Dator sönder men vet inte vad.

Permalänk

Dator sönder men vet inte vad.

jag stänger alltid av all ström till dator när jag går och lägger mig men en morgon när jag skulle starta dator där bak så small det och blitrade till och även strömmen gick i en del av huset. jag drog ut alla sladdar och testa ett annat el uttag och med bara datorn men samma sak händer igen sedan slutade det att fungera helt. jag beställde ett nytt nättagg eftersom det är så gammalt

det nya nättagget jag fick fungerade i sådär en vecka sen hände samma sak och nu har jag fått ett nytt med garantin men vågar inte testa det då jag måste fixa problemet först men vet inte vad det kan vara, moderkortet? vet inte, behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

första smällen kan ha tagit med sig fler grejer i datorn och sånt kan va svårt att lista ut
kolla om du har några svarta brända märken på moderkortet speciellt runt lödningar och liknande

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

-

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg rör det sig om?

Permalänk

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av LakrisTAnDA:

som sagt har jag ett nytt 700w som jag inte vågar testa fören jag vet felet

"700w" är inget märke, tala om vad du har för agg.
Det finns agg som är ökända för att haverera på ett dåligt sätt och ta med sig både säkringar och komponenter i fallet.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Japp märke,modell,watt är dom saker vi behöver veta.
Och helst på alla tre nätagg även ålder är av intresse på nätagg då dom åldras men det är inte lika viktigt som märke,modell,watt.
Dvs det som small först,det som du har bytt nu,och det gamla du ska testa.

Sen skulle komponeterna i datorn vara av stor hjälp med det är ju en viss skillnad på en p3:a @1ghz med ett instegs grafikkort och en i5 2600k OC @ 5ghz med två ati 6990 i crossfire.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

-

Permalänk

-

Permalänk
Medlem

Du glömde berätta vad alla andra nätaggen var för några som du nämnt. Märke modell och ålder på dem också. Du har nämnt 4 nätagg men bara berättat vad en av dom är för något. Lättare att svara på dina frågor då.

Permalänk

så, skriv inget om nätagget nu era dumma jävlar
det ända jag undar är om det skulle kunna vara fel på moderkortet eller processorn
köpte datorn för kanske 5-6 år sedan begagnad om det är därför den håller på att gå sönder
och vet inte vad de gammla delarna är för något vilket ni inte heller behöver veta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LakrisTAnDA:

så, skriv inget om nätagget nu era dumma jävlar
det ända jag undar är om det skulle kunna vara fel på moderkortet eller processorn
köpte datorn för kanske 5-6 år sedan begagnad om det är därför den håller på att gå sönder
och vet inte vad de gammla delarna är för något vilket ni inte heller behöver veta

Det skulle kunna vara fel på både moderkortet OCH processorn.

Varsågod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LakrisTAnDA:

så, skriv inget om nätagget nu era dumma jävlar
det ända jag undar är om det skulle kunna vara fel på moderkortet eller processorn
köpte datorn för kanske 5-6 år sedan begagnad om det är därför den håller på att gå sönder
och vet inte vad de gammla delarna är för något vilket ni inte heller behöver veta

Det är ju det vi försöker att hjälpa dig att komma fram till så JO vi har behov av att veta vad det är för delar för att kunna svara med ett någorlunda träffsäkert svar och inte tex (ja det finns 0,5-100% chans att något är trasigt) vilket inte är ett dugg hjälpsamt (men har jag fel så har du ju fått svaret nu dvs 0,5-100% chans att nåt är trasigt).

Om du hade svarat att det endast är erkänt bra nätagg som använts så är chansen för att övriga komponenter är trasiga ganska liten.
Hade du däremot svarat att det var ett ace nätagg som är VÄLKÄNDA för att smälta ihop när du kommer upp till 50% av vad det ska klara ja då hade svaret varit högst sannolikt att andra delar är trasiga.

Samma sak med dom andra nätaggen du testat vad var det för nått (kanske du skrev nåt av dom inlägg du redigerat bort nu vilket jag aldrig såg i så fall) var det det billigaste skiten du kunde hitta eller nåt som borde vara ok?

Sen för att svara på en frågan om 5-6 år gamla delar kan vara på väg att ge sig så finns det två svar på den (en om nätagg och en om allt annat).
1, JA om det är ett skräp nättag så är det ganska sannolikt att det börjar bli riktigt dåligt och NEJ om det vpre ett erkänt bra märke,modell då borde det hålla några år till.
2, Allt annat i datorn borde hålla i många,många år till så länge det är ett bra nätagg som INTE skickar strömspikar (möjligtvis hd som kan vara värt att byta men det är ju en helt annan sak då det är mekanik i den).

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTAGGET.
Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTAGGET.
Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTAGGET.
Så som du ser hjälper det VÄLDIGT mycket att veta vad för nätaggret som satt som har provats.
Men eftersom du inte verkar vilja ha nån direkt hjälp så lämnar jag nu denna tråd och vill du ha det så hoppas nån annan svarar.

Sen kan jag tillägga att det absolut skadligaste för all elektronik är själva uppstarten då allt ska ha ström NU och det som tar mest stryk av att slå på strömmen igen efter att du har brutit den är just nätagget.
Det kan vara därför ditt nätagg har dött (om det har gjort det) och alla dessa upprepade starter har förkortat livslängden på ditt nätagg men hur länge vet jag inte men det kan vara allt från en månad till år.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LakrisTAnDA:

så, skriv inget om nätagget nu era dumma jävlar
det ända jag undar är om det skulle kunna vara fel på moderkortet eller processorn
köpte datorn för kanske 5-6 år sedan begagnad om det är därför den håller på att gå sönder
och vet inte vad de gammla delarna är för något vilket ni inte heller behöver veta

det kan vara fel på moderkort och cpu. vad är det för märke på nätagget?

Permalänk
Medlem

@ LakrisTAnDA:

Är du seriös över huvud taget???

Altså när folk frågar vilket fabrikat du hade på nätagget som gick sönder så var ju det enbart för att kunna ge ett så vettigt svar som möjligt.

Altså billiga nätagg är ren dynga för det har sällan skydd för tex strömspikar dvs de kan skicka ut en "puls" långt över maximala 12Vdc, och det kan ge katastrofala följder.

Men med min hyffsade elektronik kunskap så gick ditt agg sönder på primär sidan dvs hände det när du slog på strömbrytaren?

Om så brakade antingen switch transistorn eller likriktar bryggan i agget där av "blixten" ta o testa ett annat agg i datorn du troligtvis kommer det att gå bra.

Men som alla säger så är det VIKTIGASTE i alla datorer bra ström försörjning, dvs lägg någon krona till på ett bra agg
det lönar sig i både el kostnad och värme utveckling.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LakrisTAnDA:

så, skriv inget om nätagget nu era dumma jävlar
det ända jag undar är om det skulle kunna vara fel på moderkortet eller processorn
köpte datorn för kanske 5-6 år sedan begagnad om det är därför den håller på att gå sönder
och vet inte vad de gammla delarna är för något vilket ni inte heller behöver veta

Totalt oacceptabelt språkbruk och attityd. Låt det inte ske igen och läs igenom våra regler, speciellt §1.

Att behandla hjälpsamma medlemmar som skit är inte en bra strategi.

*Tråd låst!*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro