Permalänk

H80 med slim fläktar

Skulle ett H80 med 2st Scythe 120mm Slip Stream Slim Fan, 1600 RPM fungera till att kyla en överklockad i7 2600K? Det är mitt första möjliga bygge med vattenkylning och 120x120x25mm fläktar passar inte i mitt mATX chassi, så det är antingen en H80 med slim fläktar eller en H60 (då radiatorn är smalare än H80). Undrar också vilket av de båda skulle fungera bäst?

Det finns även 2000 RPM slim fläktar men dessa är väldigt högljudda och detta kan jag enbart tänka mig som sista alternativ, och i så fall kanske ändå välja luftkylning över högljudda fläktar.

Permalänk
Medlem

Prestandan kommer förmodligen bli sämre med slimfläktar särskilt om du jämför dem med Gentle Typhoon fläktar som är gjorda för radiatorer. Men eftersom att dessa inte är något alternativ så tycker jag du ska ta en H60 då den smalare radiatorn resulterar i mindre motstånd än vad H80s tjocka. Vad är det för chassi du bygger i? Om möjligheten för tornkylare med två GT 1450rpm finns tror jag att det är den bättre lösningen.

Ps. Hör ljudnivå till dina prioriteringar tycker jag du ska ta 1200rpm istället.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Tack för snabbt och detaljerat svar. Chassit jag tänkte bygga i är ett Silverstone Temjin TJ08B-E (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=939926). Har lyckats hitta information om att med det moderkortet jag tänkte använda, ASUS Maximus IV Gene-Z, så rymmer ett H80 plats i 120mm fläktplatsen och samtidigt inte är i vägen för processorn, vilket var fallet med vissa moderkort tillsammans med det chassit och H80. Det är precis på gränsen men det ska funka:

Jag kommer troligen att köra med Scythe Gentle Typhoon som nämnts. Skulle 1450 RPM räcka för överklockning, eller får det bli 1850? Turligt nog är de inte så högljudda.