Ledsen smiley är ny blåskärm i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

He he...ja det ser lugnare ut, men som flaxehytt påpekar så ger det inte mycket information om problemet.:P

Som tidigare nämnt i tråden så kollar man väl ändå på dumpen man får istället för att skriva ner en massa ifrån blåskärmen. Och jag tvivlar rätt starkt på att de "dumpade" den funktionen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Etzolin:

Som tidigare nämnt i tråden så kollar man väl ändå på dumpen man får istället för att skriva ner en massa ifrån blåskärmen. Och jag tvivlar rätt starkt på att de "dumpade" den funktionen.

Aa...det har du rätt i (att man kollar på dumpen:):up:).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag kom att tänka på en sak. Det är bra gjort av Windows att piffa upp blåskärmen! Något som visas så ofta är ju lite roligare att titta på om det är ett roligt motiv

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag är en sådan där jättegammal människa över 30, när jag gick i fjärde klass och råkade rita en smiley i matteboken så blev läraren jätteorolig och kallade till möte med rektorn, samt så ringde hon till morsan och frågade ut henne om huruvida jag kan ha kommit i kontakt med knarkare. För Smileygubbar, sånt hemsk använder ju bara hemska knarkare, sånt skall ju inte stackars barn känna till något om. Att jag sett Smileyn på MTV var ju inte en förmildrande omständighet.

Nu får vi se smileys i våra operativsystem, vart f** är världen på väg?

Oj oj, vi måste ha hamnat i en sådan där hemsk Blade Runner verklighet...

läraren kanske trodde att du fått dig ett smileyface på något rave...och gick i taket av oro... (psss... var det i tablettform eller på papp*? )

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Jag tänker på sad mac.
Jag ska ju inte komma och påstå att det är nåt Apple gjort för snart 30 år sen... Men ändå

Skrivet av Orisons:

Inte för att det spelar så stor roll, men det kändes tryggt att ha något som ser likadant ut oavsett windows version. Inom datorvärlden förändras allt så snabbt, var lite trevligt att ha något som alltid ser bekant ut. Vad jag vet har bsod sett ut på samma sätt sedan 3.11?
Kommer nog att sakna bios också.....börjar väll bli gammal!!

BSOD bytte faktiskt utseende och funktion iom. NT, en bsod i Win 3.x/9x behövde inte betyda att allt var åt skogen. Om jag inte minns fel kunde man genom att välja enter ge datorn en andra chans eller tvinga fram en omstart med ctrl+alt+del.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Avstängd

så min dator blir omvänd till facebook

eller youtube

this video is blocked in your region

sorry bout that

så vad ska vi kalla den här smiley screen of death sssod

Permalänk
Medlem

Kul att microsoft piffar upp sin felinformation. Apple borde gör motsvarande och hitta på nåt skojjigare med sin "oändliga badboll" som jag ser på jobbet varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe_93:

Ser väll snyggt ut men får man problem vill jag nog hellre ha den gamla traditionella blå skärmen för där verkar i alla fall stå någonting som jag har nytta av och inte bara en sad smiley xD

Står ytterst lite av nytta på den traditionella bsod också. Det helt generisk information(samma varje gång) om att man står att man ska kontrollera ny hårdvara, kontakta administratör m.m. och några minnesadresser. Det hjälper sällan speciellt mycket vid felsökning det heller.

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt illa att de inte inkluderar mer (debug) information om vad som faktiskt eventuellt är problemet. Samt att det tydligt och enkelt går att undersöka sen väl tillbaka in i Windows. I WinXP är det helt cp dåligt och svårt att hitta något. Visst det finns en logg som knappt säger något och det finns dump-filer ibland. Ofta säger de inte så mycket och de kräver massor av extra debug grejor för att analysera, och inte ens det hjälper. Borde gå att göra enklare.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem

På Atari fick man ju bomber när något gick fel. Och antal bomber talade om vilket fel det var:

http://en.wikipedia.org/wiki/Row_of_bombs

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

FYI så hamnar den i C:\Windows\Minidump, så jag undrar lite vad du försökte åstadkomma med det där?

Jag vet inte hur *nix kunnig du är, men /tmp ligger på RAM'et, när man stänger av datorn så flushas minnet.. vilket leder till att datan försvinner, skriver man isåfall data på ett ställe som försvinner när man startar om den blir det rätt idiotiskt eftersom du inte kommer åt loggen..

Hade hoppats nån fatta..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Väldigt bra idé tycker jag!

Dock så kanske de kunde ha gjort den lite snyggare, och inte bara en ascii smiley.

Permalänk
Medlem

win 8 gick inte så bra som virtuellt OS
precis när installationen skulle starta i VMware: BSoD
VirtualBox fick man det lite då och då

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
gav systemet ca: 50gB HDD, 2gB RAM, dualcore CPU och 24Mb VRAM

f.ö. så verkar OS vara mest gjort för läsplatta inte så mkt för stationära datorer m.m

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Rawet:

Jag vet inte hur *nix kunnig du är, men /tmp ligger på RAM'et, när man stänger av datorn så flushas minnet.. vilket leder till att datan försvinner, skriver man isåfall data på ett ställe som försvinner när man startar om den blir det rätt idiotiskt eftersom du inte kommer åt loggen..

Hade hoppats nån fatta..

Nu är detta inte en unixdiskussion utan en windowsdiskussion. Du fick svar på din fråga. Sen får man montera /tmp var man vill. Att lägga det på ramdisk är bara puckat.

Skrivet av raldo94:

win 8 gick inte så bra som virtuellt OS
precis när installationen skulle starta i VMware: BSoD
VirtualBox fick man det lite då och då

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
gav systemet ca: 50gB HDD, 2gB RAM, dualcore CPU och 24Mb VRAM

f.ö. så verkar OS vara mest gjort för läsplatta inte så mkt för stationära datorer m.m

Testa med absolut senaste Virtualbox. Jag gav mitt system 12GB ram, 16 cores och 128MB vram, inga problem som helst

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sad Face of Death.

haha

Permalänk
Medlem

På Windows 7 och äldre så känns det som en mindre atombomb slagit ner i datorn när man får en bluescreen.Man börjar troligtvis bygga en mindre flygbas av repairtools i datorn. Däremot på Windows 8 kommer man inte ta bluescreen på samma allvar som man gör på W7.. men en smiley och allt. Nybörjare kommer nog att ta det som: ''Var fan finns krysset nån stans, jag vill gå in på intra-nätet nu !''.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defecto:

Sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

På Atari fick man ju bomber när något gick fel. Och antal bomber talade om vilket fel det var:

http://en.wikipedia.org/wiki/Row_of_bombs

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/8/89/Row_of_bombs.pn...

Fan va smart system 1 bomb: Datorn går i viloläge. 100 bomber: Datorn vill inte vakna ur sin vila. 500 bomber: Datorn börjar ryka av ilska för att du har väckt den ! 1000 bomber: Datorn jagar dig genom kvarteret med tangentbordet i högsta hugg !

Permalänk
Medlem

Så det här betyder att istället för att få en blåskärm, så får jag nu en blåskärm med en ledsen smiley.

Grundproblemet kvarstår ju. Som vanligt gick något fel utan förklaring eller förvarning. Du kommer aldrig få veta vad som orsakade problemet, du kommer aldrig därför kunna lösa problemet, och det kommer mest troligt att återkomma. Det enda du kan vara säker på, det är att allt du arbetade med, det är definitivt inte kvar.

Ja.. härligt att saker förändras!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ackelind:

Så det här betyder att istället för att få en blåskärm, så får jag nu en blåskärm med en ledsen smiley.

Grundproblemet kvarstår ju. Som vanligt gick något fel utan förklaring eller förvarning. Du kommer aldrig få veta vad som orsakade problemet, du kommer aldrig därför kunna lösa problemet, och det kommer mest troligt att återkomma. Det enda du kan vara säker på, det är att allt du arbetade med, det är definitivt inte kvar.

Ja.. härligt att saker förändras!

Japp, härligt att saker förändras, för folk verkar uppenbarligen inte göra det, de har fortfarande inte lärt sig att öpnna loggen i Windows t.ex för att kolla efter fel, så de kanske skulle börja med att kräva att man haren grundkurs i Windows som ger dem körkort för att få använda det innan de ens får installera det

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Medlem
Skrivet av acke_30:

Fan va smart system 1 bomb: Datorn går i viloläge. 100 bomber: Datorn vill inte vakna ur sin vila. 500 bomber: Datorn börjar ryka av ilska för att du har väckt den ! 1000 bomber: Datorn jagar dig genom kvarteret med tangentbordet i högsta hugg !

Tur jag spelade Bomerman på min Atari

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Har Microsofts designteam varit igång nu igen. För de lyckades inte lägga smileyn åt rätt håll alltså? Utan de tyckte det var lite fräckt att göra den vinklad som om man hade skrivit in den via tangentbordet...

Skulle helllre vilja ha en lite mer detaljerad mini logg i BSOD så att man får en hint i vad problemet kan vara utan att kolla logg efter restart. Att isåfall ha en rättvinklad smiley kan väl inte vara för mycket begärt?

Permalänk
Avstängd

Vilka problem om petitesser ni har

Visa signatur

En PC (fast för de flesta står det tydligen för Penis Contest)

Permalänk
Inaktiv

Det känns lite som om Microsoft försöker att efterlikna sin reval Apple och matcha deras ''app''-layout.. vilket är skandalöst! Jag personligen föredrar att få felkoden redan vid problemtillfället och inte när man startat om datorn.