Ljuddämpning, för och nackdelar?

Permalänk

Ljuddämpning, för och nackdelar?

Hejsan.

Jag har beställt ett nytt chassi och funderar nu på att även köpa och montera in ljuddämpning på egen hand.
Dock ställer jag mig och andra den frågan om för och nackdelar med att montera in ljuddämpning i ett chassi.

Fördelar, ja det säger ju sig självt att det blir tystare. Men... med det så blir det även sämre luftflöde och kylning inne i chassit.
Så därför frågar jag er som förhoppningsvis har kunskap och kanske redan provat på detta om lite tips och tricks.
Chassit som jag beställt är ett "Lian Li PC-9F", någon som har en aning om hur pass mycket varmare det kommer att bli inne i chassit efter montaget?

Resten av komponenterna som skall sitta i chassit står där nere, för er som undrar.

Kommer att köra med originalfläktarna till en början.
Tacksam för svar.

Tack på förhand.

-- MusicWizard

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk

Jag satte in såndär tjock ljuddämpning till mitt antec300, och inte vanlig ljuddämpning utan sån som man har för bilar (typ värmeisolering är det väl), men temperaturerna blev knappt förändrade alls. Och då var det ändå riktigt tjocka grejer, så länge du har lagom med luftflöde i datorn så kommer det knappt spela någon roll.

Permalänk
Medlem

En nackdel är väl tyngden. Bitumen väger en hel del.
Har också Antec 300 med både bitumen (mot vibrationer) och biltemas skumgummi (mot ljud).
Kylförmågan har inte påverkats nämnvärt.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Jag har ljuddämpat en rad chassin, först provade jag med Biltemas ljuddämping (bitumen + skumgummi). Sedan började jag använda Be quiet:s ljuddämpningsmatta. Min uppfattning är:

Ifall du har ett kvalitetschassi (styv plåt) samt tysta eftermarknadsfläktar så behövs knapps ljuddämpningsmattor...de kan då mer ses som "grädden på moset" om man vill ha det där "lilla extra"... Men som sagt; ljuddämpningen är högst marginell.

Avseende huruvida de även "isolerar in värmen" eller hindrar luftflödet - inget jag upplevt.

Permalänk
Medlem

Skulle inte oroa mig för någon värmeökning; kan väl eventuellt bli problem om man använder så fet dämpning som m1n1h0p verkar köra med. Något att tänka på är hur mycket utrymme du har bakom moderkortsplåten? Du får måtta lite hur mycket utrymme som finns och sedan skulle jag rekommendera att du gör kabeldragningen riktigt bra och tajt så att du kan få på bakplåten även efter att du lagt på dämp-materialet.

När du säger orginalfläktar menar du att du kör stock-kylare på processorn även? En solid ljuddämpningsmanöver vore att byta ut den så fort du har tid/pengar att göra det.

Permalänk
Skrivet av goralux:

Skulle inte oroa mig för någon värmeökning; kan väl eventuellt bli problem om man använder så fet dämpning som m1n1h0p verkar köra med. Något att tänka på är hur mycket utrymme du har bakom moderkortsplåten? Du får måtta lite hur mycket utrymme som finns och sedan skulle jag rekommendera att du gör kabeldragningen riktigt bra och tajt så att du kan få på bakplåten även efter att du lagt på dämp-materialet.

När du säger orginalfläktar menar du att du kör stock-kylare på processorn även? En solid ljuddämpningsmanöver vore att byta ut den så fort du har tid/pengar att göra det.

Hejsan..

Nej jag kör med en Noctua NH-C12P SE14, som kyler CPU:n.

Men jag tackar för svaret.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk

Jag vill tacka alla som svarat för era fina svar, skall ta allt i beräkning och fundera över hur vida det behövs ljuddämpning när jag är klar med bygget och om det låter mycket, men det stämmer nog att fläktar som produceras idag är relativt tysta om man jämför med hur dom var för 2-3 år sedan, då jag köpte det här chassit som jag har nu.

Tack igen.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.