Bästa sätt att kyla kitteln Antec Sonata III?

Permalänk
Entusiast

Bästa sätt att kyla kitteln Antec Sonata III?

Goddagens allesammans!

Idag, som ni vet, kom den öppna BF3 betan ut, ungefär en timme efter att jag hämtat mitt nya grafikkort från posten (nvidia GeForce GTX560 Ti, klockad till 900MHz). Det fungerar skitbra men mitt i spelandet dog datorn av överhettning, det var processorn som inte var för glad.
Chassiet jag har (Sonata III) har ju som känt inte så bra kylförmåga. Processorn själv har kylning nog men luften kommer helt enkelt inte igenom datorn fort nog. Slut på svammlandet, är det någon som har ideér om hur jag kan lägg till extra kylning?

(det finns en fläktplats i fronten på fel sida om hårddiskarna, jag hade en fläkt där ett tag men det ökade medeltemperaturen av någon dum anledning)

Permalänk
Medlem

Fokusera på att få bort den varma luften ur lådan, inte på att trycka in kall luft. Så en ordentlig fläkt med högt statiskt lufttryck i full fat. Har du plats för en PCI-plats fläkt längst ner i chassit så kan det också vara ett extra alternativ.

Är det refferensdesign på korten med utblås i bakkant?

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Entusiast

Nu vet jag ju inte vad ett kort med refferensdesign är men det blåser ut där bak typ, det verkar vara lite kaotisk kylning på grafikkortet men det fungerar bra, det är att få ut luften ur datorn som är problemet. Men tack för tipset om att det är viktigast att få ut luft, det låter logiskt när man tänker på det.

Att dra ut luften med en fläkt monterad i en pci slott känns inte särskilt effektivt, eftersom varm luft stiger uppåt och utblåset från grafikkortet ovanför var svalt även när datorn stängde av sig av överhettning.

Och jag undrar också, vad räknas som högt? Jag har hittat fläktar på ca 100 m^3/h vilket i vattenvärlden är mycket men är det det i dator kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

(det finns en fläktplats i fronten på fel sida om hårddiskarna, jag hade en fläkt där ett tag men det ökade medeltemperaturen av någon dum anledning)

Satt du fläkten åt rätt håll?
(men jo, den rör ju mest runt luften internt utan att göra så mycket för att få ut den ur lådan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Goddagens allesammans!

Idag, som ni vet, kom den öppna BF3 betan ut, ungefär en timme efter att jag hämtat mitt nya grafikkort från posten (nvidia GeForce GTX560 Ti, klockad till 900MHz). Det fungerar skitbra men mitt i spelandet dog datorn av överhettning, det var processorn som inte var för glad.
Chassiet jag har (Sonata III) har ju som känt inte så bra kylförmåga. Processorn själv har kylning nog men luften kommer helt enkelt inte igenom datorn fort nog. Slut på svammlandet, är det någon som har ideér om hur jag kan lägg till extra kylning?

(det finns en fläktplats i fronten på fel sida om hårddiskarna, jag hade en fläkt där ett tag men det ökade medeltemperaturen av någon dum anledning)

Har du originalkylare eller tredjepartskylare på CPU? En bra tredjepartskylare kan sänka temperaturen rejält.
Har du satt i någon fläkt i fläktplatsen på hårddiskburen (har svårt att se hur den skulle ge en höjning av temperaturen)?
Har du ställt upp fläktarna till hösta varvtal?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Om du tar bort hdd vaggorna kan du fästa en fläkt på anda sidan med tex. buntband.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

Ladda upp bilder så vi får oss en bra titt på din setup. Ta korten så vi ser alla dina fläktar.

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Satt du fläkten åt rätt håll?
(men jo, den rör ju mest runt luften internt utan att göra så mycket för att få ut den ur lådan)

Jadå, det var jag noga med. Men som du säger, den rör mest runt luften.

Skrivet av WrongTarget:

Har du originalkylare eller tredjepartskylare på CPU? En bra tredjepartskylare kan sänka temperaturen rejält.
Har du satt i någon fläkt i fläktplatsen på hårddiskburen (har svårt att se hur den skulle ge en höjning av temperaturen)?
Har du ställt upp fläktarna till hösta varvtal?

Jag har en tredjepartskylare, en Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2 om jag inte minns fel. Jag hade en fläkt på hårddisk buren men som sagt i en tidigare post, den höjde temperaturen på bland annat processorn, av någon dum anledning. Chassi fläktarna lär vara på högsta alltid eftersom de är kopplade till gul och svart (12V DC) på kontakterna jag inte kan namnet på. Det kanske bara är en 4.pin kontakt, vad vet jag.

Skrivet av Gaston85:

Om du tar bort hdd vaggorna kan du fästa en fläkt på anda sidan med tex. buntband.

Har tänkt på det ja men jag vet inte var jag ska göra av hårddiskarna då (två vanliga och 2 SSD).

Skrivet av Ang3r:

Ladda upp bilder så vi får oss en bra titt på din setup. Ta korten så vi ser alla dina fläktar.

Mvh

Haha, brace yourself, chassiet har inga möjligheter för att ordna sladdar snyggt och jag har inte något modulärt nätagg, men i alla fall, här kommer ormboet, med sin nya getto mod från igårkväll.

Mycket vackert x) Detta är en fläkt jag hitta i en låda, tror den kommer från mini chassiet till min server, anyway, har satt fast den med en bit skumgummi. Och jag måste säga, bättre vibrations-stötdämpare får man leta efter. Det ser fruktansvärt ut men den håller datorn vid liv även efter längre bf3 sessioner

Här är insidan, mina två SSDer lever loppan i var sin hårddiskplats.
Till vänster ser ni "main" fläkten, en noctuna fläkt som enligt pappret under optimala förhållande skulle byta ut luften i datorn på 1,5 sekunder (92m3/h).
Men det gör den uppenbart inte, den mer viftar lite diskret där bak.
Processorn kyls som sagt av en Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev.2.
Och där före detta cd läsaren satt har jag skumgummi fläkten (den suger in luft).
Tittar ni på hårddiskracket så lär ni se 4 långa skruvar, det är där den andra fläktplatsen är.

Detta blev ett gigantisk inlägg, saknas något så säg till. Jag uppskattar en hjälpsamhet något enormt
Fast jag kanske borde skaffa ett nytt chassi istället för att kriga med detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte vrida på cpu kylaren så den blåser bakåt, just nu drar väl den i sig förvärmd luft från grafikkortet och skickat till nätdelen, du kan även prova med att skärma av luftflödena lite med en kartongbit och styra ner luft från frontfläkten till cpun istället för att den blåser ut genom nätdelen.
Det kanske till o med är så att cpun blir kallare utan fläkten igång på cpukylaren, ac kylarna ligger i gränstrakten av att klara att köras passiva, men som du monterat nu kanske det mest blir turbulens uppe i lådan pga att du saknar en tydlig flödesväg för luften, prova med lite kartonger att styra flödet bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kanske till o med är så att cpun blir kallare utan fläkten igång på cpukylaren

Jag är extremt tveksam till detta
(AC:n lär ha för tajta flänsar för att funka passivt om jag får gissa)
Håller med om att det vore trevligt att vinkla om den så den blåser bakåt dock... Men är kanske AMD-bräda och då går väl inte alltid det?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är Noctua fläkten en 800rpm eller en 1200rpm?
Om 800rpm skaffa en 1200rpm samt en bättre fläkt i fronten. Eller modda dit en 120mm fläkt i taket om du har möjlighet

Eller köp ett NZXT H2 Chassie! ^^

Angående kabeldragningen så var det ju inte så farligt

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Upp med diskarna i 5.25"-platserna (det finns billiga adapters), bunta på en 140mm i fronten och skruva på en 120mm i fläktplatsen precis framför grafikkortet. Byt ut PCI-plats-brickorna mot några med ventilationshål och rotera CPU-fläkten att blåsa bakåt om det går. Eftersom bakfläkt och nätagg är enda utsug bör bakfläkten vara av något starkare kaliber - snåla inte med låg-rpm'are där om du kör med högprestandadelar.

Permalänk
Medlem

Om möjligt skulle jag försöka vända CPU-kylaren som mrgaffe föreslog.
En snyggare lösning för fronten som också gör att du kan flytta lite hårddiskar är en sån här.
http://www.indomo.se/13280-Lian-Li-EX-36B1-Harddiskvagga-Svart
Den funkar fint i mitt gamla P182 men du får tyvärr offra DVD-spelaren eftersom du bara har 3st 5.25"-platser.

Å andra sidan kanske du hellre vill lägga pengar på ett mer välventilerat chassi om du ändå ska ta fram plånboken?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

jag klämde in 2 fläktar i fronten på mitt chassi för att kasta in mer kall luft, Scythe GT 1150 rpm. Inte hört dem än=)