slippa licenspengarna? Nej, tusenåtti pe och hdmi, det säljer!

Skrivet av Selphy:

Lika bra att köpa en TN i samma prisklass. Det enda du vinner med en billig IPS är bättre betraktningsvinklar.

Skojar du eller? Även en sån här skitskärm har säkert 100 gånger bättre färgåtergivning än en rutten tn-panel.

Permalänk

Nuförtiden låter det ju mycket med 14ms. Men i praktiken är det väl fullkomligt omöjligt för synsinnet att göra oss medvetna om ljus (eller ickeljus) med en kontinutet kortare än ca 35ms? Kan någon förklara vad den synbara skillnaden är mellan en skärm med 14ms och en med låt oss säga 2ms, om dem är likvärdiga i övrigt?

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSvedis:

Nuförtiden låter det ju mycket med 14ms. Men i praktiken är det väl fullkomligt omöjligt för synsinnet att göra oss medvetna om ljus (eller ickeljus) med en kontinutet kortare än ca 35ms? Kan någon förklara vad den synbara skillnaden är mellan en skärm med 14ms och en med låt oss säga 2ms, om dem är likvärdiga i övrigt?

Egentligen så är det väl mest att det är mer eftersläpningar och sånt på paneler med högre ms. Fast det tycker jag inte brukar gälla med ips som med tn-paneler, ips-paneler har generellt minst eftersläpningar av alla tekniker, iaf vad jag har upplevt och jag är kräsen när det gäller sånt. Inte för att jag spelar mycket utan jag bara stör mig på eftersläpningar allmänt.

Själv har jag en 6 ms ips och jag tycker då den klår en 2 ms tn-panel på den biten iaf (på allt annat också iofs ). Sen tycker väl den inbitne gamern att några ms gör all skillnad i världen. Men den verkliga boven är ju egentligen input lag (fördröjningen innan bilden faktiskt börjar ritas på skärmen) som faktiskt är något mycket allvarligare eftersom den kan vara bra mycket högre än några ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSvedis:

Nuförtiden låter det ju mycket med 14ms. Men i praktiken är det väl fullkomligt omöjligt för synsinnet att göra oss medvetna om ljus (eller ickeljus) med en kontinutet kortare än ca 35ms? Kan någon förklara vad den synbara skillnaden är mellan en skärm med 14ms och en med låt oss säga 2ms, om dem är likvärdiga i övrigt?

Vet inte exakt var de där 35ms kommer ifrån eller hur du menar, menar du att om något lyser i endast 5ms så ser vi inte ens det överhuvudtaget? En bra kamerablixt kan lysa 2ms, vissa blixtar t.om 1ms, och det ser vi. Som jag förstått det så räcker de 25/30fps nånstans som du syftar på till att en rörlig bild ska upplevas mjuk, men vi kan uppfatta mer än så. Näthinnan blir fortfarande exponerad av ljuset, är väl bara att hjärnan inte riktigt hinner med i vad som händer. Om man rör på muspekaren på en skärm på 10ms så uppstår ett spår, pekaren blir utsmetad. Det registrerad ögat. Även med riktigt låg ms kan kan nog uppfatta att den blir lite suddig i rörelsen.

Nu är ju jag ingen expert dock, men det är så jag förstått det med ögat och syncentrat. Sen är det ju så att man uppfattat rörelser bättre i periferin. Sen får man inte heller glömma att de ms som skärmtillverkare anger ofta är grå-vit-grå eller om det var grå-svart-grå. Tar man två helt olika färger kan det se annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Synd att få tillverkare kan få ut en snygg billig LED IPS skärm i högblankt (glossy) utförande, igenligen bara Hazro som har en 27:a som går att beställa direkt från tillverkaren i England samt några modeller från Apple som kostar därefter, skulle gärna se lite fler på marknaden och kanske bättre priser.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oceanic:

Synd att få tillverkare kan få ut en snygg billig LED IPS skärm i högblankt (glossy) utförande, igenligen bara Hazro som har en 27:a som går att beställa direkt från tillverkaren i England samt några modeller från Apple som kostar därefter, skulle gärna se lite fler på marknaden och kanske bättre priser.

Det kan bero på att IPS traditionellt sett har varit riktade till proffs och proffs vill inte ha glossy.