Nätaggregat i budgetklassen 2010

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD_PERA:

Ja... 4st ACE

Sadist!:lol:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag har ett Fractal Design Intergra 500W som jag fick gratis av inet i utbyte mot mitt första generations "400W" Ace agg. Faktiskt najs att de bytade ut trots att garantin var slut sedan länge och det inte var det agget som testades i Sweclockers test. Kul att den fick helt okej i testet.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Står det någonstans i testet var nätaggen drar i väntläge respektive avstängd?

Mitt nuvarande drar 20w oavsett väntläge eller avstängd . Helt galet mycket för en som betalar elräkningen själv..

/JG

Permalänk

Corsair, inget annat skit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gamingclipshd:

Corsair, inget annat skit

Det var ju en mycket insiktsfull och meningsfull kommentar

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jos:

Står det någonstans i testet var nätaggen drar i väntläge respektive avstängd?

Mitt nuvarande drar 20w oavsett väntläge eller avstängd . Helt galet mycket för en som betalar elräkningen själv..

/JG

Bra kommentar/fråga. Jag har faktiskt helt glömt bort detta, men glöm inte bort att moderkortet påverkar givetvis en hel del eftersom det är det som drar strömmen.
Man hoppas ju att bättre nätagg har bra 5vsb-kretsar, men när jag tänker på det så är det historiskt rätt dåligt och många agg går sönder just här, Tagan och Antec enligt egen erfarenhet. Senast var det ett Tagan som dog av den anledningen, dryga 2 år gammalt.

Det jag sett är att agg ofta snålar in på kondensatorerna här och använder general purpose 85C, istället för bättre kvaliteter. Troligen för att kretsen inte belastas så mycket, men å andra sidan är den på 24/7. Corsair har bästa sort genomgående, det vet jag. Om deras konstruktion är effektiv är däremot en annan sak.

Nu när du gjort mig uppmärksam på detta, så ska jag gräva vidare och se vad jag hittar. Tack!:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hur är det nu förresten, kan inte vissa strömmätare även visa felaktiga värden vid låg belastning på nätagg?

Jag vet att aktiv PFC kan lura vissa strömmätare vid högre belastning, så att ett nätagg kan verka effektivare än det egentligen är, men jag har även ett vagt minne att det även kan vara tvärtom vid låg belastning, så mätaren visar för högt... Nån som känner igen det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

En enkel bra lösning för detta är att göra som jag jag har en separat brytare,i mitt fall en jfd brytare men det går lika bra men en bättre grendosa med brytare på. Då slipper man både att ha en liten strömtjuv och systemet är helt safe för störningar på elnätet tex åska etc när man inte är hemma

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MichaSWE:

En enkel bra lösning för detta är att göra som jag jag har en separat brytare,i mitt fall en jfd brytare men det går lika bra men en bättre grendosa med brytare på. Då slipper man både att ha en liten strömtjuv och systemet är helt safe för störningar på elnätet tex åska etc när man inte är hemma

jfd?

Ingen grendosa med brytare som jag sett bryter på jorden också, och åskan kommer in lika bra den vägen. Dessutom är gnistgapet i en brytare knappast något åskan hindras mycket av om den inte har någon annanstans att ta vägen. Kabel ur eller proffs-åskskydd är det enda som gäller.

Ytterligare en sak: Jag vill hävda att man ökar risken kraftigt för primärsidehaveri på nätagget, speciellt på lite sämre agg, om man dagligen måste ladda ur och ladda upp de stora högvoltarna som sitter där. ATX-standarden är inte gjord för att bryta strömmen på primären som normal metod och många tillverkare dimensionerar nog inte efter detta.

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

jfd?

Ingen grendosa med brytare som jag sett bryter på jorden också, och åskan kommer in lika bra den vägen. Dessutom är gnistgapet i en brytare knappast något åskan hindras mycket av om den inte har någon annanstans att ta vägen. Kabel ur eller proffs-åskskydd är det enda som gäller.

Ytterligare en sak: Jag vill hävda att man ökar risken kraftigt för primärsidehaveri på nätagget, speciellt på lite sämre agg, om man dagligen måste ladda ur och ladda upp de stora högvoltarna som sitter där. ATX-standarden är inte gjord för att bryta strömmen på primären som normal metod och många tillverkare dimensionerar nog inte efter detta.

Jag skrev inte att jag har en brytare för jorden på grendosan läs ordenligt pls jag har en sån här https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?shop=ELFA_SE-SV#...

Med tanke på att du kan få ström att hoppa riktigt långt vid en direkt åskträff så nej naturligtvis inte. Ett direktnedslag pallar inte åskskydd heller det står även på dem. Däremot så skyddar den lösning mot (som jag skrev innan) störningar på elnätet vid tex åska etc Med andra ord när du får en liten kul strömspik för att en relästation eller annat kul i närheten fått en smäll (Sannolikheten att det händer är ju även bra mycket större än ett direktnedslag)

Med primärside haveri antar jag att du menar att huvudkondningarna flyger vid uppstart. Hade jag suttit på ett 5år gammalt Hiper agg hade jag nog delvis köpt ditt resonemang. Men jag är överlag rätt tveksamt till att det skulle vara ett problem på en produkt med en i alla fall skaplig kvalitetsnivå. Personligen så skulle det förvåna mig kraftigt om mina huvudkondensatorer från japanska Nippon Chemi-Con skulle göra det. I så fall hade det blivit rma direkt och med 7års garanti så tror jag nog även att tillverkaren skulle dela min förvåning

Om kabel ur är det enda andra som gäller Så visst är naturligtvis också det en bra lösning om man i motsatts till mig har jordade i vägguttag och inte behöver en separat jfb. Men då säger du ju lite emot dina farhågor om haverier

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Så jag borde inte ångrat mig att jag köpt ett 500W Fracal Integra?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

jfd?

Ingen grendosa med brytare som jag sett bryter på jorden också, och åskan kommer in lika bra den vägen. Dessutom är gnistgapet i en brytare knappast något åskan hindras mycket av om den inte har någon annanstans att ta vägen. Kabel ur eller proffs-åskskydd är det enda som gäller.

Ytterligare en sak: Jag vill hävda att man ökar risken kraftigt för primärsidehaveri på nätagget, speciellt på lite sämre agg, om man dagligen måste ladda ur och ladda upp de stora högvoltarna som sitter där. ATX-standarden är inte gjord för att bryta strömmen på primären som normal metod och många tillverkare dimensionerar nog inte efter detta.

Inget jag faktiskt tänkt på men kom och tänka på en annan sak. Man använder NTC Termistorer på lite dyrare nätag för att få bort rusningsströmmarna som annars uppstår. Kondensatorer är som batterier fast dom laddar ju upp sig blixtsnabbt. Säkert inte bra för varken dom eller annat hemma.

Anledningen till att jag byte mina deltaco var att det gick inte att ha 4st sådan på min UPS. När jag startade UPS:en och alla 4 fick kräm på primärsida så gick 10A säkringen Burkarna i sig startade inte utan dom var av men var bara för aggen var anslutna. Jävla automatarea men så är det. Händer inte med mina corsair har dock bara 2st istället på UPS:sen dock lika kraftiga i hop men i alla fall dom BÖR ha sådana kretsar. Även sånt snålar dom med på budget agg men mer påkostade agg ska ha en Termistor. För dom som inte vet hur den fungerar så ändras resistansen med temperaturen. Varianten i detta fallet sjunker resistansen med temperaturöknigen så när agget kopplas in så fylls kondigarna långsamt upp och samtidigt börjar termistorn bli varm av strömmen som passerar den och är den rätt dimensionerad så blir den lagom varm att motståndet blir obetydligt och sedan fungerar agget som vanligt.

Vilket fall som helst så gör man sig en tjänst i att se till att undvika budget agg som gärna suger i sig mö ström en kort stund. Har själv feta problem med automatsäkringarna i lägenheten jag hyr så det är bane mig ett måste. Skulle varit bytta men det är ju som det är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Inget jag faktiskt tänkt på men kom och tänka på en annan sak. Man använder NTC Termistorer på lite dyrare nätag för att få bort rusningsströmmarna som annars uppstår. Kondensatorer är som batterier fast dom laddar ju upp sig blixtsnabbt. Säkert inte bra för varken dom eller annat hemma.

Anledningen till att jag byte mina deltaco var att det gick inte att ha 4st sådan på min UPS. När jag startade UPS:en och alla 4 fick kräm på primärsida så gick 10A säkringen Burkarna i sig startade inte utan dom var av men var bara för aggen var anslutna. Jävla automatarea men så är det. Händer inte med mina corsair har dock bara 2st istället på UPS:sen dock lika kraftiga i hop men i alla fall dom BÖR ha sådana kretsar. Även sånt snålar dom med på budget agg men mer påkostade agg ska ha en Termistor. För dom som inte vet hur den fungerar så ändras resistansen med temperaturen. Varianten i detta fallet sjunker resistansen med temperaturöknigen så när agget kopplas in så fylls kondigarna långsamt upp och samtidigt börjar termistorn bli varm av strömmen som passerar den och är den rätt dimensionerad så blir den lagom varm att motståndet blir obetydligt och sedan fungerar agget som vanligt.

Vilket fall som helst så gör man sig en tjänst i att se till att undvika budget agg som gärna suger i sig mö ström en kort stund. Har själv feta problem med automatsäkringarna i lägenheten jag hyr så det är bane mig ett måste. Skulle varit bytta men det är ju som det är.

Ett tipps för att lösa probelmet om du har kompetens att göra det eller känner någon som har det är att du byter ut dvärgsäkringen du har (den du har nu är troligtvis en B).

Om du byter den till en C kommer problemet troligtvis vara bort trollat Jag jobbar en hel del med ljud och ljus teknik där jobbar vi rätt ofta med prylar som har extremt hög startförbrukning i någon sekund samma problem som med din ups med 4 agg.

En C kan klara upp till 10ggr märkströmmen i några sekunder. Det kan dock vara en rätt god idee att kolla med fastighetsägaren först om det är ok då en del försäkringsbolag har synpunkter på att man skall ha annat än B till vanliga vägguttag.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Jo jag har läst el men jag praktiserar det aldrig så har igen behörighet att byta det och jag hade inte gjort det ändå. Får fastighetsägaren göra i så fall men jag orkar inte bekymra dom om det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Jo jag har läst el men jag praktiserar det aldrig så har igen behörighet att byta det och jag hade inte gjort det ändå. Får fastighetsägaren göra i så fall men jag orkar inte bekymra dom om det.

Nänä ursäkta att man kom med ett tips som skulle lösa problemet: Det är ju klart väldigt jobbigt med den tunga insatsen av att köpa en dvärgbrytare för 50kr och 20mins jobb att byta den Det var inte illa menat ^^

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Nänä ursäkta att man kom med ett tips som skulle lösa problemet: Det är ju klart väldigt jobbigt med den tunga insatsen av att köpa en dvärgbrytare för 50kr och 20mins jobb att byta den Det var inte illa menat ^^

Menade inta ett förolämpa heller. Men jag får inte byta själv det vet jag redan var det jag sa då det krävs behörighet för att byta sådana. Skulle dom byta så ska jag så klart be dom om bättre hade redan tänkt det men som sagt det ligger i så fall i framtiden.

Men det löser inte problemet med att nätag drar onödigt med höga startströmmar när dom ansluts vilket kan vara problematiskt för fler än mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Menade inta ett förolämpa heller. Men jag får inte byta själv det vet jag redan var det jag sa då det krävs behörighet för att byta sådana. Skulle dom byta så ska jag så klart be dom om bättre hade redan tänkt det men som sagt det ligger i så fall i framtiden.

Men det löser inte problemet med att nätag drar onödigt med höga startströmmar när dom ansluts vilket kan vara problematiskt för fler än mig.

Nä det är klar där hjälper bara att man fatisk köper lite bättre / tyvärr oftast dyrare nättagg både mitt HX850 och mina B-quiet agg har tex inga sådan problem visst dem går upp lite men inte alls på samma sätt som en budget psu

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gamingclipshd:

Corsair, inget annat skit

Tyckte precis som du tills jag provade Xigmatek.

Permalänk
Medlem

Xigmatek? Finns ju sämre "rebrandare", men kvaliteten är ojämnare och såvitt jag vet överlag lägre än Corsair.
Tex den här recensionen på en av deras 500Wattare imponerar inte direkt:
Xigmatek NRP-PC502 500W Review

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Xigmatek? Finns ju sämre "rebrandare", men kvaliteten är ojämnare och såvitt jag vet överlag lägre än Corsair.
Tex den här recensionen på en av deras 500Wattare imponerar inte direkt:
Xigmatek NRP-PC502 500W Review

Fullt möjligt att kvaliten är ojämn, jag har väl haft tur att få 2 riktigt bra då.
Går att hitta bra och dåliga recensioner på alla "Brands" inklusive Corsair.

"Summing up the above, the Xigmatek NRP-MC651 earns our Editor's Choice Award. "
Xigmatek NRP-MC651 PSU - Conclusion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Telle:

Fullt möjligt att kvaliten är ojämn, jag har väl haft tur att få 2 riktigt bra då.
Går att hitta bra och dåliga recensioner på alla "Brands" inklusive Corsair.

"Summing up the above, the Xigmatek NRP-MC651 earns our Editor's Choice Award. "
Xigmatek NRP-MC651 PSU - Conclusion

Helt ok test, men utan rippelmätning värdelöst i mina ögon. Dock verkar det fortfarande vara bra med hög kvalitet. Tyvärr är tekniken gammal med double-forward konfiguration, istället för synkron likriktning som alla nya Corsair använder sig av (HX750/850, AX750/850/1200). Nödvändigt för att ta nästa steg gällande högsta effektivet och prestanda.

Detta agg motsvarar troligen VX550,TX750 och andra som bygger på den gamla CWT-plattformen PSH.

TX750:

Xigmatek NRP-MC651:

För rätt pris ett bra köp som jag ser det. Fullt i klass med Corsairs motsvarande, äldre agg. Och prydligare invändigt.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Mmm, håller med, verkar internt vara en prydligare ungefär motsvarande TX750... Den verkar även ha liknande ljudprestanda, dvs lite för högt för min smak misstänker jag...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ah tackar för detta test Sweclockers, det hade jag missat helt förut av nån anledning. För mig med extremt begränsad budget så är detta test gudasänt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Scirocco:

Ah tackar för detta test Sweclockers, det hade jag missat helt förut av nån anledning. För mig med extremt begränsad budget så är detta test gudasänt.

Tänk bara på att Corsair CX400 inte finns längre och är ersatt av ren dynga. CX430 osv. Det är konstaterat att CX430 tex endast har en primär kondensator på 180uF (normalt för billiga 250W agg, samt INTE har diodbryggan monterad på kylfläns vilket i praktiken gör det till ett 300W agg. Precis samma stil som vissa andra ökända märken. Riktigt uselt av Corsair att utnyttja sitt tidigare goda rykte och försöka kränga sådant.

CX400 var mycket bättre på precis alla sätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänk bara på att Corsair CX400 inte finns längre och är ersatt av ren dynga. CX430 osv. Det är konstaterat att CX430 tex endast har en primär kondensator på 180uF (normalt för billiga 250W agg, samt INTE har diodbryggan monterad på kylfläns vilket i praktiken gör det till ett 300W agg. Precis samma stil som vissa andra ökända märken. Riktigt uselt av Corsair att utnyttja sitt tidigare goda rykte och försöka kränga sådant.

CX400 var mycket bättre på precis alla sätt.

Tack för tippset med jag skulle endå köpa 500 watt minumum eftersom jag kör SLI.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tänk bara på att Corsair CX400 inte finns längre och är ersatt av ren dynga. CX430 osv. Det är konstaterat att CX430 tex endast har en primär kondensator på 180uF (normalt för billiga 250W agg, samt INTE har diodbryggan monterad på kylfläns vilket i praktiken gör det till ett 300W agg. Precis samma stil som vissa andra ökända märken. Riktigt uselt av Corsair att utnyttja sitt tidigare goda rykte och försöka kränga sådant.

CX400 var mycket bättre på precis alla sätt.

Helt horribelt!

Hade varit bra om denna varning kom in i artikeln.

Permalänk
Medlem

Saxat från Corsairs hemsida.
''Builder Series: The Corsair Builder Series delivers worry-free compatibility for your home system build or desktop upgrade. This value power supply has features normally reserved only for premium power supplies''
Lite farligt om dom skapar ett högre förtroende för en serie då det bara är CX 400 som har 80+.
Då tror man ju att dom med högre wattal är automatiskt bättre, som det brukar vara.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

... och vinnare blev?

Permalänk
Medlem

Skärpning Sweclockers crew!

"Kablarna på modellen är i naket utförande vilket är vanligt på nätdelar i den här prisklassen".
Vad jag kan se så är dem isolerade. Det heter en avskalad och en oskalad kabel.
Hade den varit "naken" alltså bara själva kopparn hade det blivit kortslutning i hela datorn. Dessutom så hade det stridit mot Elsäkerhetsverkets föreskrifter om en starkströmsanläggning. (Nätaggregat räknas som starkströmsanläggningar på 220 sidan.)

Man har ju BB2 och BB1 (teoretisk)
(Vilket betyder att jag inte får göra ett jota med vad nyinstallation heter. Bara byta i princip det som redan finns typ brytare, uttag, lampor och kablar.)
Siktar därför på en karriär som nätverkstekniker då nästan femårig elektrikerlärling inte är något att va.
Håller på att ta CCNA1 sen blir det CCNA2-4. Därefter funderar jag att ge mig i kast med CCNP samtidigt som CCIE är min största önskedröm. Får även in lite C, C# och Java script vilket kan vara en fördel att ha provat på så man ser hur det är att programmera.