Vad för delar behöver man för vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Vad för delar behöver man för vattenkylning?

Vad för delar behöver man för vattenkylning?
pump
radiator
slang
block
sen det här med fittings förstår jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Fittings används helt enkelt för att få slangen att sitta monterad på radiatorn, blocket, eller liknande.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Ok så det jag skrev upp är allt man behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

Ok så det jag skrev upp är allt man behöver?

- Vattenblock (CPU/GPU/Chipset/RAM)
- Pump
- Radiator (+fläktar)
- Slangar
- Kylmediet
- Reservoar
- Slang "fittings", T-korsningar (om du behöver), tillbehör och anslutningar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

förstår inte så mycket av detta
pumpen pumpar ut vatten
reservoar lagrar vattnet
men vad gör radiator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

förstår inte så mycket av detta
pumpen pumpar ut vatten
reservoar lagrar vattnet
men vad gör radiator?

radiatorn kyler vattnet annars försvinner det om man kör på typ 4.0 ghz på en phenom II X4 955 ^^

vatten expanderar vid ca 60- 80 grader och ögre så kokar det en processor lätt bli 90 grader om man har en hög överklockning på en dålig kylare eller om man kyler den dåligt i ett slutet chassie fyllt med damm och inte bryr sig

lite offtopic när jag ändå håller på ^^

min kusins gamla dator en enkärnig celeron på 2.53 ghz ddr minnen på 1 gb och ett fx 5200 kort som var dammigt så funkade inte ens det att spela upp 240p på den till slut pga dålig kylning då var det damm som blockerade allt i stort sett. cpu kylaren var en stor hög med damm med en fläkt ovanpå XD Efter en massa rengöring så blev den både knäpptyst och idlade på 30 grader innan var det 50 grader och gick upp till 97 grader på cpun och grafikkortet idlade på 53 innan tror jag och i load i hd test på youtube fullscreen i bakrunden och maxade grafikinställningar på need for speed underground 2 för o belasta grafikkortet ordentligt (typ 10 fps men bara för o belasta den ändå XD) så blev det 87 grader och efter det blev rengort så blev det 37 grader i idle och 69 c i load på samma test ^^

nåja jag svarade på din fråga och det var ju att radiatorn var det som kyler vattnet

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

och blir vattnet kallare om man har fläktar med hög rpm då också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudzi:

och blir vattnet kallare om man har fläktar med hög rpm då också eller?

Svar ja

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

ok och det här med slangar är det mening att man ska beställa 1 slang för varje komponent typ för jag menar slangarna är skit långa

Permalänk
Medlem

nä du best det antal meter du räknar ut att du behöver, sen kapar du slangarna till rätt längd. Ha med i beräkningarna att du inte kan böja slangen för mkt pga att det blir strypt flöde.

Visa signatur

Är man rädd för vargen.Har man inget i skogen att göra.

Permalänk
Medlem

Alltså mitt råd till dig är att: titta på lite youtube klipp, läsa guider och titta på vattenkylningsbygge gallerier för att få lite inspiration och kunskap kring hur det fungerar och vad man måste tänka på. Du behöver tänka igenom konstruktionen ("vad ska sitta var") och planera framåt.

Visa signatur

Citera för svar!