Permalänk

Effektiv FPS - Battlefield 3

Hej, problem?
Jag spelar BF3-Betan med allt på ULTRA men utan AA och HBAO, upplösning 1680x1050 och får i runda slängar mellan ~100 - 150 FPS, och som vi alla vet och kan säga så är över 80 FPS laggfritt och mycket spelbart men till problemet; Även om jag ligger med höga Frames så är det laggigt. Vad beror det på? Jag installerade Catalyst 11.10, men det var fruktansvärt med allt flimmer, så bytte till 11.9, aningen bättre. Beror det på mitt grafikkort? Mena, mitt 5970-kort hade flimmer hela BFC2-perioden titt som tätt. Beta, sure! Men andra med såna frames gnäller inte? Vad sker!?

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem

Jag får också "flimmer" i betan. Skärmen blinkar vitt ibland. Tänk på att beta är till för att hitta buggar så självklart finns det massa buggar att hitta Testa att slå på vsync och se va som händer.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Har du fullscreen på ? Mitt laggade väldigt mycket när jag inte körde fullscreen. Gå in i options och ändra till fullscreen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cubebenq:

Har du fullscreen på ? Mitt laggade väldigt mycket när jag inte körde fullscreen. Gå in i options och ändra till fullscreen

Min fungerar tvärtom, kör jag i fönster är det spelbart men kör jag fullscreen så är det som att den käkar minne o allt blir segt som sirap till slut.

Permalänk

Haha, V-sync och fullscreen har jag togglat. Ingen ändring

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem

microstuttering

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

microstuttering

Ja, shit! har läst massa om Micro Stutter nu och det verkar vara boven! Och som jag fattat det så löser en skärm på 120 hz detta! Right?

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem

Upplever själv inget återkommande flimmer som stör. Har dock haft enstaka vita flashes (Inte flashlight) men de tror jag är buggar.

Kan dock vara ATI relaterat?

Permalänk
Medlem

Microstuttering har även drabbat mig, inte mycket att göra åt förutom att skaffa grafikkort med en gpu vad jag förstått.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Min fungerar tvärtom, kör jag i fönster är det spelbart men kör jag fullscreen så är det som att den käkar minne o allt blir segt som sirap till slut.

Haha knas, tur att det funkar iallfall!

Permalänk
Medlem

Jag kör allt på ultra i 1920x1080 med all AA avständ och med SSAO, hamnar inte under 60 med datorn i min sign. Tycker dock att det är lite klent med 60 fps med den riggen jag har, kör även 875Mhz på GPU och 4.2Ghz på CPU. Ser ingen större skillnad med AA om jag ska vara ärlig då man hela tiden rör sig och faktiskt inte hinner se kantutjämning. Hoppas DICE optimerar det ytterligare så man kan brassa på med lite till

Edit: Öste på med 2x AA och post på medium, SSAO och resten på ultra, hamnar inte under 50 iaf, ligger ganska stabilt 60 och uppåt. Grafikkortsfläktar på 70% dock, men det ljudet är bara lite jobbigt de första minuterna

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

det kanse inte är en dålig server med hög ping?

Permalänk

Riktigt snyggt, kul o varierat, men jag hoppas verkligen att de fixar alla Crossfire/SLI buggar till releasen. Det är ju en beta, så jag ska väl inte klaga för mkt. Syftet är väl att fel ska uppdagas!

Jag har också riktigt mkt flimmer hela tiden, och lider av seriös Microstuttering. Får mellan 80-100fps utomhus på 1900x1200 ULTRA noAA, men ändå så är det inte riktigt lent som silke att spela. Först 100fps+ så känns det helt smooth, o det är ju knasigt! Fick ta bort AA bara för att det skulle gå 100 FPS+! Brukar drivrutiner fixa/förbättra detta?:)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Skrivet av tobiasand:

Riktigt snyggt, kul o varierat, men jag hoppas verkligen att de fixar alla Crossfire/SLI buggar till releasen. Det är ju en beta, så jag ska väl inte klaga för mkt. Syftet är väl att fel ska uppdagas!

Jag har också riktigt mkt flimmer hela tiden, och lider av seriös Microstuttering. Får mellan 80-100fps utomhus på 1900x1200 ULTRA noAA, men ändå så är det inte riktigt lent som silke att spela. Först 100fps+ så känns det helt smooth, o det är ju knasigt! Fick ta bort AA bara för att det skulle gå 100 FPS+! Brukar drivrutiner fixa/förbättra detta?:)

Ja, hoppas de fixar till allt! Vi sitter på samma kort du och jag och ja, Microstuttering tror jag drabbar HD5970 Mest Men, det är tydligen inte kortet i sig som har problem, eftersom vi har så hög FPS så ska det som sagt inte vara problem, utan det är skärmen som är för dålig helt enkel, antar att du sitter på vanlig 60Hz skärm, dvs inte hinner med att uppdatera bilderna mellan GPU1 & GPU2, men med en 120Hz skärm så ska microstuttering försvinna! Om jag har förstått allt rätt!

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle_hakman:

Hej, problem?
Jag spelar BF3-Betan med allt på ULTRA men utan AA och HBAO, upplösning 1680x1050 och får i runda slängar mellan ~100 - 150 FPS, och som vi alla vet och kan säga så är över 80 FPS laggfritt och mycket spelbart men till problemet; Även om jag ligger med höga Frames så är det laggigt. Vad beror det på? Jag installerade Catalyst 11.10, men det var fruktansvärt med allt flimmer, så bytte till 11.9, aningen bättre. Beror det på mitt grafikkort? Mena, mitt 5970-kort hade flimmer hela BFC2-perioden titt som tätt. Beta, sure! Men andra med såna frames gnäller inte? Vad sker!?

jag håller med dig , ja har inte samma prylar men ja kör samma upplösning och har över 100fps, ibland men ibland laggar det satan och känns inte bra

ja köär med de nyaste beta drivarna

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Detta är bland de snyggaste spelen som släppts på länge. Klart att grafikkort och cpu blir prövade mer än alla konsolportar.
Tycker det flyter på riktigt bra för att vara så snyggt må ja säga. Visst det finns säkert optimeringar att göra och mycket annat. Gubbarna och objekt kan ibland komma in på välldigt suspekta ställen

Djälc kör jag dubbla 5750 och har INGEN microsuttering ihuvudtaget. Dock får jag irriterande streck som kommer upp ibland.

Permalänk
Medlem

Ni kan sätta på Ultra hur mycket ni vill, det är fortfarande avstängt för betan... Det blir bara High ändå.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Bara jag som la BF3 betan på hyllan tills vi får en riktig release av spelet och ordentliga drivrutiner ? Känns nästan så.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Spelet kommer garanterat kräva dubbla 580 eller likvärdigt för att kunna nyttja de högsta inställningarna med njutbar FPS i framtiden också. Inte speciellt svårt att förstå.

Permalänk
Skrivet av Pelle_hakman:

Ja, hoppas de fixar till allt! Vi sitter på samma kort du och jag och ja, Microstuttering tror jag drabbar HD5970 Mest Men, det är tydligen inte kortet i sig som har problem, eftersom vi har så hög FPS så ska det som sagt inte vara problem, utan det är skärmen som är för dålig helt enkel, antar att du sitter på vanlig 60Hz skärm, dvs inte hinner med att uppdatera bilderna mellan GPU1 & GPU2, men med en 120Hz skärm så ska microstuttering försvinna! Om jag har förstått allt rätt!

Absolut det tror jag också kan avhjälpa problemet en aning! Men om det fixar till drivrutinerna så hoppas jag nog det funkar på 60Hz skärm också. Faktum är att de flesta spelare där ute sitter ju faktiskt fortfarande med 60Hz skärmar, och jag har inga som helst problem i något annat spel, t.ex. Crysis 2, COD, Metro mm, mm.

Har t.o.m testat t.ex. på COD att dra på typ full AA i Catalyst, bara för att få ner det till runt 55-60 fps (det kräver ju så lite COD), och kollat om det flyter perfekt där, och det gör det faktiskt, CRysii o crysis 2 lika så! Så det måste vara ffa drivers i BF3 betan som är boven...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Detta är bland de snyggaste spelen som släppts på länge. Klart att grafikkort och cpu blir prövade mer än alla konsolportar.
Tycker det flyter på riktigt bra för att vara så snyggt må ja säga. Visst det finns säkert optimeringar att göra och mycket annat. Gubbarna och objekt kan ibland komma in på välldigt suspekta ställen

Djälc kör jag dubbla 5750 och har INGEN microsuttering ihuvudtaget. Dock får jag irriterande streck som kommer upp ibland.

Kul att det funkar bra för någon med crossfire också Men har du kollat dina FPS o vilka inställningar kör du på? För om du t.ex. kör på en ganska låg upplösning, med låg grafik utan AA, så kan man ju lätt få spelet så att det går över 100 FPS hela tiden, o då flyter det ju faktiskt, då går det så pass snabbt så att man överkommer Microstuttering.

Om det är så, så prova dra upp grafiken o kolla fraps så att du ligger typ på 60-80 FPS, för där SKA det flyta. Det männskilga ögat kan uppfatta typ 50 Hz, d.v.s över 50-55 fps så är det per definition så bra flyt man kan få. Men problemet för mig o andra är att det är ju inte det....80-90 FPS "laggar" typ lite grann...dock fullt spelbart!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X99 Gaming 5 CPU: Intel Core i7-5820k @ 4,2 Ghz, Corsair H80i Watercooling Kit
RAM: 16GB DDR4 Corsair Vengeance LPX @ 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1080 Ti Gaming X
Hårddisk: Samsung 970 EVO 500GB NVMe+Corsair Force GS SSD 240GB+WD Velociraptor 2x150GB RAID0+2TB+1TB
Nätdel: Corsair TX 950W Chassi: Antec Twelve Hundred Gaming Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasand:

Kul att det funkar bra för någon med crossfire också Men har du kollat dina FPS o vilka inställningar kör du på? För om du t.ex. kör på en ganska låg upplösning, med låg grafik utan AA, så kan man ju lätt få spelet så att det går över 100 FPS hela tiden, o då flyter det ju faktiskt, då går det så pass snabbt så att man överkommer Microstuttering.

Om det är så, så prova dra upp grafiken o kolla fraps så att du ligger typ på 60-80 FPS, för där SKA det flyta. Det männskilga ögat kan uppfatta typ 50 Hz, d.v.s över 50-55 fps så är det per definition så bra flyt man kan få. Men problemet för mig o andra är att det är ju inte det....80-90 FPS "laggar" typ lite grann...dock fullt spelbart!

Jag kanske använderlägre inställningar än du.
2st 5750 motsvarar ju inte mer än ett Ti560 i prestanda i de flesta spel.
I mitt fall använder jag högsta inställningarna men bara 1280x720 eftersom min projektor jag använder inte klarar högre upplösning.
Dock skulle jag inte kunna ställa in högre upplösning utan att det skulle börja lagga. I de värsta ute scenerna ligger det redan lite lågt för min smak.